Gå til innhold

Vanlig med omgangssyken 2 ganger på 2 mnd?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hei.

Minsten på 7 fikk omgangssyken før jul, og så influensa for ett par uken siden.

I dag klagde han på magevondt og sent i kveld kastet han opp. 

Jeg vet det er mye sykdom nå, men er det vanlig å få omgangssyken flere ganger på noen måneder? 

Sist ble 2 i familien også syke, så håper vi holder oss friske nå.

Anonymkode: fc04c...699

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (58 minutter siden):

Hei.

Minsten på 7 fikk omgangssyken før jul, og så influensa for ett par uken siden.

I dag klagde han på magevondt og sent i kveld kastet han opp. 

Jeg vet det er mye sykdom nå, men er det vanlig å få omgangssyken flere ganger på noen måneder? 

Sist ble 2 i familien også syke, så håper vi holder oss friske nå.

Anonymkode: fc04c...699

Dette trenger ikke være omgangssyke. Barn kaster lettere opp enn voksne uten at de nødvendigvis hver gang de kaster opp har omgangssyke eller noe annet smittsomt. 

Anonymkode: ba460...1a5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ja det er veldig vanlig, spesielt hos små barn som stapper hendene kontinuerlig i munnen.

Viruset overlever opptil 14 dager på alle harde overflater og lar seg ikke drepes av klor. Du bygger ikke opp immunitet mot Viruset, men kan smittes igjen og igjen. Det kalles nøkkelhullsykdommen da det trengs bare 12 partikler, altså nok til å komme igjennom et nøkkelhull, for å smitte deg.

Det beste du kan gjøre for å hindre smitte er håndvask på både små og store. Jeg pleier å vaske leker fordi det hjelper meg til å føle meg bedre, noen går i vaskemaskin mens andre i oppvaskmaskin. Sengetøy skiftes hyppig og vaskes på høy temperatur. Pleier også klore alt av flater, fjernkontroller, lysbryter, håndtak osv i et forsøk på å begrense smitten, og så holder vi syke borte fra friske her i huset.

Anonymkode: 806fa...bd4

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ja det kan skje -for mange år siden når barna mine gikk i barnehage så fikk ene barnet vårt 3 runder og det andre fikk 2 runder i løpet av den vinteren. Skikkelig heftig. Da 3 runde kom så stengte barnehagen ned og de vasket den skikkelig ut. Først da ble de kvitt det. 

Anonymkode: 2826c...18a

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Man blir kun immun mot akkurat den omgangssyken man har hatt i noen få uker. Klart du kan få det på nytt. 

Det er få som bryr seg om hvor smittsomt omgangssyken er. Det er derfor det går i flere omganger hvert år. 

Anonymkode: 409c7...ac0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Jeg tenker heller ikke at det er vanlig, men skikkelig uflaks. 

Som andre har sagt så er man immun kun kort tid mot omgangssyken, og det er også flere ulike virus som kan gi omgangssyke. I tillegg kan barn få magevondt og kaste opp av virus som ikke egentlig er magevirus, f.eks. covid. 

Jeg selv hadde det omtrent likt i fjor. Da fikk jeg omgangssyke rett før jul, så en kraftig luftveisinfeksjon med høy feber i januar (gjetter at det var covid, siden jeg var vaksinert mot influensa), og så ny runde med omgangssyke i februar. Det var ingen andre i husstanden min som ble smittet av omgangssyke, men det gikk på jobb (barnehage). 

Det kan nok være sånn at når man først har hatt to kraftige infeksjoner på rad, så er immunforsvaret litt slått ut, og så er man litt mer utsatt for å bli smittet av noe enda en gang. 

God bedring til barnet og håper resten av familien slipper unna denne ganger. 

Anonymkode: c3db9...dea

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Er det snakk om små barn? I så fall er det ikke uvanlig.

Anonymkode: 2c3ae...f39

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...