AnonymBruker Skrevet i går, 16:46 #21 Del Skrevet i går, 16:46 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Du finner ikke ut om du er «underbetalt» ved å vite hva alle andre tjener. Du jobber i en offentlig virksomhet. Dvs at du og din arbeidsplass er i et tariffområde. Det tar deg 5 minutter å sjekke i tariffavtalen hvordan stillingen din skal avlønnes. Om du lønnes under det som står i tariff, så er det en feil. Hva andre tjener har ingen ting med om du er underbetalt å gjøre. Du får ingen informasjon fra HR og i hvert fall ikke noen fagforening om andre sin individuelle avlønning utover det de har som tariffestet. Om du feks hadde henter ut tall på meg, så ville du sett at jeg har ca 100 000.- over tariff, men du ville ikke sett noen ting om hvorfor. At du ikke hadde hatt de 100 000.- over tariff, betyr ikke at du er underbetalt. Anonymkode: 815eb...ddc I kommunen er det mange som ligger i kapittel 5 som er lokal lønnsdannelse og da har ikke tariffavtalen så mye å si om lønna. Anonymkode: 5574f...269 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 16:47 #22 Del Skrevet i går, 16:47 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Ikke den du siterte, men jeg jobber i staten og vi får se både selve lønna og endringen. Anonymkode: 223f0...902 Ja altså vi får se lønna til den som har fått noe i lønnsoppgjøret, men ikke de andre. Alltid vært sånn. Finnes det nedskrevne regler noe sted jeg kan vise til for å se lønna til resten? De er også veldig strenge på at vi bare kan se protokollen i en kort periode etter lønnsoppgjøret, og da ved oppmøte hos HR. Ikke lov å ta bilder eller notere ned noe. Anonymkode: 31d2e...e6f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23 timer siden #23 Del Skrevet 23 timer siden AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Ja altså vi får se lønna til den som har fått noe i lønnsoppgjøret, men ikke de andre. Alltid vært sånn. Finnes det nedskrevne regler noe sted jeg kan vise til for å se lønna til resten? De er også veldig strenge på at vi bare kan se protokollen i en kort periode etter lønnsoppgjøret, og da ved oppmøte hos HR. Ikke lov å ta bilder eller notere ned noe. Anonymkode: 31d2e...e6f Hvor i alle dager jobber du? Hadde funnet en annen jobb. For et useriøst opplegg. Anonymkode: 1c0bb...c8c 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23 timer siden #24 Del Skrevet 23 timer siden AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Hvor i alle dager jobber du? Hadde funnet en annen jobb. For et useriøst opplegg. Anonymkode: 1c0bb...c8c Jobber i staten. Kan man få informasjonen utlevert på mail? Alltid ubehagelig å bla i protokollen foran personalsjefen. Anonymkode: 31d2e...e6f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23 timer siden #25 Del Skrevet 23 timer siden AnonymBruker skrev (46 minutter siden): Ja altså vi får se lønna til den som har fått noe i lønnsoppgjøret, men ikke de andre. Alltid vært sånn. Finnes det nedskrevne regler noe sted jeg kan vise til for å se lønna til resten? De er også veldig strenge på at vi bare kan se protokollen i en kort periode etter lønnsoppgjøret, og da ved oppmøte hos HR. Ikke lov å ta bilder eller notere ned noe. Anonymkode: 31d2e...e6f Det er regulert i Offentleglova med forarbeider. Lønnen til offentlig ansatte skal i hovedsak være tilgjengelig informasjon for alle som ber om innsyn fordi det gjelder bruk av offentlige midler. Anonymkode: 5596d...3d8 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23 timer siden #26 Del Skrevet 23 timer siden AnonymBruker skrev (40 minutter siden): Jobber i staten. Kan man få informasjonen utlevert på mail? Alltid ubehagelig å bla i protokollen foran personalsjefen. Anonymkode: 31d2e...e6f Naturligvis. Dette følger offentlighetsloven. Skremmende lav kompetanse hos deres HR avdeling.. Anonymkode: 1c0bb...c8c 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22 timer siden #27 Del Skrevet 22 timer siden AnonymBruker skrev (1 time siden): Ja altså vi får se lønna til den som har fått noe i lønnsoppgjøret, men ikke de andre. Alltid vært sånn. Finnes det nedskrevne regler noe sted jeg kan vise til for å se lønna til resten? De er også veldig strenge på at vi bare kan se protokollen i en kort periode etter lønnsoppgjøret, og da ved oppmøte hos HR. Ikke lov å ta bilder eller notere ned noe. Anonymkode: 31d2e...e6f Vi fikk noe i lønnsoppgjøret alle sammen, så vi får alle på avdelingen uansett seksjon. Vi sender bare e-post og får tilsendt lista. Anonymkode: 223f0...902 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22 timer siden #28 Del Skrevet 22 timer siden AnonymBruker skrev (1 time siden): Dette kan du enkelt gjøre ved å sende epost til HR og be om innsyn i lønnsplasseringer til de i f.eks. samme stilling. Men jeg advarer deg om at du kommer ikke til å like det du ser, og du får heller ikke noen opprykk selv om du kan henvise til at du er under snittet. Skal du gå opp i lønnstrinn må du nok bytte arbeidssted. Anonymkode: 04a7d...fa1 Det eneste er hvis du klarer å sannsynliggjøre at du har for lav lønn pga du er kvinne, for da er det diskriminering. Men det skal godt gjøres. Anonymkode: 44ec3...c7d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22 timer siden #29 Del Skrevet 22 timer siden AnonymBruker skrev (42 minutter siden): Det er regulert i Offentleglova med forarbeider. Lønnen til offentlig ansatte skal i hovedsak være tilgjengelig informasjon for alle som ber om innsyn fordi det gjelder bruk av offentlige midler. Anonymkode: 5596d...3d8 AnonymBruker skrev (29 minutter siden): Naturligvis. Dette følger offentlighetsloven. Skremmende lav kompetanse hos deres HR avdeling.. Anonymkode: 1c0bb...c8c Ok det høres jo logisk ut, da skal jeg ta kontakt med HR før neste lønnsoppgjør. Eller evt hvis de kommer med at vi kan lese protokollen en kort periode igjen. Anonymkode: 31d2e...e6f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22 timer siden #30 Del Skrevet 22 timer siden AnonymBruker skrev (25 minutter siden): Vi fikk noe i lønnsoppgjøret alle sammen, så vi får alle på avdelingen uansett seksjon. Vi sender bare e-post og får tilsendt lista. Anonymkode: 223f0...902 Ok hos oss var det flere som fikk null i lokale forhandlinger. Kan man se også hva de tjener? Anonymkode: 31d2e...e6f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21 timer siden #31 Del Skrevet 21 timer siden AnonymBruker skrev (2 timer siden): I kommunen er det mange som ligger i kapittel 5 som er lokal lønnsdannelse og da har ikke tariffavtalen så mye å si om lønna. Anonymkode: 5574f...269 Jeg er klar over det. Jeg finner ikke ut av om jeg er «underbetalt» av å spørre kollegaene mine i ledergruppen om deres lønn. Om det er kap 3, 4 eller 5 er ikke så vesentlig. Å være underbetalt er å ha lavere lønnsfastsettelse en hva kompetanse/gjeldende avtaleverk sier. Det finner man ikke ut av ved å hente ut lønnstallene til andre ansatte. Man er ikke underbetalt fordi man har lavere lønn en kollegaer i tilsvarende stilling. Anonymkode: 815eb...ddc Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20 timer siden #32 Del Skrevet 20 timer siden AnonymBruker skrev (2 timer siden): Ok hos oss var det flere som fikk null i lokale forhandlinger. Kan man se også hva de tjener? Anonymkode: 31d2e...e6f De er ikke med i protokollen, kun de som fikk noe. Anonymkode: 44ec3...c7d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19 timer siden #33 Del Skrevet 19 timer siden AnonymBruker skrev (18 minutter siden): De er ikke med i protokollen, kun de som fikk noe. Anonymkode: 44ec3...c7d Ok da er det som vi har fått beskjed om hele tiden, umulig å få innsyn i de flestes lønn. Anonymkode: 31d2e...e6f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19 timer siden #34 Del Skrevet 19 timer siden AnonymBruker skrev (10 timer siden): Du finner ikke ut om du er «underbetalt» ved å vite hva alle andre tjener. Du jobber i en offentlig virksomhet. Dvs at du og din arbeidsplass er i et tariffområde. Det tar deg 5 minutter å sjekke i tariffavtalen hvordan stillingen din skal avlønnes. Om du lønnes under det som står i tariff, så er det en feil. Hva andre tjener har ingen ting med om du er underbetalt å gjøre. Du får ingen informasjon fra HR og i hvert fall ikke noen fagforening om andre sin individuelle avlønning utover det de har som tariffestet. Om du feks hadde henter ut tall på meg, så ville du sett at jeg har ca 100 000.- over tariff, men du ville ikke sett noen ting om hvorfor. At du ikke hadde hatt de 100 000.- over tariff, betyr ikke at du er underbetalt. Anonymkode: 815eb...ddc Underbetalt eller ei.. Du skjønner at TS føler seg forskjellsbehandlet i.f.t lønn hvis noen andre med samme arbeidsoppgaver og -ansvar tjener og med samme utdanning og ansiennitet tjener langt mer enn henne selv? Man anser seg som underbetalt hvis man burde vært lønnet høyere sammenliknet med andre det synes riktig å sammenlikne seg med. Ville du virkelig ikke reagert selv dersom det var deg det gjaldt? Anonymkode: e4638...4ae 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9 timer siden #35 Del Skrevet 9 timer siden AnonymBruker skrev (10 timer siden): Ville du virkelig ikke reagert selv dersom det var deg det gjaldt? Anonymkode: e4638...4ae Ikke utelukkende basert på lønnsforskjell mellom kollegaer nei. Det er mer/andre ting en ansvar, ansiennitet og arbeidsoppgaver som skaper lønnsforskjeller. Jeg forstår at man gjerne vil ha høyere lønn. Poenget mitt var og er, at man ikke finner ut av om man er «underbetalt» ved å sammenligne egen lønn med kollegaer sine, uten å vite noe om lønnsgrunnlaget. Selv tjener jeg ikke ca 100 000.- mer en mine kollegaer i tilsvarende stilling fordi jeg har mer ansvar eller andre oppgaver. Det er helt andre årsaker som ligger til grunn. De årsakene er ikke synlig kun ved å se på tallene. Anonymkode: 815eb...ddc Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7 timer siden #36 Del Skrevet 7 timer siden AnonymBruker skrev (1 time siden): Ikke utelukkende basert på lønnsforskjell mellom kollegaer nei. Det er mer/andre ting en ansvar, ansiennitet og arbeidsoppgaver som skaper lønnsforskjeller. Jeg forstår at man gjerne vil ha høyere lønn. Poenget mitt var og er, at man ikke finner ut av om man er «underbetalt» ved å sammenligne egen lønn med kollegaer sine, uten å vite noe om lønnsgrunnlaget. Selv tjener jeg ikke ca 100 000.- mer en mine kollegaer i tilsvarende stilling fordi jeg har mer ansvar eller andre oppgaver. Det er helt andre årsaker som ligger til grunn. De årsakene er ikke synlig kun ved å se på tallene. Anonymkode: 815eb...ddc Hva er legitime grunner for lønnsforskjeller annet enn ansvar, ansiennitet og arbeidsoppgaver tenker du? Anonymkode: 223f0...902 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7 timer siden #37 Del Skrevet 7 timer siden AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Hva er legitime grunner for lønnsforskjeller annet enn ansvar, ansiennitet og arbeidsoppgaver tenker du? Anonymkode: 223f0...902 Jeg er i samme situasjon som den jeg quotet. Jeg tjener for eksempel 100k mer enn flere kolleger med samme stillingstittel og ansvar fordi: - Jeg har en annen grunnutdanning, som er mye vanskeligere å rekruttere og som har høyere lønnsnivå enn deres grunnutdanning. - Jeg har bedre resultater enn dem. Og ja, dette er resultater som er målbare og objektive. Anonymkode: 44ec3...c7d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7 timer siden #38 Del Skrevet 7 timer siden AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg er i samme situasjon som den jeg quotet. Jeg tjener for eksempel 100k mer enn flere kolleger med samme stillingstittel og ansvar fordi: - Jeg har en annen grunnutdanning, som er mye vanskeligere å rekruttere og som har høyere lønnsnivå enn deres grunnutdanning. - Jeg har bedre resultater enn dem. Og ja, dette er resultater som er målbare og objektive. Anonymkode: 44ec3...c7d Ja, det er gode grunner, det ser jeg Anonymkode: 223f0...902 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5 timer siden #39 Del Skrevet 5 timer siden AnonymBruker skrev (14 timer siden): Ok da er det som vi har fått beskjed om hele tiden, umulig å få innsyn i de flestes lønn. Anonymkode: 31d2e...e6f Herregud, spør om innsyn i lønn per mars 25 - ikke forhandlingsprotokoll. Verre er det ikke. Anonymkode: 1c0bb...c8c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5 timer siden #40 Del Skrevet 5 timer siden Vi gjør dette årlig, spør fagforeningene. En fagforening gir ut en brosjyre med alle ansattes lønn på hele universitetet og sender ut uoppfordret til alle sine medlemmer, de andre fagforeningene må du ta kontakt med direkte. Anonymkode: 17a53...e8a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå