Gå til innhold

Innsyn i lønnsprotokoll

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hei, jeg har behov for å vite hva mine kollegaer i samme avdeling tjener, da jeg mistenker at jeg er kraftig underbetalt. Jobber i offentlig sektor så har hørt man kan få innsyn i kollegaers lønn, men hvordan går jeg frem for å få det? Vil jo helst ikke at noen skal vite det så er det mulig å gjøre det anonymt?

Anonymkode: 39c0b...071

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Hei, jeg har behov for å vite hva mine kollegaer i samme avdeling tjener, da jeg mistenker at jeg er kraftig underbetalt. Jobber i offentlig sektor så har hørt man kan få innsyn i kollegaers lønn, men hvordan går jeg frem for å få det? Vil jo helst ikke at noen skal vite det så er det mulig å gjøre det anonymt?

Anonymkode: 39c0b...071

Lurer på det samme! 

Anonymkode: dcd86...cbb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hør med fagforeningen, de fører statistikk (hos oss i hvert fall, stor arbeidsplass). Eller spør hr, de burde ha tallene tilgjengelige på stillingskodenivå.

Anonymkode: 46c10...d7b

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan bare henvende deg til lønningskontoret. Hvis du ønsker å få det anonymt må du nesten alliere deg med noen som kan spørre for deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hør med fagforeningen, de fører statistikk (hos oss i hvert fall, stor arbeidsplass). Eller spør hr, de burde ha tallene tilgjengelige på stillingskodenivå.

Anonymkode: 46c10...d7b

Ts kan også få liste med navn og lønn, ikke bare ved hjelp av stillingskode

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg jobber i staten, vi kan be om innsyn gjennom selvbetjening i HR-systemet. 

Fagforeningen har ikke lov å svare ut informasjon om enkeltpersoner, men de kan  gi ut statistikk, snittlønn for samme stillingskode osv. 

Anonymkode: 47012...7f5

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kven som helst kan be om kønsopplysningar for kommunalt tilsette, men det er offentlig at du spør. Så få nokon til å gjere det for deg, eller snakk med hovedtillitsvalgt.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg jobber i staten og vi får tilsendt protokoll om vi sender e-post, får full liste over hva alle tjener. Tror ikke det registreres noe sted hvem som sender e-post, det gjør mange av oss uansett etter lønnsforhandlinger for å se hva alle fikk. 

Anonymkode: 223f0...902

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Vi sender innsynskrav til lønn. «Hei, jeg ønsker innsyn i x». Det er ikke pinlig. Alle gjør det

Anonymkode: 1c0bb...c8c

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Du finner ikke ut om du er «underbetalt» ved å vite hva alle andre tjener.

Du jobber i en offentlig virksomhet. Dvs at du og din arbeidsplass er i et tariffområde. Det tar deg 5 minutter å sjekke i tariffavtalen hvordan stillingen din skal avlønnes.

Om du lønnes under det som står i tariff, så er det en feil. Hva andre tjener har ingen ting med om du er underbetalt å gjøre. Du får ingen informasjon fra HR og i hvert fall ikke noen fagforening om andre sin individuelle avlønning utover det de har som tariffestet.

Om du feks hadde henter ut tall på meg, så ville du sett at jeg har ca 100 000.- over tariff, men du ville ikke sett noen ting om hvorfor. At du ikke hadde hatt de 100 000.- over tariff, betyr ikke at du er underbetalt.

Anonymkode: 815eb...ddc

• Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hos oss får vi bare vite hva folk har fått i lønnsoppgjøret, ikke hva alle de andre har. Så det er vanskelig å følge med, om man ikke ber om innsyn hver eneste gang det har vært lokale forhandlinger, eller forhandling på særskilt grunnlag. Hvorfor vi bare kan få innsyn i endringer og ikke hva folk har fra før, vet jeg ikke. Men nå har man jo i tillegg mange flere på stige, så det har blitt håpløst å vite hva folk tjener. Er du ikke på en stige er du nesten dømt til å bli hengende etter, for dette blir ikke tatt hensyn til i lokale forhandlinger. 

Men det blir lagt ut statistikk hvert år med gjennomsnitt for stillingskodene, så der kan man i hvert fall tydelig se at lavere koder tar innpå eller går forbi de andre. 

Anonymkode: 31d2e...e6f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Du kan sende en forespørsel og be om innsyn i lønn for samtlige stillingskoder per mars 2025. Det er ikke hemmelig, det heller. 

Anonymkode: 1c0bb...c8c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Du finner ikke ut om du er «underbetalt» ved å vite hva alle andre tjener.

Du jobber i en offentlig virksomhet. Dvs at du og din arbeidsplass er i et tariffområde. Det tar deg 5 minutter å sjekke i tariffavtalen hvordan stillingen din skal avlønnes.

Om du lønnes under det som står i tariff, så er det en feil. Hva andre tjener har ingen ting med om du er underbetalt å gjøre. Du får ingen informasjon fra HR og i hvert fall ikke noen fagforening om andre sin individuelle avlønning utover det de har som tariffestet.

Om du feks hadde henter ut tall på meg, så ville du sett at jeg har ca 100 000.- over tariff, men du ville ikke sett noen ting om hvorfor. At du ikke hadde hatt de 100 000.- over tariff, betyr ikke at du er underbetalt.

Det er slett ikke alle virksomheter som har en «tariff» på denne måten. 

Anonymkode: 44ec3...c7d

• Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Ta kontakt med leder. Du skal kunne be om innsyn i resultatene av lønnsforhandlingene som nettopp er avsluttet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jobber på et universitet og her får vi innsyn fra HR. Navn, stillingskode og lønn. Alle ber om det.

Anonymkode: bb6f5...d83

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Det er slett ikke alle virksomheter som har en «tariff» på denne måten. 

Det er sant. Det er noen offentlige virksomheter, ledere og spesialiststillinger som ikke har tariffavtale. 
Poenget var at TS ikke kan vite om hen er «underbetalt» ved å se hva kollegaer tjener. Avlønning er individuelt og kan ha store forskjeller arbeidstakere i mellom. Både i virksomheter som har tariffavtale og de som ikke har det.

Lønn i henhold til tariff er bare en garantilønn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Jeg spurte bare HR og fikk tilsendt en liste over hva alle på avdelingen tjente (rundt 150 stk). Så vidt jeg vet er det ikke registrert noe sted at jeg spurte annet enn i e-postkorrespondanse mellom meg og den ansatte i HR. Null stress.

Anonymkode: 544e9...7d4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Jeg spurte bare HR og fikk tilsendt en liste over hva alle på avdelingen tjente (rundt 150 stk). Så vidt jeg vet er det ikke registrert noe sted at jeg spurte annet enn i e-postkorrespondanse mellom meg og den ansatte i HR. Null stress.

Anonymkode: 544e9...7d4

Var dette i stat eller kommune? Vi får alltid beskjed om at det er kun lønnsendringer vi får se. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

Var dette i stat eller kommune? Vi får alltid beskjed om at det er kun lønnsendringer vi får se. 

Ikke den du siterte, men jeg jobber i staten og vi får se både selve lønna og endringen. 

Anonymkode: 223f0...902

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Dette kan du enkelt gjøre ved å sende epost til HR og be om innsyn i lønnsplasseringer til de i f.eks. samme stilling. Men jeg advarer deg om at du kommer ikke til å like det du ser, og du får heller ikke noen opprykk selv om du kan henvise til at du er under snittet. Skal du gå opp i lønnstrinn må du nok bytte arbeidssted. 

Anonymkode: 04a7d...fa1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...