AnonymBruker Skrevet 13 timer siden #1 Del Skrevet 13 timer siden En dag for noen år siden, startet et lokalt firma en spleis til et bolystprosjekt. Teksten så slik ut ( har forandret navn) : FELLESBADSTU All støtte går utelukkende til å bygge vår felles badstue! Hovesaklig til materialer, badstuovn, frakt og interiør med mer. Vi skal bygge en samlingsplass i fjæra med en liten sauna, gapahuk, bålplass med utekjøkken som alle skal kunne benytte seg av året rundt. Det er Design Studio som har tatt initiativ til prosjektet, og vi har innhentet godkjenning fra sameiet, samt eier av tomten , som alle synes prosjektet er svært positivt. Dette er et tiltak for å øke bolysten og skape fellesskap rundt bruk av fjæra for både små og store. Bruk av fjæra er i dag ofte begrenset til de spesielt dedikerte, og det mangler gode møteplasser og infrastruktur som fremmer sosialisering, mulighet for sauna og bading, matlaging og rekreasjon. Vi mener videre at en sauna med opparbeidet bålplass, gapahuk og badeplass vil berike bygda som helhet og bidra til en positiv utvikling med tanke på trivsel og bolyst. Det er i mange kommuner opparbeidet ofentlige, åpne saunaer i fjæra med stor suksess, og vi er overbevisst om at det samme gjelder bygda Så gi din valgfrie støtte til prosjektet eller møt opp på dugnader utover høsten! De fikk penger inn på spleis, støtte fra kommunen, idrettslag. I søknaden om støtte fra kommunen var det også kun beskrevet at de skulle bygge en åpen sauna som et bolysttiltak. Mange deltok på dugnader for å bygge denne og mange deltok på en spleis til for å komme i mål. Så åpnet den: det viste seg svært raskt at firmaet som tok initiativet også begynte å drive den og tok etterhvert 150 kroner pr person og en saunaøkt var 1,5 timer. - Vi syntes dette var litt uventet, naivt nok hadde vi sett for oss en sauna der de lokale spaserte på tur bortover med ved i sekken. Så markerte de den på Google Maps og turistsider og fikk besøk av turister som betalte. Årsleie for plasseringen er 2000 kroner pr år og den er flyttbar, da den ikke har eget fundament. Den endte på et litt annet sted enn planlagt, fordi det var mer tilgjengelig og lettere å få fraktet ved i paller. Når man gikk seg en tur med hunden i fjæra stod det bobiler der og turistene som badet der saunaen var plassert gjorde at man gjerne gikk et stykke unna. Det viste seg at veien gikk rett ved husveggen, på nærmeste nabos tomt og disse begynte å reagere på den økte trafikken. Firmaet fortsatte å tjene penger på denne saunaen. Det ble ikke kommunisert at firmaet skulle drive saunaen. Jeg hadde ikke trodd at et privat firma fikk lov til å slippe til på slike felles naturområder. De påstår at den er delvis drevet på dugnad, men det dreier seg bare om folk som stabler ved for dem og som da får betalt i sauna. De påstår at aksjeselskapet ikke tar ut overskudd på dette, men driver tjener likevel penger på driften, da han får betalt for arbeidet. Det koster f.eks 300 kroner om de kommer for å tenne opp, før noen tar sauna. Når et parti på 4 stk tar sauna, bruker de ikke ved for 600 kroner. Jeg var en av de som deltok og er meget skuffet. Vi har deltatt på en spleis og noen har deltatt på en dugnad, som gikk på å bygge en sauna for et privat firma som de kan tjene penger på, uten at dette var beskrevet i formålet. Jeg synes det er svært uetisk. ( I tillegg til diss turistene som kom pga reklamen). Jeg lurer på om jeg har en sak hos forbrukertilsynet, da jeg slett ikke fikk den varen jeg betalte for. Andre har også dette synet, men ingen gjør noe. Jeg var godtroende da jeg støttet spleisen, men etterhvert har det blitt oppdaget mye dårlig etikk og lureri. Dette firmaet har sterke tilhengere, da de er såkalte ildsjeler ( men som flere ganger har tjent penger på de tingene de så «uselvisk» setter i gang, blant annet gjennom rolle i styrer hos idrettslag mm. En gang vi skulle planlegge å lage noe til barn, kom den ene som vi trodde var der i sin rolle i idrettslagets styre/ forelder og sa at han kunne fikse og ordne med søknad om støtte osv. Det som skjedde var at vi fikk støtte, han tok seg betalt for tegning, forprosjekt og møter, samt det møtet som var et dugnadsmøte med befaring osv, der alle de andre møttes for å lage noe til barna. Et annet firma som han kontaktet fikk også betalt for sitt oppmøte og plutselig var tilskuddet brukt og ingenting var igjen til barna. Det foregår ellers også slik at foreningen laget søker om tilskudd og så får firmaet betalt for forprosjekt og planlegging. De fikk betalt for tegninger og forprosjekt gjennom tilskuddet til denne saunaen også. Hva slags syn har dere på saken? Tror dere jeg kan melde dette inn? Anonymkode: 204d6...e67 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13 timer siden #2 Del Skrevet 13 timer siden Frekkere enn lusa er de iallefall, hadde det vært ett lokalt grendalag elns, der pengene som ble tjent i ettertid, gikk til lokale formål hadde det stilt seg litt annerledes. Men samtidig er de faktisk billige da, 150,- kroner er ikke så ille pris. Anonymkode: d8dbd...b22 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13 timer siden #3 Del Skrevet 13 timer siden AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Frekkere enn lusa er de iallefall, hadde det vært ett lokalt grendalag elns, der pengene som ble tjent i ettertid, gikk til lokale formål hadde det stilt seg litt annerledes. Men samtidig er de faktisk billige da, 150,- kroner er ikke så ille pris. Anonymkode: d8dbd...b22 Det er nok fordi de bare betaler en årsleie på 2000 kroner og fordi de fikk bygget gratis, dvs de fikk faktisk betalt for å tegne det. Anonymkode: 204d6...e67 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13 timer siden #4 Del Skrevet 13 timer siden Er dette et tiltak som er godkjent av kommunen? Anonymkode: cc9d6...a78 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12 timer siden #5 Del Skrevet 12 timer siden Ville definitivt kontaktet Forbrukertilsynet. Høres nesten ut som en kombinasjon av svindel og kommunikasjon. Ville også fått lokalavisen på, uttalelser fra advokater rundt det lovmessige, for kommunen synes jo også å ha gitt godkjenning på feil grunnlag. Stor pågang av bobiler osv. er jo heller ikke akkurat noe positivit for "bolysten" på stedet. Anonymkode: f0941...f0b 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12 timer siden #6 Del Skrevet 12 timer siden AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Er dette et tiltak som er godkjent av kommunen? Anonymkode: cc9d6...a78 Plasseringen ble godkjent, for de fikk dispensasjon, siden det skulle være et bolysttiltak og var veldig positivt, i følge kommunens nettside for post. Anonymkode: 204d6...e67 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12 timer siden #7 Del Skrevet 12 timer siden AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Ville definitivt kontaktet Forbrukertilsynet. Høres nesten ut som en kombinasjon av svindel og kommunikasjon. Ville også fått lokalavisen på, uttalelser fra advokater rundt det lovmessige, for kommunen synes jo også å ha gitt godkjenning på feil grunnlag. Stor pågang av bobiler osv. er jo heller ikke akkurat noe positivit for "bolysten" på stedet. Anonymkode: f0941...f0b Dessverre er det slik at om jeg kontakter media, blir jeg nok « slaktet» av alle vennene til bedriften og de som ellers synes at dette kunne vært ordnet stille og pent. Hvordan får jeg en uttalelse fra advokat uten å bruke noe særlig penger på det? Jeg brukte 500 kroner og har ikke lyst til å bruke advokatpenger på dette. Anonymkode: 204d6...e67 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12 timer siden #8 Del Skrevet 12 timer siden AnonymBruker skrev (22 minutter siden): Plasseringen ble godkjent, for de fikk dispensasjon, siden det skulle være et bolysttiltak og var veldig positivt, i følge kommunens nettside for post. Anonymkode: 204d6...e67 Dersom kommunen har gitt tillatelse til noe helt annet kan de foreta ulovlighetsoppfølging om du varsler. Anonymkode: aa316...1f8 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12 timer siden #9 Del Skrevet 12 timer siden AnonymBruker skrev (22 minutter siden): Dersom kommunen har gitt tillatelse til noe helt annet kan de foreta ulovlighetsoppfølging om du varsler. Anonymkode: aa316...1f8 Kjempebra, tusen takk! Jeg skal sjekke ut dette. Det største problemet mitt er snuskeriet og ikke pengene jeg mistet. Vi kan ikke ha det slik at noen skal ta seg tilrette mens de profiterer på fellesskapet og andre menneskers vilje til det gode. Anonymkode: 204d6...e67 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12 timer siden #10 Del Skrevet 12 timer siden Jeg har sjekket, i akkurat dette tilfellet er ulovlighetsoppfølging akkurat det vi trenger,spesielt siden jeg har hørt rykter om at de kanskje ikke har meldt drift i forhold til loven om sauna, badeanlegg og slikt. Noen har spurt, men ikke fått svar. Anonymkode: 204d6...e67 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå