Gå til innhold

Nok et stekepannespørsmål! (Jernpanne, vask)

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg bruker jernpanne. Hvis jeg har stekt noe uten særlig lukt holder det å vaske den i varmt vann. Men om jeg har stekt taco eller fisk, går ikke lukten + smaken bort med kun vann, da må det såpe til. Og såpe er ikke bra for jernpanne. Hvordan løser andre dette?

Anonymkode: 7c09a...138

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Vi steker pannekaker med jevne mellomrom 😊, det smører panna godt. 

Evt smører vi panna inn med litt olje. 

Anonymkode: ea7a4...c07

AnonymBruker
Skrevet

Vasker selvsagt med zalo. Gammel myte at jernpanner ikke skal ha såpe på seg. Sålenge du smører den jevnlig så er det jo null dress. 

Anonymkode: 1c3da...c0c

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Såpe nå for tiden er mye mildere enn før

Anonymkode: db7ba...fcd

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Jeg bruker jernpanne. Hvis jeg har stekt noe uten særlig lukt holder det å vaske den i varmt vann. Men om jeg har stekt taco eller fisk, går ikke lukten + smaken bort med kun vann, da må det såpe til. Og såpe er ikke bra for jernpanne. Hvordan løser andre dette?

Du løser det med å vaske skikkelig med Zalo, og skylle enda skikkeligere før du gir stekepannen er real, nei, skikkelig omgang med matolje som du smører 8nn og tetter alle porene med. 

Anonymkode: a745e...6b1

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har flere stekepanner, men når jernpannen vaskes, tar jeg også noen dråper Zalo, skyller veldig godt, og smører etterpå.

Til det pannekakerådet over, så har jeg brukt det trikset noen ganger! Da kaster jeg bare den første pannekaken, den tar med seg den fiskesmaken (eller hva det måtte være), og så steker jeg resten av pannekakerøren. Da er jernpannen helt ok etterpå ;) 

Anonymkode: a6151...e73

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 22.2.2025 den 21.10):

Når jeg vasker panna med såpe, setter jeg den inn med olje og setter den i stekeovnen på 80-100°C i ca én time.

AnonymBruker
Skrevet

Vasker med zalo. Har alltid gjort. Smører inn med olje etterpå. 

Anonymkode: c166f...7e8

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Har alltid kun vaska med varmt vann. Har aldri hatt problem med at smaken setter seg. Da vasker lar dere isåfall oppvasken stå til typ neste dag, DA kan smaken sette seg.

Anonymkode: dbb58...522

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Har alltid kun vaska med varmt vann. Har aldri hatt problem med at smaken setter seg. Da vasker lar dere isåfall oppvasken stå til typ neste dag, DA kan smaken sette seg.

Anonymkode: dbb58...522

Til og med tacokrydder? Jeg vasker alltid samme dag, men syns pannekakene dagen derpå smaker taco om jeg ikke har brukt såpe.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...