AnonymBruker Skrevet 17 timer siden #21 Del Skrevet 17 timer siden AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Det er så respektløst. Jeg synes det er viktig å lære barna å takke og vise takknemlighet Anonymkode: c1499...80b Man takker da likevel, både når man får gaven og etterpå når den er åpnet. Anonymkode: df9b7...6eb 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17 timer siden #22 Del Skrevet 17 timer siden AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Dere som åpner gaver senere: ringer barnet for å takke for gaven eller sender melding etterpå? Det med gaver er jo delvis for å lære å forsøke glede andre og for å lære å vise takknemlighet. Dette går tapt i mange av de alternativene som skildres her. Anonymkode: 09011...9c2 Ja, det gjør de. De takker når de får gaven, og de takker på nytt etter at den er åpnet. Anonymkode: df9b7...6eb 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gentleman59 Skrevet 17 timer siden #23 Del Skrevet 17 timer siden AnonymBruker skrev (2 timer siden): Er det frekt om det ikke legges opp til å åpne gaver i barnebursdag? Er det greit om barnet åpner dem senere alene? Anonymkode: 59f96...cce Kan KG få en latter-reaksjon i tillegg til "Liker"/"Nyttig"/"Hjerte"? 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17 timer siden #24 Del Skrevet 17 timer siden Jeg er lærer i småskolen og foreldregruppen sa de var enige om at pakkene ikke skulle åpnest i barnebursdagene. Jeg synest begrunnelsen var veldig fin, blant annet at fokuset ikke skulle være på dette med hva barna kjøper, det er selvsagt ulikt og noen kommer også uten gaver ( for det meste nye barn fra andre kulturer), og den andre grunnen var at foreldrene mente at fokuset skulle være på leken og ikke å sitte og åpne potensielt noen og 20 pakker, det tar mye tid av en ellers tilmålt barnebursdag. Jeg tror fint eleven klarer å takke, selv om ikke pakken blir åpnet der og da. Jeg applauderer foreldregruppen min der. ❤️ Anonymkode: 8ca02...8eb 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16 timer siden #25 Del Skrevet 16 timer siden AnonymBruker skrev (1 time siden): Har skjønt at dette er vanlig i USA men jeg synes det er litt rart. Føler det burde være en del av festen at man kan få se hva andre har gitt og at brudeparet selv kan få se hva de har fått av folk.. (Synes egentlig det er litt rart når de har andre til å pakke opp også jeg, selv om jeg vet det er veldig vanlig. Føler at det da er litt bortkastet at det er pakket inn når ikke mottaker selv skal pakke opp likevel..) Anonymkode: 4786c...99c Vi valgte å gjøre dette i vårt bryllup, og vet at det var enkelte gjester som reagerte på at gavene ikke ble åpnet. Opp til flere som kom bort å tilbød seg å åpne gavene for oss, eller påpekte at vi hadde glemt å sette bort åpne-jobben. Vi svarte tydelig at gavene skulle stå uåpnet, men det falt tydelig ikke i god jord hos alle. Der også var argumentet at «jammen vi vil jo se hva andre har gitt». Hvorfor det egentlig? For å sammenligne hvem som gav den beste gaven? Eller hvem som var gjerrig? Eller hvor mye vi «tjente» på bryllupet? Hvorfor er det egentlig interessant å se hva Tante Trude gav oss? Årsakene til at vi valgte å åpne neste dag: 1) Vi ønsket å ta oss god tid til å åpne gavene selv, lese kort og sette skikkelig pris på hver og en gave. 2) Vi hadde flere gjester som vi visste at hadde svært stram økonomi, og som ikke ville ha mulighet til å gi oss noe særlig. Noe som selvsagt er helt i orden! Men vi visste også at det ikke ville være spesielt hyggelig for dem at gavene skulle stå på utstilling for for alle nysgjerrige blikk, gjerne med en liste liggende hvor alt ble ramset opp. Vi ønsket minst mulig fokus på gavene på selve dagen. Ok, tilbake til temaet om gaver i barnebursdag. På begge våre barns trinn pleier ikke gavene å bli åpnet i selskapet. Både fordi det er vanlig å invitere enten alle, eller alle av samme kjønn, hvilken blir 25-50 barn på festen. Ofte da med 2-6 bursdagsbarn. Å åpne alle disse gavene èn og èn blir rett og slett for mye. Men hovedgrunnen her også er inkludering. At det ikke skal bli en konkurranse om hvem som har best gave. Det skal være helt ok å kun komme med en hjemmelaget tegning/perle/kort/whatever. Eller å komme uten gave. Alle gavene blir lagt i en gavepose/boks for hvert bursdagsbarn når man kommer, også åpner vi gavene i fred og ro hjemme på kvelden etter selskapet. Da har barnet også tid til å sette pris på gavene. Anonymkode: e0ad2...a8b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16 timer siden #26 Del Skrevet 16 timer siden Tenker det er viktig å ha i mente at en gave gis for å glede jubilanten. Man bør forvente en takk, men at jubilanten skal pakke opp når gjesten ønsker for å glede gjesten, da kan man heller la være. Gaven gis for å glede mottaker, ikke for å booste egne følelser eller speile seg i en glans fra andre. Gleden av å gi kan man få av å gi bort gaven, og av å vite at mottaker blir glad, man trenger ikke være en del av åpningen for å føle på det. Greier man ikke glede seg uten å se den andres ansikt bør man kanskje øve litt, og da ligger problemet der, ikke i hvorvidt det er frekt å ikke åpne. Anonymkode: df9b7...6eb 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16 timer siden #27 Del Skrevet 16 timer siden Gentleman59 skrev (1 time siden): Kan KG få en latter-reaksjon i tillegg til "Liker"/"Nyttig"/"Hjerte"? Dette var litt mobbete, eller? Spørsmålet mitt har fått flere svar for og imot, så det betyr jo at det er ok å stille? Mvh Ts/gentlewoman Anonymkode: 59f96...cce 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Motelvibes Skrevet 16 timer siden #28 Del Skrevet 16 timer siden Det er jo en del av gleden ved å gi, at man får se mottageren bli glad av gaven som man har kjøpt til bursdagsbarnet, og takke for gaven. Det er en glede å gi og en glede å få. Å ta vekk det, blir skuffende for giver og må jo legge en liten demper på gleden for mottager av å åpne gavene uten de som gir, til stede. Å dele den opplevelsen sammen, forsterker jo glede hos alle. Jeg syns det er en fin ting å åpne gavene mens gjestene i selskapet ser på så kan hun/han vise glede over det man har fått i gave, og takke giver. Noe annet virker kunstig? 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16 timer siden #29 Del Skrevet 16 timer siden AnonymBruker skrev (1 time siden): Synes det er fint jeg. Vi praktiserer også slik, både i bryllup, konfirmasjon og i barnedåp. Vi ønsker å tilbringe tid med gjestene og oppleve arrangementet, så kan vi kose oss med gavene senere. I tillegg har familiene våre veldig ulik gavekultur, så vi slipper å stå der med konfirmanten mens mormor gir 3000 og farmor gir 50 000. Det kan føles ekkelt for noen, spesielt i anledninger hvor det ofte gis penger, så på vår måte så får alle en takk etterpå, og ingen vet hva andre har gitt. Erfaringsmessig så skal det ikke bety noe, og det gjør det ikke for oss, men det har en tendens til å skape litt ulming av andre. Anonymkode: df9b7...6eb Jeg tenker at den som gir 50.000 vet at det er såpass mye at det kan vente og ikke alle trenger få det med seg. Men i konfirmasjon er det også litt anderledes da det nesten kun gis penger uansett. I barnebursdag er det vel koselig å åpne gavene etterhvert . Barna må ha gleden i å gi en gave samt gå en reaksjon. Det må ikke bli til at en til slutt bare vippser, unaturlig og kjedelig for små barn. Anonymkode: 363d2...225 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15 timer siden #30 Del Skrevet 15 timer siden Off, så mye greier og problemstillinger det er idag! Man kan ikke åpne gaver i felleskap for ungene må beskyttes mot kjøpepress, forskjeller osv? Herregud sier bare jeg. Tror ikke det er ungene som tenker sånn. Og hvis det er det, er det noe man kan snakke om, og reflektere over. At sånn er faktisk livet. Nå legges det til rette for at de ikke skal føle på ubehag eller negative følelser. Anonymkode: a81fd...33f 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15 timer siden #31 Del Skrevet 15 timer siden Takk for alle svar. Har datter på fire år som hadde valgt ut gave til en nær venn og vært med å skrive kort før bursdag. Det var lekeland-bursdag, og gavene ble lagt i en boks, senere ikke nevnt. Min datter var lei seg for at gaven ikke ble åpnet, for hun er vant til at det er en del av feiringen. Senere takket vennen henne for gaven, og alt er greit. Jeg diskuterte dette med mannen, og vi er ikke enige. Jeg hadde selv syntes det var rart å gi en gave til en venn i et bursdagsselskap, og så ble gaven med lagt i en eske med andre gaver og ikke åpnet. Skjønner at å ikke åpne gaver felles kan ta bort det sosiale presset på en barnebursdag. Jeg var ikke populær selv da jeg gikk på skolen, og har noen dårlige minner fra barnebursdager, men ikke akkurat rundt dette med gaver. De fleste ga 40 kr eller tilsvarende. Når vi selv arrangerer bursdag, er begge foreldre 100% på jobb og står på for at alle barna skal bli inkludert, bli sett og får oppleve gjestfrihet. Vi passer veldig godt på under pakkeåpningen og sier fine ting om alle gavene, og har også snakket med barna på forhånd om hvordan man tar imot en gave på en fin måte. Tenker at dette er læring for livet. Vi har barnehagebarn da, og en sjokolade er like stas å få som en leke. Jeg syntes det var interessant å høre andres tanker om dette. Når vi får skolebarn, tror jeg kanskje vi løser det med å åpne pakke «i døra». Det er litt mer avslappa, og man får fortsatt sagt ordentlig takk der og da. Anonymkode: 59f96...cce 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Trubadur Skrevet 15 timer siden #32 Del Skrevet 15 timer siden kalini skrev (2 timer siden): i klassen til min datter er vi foreldre samstemt om at gavene ikke åpnes i selskapet, dette for at ingen barn skal være redde for at alle andre ikke synes de gir bra nok gave. Det tenker jeg er fint, å bidrar til mindre press. Dette gjør vi også. Det er mest stas å komme sammen og leke. De er 9 år. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15 timer siden #33 Del Skrevet 15 timer siden Det der irriterer meg. Giverne, både barn og voksne, har gjerne lagt mye arbeid og omtanke i gaven, og har lyst å se reaksjonen til mottaker. Gjerne har en lyst å si noe om tanken om gaven også, og det kan bli vanskelig om gaven ikke åpnes. Virker generelt utakknemlig. Anonymkode: 8ce89...b4a 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15 timer siden #34 Del Skrevet 15 timer siden Synes det er noe bursdagsbarnet bør få bestemme selv, og at det ikke er frekt om barnet ikke ønsker å åpne i selskapet. Jeg skulle gjerne ha ventet med å åpne gavene, til jeg var alene. Jeg hater å åpne gaver blant andre. Ønsker meg aldri noe til jul og har bedt om at det ikke skal gis noe til meg, nettopp av den grunn. Men som barn selv, elsket jeg å se når andres gaver ble åpnet. Det var spennende å se hva bursdagsbarnet fikk. Samtidig var jeg også veldig redd for at min gave ikke skulle bli likt eller raskt tilsidesatt. Det er ingen god følelse. Ser noen nevner gaver som åpnes/ikke åpnes i bryllup, dåp, komf osv., og jeg har aldri vært i noen av delene hvor gavene faktisk åpnes i selskapet. Det kommer takkekort eller lignende senere. Anonymkode: a56d0...32a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14 timer siden #35 Del Skrevet 14 timer siden AnonymBruker skrev (1 time siden): Takk for alle svar. Har datter på fire år som hadde valgt ut gave til en nær venn og vært med å skrive kort før bursdag. Det var lekeland-bursdag, og gavene ble lagt i en boks, senere ikke nevnt. Min datter var lei seg for at gaven ikke ble åpnet, for hun er vant til at det er en del av feiringen. Senere takket vennen henne for gaven, og alt er greit. Jeg diskuterte dette med mannen, og vi er ikke enige. Jeg hadde selv syntes det var rart å gi en gave til en venn i et bursdagsselskap, og så ble gaven med lagt i en eske med andre gaver og ikke åpnet. Skjønner at å ikke åpne gaver felles kan ta bort det sosiale presset på en barnebursdag. Jeg var ikke populær selv da jeg gikk på skolen, og har noen dårlige minner fra barnebursdager, men ikke akkurat rundt dette med gaver. De fleste ga 40 kr eller tilsvarende. Når vi selv arrangerer bursdag, er begge foreldre 100% på jobb og står på for at alle barna skal bli inkludert, bli sett og får oppleve gjestfrihet. Vi passer veldig godt på under pakkeåpningen og sier fine ting om alle gavene, og har også snakket med barna på forhånd om hvordan man tar imot en gave på en fin måte. Tenker at dette er læring for livet. Vi har barnehagebarn da, og en sjokolade er like stas å få som en leke. Jeg syntes det var interessant å høre andres tanker om dette. Når vi får skolebarn, tror jeg kanskje vi løser det med å åpne pakke «i døra». Det er litt mer avslappa, og man får fortsatt sagt ordentlig takk der og da. Anonymkode: 59f96...cce På lekelandbursdager tas alltid gavene med hjem. Det er fordi de har 2 timer på lekelandet, og vil bruke tiden på å leke. Aldri vært borti annet på senter-bursdag. I hjemmebursdager virker det som det er litt delt, noen gjør sånn og noen gjør sånn. Anonymkode: df9b7...6eb 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14 timer siden #36 Del Skrevet 14 timer siden AnonymBruker skrev (2 timer siden): Dere som åpner gaver senere: ringer barnet for å takke for gaven eller sender melding etterpå? Det med gaver er jo delvis for å lære å forsøke glede andre og for å lære å vise takknemlighet. Dette går tapt i mange av de alternativene som skildres her. Anonymkode: 09011...9c2 Forldrene i klassen har avtalt i klassen å ikke ha gaveåpning i selskapet for å lette på gavepresset. Jeg og søsknene åpnet derfor gavene med jenta vår og så skrev hun privat hilsen i takkekort til hver og en av jentene i klassen som ranselpost i stedet. Det ble en stor suksess og andre foreldre/barn tok etter denne vrien. «Til Emilie TUSEN takk for det fine hoppetauet jeg fikk av deg til bursdagen! Hilsen Sara Anonymkode: ec144...c18 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14 timer siden #37 Del Skrevet 14 timer siden AnonymBruker skrev (1 time siden): Ser noen nevner gaver som åpnes/ikke åpnes i bryllup, dåp, komf osv., og jeg har aldri vært i noen av delene hvor gavene faktisk åpnes i selskapet. Det kommer takkekort eller lignende senere. Tror det å pakke opp gavene i selve selskapet forsvinner mer og mer. Særlig i konfirmasjon syns jeg det kan være kleint med felles gaveåpning. Dvs konfirmanten som åpner konvolutt etter konvolutt med pengelapper der det blir stort fokus på hvor mye fra hvem..foran alle. Anonymkode: ec144...c18 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14 timer siden #38 Del Skrevet 14 timer siden Trubadur skrev (1 time siden): Dette gjør vi også. Det er mest stas å komme sammen og leke. De er 9 år. Jeg skjønner Jeg vet ikke men det virker litt rart. Synes veldig mange av dagens foreldre er for opptatt av at alt skal være likt. En er så redd for forskjeller. Det blir som å sy puter under armene. Barna skal bli ungdommer. Og voksne Min beste venninne arvet huset til foreldrene , noe som alltid lå i kortene. Ett flott hus med alle fasiliteter. Min datters venninne kjøpte leilighet i en storby med hjelp av foreldrene i en alder av 19 år. Heldigvis er jeg opplært til at det er forskjell på folks økonomiske situasjon. Men det betyr ikke noe ellers. En kan være gode venner uansett. Anonymkode: 363d2...225 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13 timer siden #39 Del Skrevet 13 timer siden Vi har løst dette med å droppe gaver. Barna lager kort til bursdagsbarnet istedet. Mye bedre og mindre stress. Anonymkode: a9c1c...d44 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4 timer siden #40 Del Skrevet 4 timer siden AnonymBruker skrev (13 timer siden): Har skjønt at dette er vanlig i USA men jeg synes det er litt rart. Føler det burde være en del av festen at man kan få se hva andre har gitt og at brudeparet selv kan få se hva de har fått av folk.. (Synes egentlig det er litt rart når de har andre til å pakke opp også jeg, selv om jeg vet det er veldig vanlig. Føler at det da er litt bortkastet at det er pakket inn når ikke mottaker selv skal pakke opp likevel..) Anonymkode: 4786c...99c Helt uenig i alt dette. Gir du gaver kun for å se mottaker åpne opp? Hvorfor det? Jeg gir gaver for å glede den som mottar gaven. Når eller hvem som åpner gavene betyr da ingenting. Min jobb er gjort. Anonymkode: 25784...5a1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå