AnonymBruker Skrevet 11 timer siden #21 Del Skrevet 11 timer siden TomKrus skrev (16 timer siden): Og da bommet du, men hvordan kunne megler godta et bud fra deg som ikke var innenfor lånebeviset. Dette skal de faktisk sjekke ut når du er med i budrunden. Og da for hvert bud du faktisk gir. Megler skal ikke vite maks lånebeløp. Det er naivt å tro at megler gidder å ta seg tid til å sjekke finansiering. Anonymkode: cee02...148 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10 timer siden #22 Del Skrevet 10 timer siden AnonymBruker skrev (55 minutter siden): Men hvis TS ikke trenger mer i lån, bare bruke mer av egenkapitalen sin, hva er problemet til banken da? Anonymkode: b8f23...dc5 TS HER. AGAIN - JEG TRENGTE IKKE MER LÅN, LÅNEBELØPET ER DEN SAMME, JEG BRUKTE BARE MER AV MIN EGEN EGENKAPITAL til å by over. Igjen - maks kjøpesum fra banken med omkostninger og fellesgjeld er 5 mill. Jeg betalte et sted mellom 40-80k over 5 mill for en leilighet. Dette fordi jeg hadde mer egenkapital til overs og ønsket å bruke dette. Derfor sliter jeg med å forstå når banken sier at de ikke kan gi meg det de sa de kunne gi? Noen som kan forklare meg dette? Anonymkode: 624dc...398 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10 timer siden #23 Del Skrevet 10 timer siden AnonymBruker skrev (9 minutter siden): TS HER. AGAIN - JEG TRENGTE IKKE MER LÅN, LÅNEBELØPET ER DEN SAMME, JEG BRUKTE BARE MER AV MIN EGEN EGENKAPITAL til å by over. Igjen - maks kjøpesum fra banken med omkostninger og fellesgjeld er 5 mill. Jeg betalte et sted mellom 40-80k over 5 mill for en leilighet. Dette fordi jeg hadde mer egenkapital til overs og ønsket å bruke dette. Derfor sliter jeg med å forstå når banken sier at de ikke kan gi meg det de sa de kunne gi? Noen som kan forklare meg dette? Anonymkode: 624dc...398 Så banken har altså gått ned på selve lånebeløpet, men mener samtidig at du kan få topplån? Det høres særdeles merkelig ut at de nå ønsker endre deler av boligl Anonymkode: 8c4cc...693 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10 timer siden #24 Del Skrevet 10 timer siden AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Så banken har altså gått ned på selve lånebeløpet, men mener samtidig at du kan få topplån? Det høres særdeles merkelig ut at de nå ønsker endre deler av boligl Anonymkode: 8c4cc...693 Det høres særdeles merkelig ut at de nå ønsker endre deler av opprinnelig lånebeløp til å være topplån... Det er så merkelig praksis at du bør be om møte med en rådgiver for å få en forklaring. Anonymkode: 8c4cc...693 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ny Bruker Skrevet 10 timer siden #25 Del Skrevet 10 timer siden AnonymBruker skrev (17 timer siden): Hjelp! Juli 2024 fikk jeg finansieringsbevis fra banken - beløpet lå på 5 millioner inkl. omkostninger og fellesgjeld. Dette var gyldig i 3 mnd og fikk finansieringsbeviset i mail fra banken. jeg fant ingenting i løpet av de neste 3 månedene, så banken fornyet finansieringsbeviset mitt igjen med de samme betingelsene i oktober via email. jeg fant ingenting i løpet av de neste 3 månedene så jeg sendte sms til banken om fornyelse. Kontaktpersonen bekreftet at det ikke var noe problem og at samme finansieringsbevis gjelder. jeg kjøpte nylig bolig med en totalpris på litt over 5 millioner. Jeg kjøpte boligen på bakgrunn av finansieringsbeviset fra banken. Etter at jeg har signert kontrakt har banken kommet tilbake og sagt «sorry, vi kan ikke tilby deg så mye i lån allikavel. Du må eventuelt ha en liten del som topplån, eller evt ha noen andre som medlåntaker». Dette er jo litt sjukt fordi jeg kjøpte leiligheten på bakgrunn av det banken/kontaktpersonen skrev, så hvordan kan de komme nå og si noe helt annet? Synes dette er veldig sleipt av banken. Er ikke finansieringsbeviset bindende? Noen som har vært borti lignende? Dette kan jo umulig være ok? Hva hadde dere gjort? Anonymkode: 624dc...398 Du kjøpte jo dyrere enn du fikk finansiering for. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10 timer siden #26 Del Skrevet 10 timer siden Hvilken belåningsgrad lander du på da? For andelsleilighet må du regne lån i banken + fellesgjeld og dele på totalverdien (kjøpesum +fellesgjeld). Er belåningsgraden mer enn 90% må du ha topplån på det som overstiger 90%. Anonymkode: 6a60c...4bf 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9 timer siden #27 Del Skrevet 9 timer siden Høres veldig rart ut. Når vi kjøpte vårt hus så fikk vi en maks grense, men vi fikk lov av banken å gå over denne. Det var fordi vi hadde ganske mye sikkerhet utenom som ikke var brukt når banken regnet ut maks lånesum, som ble gitt i finansieringssbeviset. Anonymkode: af9d2...b8c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9 timer siden #28 Del Skrevet 9 timer siden AnonymBruker skrev (1 time siden): TS HER. AGAIN - JEG TRENGTE IKKE MER LÅN, LÅNEBELØPET ER DEN SAMME, JEG BRUKTE BARE MER AV MIN EGEN EGENKAPITAL til å by over. Igjen - maks kjøpesum fra banken med omkostninger og fellesgjeld er 5 mill. Jeg betalte et sted mellom 40-80k over 5 mill for en leilighet. Dette fordi jeg hadde mer egenkapital til overs og ønsket å bruke dette. Derfor sliter jeg med å forstå når banken sier at de ikke kan gi meg det de sa de kunne gi? Noen som kan forklare meg dette? Anonymkode: 624dc...398 Forklaringen er at du må ringe banken for å få en forklaring. Du gir åpenbart ikke all informasjon man trenger for å kunne svare på det i dette innlegget. Jeg tipper at situasjonen er endret kontra da du fikk finansieringsbeviset og at du ikke har holdt din del av avtalen, men hva det er kan kun banken svare på. Hvis banken har gått god for finansieringen så må de stå for det, men fordi de ikke gjør det i dette tilfellet så er det du som ikke har holdt avtalen. Hvis ikke hadde det ikke vært et problem. Mvh finansrådgiver Anonymkode: b652e...ad0 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9 timer siden #29 Del Skrevet 9 timer siden Jeg hadde over 15% egenkapital og måtte allikevel ha topplån i følge banken, på 10%. Det dekket jeg med resten av egenkapitalen og salg av en bil. Anonymkode: 14957...68b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7 timer siden #30 Del Skrevet 7 timer siden TS: Legg ut alle tall her, så kan det hende du kan få et fornuftig svar. Det er ikke så legg for oss å gi det når det er så mye vi må gjette. Anonymkode: 7563c...1ca Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6 timer siden #31 Del Skrevet 6 timer siden Hvor mye sier banken du kan få lån på nå da? Uten topplån? Anonymkode: d8d00...250 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lineaaa Skrevet 6 timer siden #32 Del Skrevet 6 timer siden Jeg trodde alle ble prakket på et topplån? Kan du ikke bare akseptere det, og cashe det inn så fort som mulig? 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5 timer siden #33 Del Skrevet 5 timer siden AnonymBruker skrev (5 timer siden): Igjen - maks kjøpesum fra banken med omkostninger og fellesgjeld er 5 mill. Jeg betalte et sted mellom 40-80k over 5 mill for en leilighet. Dette fordi jeg hadde mer egenkapital til overs og ønsket å bruke dette. Anonymkode: 624dc...398 Litt uklart hva du mener. Mener du at kjøpesum var 40-80k over 5 mill, eller mener du at kjøpesum+fellesgjeld+omkostninger er 40-80k over 5 millioner? Anonymkode: 7563c...1ca Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå