AnonymBruker Skrevet 19 timer siden #1 Del Skrevet 19 timer siden Hjelp! Juli 2024 fikk jeg finansieringsbevis fra banken - beløpet lå på 5 millioner inkl. omkostninger og fellesgjeld. Dette var gyldig i 3 mnd og fikk finansieringsbeviset i mail fra banken. jeg fant ingenting i løpet av de neste 3 månedene, så banken fornyet finansieringsbeviset mitt igjen med de samme betingelsene i oktober via email. jeg fant ingenting i løpet av de neste 3 månedene så jeg sendte sms til banken om fornyelse. Kontaktpersonen bekreftet at det ikke var noe problem og at samme finansieringsbevis gjelder. jeg kjøpte nylig bolig med en totalpris på litt over 5 millioner. Jeg kjøpte boligen på bakgrunn av finansieringsbeviset fra banken. Etter at jeg har signert kontrakt har banken kommet tilbake og sagt «sorry, vi kan ikke tilby deg så mye i lån allikavel. Du må eventuelt ha en liten del som topplån, eller evt ha noen andre som medlåntaker». Dette er jo litt sjukt fordi jeg kjøpte leiligheten på bakgrunn av det banken/kontaktpersonen skrev, så hvordan kan de komme nå og si noe helt annet? Synes dette er veldig sleipt av banken. Er ikke finansieringsbeviset bindende? Noen som har vært borti lignende? Dette kan jo umulig være ok? Hva hadde dere gjort? Anonymkode: 624dc...398 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19 timer siden #2 Del Skrevet 19 timer siden Jeg hadde en lignende opplevelse, men det er 20 år siden da. Jeg hadde fått finansieringsbevis på startlån fra kommunen på en viss sum. Jeg fant en leilighet innenfor summen, men den hadde en del fellesgjeld. På mitt finansieringsbevis sto det da ingen ting om at det skulle inkludere fellesgjeld, men jeg hadde som forbehold ved budgivning godkjenning av kommunen. Jeg sendte all informasjon til saksbehandler og fikk godkjent, megler gjorde det samme og fikk på telefon godkjenning. Etter en ukes tid ringer megler og sier at saksbehandler hadde ringt og sagt det ikke var godkjent likevel… Men jeg hadde skriftlig bevis på godkjenning, så de måtte bare akseptere det. Jeg både ringte og sendte mail med bevis, så da snudde de. I utgangspunktet visste jeg at den var «for dyr», men det var 10 års avdragsfrihet på fellesgjelden, så argumentet var at økonomien min ville være på ett annet sted om 10 år. Så dersom du har det skriftlig, har du gode argumenter for å få det godkjent. Anonymkode: 2c103...445 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19 timer siden #3 Del Skrevet 19 timer siden Selvsagt gjelder finansieringsbeviset. Men du kjøpte jo bolig for over 5mill.... du brøyt altså kontrakten med banken og da gjelder jo heller ikke finansieringsbeviset. Anonymkode: f20f2...387 10 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19 timer siden #4 Del Skrevet 19 timer siden AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Selvsagt gjelder finansieringsbeviset. Men du kjøpte jo bolig for over 5mill.... du brøyt altså kontrakten med banken og da gjelder jo heller ikke finansieringsbeviset. Anonymkode: f20f2...387 Dette. Ts, hva mener du md "litt over"? Det er veldig relativt, så det er fint å vite mer spesifikt for å gi bedre råd. Hvis det er sånn at du har gått litt over med 200k, eller 20k. Stor forskjell 😅 Og hvor mye er banken nå villig til å gi? Har du det skriftlig at forrige bevis er gyldig? Hvilken dato ble det skrevet isåfall? Anonymkode: 63a23...0b8 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
SPOCA Skrevet 19 timer siden #5 Del Skrevet 19 timer siden Hvis du kjøpte for over 5 millioner er jo dette din egen feil? Det skal jo inkludere alt av fellesgjeld osv. Det er du som brøt kontrakten så vidt jeg kan se. 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19 timer siden #6 Del Skrevet 19 timer siden Finansieringensbeviset sa 5 mill. Du kjøpte til «litt over», ja da blir det feil da. Og det er ikke banken som gjorde feil. Anonymkode: 907a1...2c4 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
TomKrus Skrevet 19 timer siden #7 Del Skrevet 19 timer siden AnonymBruker skrev (29 minutter siden): jeg kjøpte nylig bolig med en totalpris på litt over 5 millioner. Og da bommet du, men hvordan kunne megler godta et bud fra deg som ikke var innenfor lånebeviset. Dette skal de faktisk sjekke ut når du er med i budrunden. Og da for hvert bud du faktisk gir. Megler skal ikke vite maks lånebeløp. 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19 timer siden #8 Del Skrevet 19 timer siden Hva mener du at banken har gjort feil? Det et jo du som har kjøpt for mer enn hva finansieringsbeviset tilsa. Anonymkode: 6b371...bc6 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19 timer siden #9 Del Skrevet 19 timer siden Er jo du som har kjøpt for mer en beviset viser. Her når vi skulle by, måtte vi ringe banken om de godtok vi bøy mer, og det måtte bekreftes til megler Anonymkode: e8155...206 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
TomKrus Skrevet 19 timer siden #10 Del Skrevet 19 timer siden AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Hva mener du at banken har gjort feil? Det et jo du som har kjøpt for mer enn hva finansieringsbeviset tilsa. Anonymkode: 6b371...bc6 Det kan bli en liten juridisk knute tipper jeg, om det var megler som styrte budrunden. For da har også megler bommet. Er det et "privat" oppgjør er det noe helt annet. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
TomKrus Skrevet 19 timer siden #11 Del Skrevet 19 timer siden AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Er jo du som har kjøpt for mer en beviset viser. Her når vi skulle by, måtte vi ringe banken om de godtok vi bøy mer, og det måtte bekreftes til megler Anonymkode: e8155...206 i budrunden ber megler om bank og kontaktperson. Det er fordi megler sjekker at budet har dekning i lånegarantien fra banken. Men vi vet jo ikke om det er en megler med her, om ikke er jo det fritt frem, og man står selv ansvarlig for hva man gjør. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19 timer siden #12 Del Skrevet 19 timer siden AnonymBruker skrev (26 minutter siden): Jeg hadde en lignende opplevelse, men det er 20 år siden da. Jeg hadde fått finansieringsbevis på startlån fra kommunen på en viss sum. Jeg fant en leilighet innenfor summen, men den hadde en del fellesgjeld. På mitt finansieringsbevis sto det da ingen ting om at det skulle inkludere fellesgjeld, men jeg hadde som forbehold ved budgivning godkjenning av kommunen. Jeg sendte all informasjon til saksbehandler og fikk godkjent, megler gjorde det samme og fikk på telefon godkjenning. Etter en ukes tid ringer megler og sier at saksbehandler hadde ringt og sagt det ikke var godkjent likevel… Men jeg hadde skriftlig bevis på godkjenning, så de måtte bare akseptere det. Jeg både ringte og sendte mail med bevis, så da snudde de. I utgangspunktet visste jeg at den var «for dyr», men det var 10 års avdragsfrihet på fellesgjelden, så argumentet var at økonomien min ville være på ett annet sted om 10 år. Så dersom du har det skriftlig, har du gode argumenter for å få det godkjent. Anonymkode: 2c103...445 Det du gjorde der var jo ikke innafor i det hele tatt… Anonymkode: cc820...ba9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18 timer siden #13 Del Skrevet 18 timer siden Spørsmålet er hvor mye du har gått over det du hadde finansiering på, og hva banken faktisk gir lån på nå? Er det snakk om at du får vanlig boliglån tilsvarende finansieringsbevis og at banken er raus og tilbyr topplån på det du har bydd over ? Eller har banken gått ned på finansieringsbeviset også? Anonymkode: 8c4cc...693 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14 timer siden #14 Del Skrevet 14 timer siden TS her. Med litt over så mener jeg under 100k. Grunnen til det var at jeg hadde mer EK tilgjengelig nå enn det jeg hadde da finansieringsbeviset først ble gitt. Jeg burde selvfølgelig ha spurt banken før jeg ga det budet men tenkte hvis totalpris var 5m, så kunne jeg by litt mer med de ekstra pengene jeg hadde spart for EK. Det er ikke slik at jeg må låne mer fra banken med de ekstra kronene. Lånebeløpet er den samme, men jeg bare går inn med mer EK. Anonymkode: 624dc...398 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7 timer siden #15 Del Skrevet 7 timer siden Kjøpte du langt over takst? Det er uansett vanlig å tilby lån + topplån ved lite egenkapital, slik at man havner under feks 75% belåningsgrad på hovedlån, og derfor totalt sett betaler mindre rente? Anonymkode: 257af...ec1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7 timer siden #16 Del Skrevet 7 timer siden AnonymBruker skrev (12 timer siden): beløpet lå på 5 millioner inkl. omkostninger og fellesgjeld. AnonymBruker skrev (12 timer siden): jeg kjøpte nylig bolig med en totalpris på litt over 5 millioner. Her har du dummet deg ut. Du har kjøpt for mer enn du hadde penger til Anonymkode: a29be...d8c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7 timer siden #17 Del Skrevet 7 timer siden Jeg vet ikke om det hjelper for deg. Da jeg traff mannen min, så kjøpte han ny bolig like etterpå. Han startet med et topplån, men han gikk ganske raskt videre for å snakke med en annen bank om å få alt inn i ett lån. 15 minutter etter at han hadde snakket med en lokal bank, ringte kundebehandler i den gamle banken og tilbød ham det samme. Så det er godt mulig du kan reforhandle raskt om du godtar (og de fortsatt er villige til å gi) topplånet. Anonymkode: 4490c...c92 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lurker Skrevet 4 timer siden #18 Del Skrevet 4 timer siden Hvor mye mener de topplånet skal være på? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3 timer siden #19 Del Skrevet 3 timer siden Det er jo du som har brutt avtalen du hadde med banken, skjønner ikke at du er overrasket over at det blir konsekvenser ut av det. Anonymkode: e7dda...033 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3 timer siden #20 Del Skrevet 3 timer siden Men hvis TS ikke trenger mer i lån, bare bruke mer av egenkapitalen sin, hva er problemet til banken da? Anonymkode: b8f23...dc5 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå