Gå til innhold

Bygge hytte man VET er et "tapsprosjekt"

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hvor "langt fram" skal man egentlig tenke?

Jeg er 50 år, barn helt i slutten av tenårene.

Jeg har nær tilknytning til et annet sted i Norge enn vi bor. Et knøttlite sted. Min fars barndomshjem er der, men huset er gammelt og slitent og på ingen måte aktuelt å renovere (over 150 år gammelt). For meg er det ikke aktuelt å ikke kunne reise dit, og det er ikke det samme å kjøpe en eiendom i samme bygd, om det skulle komme en for salg (det gjør det ekstremt sjelden). Jeg må altså rive og bygge hytte der i så fall.

Selv om man ikke går for den dyreste hytta, så vil dette være et tapsprosjekt. Det er ikke snakk om at man får solgt for det det koster å bygge en "normal" hytte med feks tre soverom. Det vil evt bli brukt forskudd på arv til å bygge denne.

Er det idioti å "kaste bort" noen millioner av arven? Tenåringsbarn ønsker å ha et sted å reise til der, trives også der (og vil jo arve av meg). Jeg tenker mer på at dette er penger man ikke "får igjen" noen gang. Hadde man bygget i et populært strøk hadde man jo visst at man fikk solgt den for en ok sum dersom det skulle bli aktuelt. Det vet jeg at ikke er tilfellet der den skal bygges. Samtidig river det i hjertet å gi opp dette stedet, det er egentlig ikke et alternativ....

Det vil komme "mer" arv når begge mine foreldre har gått bort, så det er ikke sånn at all arv brukes til dette. Min mor ønsker at jeg skal gjennomføre siden jeg ønsker dette, og jeg har lengtet etter å gjøre det lenge, men nå som det plutselig er en mulighet, så får jeg kalde føtter av fornuft.

Er det fullstendig idioti? Eller skal man se på det som en investering for de neste 50 årene for de som nå er tenåringsbarn?

Anonymkode: fda46...442

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Livet er så mye mer enn penger og investeringer. Lev når du kan, hvor du føler deg hjemme. Arv til neste generasjon er ofte en bjørnetjeneste om den ikke er nødvendig for livsopphold.

Anonymkode: 65e4a...c6a

• Liker 16
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Livet er så mye mer enn penger og investeringer. Lev når du kan, hvor du føler deg hjemme. Arv til neste generasjon er ofte en bjørnetjeneste om den ikke er nødvendig for livsopphold.

Anonymkode: 65e4a...c6a

Det er et veldig godt poeng. Takk! Det er langt og dyrt å reise dit fra her vi bor, men etter hvert som jeg blir eldre selv, så ønsker jeg jo at jeg kan tilbringe mer tid der også (ekstra ferieuker, pensjonist etter hvert osv).

Dette er et sted jeg har tilbragt tid på hele livet, også hvert år etter at min siste besteforelder som bodde der døde for 30 år siden. Det er altså ikke en fiks idé, siden vi har fortsatt å være der etter at hun også døde.... Og du har rett, man lever bare én gang.

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det høres ut som det kan være verdt å bruke penger på dette. At dette vil allikevel ha stor verdi for deg og familien. 
Har selv en hytte som koster meg (for?) mye, men verdien ligger i lykken jeg opplever av å være der, og er så absolutt verdt det allikevel, kjør på! 

• Liker 4
  • Hjerte 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
enkefru skrev (8 minutter siden):

Det høres ut som det kan være verdt å bruke penger på dette. At dette vil allikevel ha stor verdi for deg og familien. 
Har selv en hytte som koster meg (for?) mye, men verdien ligger i lykken jeg opplever av å være der, og er så absolutt verdt det allikevel, kjør på! 

Jeg tror ikke jeg hadde nølt så mye om det ikke var drøyt 120 mil dit. Altså om det var rundt 50 mil og en dags kjøretur, så hadde det vært annerledes. Men enten må vi ha en overnatting på veien om vi kjører, eller så må vi fly og leie bil (evt kjøpe en bil som står der). Allikevel ØNSKER jeg av hele mitt hjerte å ha et sted der. Så jeg tror du har helt rett. Følelsen av ro og lykke når man først er der, den er verdt det.

• Liker 2
  • Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Jeg tror ikke jeg hadde nølt så mye om det ikke var drøyt 120 mil dit. 

Jeg ville vært uinteressert i å arve en hytte 120 mil unna så den hadde blitt solgt fort.

Mulig du ikke bør legge så mye vekt på eventuell fremtidig arv til dine barn og fokusere kun på hva du selv vil ha glede av hytten.

Anonymkode: b8bba...cb4

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Jeg ville vært uinteressert i å arve en hytte 120 mil unna så den hadde blitt solgt fort.

Mulig du ikke bør legge så mye vekt på eventuell fremtidig arv til dine barn og fokusere kun på hva du selv vil ha glede av hytten.

Anonymkode: b8bba...cb4

Jeg har hatt dialog med tenåringsbarn, og selv om jeg vet at de ikke vet hvordan livene ser ut om 20-30 år, så er de krystallklare på at de ikke ønsker å kvitte seg med stedet og at det er det de ønsker å bruke arven på (som eventuelt kunne gått til dem senere). Vanskelig å sette seg inn i kanskje hvis man ikke har en sånn følelse for et sted selv....

• Liker 3
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det er et veldig godt poeng. Takk! Det er langt og dyrt å reise dit fra her vi bor, men etter hvert som jeg blir eldre selv, så ønsker jeg jo at jeg kan tilbringe mer tid der også (ekstra ferieuker, pensjonist etter hvert osv).

Dette er et sted jeg har tilbragt tid på hele livet, også hvert år etter at min siste besteforelder som bodde der døde for 30 år siden. Det er altså ikke en fiks idé, siden vi har fortsatt å være der etter at hun også døde.... Og du har rett, man lever bare én gang.

Se på det i ett 10-års perspektiv.

Hvor mange netter ser du for deg at du vil tilbringe der i snitt? Med kostanden for å bygge hytta, driftskostnader pluss reisekostnader, hva blir døgnprisen pr overnatting?

Anonymkode: e3fe7...e0d

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ut som om det er riktig for deg å bygge den hytta :) men ville ikke brukt alle pengene kanskje. Du kan se anderledes på det, at du er heldig som arver og har muligheten til dette. Ikke alle er så heldige eller arver så mye.

Viktig å tenke på livsglede! 

Hvem vet, plutselig er det trendy med slike hytter og den blir mye verdt!

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Se på det i ett 10-års perspektiv.

Hvor mange netter ser du for deg at du vil tilbringe der i snitt? Med kostanden for å bygge hytta, driftskostnader pluss reisekostnader, hva blir døgnprisen pr overnatting?

Det tror jeg ikke jeg tør å regne på :hoho:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Altså du er FEMTI år, kjære vene, du kan ikke begynne å tenke på hvilke penger som skal deles ut om potensielt FEMTI år til allerede vel? 

Det er ikke et tapsprosjekt hvis du tenker på alle opplevelsene dere kan ha der. Barnebarn osv. Bruk pengene dine og kos deg. 

Anonymkode: 99491...5c5

• Liker 8
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Sunshineyellow skrev (9 minutter siden):

Høres ut som om det er riktig for deg å bygge den hytta :) men ville ikke brukt alle pengene kanskje. Du kan se anderledes på det, at du er heldig som arver og har muligheten til dette. Ikke alle er så heldige eller arver så mye.

Viktig å tenke på livsglede! 

Hvem vet, plutselig er det trendy med slike hytter og den blir mye verdt!

Nei, jeg tenker jo å holde det så nøkternt som mulig, men samtidig må det jo være praktisk og stort nok dersom det kommer barnebarn som skal være med etter hvert (ellers blir det jo ikke brukt like mye). Tenker på ingen måte unødig luksus eller altfor fancy. Men det kommer jo til å koste uansett da.... Både riving, evt planering av tomta osv.

Men ja, livsglede er viktig! Dette er nordpå, med midnattssol og mørketid, og begge deler synes jeg er nydelig på sin måte. Natur, luft, fjell og fjord - stikk motsatt av her jeg bor på flatlandet på Østlandet.... Og ja, livsglede er viktig!

• Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Altså du er FEMTI år, kjære vene, du kan ikke begynne å tenke på hvilke penger som skal deles ut om potensielt FEMTI år til allerede vel? 

Det er ikke et tapsprosjekt hvis du tenker på alle opplevelsene dere kan ha der. Barnebarn osv. Bruk pengene dine og kos deg. 

Anonymkode: 99491...5c5

Hehehe, du har vel rett i det med at man ikke kan tenke på det. Fornuften tok meg bare plutselig, all den tid jeg vet at dette er en sum man overhodet ikke får igjen om man skulle ønske å selge en gang. Men ja, opplevelsene og roen og freden er nok viktigere!

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Livet er veldig mye mer enn gode økonomiske investeringer! Barna dine er til og med kjempeenige!

Ikke noe å tenke på en gang! Sett pris på at du har denne muligheten!

😃

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Ulla Ullsokk skrev (Akkurat nå):

Livet er veldig mye mer enn gode økonomiske investeringer! Barna dine er til og med kjempeenige!

Ikke noe å tenke på en gang! Sett pris på at du har denne muligheten!

😃

Jeg setter enormt pris på det! Min far er ikke død enda, men han har langt fremskreden alzheimer og vi har mistet ham flere ganger allerede. Å bruke hans penger på å investere i hans barndomshjem føles jo veldig riktig på et vis, på en måte er ringen sluttet. Og veldig vemodig at han aldri kommer til å komme dit mer, eller få se resultatet evt. Men selvfølgelig er jeg enormt glad for at det i det hele tatt er mulig å komme i et sånt "dilemma"!

• Hjerte 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hvis huset er så gammelt så er det sikkert en tømmerkasse, hvis tømret er bra så kan det være verdt å finne ut om det er mulig å restaurere det til en enkel hyttestandard istedet for å bygge nytt.

150 år er egentlig ingenting for et tømmerhus med tanke på at det eldste bolighuset i Norge som er bebodd er over 700 år gammelt.

Anonymkode: cc597...173

• Liker 8
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Hvis huset er så gammelt så er det sikkert en tømmerkasse, hvis tømret er bra så kan det være verdt å finne ut om det er mulig å restaurere det til en enkel hyttestandard istedet for å bygge nytt.

150 år er egentlig ingenting for et tømmerhus med tanke på at det eldste bolighuset i Norge som er bebodd er over 700 år gammelt.

Det står på en "grunnmur" som er flate steiner lagt oppå hverandre (husker ikke hva det heter). Liten grunnflate og små rom (men de kunne vi så klart åpnet opp) og takhøyden i 2.etasje er veldig lav. Vi fikk det faktisk vurdert for noen år siden, og da var beskjeden at det neppe ville være verdt det. Men klart, det ville vært nostalgisk om det funket!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Å renovere slike gamle hus er ofte rådyrt. 
Skjønner det er vanskelig, TS. Vi kjøpte en hytte, riktignok billig, og har spyttet over en halv million inn i den. Hyttemarkedet er dårlig, tipper den er verdt mindre nå enn da vi kjøpte den på tross av nytt tak, nye vinduer, svært solcelleanlegg, ny bordkledning +++. Vi snakker nærmere en million ut av vinduet, så lenge vi ikke selger. 🤣 For oss er det verdt det. Men vi bor ikke 120 mil unna. Jeg ville vært skeptisk til å bruke så mye penger på et sted som man får brukt så lite. Men… skjønner det er mye følelser her, for alle. 

Anonymkode: 0f5f7...b3f

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (47 minutter siden):

Det tror jeg ikke jeg tør å regne på :hoho:

Men det er faktisk ett regnestykke du bør gjøre...

Men ok, når hytta er ferdig bygget. Hva vil det koste deg i driftskostnader og reisekostnader pr døgn da? Er det en døgnpris for ferie som du og barna dine synes er verdt det?

Problemet med fritidseiendom som er langt unna er at det faktisk krever mye vedlikehold, også når det er nybygg. Jo sjeldnere man er der, jo mer arbeid er det.

Jeg har ingen problemer med å skjønne affeksjonsverdi i tomten. Jeg er selv med å betale på eiendom jeg selv bruker lite, fordi den betyr mye for meg. Men der er det annen familie som bor nærmere og sørger for vedlikehold. De er innom å sjekker jevnlig, når det har vært storm, store snøfall, store nedbørsmengder, kuldeperiode og lignende. Det meste av vedlikehold er tomten, ikke bygget. Men gress skal klippes, gjerder skal fikses, hekk og busker skal klippes, og det plantes blomster til sommeren som skal vedlikeholdes. Jeg betaler gjerne på eiendommen, men jeg kan ikke bruke den oftere enn 3-4 ganger i året siden jeg bor på Østlandet og eiendommen er i nord. Hadde jeg ikke hatt familien som vedlikeholder så ville hvert eneste opphold vært ren jobb og null avslapping.

• Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Men det er faktisk ett regnestykke du bør gjøre...

Men ok, når hytta er ferdig bygget. Hva vil det koste deg i driftskostnader og reisekostnader pr døgn da? Er det en døgnpris for ferie som du og barna dine synes er verdt det?

Problemet med fritidseiendom som er langt unna er at det faktisk krever mye vedlikehold, også når det er nybygg. Jo sjeldnere man er der, jo mer arbeid er det.

Jeg har ingen problemer med å skjønne affeksjonsverdi i tomten. Jeg er selv med å betale på eiendom jeg selv bruker lite, fordi den betyr mye for meg. Men der er det annen familie som bor nærmere og sørger for vedlikehold. De er innom å sjekker jevnlig, når det har vært storm, store snøfall, store nedbørsmengder, kuldeperiode og lignende. Det meste av vedlikehold er tomten, ikke bygget. Men gress skal klippes, gjerder skal fikses, hekk og busker skal klippes, og det plantes blomster til sommeren som skal vedlikeholdes. Jeg betaler gjerne på eiendommen, men jeg kan ikke bruke den oftere enn 3-4 ganger i året siden jeg bor på Østlandet og eiendommen er i nord. Hadde jeg ikke hatt familien som vedlikeholder så ville hvert eneste opphold vært ren jobb og null avslapping.

Jeg har heldigvis slekt og naboer som bidrar. De klipper gress før vi kommer, planter på gravene og følger med at taket fortsatt sitter fast etter stormer osv. Pr nå kan vi ikke være der om vinteren, men jeg er sikker på de kommer til å kunne frese snø før vi kommer hvis hytta blir noe av og vi kan være der om vinteren.

Vi har jo en eiendom der nå som må "passes på", familie som har nøkkel og kan sjekke for oss osv. Og vi kommer jo til å gjøre det så lettstelt som mulig ute sånn at det kun er gress som må klippes. Det er busker der nå også, bærbusker, disse er ikke gjort noe med på mange, mange år, og det er bær der som aldri før ;) (familie som plukker da bærene ofte er modne etter at vi har reist hjem for sommeren). Blomster planter vi aldri ute om sommeren, men det er stauder der nå som steller seg selv, og det kan vi gjenta ved eventuell hyttebygging.

Det er gode poeng du kommer med, og hadde vi ikke allerede hatt en eiendom der som måtte ivaretas på sitt vis, så hadde jeg sikkert fått meg en tankevekker. Men alt dette er allerede ivaretatt, og ingen grunn til at det ikke kan fortsette. Har familie samt naboer rundt som har bodd der så lenge jeg har levd (og deres etterkommere da), så naboforholdet og samholdet i bygda er godt.

• Liker 2
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...