Merlin Skrevet 18 timer siden #21 Del Skrevet 18 timer siden AnonymBruker skrev (1 time siden): Slik er loven. Arv er særeie. Anonymkode: fe47c...ed7 Så enkelt er det ikke. Derfor er det superviktig med ektepakt når man går inn i et forhold med store verdier eller arver. Men hvem tenker på det i forelskelsens rus ? 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18 timer siden #22 Del Skrevet 18 timer siden IKKE betal ned på studielånet, hvorfor sier noen det? Studielån er det mest gunstige lånet du har, ergo ikke et du skal prioritere å betale ned. Om du betaler ned på lån velg det lånet som er mest ugunstig. Jeg ville investert 400 000 i fond. Betalt ned 400 000 på boliglånet. Og brukt 200 000 på reiser og gøy. Anonymkode: 49375...472 4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ninaen Skrevet 15 timer siden #23 Del Skrevet 15 timer siden AnonymBruker skrev (2 timer siden): 1 mill er jo nesten ingenting nå til dags. Betal ned studielånet og sett resten i fond. Muligens 50-100 000 på sparekonto som buffer. Anonymkode: f3d4e...324 Eh, nei. Se min og andres kommentarer. Studielånet er det dummeste man betaler ned om man har annen gjeld i tillegg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15 timer siden #24 Del Skrevet 15 timer siden Jeg arver straks ca 1,5 millioner. Dette er min plan: Betale ned LITT på studielånet, kanskje 1/4-1/5 av hva som gjenstår. Jeg har ganske høyt studielån og ønsker å redusere dette noe. Jeg kommer ikke til å betale alt. Jeg betaler ned LITT for å ha mer å kunne låne til bolig da jeg bor i Oslo. Studielånet er det mest gunstige lånet. Spytter inn egenkapital tilsvarende det samboer har gjort, slik at vi eier 50/50. Dvs 350.000 til. Setter av 150.000 til buffer. 100.000 i aksjer Resten går på en høyrentekonto til fremtidig egenkapital. Anonymkode: dde68...1b6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15 timer siden #25 Del Skrevet 15 timer siden AnonymBruker skrev (4 timer siden): Tips til bruk? Vi har 2,8 millioner i lån. Snart nedbetalt bil. Studielån på til sammen 500000. Jeg tjener 600000 og har best inntekt av oss to. Investere arven eller putte den inn i lån? Anonymkode: 2d4c6...686 Jeg ville investert pengene. Arv skal ikke fordeles ved et eventuelt brudd. Og du vil da neppe få avkastningen av din del av boligen ved et eventuelt brudd. Og alle kan trenge litt ekstra til pensjonsalder. Studielånet er og ren idioti å betale ned. Anonymkode: 78904...2c1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6 timer siden #26 Del Skrevet 6 timer siden Betal din del av lånet. Spar på dokumentasjon. Anonymkode: b9c62...50d 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6 timer siden #27 Del Skrevet 6 timer siden AnonymBruker skrev (13 timer siden): Du må ivertfall sørge for sporbarhet på arven. Den er DIN, ikke deres/fellesskapets. Har dere det trangt? Trenger dere å lette trykket? Hvis ikke, så har fortjeneste på fond ligget høyere enn rente på lån ganske lenge. Anonymkode: 1405a...033 Ja. Og derfor bør du ikke betale ned bilen med arvede penger. Anonymkode: 03334...1c4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5 timer siden #28 Del Skrevet 5 timer siden Det er jo endel penger, men ikke sinnsykt mye heller. Men jeg ville tatt hele billånet. Så kommer det an på hvor mye du sitter ogjen med om du velger deler til huslånet eller studielånet. En ting er å betale ned der lånet er dyrest, men mnd utgifter blir også større iht antall lån. Så ikke sikkert du merker store forskjellen på lommeboka om du betaler ned deler av huslånet og ikke noe på studielånet. Tar du hele studielånet, så forvinner også hele utgiften pr mnd. Så tar du hele studielånet og bill lånet, så kan du putte litt i huslånet om du vil, legge noe i fond sparing, en god buffer på 100.000kr. Et par ferier eller noe du drømmer om . Da sitter du igjen med ett lån. Biler taper seg i verdi, så lenge du betaler billån er det største tapet. Fikk ca samme sum, noe mindre. Hadde et lite lån, men jeg hadde noe vedlikehold på huset så lot lånet stå, og brukte de på bil og det jeg evnt i fremtiden hadde måtte låne på huset. Da jeg var usikker fra før, om jeg rakk vedlikeholdet iht alder. Så er nå, nesten ferdig med huset, har et bittelite lån, så og si gjeldsfri. Må ta ett lite lån til, for siste rest på huset. Da vet jeg at når jeg blir gammel, og ikke klarer å bo her lengre, kan jeg selge et hus som er i orden. Og råd til å kjøpe noe annet, gjelds fri. Med mindre utgifter pr,mnd har du også mer penger til sparing Anonymkode: f28ad...b2d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 43 minutter siden #29 Del Skrevet 43 minutter siden AnonymBruker skrev (18 timer siden): Slik er loven. Arv er særeie. Anonymkode: fe47c...ed7 Arv er ikke automatisk særeie. Arv er kun særeie hvis den du arver har skrevet at det skal være særeie, i et testament. Eller dere bestemmer at det skal være særeie i en ektepakt dere i mellom. Anonymkode: a156e...b69 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 38 minutter siden #30 Del Skrevet 38 minutter siden AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Arv er ikke automatisk særeie. Arv er kun særeie hvis den du arver har skrevet at det skal være særeie, i et testament. Eller dere bestemmer at det skal være særeie i en ektepakt dere i mellom. Anonymkode: a156e...b69 Pussig at den jeg arver kan spesifisere hvordan jeg skal fordele arven. Merk at det er noe som heter skjevdeling: https://www.arveoppgjor.no/sporsmal-svar/jeg-og-min-ektefelle-kommer-kanskje-etter-hvert-til-a-ta-ut-skilsmisse-eller-separasjon-hvordan-kan-jeg-sikre-at-jeg-da-far-beholde-arven-min-udelt/ Anonymkode: 6212e...323 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå