AnonymBruker Skrevet 16 timer siden #1 Del Skrevet 16 timer siden Tips til bruk? Vi har 2,8 millioner i lån. Snart nedbetalt bil. Studielån på til sammen 500000. Jeg tjener 600000 og har best inntekt av oss to. Investere arven eller putte den inn i lån? Anonymkode: 2d4c6...686 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16 timer siden #2 Del Skrevet 16 timer siden Hadde betalt ned mitt eget studielån, så bilen. Puttet 200.000 på høyrente/ evt plassert dem et sted de raskt kunne taes ut (til ferier ell). Så ville jeg betalt ned på huslånet på resten. Anonymkode: 8bd8d...930 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16 timer siden #3 Del Skrevet 16 timer siden Hadde betalt ned på lån nå når renta er så høy. Anonymkode: f9373...985 5 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hensatt Skrevet 16 timer siden #4 Del Skrevet 16 timer siden Betal ned dyre lån (Bil og evt kredittgjeld). Sett av en sum til noe gøy og resten i aksjefond eller høyrentekonto. Da har du en buffer og litt årlig avkastning som kan brukes som ekstra feriepenger eller noe annet gøy. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16 timer siden #5 Del Skrevet 16 timer siden Du må ivertfall sørge for sporbarhet på arven. Den er DIN, ikke deres/fellesskapets. Har dere det trangt? Trenger dere å lette trykket? Hvis ikke, så har fortjeneste på fond ligget høyere enn rente på lån ganske lenge. Anonymkode: 1405a...033 7 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16 timer siden #6 Del Skrevet 16 timer siden Ville ikke brukt det på studielånet. Det er lån med grei rente og lån som ikke arves, om man skulle falle fra. Ville betalt ned så mye som mulig på min del av huslånet Anonymkode: fe47c...ed7 8 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Agatha Skrevet 16 timer siden #7 Del Skrevet 16 timer siden AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Hadde betalt ned mitt eget studielån, så bilen. Puttet 200.000 på høyrente/ evt plassert dem et sted de raskt kunne taes ut (til ferier ell). Så ville jeg betalt ned på huslånet på resten. Anonymkode: 8bd8d...930 Er det ikke dumt å betale ned studielån? Er jo det "tryggeste" lånet man kan ha. Sørg for at det er synlig at pengene er dine som det står hos andre her. Bruk til å betal ned det dyreste lånet først om du ikke vil gjøre noe mer spennende som å investere? 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16 timer siden #8 Del Skrevet 16 timer siden Jeg hadde betalt ned alt lån som er over 6% rente, resten hadde jeg delt 50/50 i globalt indeksfond og amerikansk indeksfond. Anonymkode: ae74f...cb3 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16 timer siden #9 Del Skrevet 16 timer siden Betal ned dine egne lån så mye du ønsker, sett resten til sparing eller fond/aksjer. Så kan dere jo feire med en heidundranes ferietur eller noe, om dere har lyst Anonymkode: 596f7...5d9 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15 timer siden #10 Del Skrevet 15 timer siden 1 mill er ikke så mye penger lenger. Kvitt deg med de dyreste lånene i hvertfall. Og lag en buffer med god rente. Anonymkode: 949df...4cb 1 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15 timer siden #11 Del Skrevet 15 timer siden Jeg ser stadig at det snakkes om å spore arvede penger. På en måte forstår jeg poenget, men på en annen side: Hvorfor skal disse særstilles i forhold til penger noen har tjent på å jobbe ekstra eller tjent på å gjøre gode investeringer? Om jeg drar inn en halv million mer hvert år i et samliv, og bruker dette på felles pott, og så skal partneren samtidig kunne si at "den millionen jeg arvet i 1987, den skal holdes utenfor" - det skurrer litt hos meg. Anonymkode: 28d2b...652 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15 timer siden #12 Del Skrevet 15 timer siden AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Jeg ser stadig at det snakkes om å spore arvede penger. På en måte forstår jeg poenget, men på en annen side: Hvorfor skal disse særstilles i forhold til penger noen har tjent på å jobbe ekstra eller tjent på å gjøre gode investeringer? Om jeg drar inn en halv million mer hvert år i et samliv, og bruker dette på felles pott, og så skal partneren samtidig kunne si at "den millionen jeg arvet i 1987, den skal holdes utenfor" - det skurrer litt hos meg. Anonymkode: 28d2b...652 Slik er loven. Arv er særeie. Anonymkode: fe47c...ed7 5 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15 timer siden #13 Del Skrevet 15 timer siden Hadde først betalt ned kortsiktig gjeld (bil og ev. kredittgjeld). Deretter plassert en del på bufferkonto (høyrentekonto med mulighet for uttak), hvis dere ikke har det fra før. Gjerne 2-3 månedslønner. Og så hadde jeg satt resten på fond. Anonymkode: 66e3f...dee 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14 timer siden #14 Del Skrevet 14 timer siden AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg hadde betalt ned alt lån som er over 6% rente, resten hadde jeg delt 50/50 i globalt indeksfond og amerikansk indeksfond. Anonymkode: ae74f...cb3 Enig. Anonymkode: 6212e...323 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14 timer siden #15 Del Skrevet 14 timer siden AnonymBruker skrev (58 minutter siden): Slik er loven. Arv er særeie. Anonymkode: fe47c...ed7 Kilde? Anonymkode: 979b5...05c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ninaen Skrevet 14 timer siden #16 Del Skrevet 14 timer siden (endret) AnonymBruker skrev (1 time siden): Hadde betalt ned mitt eget studielån, så bilen. Puttet 200.000 på høyrente/ evt plassert dem et sted de raskt kunne taes ut (til ferier ell). Så ville jeg betalt ned på huslånet på resten. Anonymkode: 8bd8d...930 Du må jo ikke betale ned studielån før boliglån! Alltid gunstigere rente, og ikke minst det ene lånet du får betalingsutsettelser med rentesletting om du havner på aap, og får sletta hele eller deler av om du blir ufør. Og som ikke kan arves. Studielånet er det siste lånet du kvitter deg med. Trodde det var allmennkunnskap Endret 14 timer siden av Ninaen 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14 timer siden #17 Del Skrevet 14 timer siden Betal dyreste løn først, men dersom lånet er felles, så sørg for å endre eierbrøk på felles bolig. kontakt evt banken for å høre om investering med kortsiktig og langsiktig avkastning. Anonymkode: 56cb7...216 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14 timer siden #18 Del Skrevet 14 timer siden Hadde betalt inn på det lånet med høyest rente… Studielån er sjeldent noe som lønner seg å prioritere når man sitter med andre lån. Boliglån har høy rente nå, billånet kommer helt an på. Jeg har bare 1,99% rente på billånet så det utgjør ikke all verden. Anonymkode: e63a0...82d 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14 timer siden #19 Del Skrevet 14 timer siden 1 mill er jo nesten ingenting nå til dags. Betal ned studielånet og sett resten i fond. Muligens 50-100 000 på sparekonto som buffer. Anonymkode: f3d4e...324 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14 timer siden #20 Del Skrevet 14 timer siden AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Betal dyreste løn først, men dersom lånet er felles, så sørg for å endre eierbrøk på felles bolig. kontakt evt banken for å høre om investering med kortsiktig og langsiktig avkastning. Anonymkode: 56cb7...216 Trenger ikke endre eierbrøk. Ts får bare mindre i måneden på lånet fordi hun øker ek…, hallo Anonymkode: f3d4e...324 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå