Gå til innhold

Trenger å gå ned ca. 5 kg innen påske. Hvordan?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har siden høsten 2023 gått mye ned i vekt, og var i høst på min trivselsvekt ca. 67 kg (er 172 cm). Kjenner nå at kiloene kryper på igjen, og jeg kvier meg til å gå på vekta. Ligger rundt 71-72 nå, men vil ned til 67 - 68. Hvordan bør jeg gå frem? Jeg gikk ned på ekstrem lavkalori (gikk gjennom tung livskrise), men kan inne leve på rugsprø og gulost resten av livet… Føler jeg legger på meg to kilo etter hver hyttetur eller restaurantbesøk. Spiser veldig sunt og variert i hverdagen, men helgene er vanskelig når jeg er mye sosial og ute på ting…. Hvordan kombinere vektnedgang og livskvalitet (elsker mat og vin….)? 

Anonymkode: abf42...69d

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Føler jeg legger på meg to kilo etter hver hyttetur eller restaurantbesøk.

Her har du jo svaret. Med mindre du er ung, så får du ingen ting gratis.

Sitat

Hvordan kombinere vektnedgang og livskvalitet (elsker mat og vin….)? 

Hvis du drikker alkohol og spiser mat som ikke er kalorifattig så vil du gå opp, enkelt og greit. 

Anonymkode: 3ebd7...2f1

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Du må jo ligge i ganske mye kaloriunderskudd for det da. 700 kcal i underskudd daglig. Da må du tracke kalorier og vite hva du forbrenner. Trening hjelper med at du forbrenner mer, men du må passe på underskuddet. 

Anonymkode: 89d04...76f

AnonymBruker
Skrevet

Det er nok vinen som er problemet.

Mat er ikke det mest fetende.

1. Alkohol.

2. Brus, godteri, chips og junkfood..

👇

👇

👇..

999. Skikkelig mat.

Anonymkode: ec70b...65b

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Jeg har siden høsten 2023 gått mye ned i vekt, og var i høst på min trivselsvekt ca. 67 kg (er 172 cm). Kjenner nå at kiloene kryper på igjen, og jeg kvier meg til å gå på vekta. Ligger rundt 71-72 nå, men vil ned til 67 - 68. Hvordan bør jeg gå frem? Jeg gikk ned på ekstrem lavkalori (gikk gjennom tung livskrise), men kan inne leve på rugsprø og gulost resten av livet… Føler jeg legger på meg to kilo etter hver hyttetur eller restaurantbesøk. Spiser veldig sunt og variert i hverdagen, men helgene er vanskelig når jeg er mye sosial og ute på ting…. Hvordan kombinere vektnedgang og livskvalitet (elsker mat og vin….)? 

Kontroll på mat og økt aktivitet. Men når du er nede på såpass normal vekt som du er, hadde det nok vært smartere å finne en livsstil og aktivitetsmengde du kan leve med, og bruke mye mer tid på det, enn til påske. Du jager jojo slanking nå, framfor et liv du er fornøyd med.
Er du veldig strikt i ukene så vil du øke mye i vekt når du spiser karbohydrater i helgen, uten at det egentlig er en vektøkning - men det er en usunn taktikk når det begynner å plage deg. 

Anonymkode: 26e87...fb7

AnonymBruker
Skrevet

Spis maks 1400 kalorier hver dag. Vær nøye og vei maten. Da går du ned til påske 🐣 

Anonymkode: 527b3...969

AnonymBruker
Skrevet

Periodisk faste med lunsj og middag, masse proteiner både til middag og pålegg, knekkebrød, kutt ut karbo som poteter, ris og brød. Skal du ha alkohol, så klar deg med ett glass vin eller en lettøl/lite. Tren så mye du gidder, men prøv å få til x 3/uke om du ikke trener fra før. Men til påske, det er ikke lenge, du må nok sulte deg litt.

Anonymkode: 9d0c1...b77

AnonymBruker
Skrevet

Jeg spiser potet og brød hver eneste dag og går ikke opp i vekt. Det er en myte. Tenk heller på å holde kaloriinntaket til et bestemt antall. Hilsen 175 høy, 63 kg. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Jeg spiser potet og brød hver eneste dag og går ikke opp i vekt. Det er en myte. Tenk heller på å holde kaloriinntaket til et bestemt antall. Hilsen 175 høy, 63 kg. 

Du går ikke opp i vekt av normale mengder potet og brød, men du får raskest resultat av en slankekur som i hovedsak består av proteiner og minst mulig karbohydrater.

Anonymkode: c1d3f...497

AnonymBruker
Skrevet

Spis mindre enn du forbrenner.

Anonymkode: dff01...495

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har gått ned 900 gram i uken, siden 1. januar, periodisk faste og kaloritelling. Ligger på 1450 kalorier om dagen. 

Anonymkode: 136d7...374

AnonymBruker
Skrevet

Kaloriunderskudd, periodisk faste, mer trening/cardio 😊 Da går du ned i vekt. Men husk da at du må ikke bli for opphengt i vekten. Den svinger hele tiden.. se mer på hvordan klær passer, bruk målebånd f.eks. eller ta bilder for å se forskjell.

Man kan gå opp i vekt etter en tur på restaurant eller en hyttetur fordi man har spist noe mat/snacks med mye salt så kroppen binder vann. Selv om vekten er økt så betyr det ikke at man har "lagt på seg" fett. Husk at man trenger ca. 7500 kalorier i tillegg til det man trenger til vanlig for å legge på seg 1 kg. Så hvis du er 1 kg tyngre en dag etter restaurant er det nok vann ;)

Anonymkode: db3cb...2d9

AnonymBruker
Skrevet

Spis mye grønnsaker. Feks wok med fisk, kylling, svinekjøtt eller scampi. Stopp nudler og ris. 

Rent kjøtt eller fisk med mye grønnsaker. Unngå potet, ris, pasta til. Bruk magre sauser som sjy, hjemmelaget lettrømme dressing osv. Unngå fete sauser med mye smør og fløte. 

Til frokost/lunsj passer knekkebrød med feks leverpostei, ost og skinke, smøreost og grønnsaker, makrell i tomat. Cottage cheese med frukt eller bær. 

Knask på frukt eller grønnsaker om du er fysen utenom. Drikk mye vann og gjerne te om du kjenner litt på sult. 

Tell kalorier. Unngå unødvendige kalorier som fløte i kaffe, majones, mye smør, saft, juice, brus, snacks og godteri. 

Skal du ned 5kg bør du nok unngå alt av usunn mat. Skjønner det kan være vanskelig, men hvis du tar et kakestykke feks, så bør du droppe feks kvelds den dagen. 

Gå en time tur hver dag. 

Jeg er også som deg. Legger raskt på meg og jeg må faktisk tenke nøye over kalorier. Velger magrere der jeg kan. Kan skeie ut av og til, men ikke hver helg. Er man usunn fredag, lørdag og søndag så går det utover vektnedgang.

Anonymkode: 91f22...21b

AnonymBruker
Skrevet

Kaloritelling, som alle andre også sier. Track gjerne det du spiser i en app, så ser du hvor mye du har fått i deg i løpet av en dag. 

Dessuten må du rett og slett bestemme deg for hva som er viktigst for deg: å gå ned ca 5 kg på ca 7 uker eller å leve med helgevaner som resulterer i et kalorioverskudd som velter balansen din. Mener du det seriøst, klarer du å leve i underskudd i disse ukene, for deretter å stabilisere. 

Drit i dietter med strenge regler om spisevindu, lavkarbo og forbud mot brød og poteter osv. Er du tøff kutter du alkohol helt i disse 7 ukene. Hvis ikke: kutt ned. Unn deg et glass vin, men unngå store, søte drinker. Vær sosial med lettbrus resten av tiden. Spis masse grønnsaker. Spis proteiner, de holder deg mett lenge. (På den måten regulerer du karbohydratinntaket uten at det er streng lavkarbo.)

Kartlegg kalorifellene og vær bevisst på dem (har du f.eks tenkt på hvor mye kalorier det er i en tortillalefse eller en kaffelatte?) 

Anonymkode: 5f302...3ca

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...