Gå til innhold

Hva er det mest kritikkverdige du har opplevd i psykiatrien?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg var innlagt på et psykiatrisk sykehus, drev med alvorlig selvskading. En dag kom en sykepleier inn på rommet mitt og sa " jeg ser at du liker å pynte på deg selv ( selvskadingen), jaja vi har ikke samme smak" . Jeg sa det til en annen ansatt og sykepleien kom  inn på rommet mitt og sa unnskyld, det skal hun ha. 

Anonymkode: 15df2...084

• Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (På 22.2.2025 den 20.42):

Jeg hadde en anorektisk venninne som var så dårlig at hun var sengeliggende (170 høy, ca 30 kilo). Hun spise én kiwi og en halv klementin i uka. Hun hadde nesten ikke hår igjen på hodet, neglene var forsteinet, hun var ikke i stand til å stå oppreist og besvimte også et par ganger når hun forsøkte å sitte. Hun pratet usammenhengende og var hallusinerte. 

hun fikk ikke hjelp fordi hun motsatte seg behandling. Dette er 20 år siden.

Anonymkode: 74f9a...939

Hun var svært syk og ville dø. Hva mener du med dette og kan du utdype? Skal man tvinge mennesker som ønsker å dø til å leve? Om en eldre person på sykehjem motsetter seg å spise og drikke, skal man tvinge det i de? Eller misforstår jeg? 

Det er ikke mulig å hjelpe noen som ikke vil hjelpe seg selv. Dessverre. Og det er ikke psykiatrien eller helsevesenet sin feil. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Purple_Pixiedust skrev (5 timer siden):

Jeg har opplevd tvangsbruk som beltelegging og langvarig tvangsinnleggelse. Hadde borderline, nå har jeg shizoaffektiv og ruslidelse. Opplever likevel at jeg har blitt møtt ordentlig av psykiatrien. Så det er jeg glad for. En og annen liten ting har det jo vært, men all over bra. 

Kan du fortelle mer om beltelegging? Nå vet jeg ikke om dette er triggende og ukomfortabelt for deg, så om det er det så trenger du ikke svare i det hele tatt. Jeg lurer på hvorfor enkelte blir beltelagt og hvor ille det  må være for at det skjer. Prøver å forstå logikken bak en slik handling. 

Anonymkode: 90c8d...c46

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Kan du fortelle mer om beltelegging? Nå vet jeg ikke om dette er triggende og ukomfortabelt for deg, så om det er det så trenger du ikke svare i det hele tatt. Jeg lurer på hvorfor enkelte blir beltelagt og hvor ille det  må være for at det skjer. Prøver å forstå logikken bak en slik handling. 

Oi, dette var meg, jeg trykte på anonym ved en feil. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Jeg var innlagt på et psykiatrisk sykehus, drev med alvorlig selvskading. En dag kom en sykepleier inn på rommet mitt og sa " jeg ser at du liker å pynte på deg selv ( selvskadingen), jaja vi har ikke samme smak" . Jeg sa det til en annen ansatt og sykepleien kom  inn på rommet mitt og sa unnskyld, det skal hun ha. 

Anonymkode: 15df2...084

😦

Hun burde jo blitt satt under veiledning på hvordan hun skal møte pasienter…

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg ble beltelagt fordi jeg i raseri hadde revet av meg klærne mine

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
Nådeløs skrev (2 timer siden):

Hun var svært syk og ville dø. Hva mener du med dette og kan du utdype? Skal man tvinge mennesker som ønsker å dø til å leve? Om en eldre person på sykehjem motsetter seg å spise og drikke, skal man tvinge det i de? Eller misforstår jeg? 

Det er ikke mulig å hjelpe noen som ikke vil hjelpe seg selv. Dessverre. Og det er ikke psykiatrien eller helsevesenet sin feil. 

Du kan ikke sammenligne en person anoreksi og en eldre syk person på sykehjem. Ved alvorlig spiseforstyrrelse så kan helsevesenet gripe inn med loven i hånd når det står in liv.

Anonymkode: 14495...b2b

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (38 minutter siden):

Du kan ikke sammenligne en person anoreksi og en eldre syk person på sykehjem. Ved alvorlig spiseforstyrrelse så kan helsevesenet gripe inn med loven i hånd når det står in liv.

Ja, kan de det? Tvangsfôring er ikke lov. 

Jo, det kan sammenlignes når det kommer til tvang. Men vis meg loven som sier at man kan tvinge noen til å spise for eksempel 2000 kalorier daglig for å gå opp i vekt, for eksempel. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Nådeløs skrev (8 minutter siden):

Jo, det kan sammenlignes når det kommer til tvang. Men vis meg loven som sier at man kan tvinge noen til å spise for eksempel 2000 kalorier daglig for å gå opp i vekt, for eksempel. 

Den loven er relativt velkjent. Om en spiseforstyrret veier for lite og det er fare for liv kan man tvangsinnlegge og sondefore for å berge vedkommendes liv. For at det skal skje må pasienten kvalifisere til tvangsbehandling 

Anonymkode: b1ea3...cba

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Det er strenge regler for beltelegging, hos oss skjer det kun dersom pasienten er til fare for eget eller andres liv. Dersom man hele tiden prøver å skade seg og er så dissosiativ at vi ikke kommer gjennom akkurat da foreks så kan det hende man beltelegger mens man venter på at medisiner skal ha effekt, så man kan snakke sammen. Ved selvmordsforsøk foreks sitter vi bare fastvakt (ser pasienten hele tiden). 
Hvis pasienten skader personal eller truer med det (og vi oppfatter truslene som seriøse, mange er ikke det) så kan det hende vi bruker transportbelter, for da er risikoen minimert noe voldsomt. Dersom pasienten angriper personal fysisk blir det beltelegging til den har roet seg. Vi tar status en gang i timen med fysisk sjekk, samt at vi snakker med pas om hvordan ståa er. Lege er innom jevnlig. Pas er aldri alene, men har fastvakt. Vi slipper opp så fort vi kan, det er ingen som liker at pasienter er beltelagt. 

Anonymkode: 0d957...ef1

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Veldig forskjell på de som er ansatt i psykiatrien. Noen er elskelige mens andre virker malplassert og uegnet. Jeg var innlagt på lukket psykose avdeling da jeg var i slutten av tenårene og hadde hatt et psykisk sammenbrudd. På avdelingen hadde jeg slitt med angst og henvendte meg til en kvinnelig psykiatrisk sykepleier. Jeg er redd, fortalte jeg. Ja, det kan ikke jeg gjøre noe med, svarte hun og gikk vekk.

Så det er litt av hvert en kan treffe på i psykiatrien. Ikke alle er egnet og/eller empatiske. Men de får betalt for å være der...

Anonymkode: 5b6bc...5bf

• Liker 2
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Først og fremst vil jeg understreke at  Jeg i all hovedsak har positive erfaringer med psykiatrien, å har fått god hjelp og oppfølging.  
men jeg var i en periode svært deprimer og suicidal. Jeg var heldigvis på et punkt i stand til å oppsøke hjelp på legevakten, og fortalte da at jeg hadde planer om å gjennomføre. Det var to legevaktsleger som vurderte meg, og kom frem til at siden jeg var i stand til å fortelle om dette, hadde jeg ikke sterkt nok ønske om å gjennomføre og derfor var det ingen akutt fare, jeg ble sendt hjem med anbefaling om å ta kontakt med kommunens lavterskel tilbud innenfor rus og psykiatri påfølgende dag. 
Senere den natten ble jeg hentet i ambulanse fordi ting ble for vanskelig. Jeg fikk videre god oppfølging i akutt psykiatrien og dps, og er i dag glad for at ting endte bra og jeg ikke fikk til det jeg prøvde på, selvom det den gangen holdt på å gå skikkelig galt. 

Anonymkode: 07e7e...c3b

• Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Nådeløs skrev (3 timer siden):

Ja det er jo det jeg sier. Den loven den finner du ved et enkelt tastetrykk på Google så den spydige tonen kan du bare legge bort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Veldig forskjell på de som er ansatt i psykiatrien. Noen er elskelige mens andre virker malplassert og uegnet. Jeg var innlagt på lukket psykose avdeling da jeg var i slutten av tenårene og hadde hatt et psykisk sammenbrudd. På avdelingen hadde jeg slitt med angst og henvendte meg til en kvinnelig psykiatrisk sykepleier. Jeg er redd, fortalte jeg. Ja, det kan ikke jeg gjøre noe med, svarte hun og gikk vekk.

Så det er litt av hvert en kan treffe på i psykiatrien. Ikke alle er egnet og/eller empatiske. Men de får betalt for å være der...

Anonymkode: 5b6bc...5bf

Hun kunne i hvert fall tilbudt deg en samtale eller å spørre hvorfor du var redd og kanskje tilbudt deg en samtale med lege.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Nådeløs skrev (11 timer siden):

Oi, dette var meg, jeg trykte på anonym ved en feil. 

Ja. Jeg var svært beruset også ble jeg tvangsinnlagt. Var veldig sint og prøvde å rømme vekk/brytt meg ut, etter hvert dro de meg til beltesenget og var ganske sjokka over meg da jeg ikke bruker å oppføre meg slik. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...