AnonymBruker Skrevet 17 timer siden #1 Del Skrevet 17 timer siden Vi er i tenkeboksen for å evnt skaffe oss en adopsjonskatt. Vi bor landlig(På en gård), har en datter som skal begynne på ungdomsskolen til høsten, vi jobber begge 100% , men har ønsket oss en katt i ca 5 år. Nå er det ønsket et steg nærmere og kunne bli oppfylt, men det dukker opp noen spm. Kan vi som aldri har hatt katt tidligere få en katt? Hva koster det å adoptere en katt? Kommer den ferdig vaksinert og chipet? Hvor er det best å adoptere katter fra? Bor i Oslo området. Hva trenger en katt av utstyr? Hva koster kattehotell i døgnet (regner med vi må ha katten der om vi drar på hytta en helg i halvåret eller på 1 ukes ferie på sommeren. Hvordan foregår prosessen om vi ønkser å adoptere/blir godkjent som eiere? Anonymkode: 7582c...ea9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12 timer siden #2 Del Skrevet 12 timer siden Jeg har adoptert 2 katter fra dyrebeskyttelsen og i mitt område er adopsjonsgebyret 1500,- men det kan variere, opp eller ned basert på hvor du er. Anbefaler å adoptere fra en organisasjon da de gir deg den informasjonen du trenger om katten, typ helse, om den faktisk er chippet, vaksiner osv med en helsebok som bevis på det. Dette kan man ikke vite om man kjøper kattunge fra finn. Ja, det er klart du kan ha katt selv om du ikke har hatt katt før! Det eneste du må vite er at du MÅ ha tolmodighet for at katten skal bli komfortabel og husvarm, fordi akkurat det tar tid. Du må kunne respektere katten og heller la den komme til deg ovenfor at du/dere gir tvangskos osv. Er veldig lurt å la katten bli inne på 1 rom de første dagene. Der kan katten bli vandt til lyder og lukter i tillegg til at det er MYE mindre å forholde seg til på ett rom når man kommer til et nytt hus, for det er skummelt for en katt å flytte. Skal katten være utekatt MÅ den kastreres hvis den ikke er det. Det er ikke noe krav eller lov på det, men det er alt for mange som plutselig får kattunger fordi de ikke kastrerer utekattene sine, det er uansvarlig og ikke bra. Adopterer du fra dyrebeskyttelsen så kommer katten ferdig kastrert, vaksinert, helsesjekket, og ID chippet. Og hos dyrebeskyttelsen er det garantert at katten er frisk før den er klar for nytt hjem. Hvis den har helseproblemer, for eksempel allergi, men er klar for nytt hjem så informerer de om det og det kan jeg ikke garantere at privat personer fra finn osv gjør. Akkurat hvor/hvilken organisasjon det er best å adoptere fra mtp chip, helsesjekk osv vet jeg ikke for oslo området, men jeg anbefaler virkerlig å hjelpe ordentlige organisasjoner med å finne nye hjem OG lage plass for nye katter. Det finnes FOD, Dyrebeskyttelsen, Hjerte for hjemløse katter og Dyrenes hus rundt oslo området. Du kan alltids spørre eller gå inn på nettsidene til alle disse organisasjonene for å finne ut av om katten kommer vaksinert, helsesjekket og chippet når man adopterer. - En ny katt MÅ ha kattedo i starten, det slipper du ikke unna. Er katten voksen må holdes inne i minst 2 uker, men fra egen erfaring og mening; helst 4 uker i nytt hjem. Er det kattunge/katt under 1 år så anbefales det å holde den inne til den er 1 år gammel men det er ikke 100% nødvendig. Utegåing må skje gradvis uansett, ha katten med deg ut i BÅND de første gangene. - Er ikke et must, men katteleker er fint, det gjør at katten ikke går etter møbler når den kjeder seg og kan heller underholde seg selv med lekene sine. Er også lurt å ha et kattestativ eller i det minste et kloremøbel katten kan bruke. - KVALITETSFOR. Skal du ha et kjæledyr så holder det ikke å kjøpe for på matbutikken. Tenk litt over at katter (og hunder for den saks skyld) er rovdyr. De spiser kjøtt, ikke korn og mais. Kjøp ordentlig kattemat, ikke purina, friskas osv. Søk deg litt opp på innholdet i kattematen og tenk over selv om du ville overlevd på knekkebrød og nudler hele livet.😉 - Transportbur må man ha både for henting av katt og for veterinærbesøk. Kattehotell har jeg aldri brukt og det tviler jeg sterkt på at de fleste katter trives med. Jeg anbefaler heller å ha et familiemedlem eller en god, kjent nabo til å se etter katten og sjekke at den har det fint mens dere er borte. En katt klarer fint å være hjemme alene dersom den har noen som ser etter den og holder den med selskap litt hver dag, passer på at den har mat og vann og slippes inn og ut/kattedo tømmes hver dag. Jeg kan bare snakke fra erfaring gjennom dyrebeskyttelsen, men sånn det funker er at du drar på besøk hos den katten du er interessert i/fått tildelt for å både se om den ville passet inn i hjemmet deres og for at fostermor/far kan se at dere er ordentlige folk. Det er opp til fosterhjemmet å vurdere om dere passer som ny eier eller ikke. Synes de ikke det så mener jeg å tro at de kan anbefale en annen katt de har som de tror hadde vært bedre hos dere. Ender dere opp med å bli godkjent som nye eiere så signeres det en skriftlig eller digital kontrakt (kommer an på hvor du er) og dere får med dere katten hjem + helseboka til katten. Gebyret betales via vipps og skal skje samme dagen du adopterer katten. Fint å vite at på ID chippen til katten vil det stå at Dyrebeskyttelsen er kattens eier og det vil ikke endres på, men der katten oppholder seg/der den bor vil stå på deres adresse. Anonymkode: d62c6...b7a 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11 timer siden #3 Del Skrevet 11 timer siden AnonymBruker skrev (1 time siden): Fint å vite at på ID chippen til katten vil det stå at Dyrebeskyttelsen er kattens eier og det vil ikke endres på, men der katten oppholder seg/der den bor vil stå på deres adresse. Anonymkode: d62c6...b7a Har selv adoptert fra dyrebeskyttelsen så det stemmer ikke. Eierbytte på dyreid ble gjennomført etter prøvetiden. Anonymkode: 7e29b...699 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10 timer siden #4 Del Skrevet 10 timer siden AnonymBruker skrev (1 time siden): Har selv adoptert fra dyrebeskyttelsen så det stemmer ikke. Eierbytte på dyreid ble gjennomført etter prøvetiden. Anonymkode: 7e29b...699 Jeg ble fortalt at det var slik det var når jeg adopterte, men mulig det varierer fra område til område? Anonymkode: d62c6...b7a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Arx Skrevet 8 timer siden #5 Del Skrevet 8 timer siden AnonymBruker skrev (2 timer siden): Har selv adoptert fra dyrebeskyttelsen så det stemmer ikke. Eierbytte på dyreid ble gjennomført etter prøvetiden. Anonymkode: 7e29b...699 Varierer nok fra sted til sted. Her krever DB å bli stående som eier. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå