Gjest Gjest Skrevet 8. mars 2006 #1 Skrevet 8. mars 2006 Jeg trenger litt inspirasjon: hva bruker dere i risottoen? Hva kan være godt eller spennende å prøve i risotto?
Nilma Skrevet 9. mars 2006 #2 Skrevet 9. mars 2006 Gode ting å ha i risotto: - røkelaks, erter og mascarpone (min favoritt!) - biter av stekt kyllingfilet og sukkererter - tørket steinsopp, bløtlagt og grovhakket, bløtevannet brukes sammen med kraften - lettkokt asparges De to første variantene som egen rett, de to andre som tilbehør (men er jeg alene hjemme, hender det at jeg spiser risotto med steinsopp eller asparges som egen rett også ). Alle variantene tar utgangspunkt i en grunnoppskrift med sjalottløk, hvitløk, hvitvin, arborio- eller annen risottoris, kraft eller buljong og parmesan til slutt. Håper du fikk litt inspirasjon!
skrue Skrevet 9. mars 2006 #3 Skrevet 9. mars 2006 Jeg trenger litt inspirasjon: hva bruker dere i risottoen? Hva kan være godt eller spennende å prøve i risotto? ← Jeg liker risotto med asparges best. Kjøper en pakke med tynne asparges, kutter dem opp og har alt i en vanlig risotto som nesten er ferdig. Men vanlig risotto mener jeg risotto som inneholder løk, hvitløk, arborioris, hvitvin, litt tørket krydder (rosmarin og kanskje oregano) fersk rosmarin og fersk parmesan. Jeg koker normalt opp med en kyllingbuljong.
Gjest gjest1 Skrevet 9. mars 2006 #4 Skrevet 9. mars 2006 Min favoritt er helt klart steinsopprisotto. Da bruker jeg tørket steinsopp (fersk i sesongen) som jeg bløter, hakker og steker litt sammen med litt løk og hvitløk før jeg har i risen. Bløtevannet bruker jeg sammen med god kraft. I tillegg er et glass ekstra tør sherry kjempegodt i risottoen. Avslutter med litt smør og masse parmesan! Ellers i soppsesongen lager jeg ofte risotto med nyplukket blandet skogsopp, men da steker jeg soppen for seg og blander i nesten ferdig risotto. Ellers er den absolutt beste risottoen jeg har spist en trøffelrisotto. Nydelig og jeg drømmer om den ennå. Skal prøve selv så snart jeg får mligheten!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå