Gå til innhold

Kan jeg ikke bare få være meg selv?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Rotemor skrev (2 timer siden):

Nei, jeg har oppfattet hovedpoenget.

Nei, det er det helt tydelig at du ikke har.

Anonymkode: e9d49...a73

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Som troende opplever jeg mest motsatt. Tror det er mye fordommer hos folk som både tror og ikke tror noe jeg synes er veldig dumt:/

Anonymkode: 88385...0ee

• Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Jeg skulle gjerne ha fått deg til å skjønne at jeg er ute etter å finne ut hvorfor enkelte synes synd på andre fordi de ikke deler samme livssyn. Det virker desverre som om du har bestemt deg for at du vet best om hva jeg mener og mine hensikter uansett hva jeg skriver. Da gir det lite mening å fortsette denne diskusjonen med deg. Håper du får skjønnhetssøvnen din 😊

God bedring!

Og når du ikke får viljen din så tyr du til billige hersketeknikker.

Som ventet.

Endret av Rotemor
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Som troende opplever jeg mest motsatt. Tror det er mye fordommer hos folk som både tror og ikke tror noe jeg synes er veldig dumt:/

Anonymkode: 88385...0ee

Helt enig. Ikke bare når det kommer til tro heller. Mye av det kan man se her på forumet 😊.

Hvem vet, kanskje noen har tatt seg tid til å lese hovedinnlegget for det det er og tenker seg om to ganger før man bruker nedsettende ord.

Selvfølgelig, biten som jeg nevner om at "det er synd i meg" som ikke tror velger jeg å se på som at det er sagt i beste mening. Lite gjennomtenkt, men hensikten er nok god fra vedkommende som ytrer det. Bare lite gjennomtenkt 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Nei, faktisk ikke. Ikke når det kommer til religion og livssyn. Det er svært personlig og individuelt.

Men klarer du å sette deg inn i og forstå at noen faktisk vil gjøre det de kan for å unngå at folk de bryr seg om havner i det de mener er evig pinsel?

Svaret ditt virker som om du fortsatt bare ser det fra ditt ståsted.

Anonymkode: 69bb3...7cb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Men klarer du å sette deg inn i og forstå at noen faktisk vil gjøre det de kan for å unngå at folk de bryr seg om havner i det de mener er evig pinsel?

Svaret ditt virker som om du fortsatt bare ser det fra ditt ståsted.

Selvfølgelig kan jeg forstå at noen kan havne så dypt inne i sin tro at de vil prøve å "redde" alle andre.

Det betyr allikevel ikke at det gjør det greit å tråkke over disse grensene.

Legg også merke til at innlegget ikke handler om selve religionspraten, men at man noen ilegger at "det er synd" i den man prøver å frelse når den personen ikke deler samme livssyn.

I tillegg er det et spørrende og ikke dømmende innlegg. Det er svært få som har klart å holde seg til tema uten å snu det til en spørrende og dømmende holdning.

Det viser egentlig bare hvor låst man blir i egne oppfatninger, uten å kunne forstå at andre kan være forskjellige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Selvfølgelig kan jeg forstå at noen kan havne så dypt inne i sin tro at de vil prøve å "redde" alle andre.

Det betyr allikevel ikke at det gjør det greit å tråkke over disse grensene.

Legg også merke til at innlegget ikke handler om selve religionspraten, men at man noen ilegger at "det er synd" i den man prøver å frelse når den personen ikke deler samme livssyn.

I tillegg er det et spørrende og ikke dømmende innlegg. Det er svært få som har klart å holde seg til tema uten å snu det til en spørrende og dømmende holdning.

Det viser egentlig bare hvor låst man blir i egne oppfatninger, uten å kunne forstå at andre kan være forskjellige.

Jeg sier ikke det er greit å tråkke over grenser. Du spurte i startinnlegget om "hvorfor", og jeg forsøkte å forklare hvorfor.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 22.2.2025 den 17.15):

Jeg har tenkt en del på dette med tro og livssyn, og hvordan noen mennesker ser på dem som ikke er religiøse. Fra tid til annen blir jeg oppsøkt av personer som mener det er synd i meg fordi jeg ikke tror på noen gud. De virker oppriktig bekymret for meg, som om jeg mangler noe vesentlig i livet. Jeg sitter igjen med to spørsmål.

Hvorfor gjør enkelte dette og hvorfor kan jeg ikke bare få være meg selv? 

Jeg respekterer fullt ut at andre har en tro som gir dem mening og trygghet. For noen er religion en viktig del av identiteten deres, og det forstår jeg. Men jeg opplever at denne respekten ikke alltid går begge veier. Når noen insisterer på at jeg mangler noe, eller at livet mitt er tomt uten en gud, føles det som en nedvurdering av mine valg og mitt syn på livet.

Jeg lever et godt og meningsfylt liv uten religion. Jeg finner glede i relasjoner, i naturen, i kunnskap og i å gjøre mitt beste for meg selv og de rundt meg. Min moral og min medfølelse kommer ikke fra en hellig bok, men fra erfaring, refleksjon og en grunnleggende respekt for andre mennesker.

Jeg skulle ønske at flere kunne akseptere at vi er forskjellige, uten å prøve å «redde» hverandre. Jeg trenger ikke å bli overbevist eller omvendt – jeg har funnet min vei, akkurat som du har funnet din.

https://forum.kvinneguiden.no/topic/1810270-hvorfor-er-det-så-mange-som-har-et-behov-for-å-irettesette-min-og-andres-tro/#comments

Føler begge disse innleggene er oppkonstruerte og det verste er at selv om de nevner 'motsatt' problemstilling ville jeg 'nesten' trodd det var skrevet av samme person.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg er ikke religiøs, men tror likevel på noe mer som ånder og et ånderike. 

Vær deg selv, ts. 😊 religion er etter min mening roten til alt ondt. For å være alternativ om du er det trenger du ikke være religiøs 

Anonymkode: 2c0bf...e64

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det heter «synd å», ikke synd i.

Anonymkode: ff5b7...7fd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Lawyam skrev (20 timer siden):

https://forum.kvinneguiden.no/topic/1810270-hvorfor-er-det-så-mange-som-har-et-behov-for-å-irettesette-min-og-andres-tro/#comments

Føler begge disse innleggene er oppkonstruerte og det verste er at selv om de nevner 'motsatt' problemstilling ville jeg 'nesten' trodd det var skrevet av samme person.

Det er litt gøy at enkelte tenker at innlegg er oppkonstruerte fordi de ikke har opplevd problemstillingen selv.

Vi mangler den klassiske 0/10 kommentaren som er ufattelig viktig og konstruktiv i slike debatter 😊

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Jeg er ikke religiøs, men tror likevel på noe mer som ånder og et ånderike. 

Vær deg selv, ts. 😊 religion er etter min mening roten til alt ondt. For å være alternativ om du er det trenger du ikke være religiøs 

Anonymkode: 2c0bf...e64

Takk. Ikke religiøs eller alternativ her. Kun faktabasert. Kan man ta på det eller se på det er det sannheten.

Tar jeg feil, så kommer jeg ikke til å fryse 👹😹

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
Lawyam skrev (20 timer siden):

Det kan være flere grunner til at noen oppfatter problemstillingen din som "oppkonstruert":

1. De har ikke opplevd det selv – Mange dømmer ut fra egne erfaringer. Hvis de aldri har blitt møtt med "bekymring" fra religiøse, kan de ha vanskelig for å tro at det skjer.

2. De misforstår hensikten din – Noen kan tro at du startet tråden for å provosere eller "preke" ditt eget syn, selv om du egentlig bare ville diskutere et fenomen.

3. De føler seg truffet – Hvis noen har en religiøs overbevisning og er vant til å prøve å omvende andre, kan de føle seg kritisert og dermed avvise problemet som "ikke reelt".

4. De er generelt skeptiske – Noen mennesker på nett er alltid mistenksomme og antar at andre overdriver, lyver eller søker oppmerksomhet.

5. De vil bare krangle – Noen deltar i diskusjoner kun for å motsi andre, uansett hva som blir sagt.

Kjenner du deg igjen i noen av disse?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Dette kan ikke skje i Norge? Det er jo ingen som er religiøse her. Ingen bryr seg om at du er ateist

Anonymkode: 70f5a...1e3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Dette kan ikke skje i Norge? Det er jo ingen som er religiøse her. Ingen bryr seg om at du er ateist

Anonymkode: 70f5a...1e3

Hva kan ikke skje i Norge?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Det kan være flere grunner til at noen oppfatter problemstillingen din som "oppkonstruert":

1. De har ikke opplevd det selv – Mange dømmer ut fra egne erfaringer. Hvis de aldri har blitt møtt med "bekymring" fra religiøse, kan de ha vanskelig for å tro at det skjer.

2. De misforstår hensikten din – Noen kan tro at du startet tråden for å provosere eller "preke" ditt eget syn, selv om du egentlig bare ville diskutere et fenomen.

3. De føler seg truffet – Hvis noen har en religiøs overbevisning og er vant til å prøve å omvende andre, kan de føle seg kritisert og dermed avvise problemet som "ikke reelt".

4. De er generelt skeptiske – Noen mennesker på nett er alltid mistenksomme og antar at andre overdriver, lyver eller søker oppmerksomhet.

5. De vil bare krangle – Noen deltar i diskusjoner kun for å motsi andre, uansett hva som blir sagt.

Kjenner du deg igjen i noen av disse?

Men du kjenner deg igjen, skulle jeg tro....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...
AnonymBruker
Rotemor skrev (På 23.2.2025 den 11.10):

Og når du ikke får viljen din så tyr du til billige hersketeknikker.

Som ventet.

Hva hadde du egentlig forventet deg? Du åpner, temmelig provoserende, med å fortelle at ts sin problemstilling er fiktiv og poengterer at du selv ikke har opplevd dette, så da er det jo ikke noe problem. Enten er din emosjonelle intelligens ikke-eksisterende, eller så troller du. 

Anonymkode: 46ada...066

Lenke til kommentar
Del på andre sider

...men hvorfor skal ens religiøse evt. annet synspunkt være noe andre skal vite noe om da? Alle mine holder jeg for meg selv. Det er privat...og jeg tillater meg selv å tro på akkurat hva jeg vil. Det er min sak.  :) 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...