AnonymBruker Skrevet 22. februar #1 Del Skrevet 22. februar Jeg har tenkt en del på dette med tro og livssyn, og hvordan noen mennesker ser på dem som ikke er religiøse. Fra tid til annen blir jeg oppsøkt av personer som mener det er synd i meg fordi jeg ikke tror på noen gud. De virker oppriktig bekymret for meg, som om jeg mangler noe vesentlig i livet. Jeg sitter igjen med to spørsmål. Hvorfor gjør enkelte dette og hvorfor kan jeg ikke bare få være meg selv? Jeg respekterer fullt ut at andre har en tro som gir dem mening og trygghet. For noen er religion en viktig del av identiteten deres, og det forstår jeg. Men jeg opplever at denne respekten ikke alltid går begge veier. Når noen insisterer på at jeg mangler noe, eller at livet mitt er tomt uten en gud, føles det som en nedvurdering av mine valg og mitt syn på livet. Jeg lever et godt og meningsfylt liv uten religion. Jeg finner glede i relasjoner, i naturen, i kunnskap og i å gjøre mitt beste for meg selv og de rundt meg. Min moral og min medfølelse kommer ikke fra en hellig bok, men fra erfaring, refleksjon og en grunnleggende respekt for andre mennesker. Jeg skulle ønske at flere kunne akseptere at vi er forskjellige, uten å prøve å «redde» hverandre. Jeg trenger ikke å bli overbevist eller omvendt – jeg har funnet min vei, akkurat som du har funnet din. Anonymkode: e9d49...a73 4 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. februar #2 Del Skrevet 22. februar Jeg må bare legge til at etter jeg begynte å motargumentere så har jeg faktisk opplevd å få tilbakemeldinger som "god bedring!" 😅 Anonymkode: e9d49...a73 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. februar #3 Del Skrevet 22. februar Her fikk jeg være i fred. Det var interresant 😅 Anonymkode: e9d49...a73 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. februar #4 Del Skrevet 22. februar Er dette reelt? Kjenner meg ikke igjen i problematikken. Jeg er heller ikke religiøs, har aldri vært det, og har aldri opplevd «problemer» med at religiøse hverken tar kontakt med meg eller «syns synd i meg». Hvordan havner du i disse situasjonene? Jeg kan virkelig ikke se for meg en naturlig setting hvor religiøst ståsted er i nærheten av å være et samtaleemne med folk en ikke kjenner? Og hvis det var fast omgangskrets som ikke respekterte min manglende tro eller interesse i å prate om det, og som forsøkte å forandre eller påvirke meg i deres retning, så hadde jeg faktisk bare droppet dem. Slike «venner» trenger jeg ikke. Virkelig et ikke-problem. Anonymkode: f92c9...3d0 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. februar #5 Del Skrevet 22. februar Opplever vel heller motsatt en. Hva TS beskriver her. Som troende kristen får jeg ofte slengt til meg (på nett vel og merke) at man er ikke god i hodet, dum som tror, blåst , hjernedød osv…..men jeg er enig med TS at man skal kunne respektere de som har et annet livssyn enten man tror eller ei. Man kommer langt med dialog og respekt. Anonymkode: b5b98...648 6 2 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. februar #6 Del Skrevet 22. februar Jeg er ateist og har ikke merket så mye til det. Men du spør hvorfor - det kan kanskje hjelpe å forsøke å se situasjonen fra deres ståsted. Se for deg at du er helt overbevist at man må tro på Gud for å komme til himmelen, hvis ikke havner man i helvete, evig pinsel. Ville du ikke gjort alt du kunne for å omvende familie, venner og de du kjenner? Slik at de skulle slippe evig pinsel? Anonymkode: 69bb3...7cb 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. februar #7 Del Skrevet 22. februar AnonymBruker skrev (På 22.2.2025 den 16.15): Jeg har tenkt en del på dette med tro og livssyn, og hvordan noen mennesker ser på dem som ikke er religiøse. Fra tid til annen blir jeg oppsøkt av personer som mener det er synd i meg fordi jeg ikke tror på noen gud. De virker oppriktig bekymret for meg, som om jeg mangler noe vesentlig i livet. Jeg sitter igjen med to spørsmål. Hvorfor gjør enkelte dette og hvorfor kan jeg ikke bare få være meg selv? Jeg respekterer fullt ut at andre har en tro som gir dem mening og trygghet. For noen er religion en viktig del av identiteten deres, og det forstår jeg. Men jeg opplever at denne respekten ikke alltid går begge veier. Når noen insisterer på at jeg mangler noe, eller at livet mitt er tomt uten en gud, føles det som en nedvurdering av mine valg og mitt syn på livet. Jeg lever et godt og meningsfylt liv uten religion. Jeg finner glede i relasjoner, i naturen, i kunnskap og i å gjøre mitt beste for meg selv og de rundt meg. Min moral og min medfølelse kommer ikke fra en hellig bok, men fra erfaring, refleksjon og en grunnleggende respekt for andre mennesker. Jeg skulle ønske at flere kunne akseptere at vi er forskjellige, uten å prøve å «redde» hverandre. Jeg trenger ikke å bli overbevist eller omvendt – jeg har funnet min vei, akkurat som du har funnet din. Anonymkode: e9d49...a73 Ekspander Om dette er tilfelle så er det i så måte ganske nedlatende overfor deg som person. Så jeg kan forstå din frustrasjon. Hva om du argumenterer motsatt vei? Regner ikke med du prøver å presse ned dine holdninger på slike mennesker, men om de blir for nærgående så kanskje du skulle prøvd? Ingen har rett til å behandle andre slik du opplever her. Bare her går de imot sin egen tro og overbevisning...Et lite tankekors... Fri vilje og frihet til å velge selv. Anonymkode: efadf...9ee 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rotemor Skrevet 22. februar #8 Del Skrevet 22. februar (endret) Jeg forstår vel ikke hvorfor man «utsettes» for dette, eller opplever det som et problem? Jeg er uttalt ateist og vært det i hele mitt voksne liv. Ingen har noen gang snakket til meg om at jeg mangler noe. Du velger jo selv om du vil ta diskusjonen eller ikke. PS: Se heller på hvem du omgås. De passer vel ikke for deg da?🤷🏼♀️ Dette fremstår som en fiktiv problemstilling. Endret 22. februar av Rotemor 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. februar #9 Del Skrevet 22. februar AnonymBruker skrev (På 22.2.2025 den 21.05): Her fikk jeg være i fred. Det var interresant 😅 Anonymkode: e9d49...a73 Ekspander Religion eksisterer så og si ikke i Norge, så det er vel kanskje ikke så rart? Anonymkode: 173d8...dff 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. februar #10 Del Skrevet 22. februar AnonymBruker skrev (På 22.2.2025 den 21.19): Hvordan havner du i disse situasjonene? Ekspander Disse situasjonene er lett å havne i når man jobber i yrker som har med mennesker å gjøre, reiser kollektivt og beveger seg mye i bysentrum. Jeg opplever også fra tid til annen folk som møter opp på døren for frelse. Jeg liker mennesker og synes det er spennende å snakke om livssyn, konspirasjoner o.s.v.. så jeg slår gjerne av en prat. Det viser seg å være tiø god nytte for mange også. Men akkurat den delen med at det er synd i meg synes jeg er merkelig. En av de faste er en som bor i nabolaget som har holdt på jevnt og trutt i mange år. Jeg valgte tilslutt å si til henne at hun kan gi opp da det ikke er håp for meg. Hun ble faktisk en av de kuleste damene jeg kjenner 😇. AnonymBruker skrev (På 22.2.2025 den 21.25): Opplever vel heller motsatt en. Hva TS beskriver her. Som troende kristen får jeg ofte slengt til meg (på nett vel og merke) at man er ikke god i hodet, dum som tror, blåst , hjernedød osv…..men jeg er enig med TS at man skal kunne respektere de som har et annet livssyn enten man tror eller ei. Man kommer langt med dialog og respekt. Anonymkode: b5b98...648 Ekspander Så kjekt å se at vi er enig. Til syvende og sist er vi bare mennesker. Det er dialog og respekt til at jeg velger å lytte til disse menneskene. Mange av de viser åpenlyst at de setter pris på en prat. AnonymBruker skrev (På 22.2.2025 den 21.28): Se for deg at du er helt overbevist at man må tro på Gud for å komme til himmelen, hvis ikke havner man i helvete, evig pinsel. Ville du ikke gjort alt du kunne for å omvende familie, venner og de du kjenner? Slik at de skulle slippe evig pinsel? Ekspander Nei, faktisk ikke. Ikke når det kommer til religion og livssyn. Det er svært personlig og individuelt. Rotemor skrev (På 22.2.2025 den 21.39): Du velger jo selv om du vil ta diskusjonen eller ikke. PS: Se heller på hvem du omgås. De passer vel ikke for deg da?🤷🏼♀️ Dette fremstår som en fiktiv problemstilling Ekspander Vel, jeg har den enkle innstillingen til at mennesker er mennesker. Når noen ønsker å slå av en prat så tar jeg gjerne den praten. Jeg tenker mennesker som driver med dette har sine grunnleggende behov. De møter nok veldig mange som møter de med lite respekt tilbake. Da velger jeg heller å være den medmenneskelige som kanskje kan gjøre denne personens dag litt bedre. AnonymBruker skrev (På 22.2.2025 den 22.20): Religion eksisterer så og si ikke i Norge, så det er vel kanskje ikke så rart? Ekspander Hvis du har fått inntrykk av det, så er det et godt tegn på at mange respekterer andres livssyn 😊 Anonymkode: e9d49...a73 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rotemor Skrevet 22. februar #11 Del Skrevet 22. februar AnonymBruker skrev (På 22.2.2025 den 22.45): Disse situasjonene er lett å havne i når man jobber i yrker som har med mennesker å gjøre, reiser kollektivt og beveger seg mye i bysentrum. Jeg opplever også fra tid til annen folk som møter opp på døren for frelse. Jeg liker mennesker og synes det er spennende å snakke om livssyn, konspirasjoner o.s.v.. så jeg slår gjerne av en prat. Det viser seg å være tiø god nytte for mange også. Men akkurat den delen med at det er synd i meg synes jeg er merkelig. En av de faste er en som bor i nabolaget som har holdt på jevnt og trutt i mange år. Jeg valgte tilslutt å si til henne at hun kan gi opp da det ikke er håp for meg. Hun ble faktisk en av de kuleste damene jeg kjenner 😇. Så kjekt å se at vi er enig. Til syvende og sist er vi bare mennesker. Det er dialog og respekt til at jeg velger å lytte til disse menneskene. Mange av de viser åpenlyst at de setter pris på en prat. Nei, faktisk ikke. Ikke når det kommer til religion og livssyn. Det er svært personlig og individuelt. Vel, jeg har den enkle innstillingen til at mennesker er mennesker. Når noen ønsker å slå av en prat så tar jeg gjerne den praten. Jeg tenker mennesker som driver med dette har sine grunnleggende behov. De møter nok veldig mange som møter de med lite respekt tilbake. Da velger jeg heller å være den medmenneskelige som kanskje kan gjøre denne personens dag litt bedre. Hvis du har fått inntrykk av det, så er det et godt tegn på at mange respekterer andres livssyn 😊 Anonymkode: e9d49...a73 Ekspander Seriøst. Du oppmuntrer og tilrettelegger for akkurat dette tema selv!!! Du er ikke frommere og mer åpen og snill enn andre. Du er bare oppmerksomhetssyk også var det dette du kom på. 🙄 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. februar #12 Del Skrevet 22. februar Rotemor skrev (På 22.2.2025 den 22.56): Seriøst. Du oppmuntrer og tilrettelegger for akkurat dette tema selv!!! Du er ikke frommere og mer åpen og snill enn andre. Du er bare oppmerksomhetssyk også var det dette du kom på. 🙄 Ekspander Jeg tror kanskje du har mistet hovedpoenget her. Jeg har ingenting i mot gode samtaler uansett hva det måtte handle om. Det jeg har problemer med er når disse samtalene er preget av nedsettende holdninger og dømmende holdninger. Kommentaren din er et stjerneeksempel på det. Se hva jeg skriver: AnonymBruker skrev (På 22.2.2025 den 16.15): Fra tid til annen blir jeg oppsøkt av personer som mener det er synd i meg fordi jeg ikke tror på noen gud. De virker oppriktig bekymret for meg, som om jeg mangler noe vesentlig i livet. Jeg sitter igjen med to spørsmål. Hvorfor gjør enkelte dette og hvorfor kan jeg ikke bare få være meg selv? Ekspander Anonymkode: e9d49...a73 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rotemor Skrevet 22. februar #13 Del Skrevet 22. februar AnonymBruker skrev (På 22.2.2025 den 23.03): Jeg tror kanskje du har mistet hovedpoenget her. Jeg har ingenting i mot gode samtaler uansett hva det måtte handle om. Det jeg har problemer med er når disse samtalene er preget av nedsettende holdninger og dømmende holdninger. Kommentaren din er et stjerneeksempel på det. Se hva jeg skriver: Anonymkode: e9d49...a73 Ekspander Nei, jeg har oppfattet hovedpoenget. Du forkynner som en gladkristen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. februar #14 Del Skrevet 22. februar Rotemor skrev (På 22.2.2025 den 23.07): Nei, jeg har oppfattet hovedpoenget. Du forkynner som en gladkristen. Ekspander Kan du da utdype hva som gjør at du velger å tolke innlegget mitt på den måten? Jeg forstår ikke hvordan du kommer til disse konklusjonene. - Hvordan oppmuntrer jeg og tilrettelegger jeg for at "det er synd I meg" for at jeg ikke er troende? - Hva er det ikke innlegget mitt som får deg til å tro at jeg prøver å fremstå som frommere og snillere enn andre? - Hva i innlegget får deg til å tro at jeg er oppmerksomhetssyk? AnonymBruker skrev (På 22.2.2025 den 23.03): Seriøst. Du oppmuntrer og tilrettelegger for akkurat dette tema selv!!! Du er ikke frommere og mer åpen og snill enn andre. Du er bare oppmerksomhetssyk også var det dette du kom på. 🙄 Ekspander Anonymkode: e9d49...a73 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rotemor Skrevet 22. februar #15 Del Skrevet 22. februar Spør heller deg selv om hva slags oppmerksomhet du søker med denne fiktive, selvskapte problemstillingen. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. februar #16 Del Skrevet 22. februar Rotemor skrev (På 22.2.2025 den 23.26): Spør heller deg selv om hva slags oppmerksomhet du søker med denne fiktive, selvskapte problemstillingen. Ekspander Jeg delte en erfaring og stilte et spørsmål. Hvis du mener det ikke er verdt å diskutere, er det helt greit, men det var vel ingen som tvang deg til å delta? Anonymkode: e9d49...a73 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. februar #17 Del Skrevet 23. februar AnonymBruker skrev (På 22.2.2025 den 22.45): Hvis du har fått inntrykk av det, så er det et godt tegn på at mange respekterer andres livssyn 😊 Anonymkode: e9d49...a73 Ekspander Det er ikke noe jeg "har fått inntrykk av", det er et statistisk faktum. Anonymkode: 173d8...dff 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. februar #18 Del Skrevet 23. februar Ble skjelt ut en gang av to muslimer for å ikke være troende. Siden jeg er norsk, så trodde de aromatisk at jeg var kristen. Og når jeg sa jeg var ikke troende, så fyrte de løs med masse tull og fjas. Det er en del år siden, så husker ikke konkret hva de sa. Men husker jeg ble sikkelig satt ut av situasjonen og turte knapt å snakke med dem igjen. Anonymkode: 87506...396 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rotemor Skrevet 23. februar #19 Del Skrevet 23. februar AnonymBruker skrev (På 22.2.2025 den 23.38): Jeg delte en erfaring og stilte et spørsmål. Hvis du mener det ikke er verdt å diskutere, er det helt greit, men det var vel ingen som tvang deg til å delta? Anonymkode: e9d49...a73 Ekspander Nei, du henvender deg til religiøse for å preke. Dette er ikke en reell problemstilling, men du har et oppmerksomhetsbehov på egne ideer om deg selv og ditt livssyn. Du innleder med at du IKKE vil diskutere temaet, men du starter en tråd. Du vil være i fred med ditt syn, men du vil diskutere det med alle?? Du henger ikke på grep. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. februar #20 Del Skrevet 23. februar Rotemor skrev (På 23.2.2025 den 1.07): Nei, du henvender deg til religiøse for å preke. Dette er ikke en reell problemstilling, men du har et oppmerksomhetsbehov på egne ideer om deg selv og ditt livssyn. Du innleder med at du IKKE vil diskutere temaet, men du starter en tråd. Du vil være i fred med ditt syn, men du vil diskutere det med alle?? Du henger ikke på grep. Ekspander Jeg skulle gjerne ha fått deg til å skjønne at jeg er ute etter å finne ut hvorfor enkelte synes synd på andre fordi de ikke deler samme livssyn. Det virker desverre som om du har bestemt deg for at du vet best om hva jeg mener og mine hensikter uansett hva jeg skriver. Da gir det lite mening å fortsette denne diskusjonen med deg. Håper du får skjønnhetssøvnen din 😊 God bedring! Anonymkode: e9d49...a73 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå