Jdz Skrevet 22 timer siden #21 Del Skrevet 22 timer siden Stina234 skrev (30 minutter siden): Desverre er korstoget mot privat næringsliv et faktum. Her kunne man argumentere sider opp og ned , men du får bare google i vei selv. Norge er det siste landet i Europa som klamrer seg til skatt på arbeidende kapital, populært kallet formueskatt av venstresiden. Beregningen av denne skatten er drepen for mange som har en grunder i magen og ønsker å bygge opp en bedrift. Da særlig bedrifter som er avhengig av å kjøpe driftsutstyr, produksjonslokaler etc. Jeg er enig i at det er deler av norsk skattepolitikk som ikke er næringslivsvennlig. Jeg er definitivt ingen tilhenger av dagens ordning med formuesskatt. Den er ikke unik for Norge, men ikke langt unna. Det sagt er det fortsatt mye næringslivsvennlig politikk i Norge, så det er ikke bekmørkt. Å starte et selskap i Norge er svært enkelt og lite byråkratisk sammenlignet med de fleste andre land, også USA og Canada hvor jeg har bodd det siste tiåret. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
PeeWee Skrevet 21 timer siden #22 Del Skrevet 21 timer siden Wise skrev (1 time siden): men jeg prøver bare å forstå at etter oljen, så må vi ha noe å leve av. Dette handler om dine barn og barnebarn, men alle grunderne og kompetansen har forsømt landet fordi du og dine brukte opp alle pengene. Men du nekter konsekvent å svare på det jeg spurte om! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Wise Skrevet 21 timer siden Forfatter #23 Del Skrevet 21 timer siden PeeWee skrev (7 minutter siden): Men du nekter konsekvent å svare på det jeg spurte om! Hva spurte du om? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
PeeWee Skrevet 21 timer siden #24 Del Skrevet 21 timer siden Wise skrev (1 minutt siden): Hva spurte du om? Det kan du se tidligere, du bare unngår å se det. Mitt poeng er at du konsekvent vrir deg unna å sine noe om hva slags samfunn du faktisk ønsker? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Wise Skrevet 20 timer siden Forfatter #25 Del Skrevet 20 timer siden PeeWee skrev (48 minutter siden): Det kan du se tidligere, du bare unngår å se det. Mitt poeng er at du konsekvent vrir deg unna å sine noe om hva slags samfunn du faktisk ønsker? Filmen Kongens Nei viser et tidløst problem: Når en nasjon står overfor en eksistensiell trussel, er det en enorm forskjell på de som tar ansvar for landet og de som bare beskytter seg selv. Regjeringen i 1940 vaklet, var handlingslammet og satte sin egen sikkerhet først. Kongen, derimot, så helheten, tok ansvar og gjorde det som var nødvendig for å bevare Norges ære og suverenitet. Vi ser den samme dynamikken i dag. Sosialdemokratiet har styrt i flere tiår, og politikerne har gjort det de alltid gjør: fordele, regulere og forbruke, men aldri bygge opp noe varig og forsvarbart. De har overlatt vår sikkerhet til NATO, vår økonomi til oljefondet, og vår produksjonsevne til utlandet. Forsvar og beredskap har blitt sett på som en utgift, ikke en nødvendighet. Men nå, med Trump som signaliserer at USA ikke lenger er Europas sikkerhetsgaranti, står Norge plutselig alene. Politikerne har satset alt på at noen andre skal redde oss, akkurat som i 1940. Hvis krisen kommer, hvem blir igjen for å ta ansvaret? Ikke regjeringen, de første som forlater skipet i storm er alltid de som har latt det forfalle. Historien gjentar seg. Når lederskapet er svakt og kortsiktig, er det til slutt folket som må stå alene i stormen. Jeg forventer at du PeeWee kommer med et godt motsvar til dette hvis du er uenig. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
PeeWee Skrevet 20 timer siden #26 Del Skrevet 20 timer siden Wise skrev (1 minutt siden): Jeg forventer at du PeeWee kommer med et godt motsvar til dette hvis du er uenig Problemet er jo at Sverige også er/var et sosialdemokrati og hadde forøvrig verdens fjerde største flyvåpen på syttitallet. De hadde også egen tanks produksjon, alt mens sosialdemokratiet der var på høyden. Så det du skriver jo rett og slett oppspinn. Du ser forøvrig også bort fra det faktum at hele den vestelige verden har mistet mesteparten av industri, også USA og Storbritannia. Sannheten er at Norge ikke har mulighet til å forsvare seg selv uten hjelp utenfra. Det er et faktum du helt systematisk unnlater å kommentere her. Forøvrig hadde Sverige også vært veldig ille ute om Tyskerne hadde angrepet dem i 1940. Faktisk, så må man være lettere mentalt tilbakestående å tro at Norge skal kunne forsvare seg mot en fiende utenfra Norden alene! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Wise Skrevet 20 timer siden Forfatter #27 Del Skrevet 20 timer siden Sverige satset på egen industri og forsvarsproduksjon, mens Norge lot oljeformuen erstatte behovet for nasjonal produksjonskapasitet. Sverige beholdt en sterk forsvarsindustri, mens Norge ble fullstendig avhengig av import og allierte. I stedet for å bygge en reell forsvarsevne har vi gamblet på at NATO og USA alltid vil redde oss. Hvis det er naivt å tro at Norge kan forsvare seg alene, er det like naivt å tro at vi kan basere sikkerheten vår på evig amerikansk velvilje. Vi har satset alt på en strategi vi ikke kontrollerer, og det kan bli farlig. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå