Gå til innhold

Hadde du ordnet deg ny bolig før du sa ifra til partner at du ville flytte?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg ønsker å flytte med mine barn (ingen felles) men er usikker på om jeg burde ordne en bolig klar som vi kan flytte til dersom det blir veldig dårlig stemning når han får beskjed… Ikke bekymret for vold eller noe, men vet hvor kjip stemning det kan bli, og er man veldig uheldig kan det ta lang tid før man får egnet bolig klar.

Anonymkode: 47403...859

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har du mulighet til å kunne flytte rett ut, og du er sikker på at det er slutt, og du har råd til det, så er det jo veldig fint og lurt. 

Hvilke grunner har du for å ikke ha en bolig klart? Økonomi er selvsagt en grunn, men ser ikke den nevnt her. 

Lurt å forberede barna på at de må flytte da. Så lenge det er mulig, så er det viktig. 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Grunnen til å ikke ha det klart er at det for ham kan føles verre, kanskje? Som om jeg har planlagt det veldig lenge. 
Så er det også muligheten for barna mine å få være med på å bestemme hvor vi skal bo, i hvert fall eldste. 

Kan ikke si det til yngste, og at hun må holde det hemmelig. Da må hun og samboer få beskjed samtidig.

Tenkte at det var godt å ha en backup bolig i tilfelle barna vil flytte med en gang, men at de ikke må dersom de ikke vil.

ts

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, jeg hadde ikke det. Jeg var gift og vi eide boligen vi bodde i 50/50, så jeg kunne ikke bare dra fra de økonomiske forpliktelsene etc. Men jeg ba om skilsmisse, og begynte å sjekke boligmarkedet og mine lånemuligheter noen mnd før separasjonsåret var omme.

Heldigvis fikk jeg boliglån alene, og hadde en million nesten i egenkapital med meg. Fikk kjøpt meg en liten leilighet med to soverom, til meg og sønnen. Han skulle følge med meg og bo hos meg pga skolegang der vi flyttet til. Flyttet ut av den gamle boligen vår en måned før skilsmissen var endelig.

Vi er gode venner i dag, jeg og eksen. Ikke noe problem.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg gjorde det, ingen barn involvert. Jeg kjent han godt nok til å vite at det ville være umulig for oss å bo sammen etter at jeg hadde gjort det slutt. Mulig det ble ekstra ille for han, men det var nødvendig så da måtte det bare bli sånn. Hadde prøvd å få forholdet opp å stå igjen lenge før jeg bestemte meg. 

Anonymkode: cc819...f23

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det bekymrer meg egentlig veldig mye at du ikke har svaret på det selv.

For det finnes like mange løsninger, som det er brudd. 

Anonymkode: e9fba...bcb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Jeg ønsker å flytte med mine barn (ingen felles) men er usikker på om jeg burde ordne en bolig klar som vi kan flytte til dersom det blir veldig dårlig stemning når han får beskjed… Ikke bekymret for vold eller noe, men vet hvor kjip stemning det kan bli, og er man veldig uheldig kan det ta lang tid før man får egnet bolig klar.

Med barn tenker jeg svaret er «ja». Om så bare en ordning der du kan leie eller låne en per nå ubrukt del av huset til bestemor, liksom. Men med barn så lager man planer og har dem klare. For hva skal du gjøre om det skjærer seg? Ta inn på hotell? Dra hjem til mor? Du behøver ikke si til noen at du har en backup. Den er jo uansett høyst midlertidig, vil jeg anta?

For all del, har du råd til å investere i bolig uten å selge deg ut av felles bolig, og uten at samboer merker noe av det? Hvorfor ikke. Men det er jo et privilegie forbeholdt de få. De fleste, trolig deg inkludert, må leie noe midlertidig, selge nåværende (for deg felles) bolig og så kjøpe noe nytt.

Anonymkode: d23e4...81d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, og det var teit, selv om bruddet var plutselig. Det var "long time coming" men brått en ettermiddag sto jeg på trappen med en koffert i hånda. Jeg kræsjet hos moren min et par uker, så fikk jeg leie en bitteliten hybel hos en venninne. Vi er halvveis gjennom seperasjonen og planen er å kjøpe en leilighet når vi selger huset. Jeg vil ha ca 2 mill + i egenkapital så jeg regner med det gjelder nok bra. Sønnen er "voksen" og må finne seg en egen bolig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, jeg hadde ikke det og det gjorde hele perioden frem til jeg fant et sted veldig vanskelig på flere måter. Men jeg tror ikke det å ha bolig klar ville gjort bruddet enklere, andre problemer som følge av å ha bolig klar selvsagt men ikke enklere på noen måte. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Om man frykter dårlig stemning så hadde jeg valgt å ha en bolig i bakhånd. Tenker det er lurt å være forberedt. Man vet aldri. 

Anonymkode: 951a4...846

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg hadde, om mulig, skaffa bolig først og avslutta forholdet få dager før innflyttingen. Dere har ikke felles barn. 

Slik jeg forstår det, eier du ikke boligen dere bor i nå? 

Anonymkode: 2543c...362

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg hadde heller pratet med han om det, finne løsninger før man bare spyr ut at man flytter, det er ingen god løsning og gjøre sånn mot noen syntes jeg. jeg gjorde det med min eks og det angrer jeg veldig på, etter en stund er vi heldigvis sammen igjen og forsatt sammen i dag. ,men vi har pratet masse om hvordan det føltes for han det jeg gjorde. mitt råd er ikke gjør det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...