Gå til innhold

Etablere seg OG bo i Oslo eller flytte til en langt mindre plass/tettsted

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vel å flott å bo i hovedstaden med egen leilighet, men fy f så dyrt det er. Og det er uten at jeg har bil! 

Jeg er i etablerer fasen, ferdig utdannet og bodd vekke noen år, og jeg har begynt å tenke videre på at dersom man skulle finne seg en kjæreste og fortsatt bo i byen eller området rundt her, og hvis man en dag skal ha barn, og kanskje bil. ++. Jeg tenker det må være ekstremt dyrt, spesielt mtp hvor lite bolig man får i Oslo for pengene. Og hvis man i tillegg trenger bil. Det er dyrt!

Alternativet for meg vil være å flytte 60 mil til hjemstedet, der en får mer bolig for pengene, bil (og da mer frihet), og mer natur. Og forhåpentligvis bedre økonomi! Og satse på å treffe kjærligheten der. 

Andre som har tenkt slikt og gått for det??  Som ung mann (30) bør jeg snart ta et valg, flytte eller ikke, og finne ut hva en vil med livet! 

Vh

M30

Anonymkode: d1ec0...119

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Vel, som mann har du mye mindre sjanser for å finne en partner på bygda. Kvinner flykter fra småsteder og til storbyene, så sjansen for å finne deg kjæreste der er mindre. Jeg ville ventet litt. Du kan alltid dra hjem, men hopper man av boligkarrusellen i Oslo, kommer man ikke innpå igjen. 

Anonymkode: 1cb6d...552

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Vel, som mann har du mye mindre sjanser for å finne en partner på bygda. Kvinner flykter fra småsteder og til storbyene, så sjansen for å finne deg kjæreste der er mindre. Jeg ville ventet litt. Du kan alltid dra hjem, men hopper man av boligkarrusellen i Oslo, kommer man ikke innpå igjen. 

Anonymkode: 1cb6d...552

Det er ikke bygda, men en mindre by i Norge. 50-100 000 som bor der. Man kunne der fått enebolig til 5 mill, til sammenligning koster det over 10 mill i Oslo. 

Anonymkode: d1ec0...119

AnonymBruker
Skrevet

Får du jobb i Ålesund da?

Anonymkode: 98e19...dc1

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Snittalderen på de som etablerer seg er ofte mye lavere, da færre har høyere utdannelse. I tillegg blir mulighetene færre. 

Brukte selv de første årene av arbeidslivet i Oslo. Single venninner "på jakt" byttet jobb, byttet treningsstudio, man møter venners venner i ulike settinger. Og har i det hele tatt et veldig stort mulighetsrom for å finne noen. Mens man på mindre plasser gjerne er knyttet til en arbeidsplass og så videre, og raskt går tom for potensielle nye treff. 

Uansett. Både enebolig og bil var ikke noe ønske overhodet for min del, før senere i livet. Å leie, deretter eie, en liten treroms, klare oss med kollektivtransport, med mer, ga så mye frihet. Ingenting som måtte vedlikeholdes, ingen uventede kostnader, jeg takket spontant ja til secondment på jobb, leide ut leiligheten, og bodde ute et år. Det etablerte livet kom senere. Alt til sin tid. 

Anonymkode: 91e24...f1a

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...