Gå til innhold

Kjæresten kjøpte Wii til sønnen for å få mer egentid

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Hvorfor er det urealistisk at skjerm blir brukt 2-3 timer i uka frem til man er 7-8 år?

ts

Anonymkode: 2576a...db6

Jeg tenker at du ikke aner hvordan det er å være forelder, og jeg synes det er litt rart at du har så sterke meninger om skjermtid til et barn som ikke eksisterer ennå. Du vet heller ikke hvordan det er å være 100% alene med et barn. Kanskje du bør være litt mindre dømmende? Eller kanskje du bør finne deg en partner som har samme meninger som deg? Det er klart han sier «ja» når du begynner å mase om skjermtid 10+ år fram i tid som ikke engang eksisterer ennå, klart han bare jatter med da. 

Anonymkode: fedd9...0db

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg tenker at du ikke aner hvordan det er å være forelder, og jeg synes det er litt rart at du har så sterke meninger om skjermtid til et barn som ikke eksisterer ennå. Du vet heller ikke hvordan det er å være 100% alene med et barn. Kanskje du bør være litt mindre dømmende? Eller kanskje du bør finne deg en partner som har samme meninger som deg? Det er klart han sier «ja» når du begynner å mase om skjermtid 10+ år fram i tid som ikke engang eksisterer ennå, klart han bare jatter med da. 

Jeg tenker det er viktig å planlegge litt og snakke om hvordan man tenker å oppdra barna før man begynner å sette barn til verden. Man kan jo vær super-kompatibel som par, men samtidig vær på heeelt forskjellig bølgelengde når det kommer til oppdragelse. Da er det viktig å finne ut av det før det er for sent.

Hadde ei kusine som ble gravid med sin store kjærelighet. De snakket ikke om oppdragelse og hvordan de skulle gjør ting før ungen var noen mnd. Da fant hun ut at typen var for fri oppdragelse og mente at ungen skulle få ta alle valg selv, alt fra når hun ville legge seg til om hun ville spise godteri til frokost. Hun derimot mente barnet trenger klare regler og rammer. De var sammen i 10 år før de fikk barn, men holdt ikke mer enn et halv år etter…

ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det gjelder ikke alle, men jeg holder fremdeles på prinsippene jeg hadde som barnløs nå tre barn senere. Synes det er nedlatende å si «vent til du får barn selv». Hvis ts mener det er viktig for henne å tilbringe mer tid med barnet enn barnet tilbringer foran skjermen, så klarer hun det. Vi er ikke supermennesker vi som ikke bruker skjerm altså…

Anonymkode: c921e...170

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror det er vanskelig for deg å se for deg hvordan det er å ha 100% ansvar for et barn alene hele tiden.  Det er IKKE det samme som å passe av og til. Det kan jo virke som dere har de samme ønskene for familie og fremtiden, men at det er vanskelig for han å gjennomføre alene i hverdagen. Når man er to om oppdragelsen er det nok mye lettere å unngå for mye skjerm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg tenker det er viktig å planlegge litt og snakke om hvordan man tenker å oppdra barna før man begynner å sette barn til verden. Man kan jo vær super-kompatibel som par, men samtidig vær på heeelt forskjellig bølgelengde når det kommer til oppdragelse. Da er det viktig å finne ut av det før det er for sent.

Hadde ei kusine som ble gravid med sin store kjærelighet. De snakket ikke om oppdragelse og hvordan de skulle gjør ting før ungen var noen mnd. Da fant hun ut at typen var for fri oppdragelse og mente at ungen skulle få ta alle valg selv, alt fra når hun ville legge seg til om hun ville spise godteri til frokost. Hun derimot mente barnet trenger klare regler og rammer. De var sammen i 10 år før de fikk barn, men holdt ikke mer enn et halv år etter…

ts

Til en viss grad enig med deg her, men samtidig synes jeg det virker som du har et ganske høyt kontrollbehov. Det er også grenser for hva man kan planlegge. Jeg har lært den harde måten av livet som forleder kan bli helt annerledes enn man hadde sett for seg på forhånd, og det er mange ting jeg var veldig bestemt på før jeg fikk barn som faktisk ikke ble som jeg hadde trodd. For jeg hadde ikke peiling. Og barn er forskjellige. Men lykke til. 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Katrin94 skrev (1 time siden):

Jeg tror det er vanskelig for deg å se for deg hvordan det er å ha 100% ansvar for et barn alene hele tiden.  

Hadde han ikke brukt 40 timer i uken på digital underholdning selv, så ville han hatt tid til sin egen sønn. Problemet her er ikke at han er aleneforelder, men at han er avhengig av skjerm selv og gir barnet skjerm sånn at han ikke blir forstyrret.

Barn på 6 år bør lese hver dag, de bør gjøre aktiviteter ute og de må spise middag og legge seg tidlig. Det er derfor ikke mye tid til skjerm på hverdager og i helgene drar man ofte ut og gjør aktiviteter. Det betyr at hvis barnet sitter med skjerm hele dagen, så har man ikke tid til dette og det går ut over oppdragelsen.

Anonymkode: 73c20...448

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Det gjelder ikke alle, men jeg holder fremdeles på prinsippene jeg hadde som barnløs nå tre barn senere. Synes det er nedlatende å si «vent til du får barn selv». Hvis ts mener det er viktig for henne å tilbringe mer tid med barnet enn barnet tilbringer foran skjermen, så klarer hun det. Vi er ikke supermennesker vi som ikke bruker skjerm altså…

Å kjære vene for en setning… for selvsagt velger man å la barn se litt på tv så vil man ikke tilbringe tid med barnet 🙄

Anonymkode: 9c763...02c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Hadde han ikke brukt 40 timer i uken på digital underholdning selv, så ville han hatt tid til sin egen sønn. Problemet her er ikke at han er aleneforelder, men at han er avhengig av skjerm selv og gir barnet skjerm sånn at han ikke blir forstyrret.

Barn på 6 år bør lese hver dag, de bør gjøre aktiviteter ute og de må spise middag og legge seg tidlig. Det er derfor ikke mye tid til skjerm på hverdager og i helgene drar man ofte ut og gjør aktiviteter. Det betyr at hvis barnet sitter med skjerm hele dagen, så har man ikke tid til dette og det går ut over oppdragelsen.

Anonymkode: 73c20...448

For en merkelig konklusjon 

Anonymkode: 9c763...02c

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ikke lest alt, men noe. Jeg kan forstå ønske om å begrense skjerm mest mulig og fylle tiden med andre aktiviteter. Og du ser jo i praksis at det bare er «fine ord» for kjæresten din og at han ikke er enig i verdien. Så enten tror jeg du må akseptere mer skjerm, eller finne en mann med likt syn. Høres ut som han bruker mye tid på spill. Samtidig, så er det tydelig at du ikke har barn selv og kanskje ikke et helt realistisk bilde på virkeligheten. Mengden aktiviteter du skisserer, inkludert organisert idrett, høres stressende og mye ut. Og særlig organisert idrett tar bort tid fra fri lek. Jeg er også enig i at det er fint med familietid, lørdagsfilm, spill, og at barna bidrar med husarbeid. Man kan nok få til mye av dette, men høres ut som drømmen kanskje ikke er slik som de flestes virkelighet. Livet skjer og det er ikke alltid det funker at hele kjernefamilien sitter samlet rundt en film eller med et spill, dype samtaler og voksne og barn som traller og synger sammen mens de gjør husarbeid. Når man legger til livet / hamsterhjulet, sykdom, barn med utfordringer, søvnvansker, dugnad, overtid, utfordringer i ekteskap, så kanskje man ikke klarer å leve etter idealene. Jeg tror det er mye godt i dine tanker rundt skjerm, men tror det er lurt å være forberedt på at ikke livet og hverdagen nødvendigvis blir like rolig og rosenrødt som du har sett for deg. Vi prøver også å redusere skjermbruk, og barna bruker nok mindre enn andre barn, men klarer ikke leve opp til dine beskrivelser. Vi leser daglig, hører lydbok, prøver å samles om spill, men det er mye tid som går med til andre ting. Tanken om film kveld lørdag er også god, men om dere skal ha fire barn og eldste er minst 6 år eldre enn de andre, så kan det bli en utfordring å finne en film alle liker. Ikke sikkert 13 åringen i fremtiden synes det er så kult å se en Disney film beregnet på barnehage barn i sofaen mens resten av vennene spiller eller kommunisere på telefon 

Anonymkode: 0fd60...f97

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Er forsåvidt enig med deg, men livet skjer og ting blir likevel ikke alltid som man har sett for seg. Og man kan ha hatt gode planer, men som man ikke nødvendigvis fikk til likevel. Her hadde jeg en tanke om å lage mest mulig hjemmelaget mat og med gode råvarer. Brukte mye tid på det, god ernæring er viktig. Lite visste jeg at barnet vårt kom til å ende med knapp på magen for å spise etterhvert.

Anonymkode: 0fd60...f97

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...