mommyaka Skrevet i går, 17:08 #21 Del Skrevet i går, 17:08 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Har snakket med han allerede som jeg skrev i HI, og han lovet at ting ble helt annerledes men jeg er usikker på om det er realistisk for han. Og jeg sier da ikke at barna må vær aktiv 24/7, det finnes veldig mye rolig man kan finne på uten at det behøver å vær å plassere ungen foran en skjerm. De kan ha rolig lek, legge puzzlespill, tegne osv. Og alle barn har vel lyst til å finne på ting som lekeland, svømmehall, grille i skogen osv i helgene, med mindre de allerede er skjermavhengig og bare har lyst til å se tv/spille. ts Anonymkode: 2576a...db6 Men et barn kan gjøre begge. Skjerm og aktiviteter Om du kommer inn med dette blir du den onde stemoren. Vi har 2 barn på 6 og 12 og og de har aktiviteter 2 ganger i uka, skole og lekser. Utenom dette for de se på skjermen når de vil. Sp lenge ting er gjort. I helgene drar vi steder..men de får forsatt sitte og iPad eller spille på pc Og Unni spiller far med de. Og har far lyst til dette? Og råd? Dere kan ikke ta med et barn på lekeland og svømming etc vær helg. Ikke alltid det passer med tur i skogen. Innom blir det søndager man sitter inni hele dagen og tar det med ro. Jeg hadde ikke klarte og spilt ludo og kort hele dagen Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 17:19 #22 Del Skrevet i går, 17:19 mommyaka skrev (3 minutter siden): Men et barn kan gjøre begge. Skjerm og aktiviteter Om du kommer inn med dette blir du den onde stemoren. Vi har 2 barn på 6 og 12 og og de har aktiviteter 2 ganger i uka, skole og lekser. Utenom dette for de se på skjermen når de vil. Sp lenge ting er gjort. I helgene drar vi steder..men de får forsatt sitte og iPad eller spille på pc Og Unni spiller far med de. Og har far lyst til dette? Og råd? Dere kan ikke ta med et barn på lekeland og svømming etc vær helg. Ikke alltid det passer med tur i skogen. Innom blir det søndager man sitter inni hele dagen og tar det med ro. Jeg hadde ikke klarte og spilt ludo og kort hele dagen Et barn kan så klar gjør begge, men hvorfor skal det vær bedre at barna får se mye skjerm fremfor å prøve å begrense det under 3 timer i uka? Tv/gaming er veldig avhengighetsskapende og hvis man allerede i tidlig barneskolealder har mye skjermtid og hovedsakelig bruker tv og gaming til å underholde seg selv så er det en veldig dårlig vane som blir vond å endre senere i livet. ts Anonymkode: 2576a...db6 4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mommyaka Skrevet i går, 17:26 #23 Del Skrevet i går, 17:26 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Et barn kan så klar gjør begge, men hvorfor skal det vær bedre at barna får se mye skjerm fremfor å prøve å begrense det under 3 timer i uka? Tv/gaming er veldig avhengighetsskapende og hvis man allerede i tidlig barneskolealder har mye skjermtid og hovedsakelig bruker tv og gaming til å underholde seg selv så er det en veldig dårlig vae som blir vond å endre senere i livet. ts Anonymkode: 2576a...db6 Vel lykke til. Flytt sammen, begynn å bestemme over ikke ditt barn... vent noen mnd så skal du se at dette romantisk bildet blir borte. Og ikke bli overrasket om dette barnet ikke liker det så godt. Selfølgelig skal ikke er barn sitte hele dagen foran en skjerm...men du kan ha fine tanker..men ikke flytt sammen og være 100 prosent på hvordan du mener ting skal være...skal det bli. Flytt inn.. og etter 6 mnd kan du begynne å se hvordan et liv med familien og barn er 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 17:33 #24 Del Skrevet i går, 17:33 mommyaka skrev (1 minutt siden): Vel lykke til. Flytt sammen, begynn å bestemme over ikke ditt barn... vent noen mnd så skal du se at dette romantisk bildet blir borte. Og ikke bli overrasket om dette barnet ikke liker det så godt. Selfølgelig skal ikke er barn sitte hele dagen foran en skjerm...men du kan ha fine tanker..men ikke flytt sammen og være 100 prosent på hvordan du mener ting skal være...skal det bli. Flytt inn.. og etter 6 mnd kan du begynne å se hvordan et liv med familien og barn er Du svarte ikke på spørsmålet mitt: hvorfor skal det vær bedre at barna får se mye skjerm fremfor å prøve å begrense det under 3 timer i uka? Jeg har aldri sakt at jeg skal flytte inn og snu opp ned på hvordan de har det, men jeg forteller at vi hadde samtale om hvordan vi ønsket å oppdra våre barn med tanke på skjermbruk for lenge siden (før jeg i det hele tatt ble kjent med sønnen), og nå ser jeg at det vi snakket om den gang er helt motsatt av det som blir praktisert hjemme hos de nå, og det reagerte jeg på. Fordi det er ikke det jeg ønsker for mine egne fremtidige barn. ts Anonymkode: 2576a...db6 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 17:33 #25 Del Skrevet i går, 17:33 Hadde ikke fått barn med han, det kommer ikke til å bli noe annerledes. Han prioriterer helt klart gaming selv om han sier han ikke gjør det Anonymkode: e2fb4...c83 1 1 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 17:38 #26 Del Skrevet i går, 17:38 AnonymBruker skrev (42 minutter siden): Men hvor mye fri «må» man ha? Skjønner at det kan vær slitsomt å vær alene med et barn, men han har jo 3-4 timer med egentid etter at hun har lagt som han bruker på gaming…må han virkelig i tillegg bruke tid på gaming de få timene sønnen er våken mellom sfo og leggetid? Og helgen sitter han gjerne å gamer til 2 på natten og sover lenge. Hvis det er så hinsides slitsomt så kan han da aldri vær i stand til å skulle klare å ta vare på 4 unger som vi har snakket om… Og ja, jeg tenker at å spille ludo, kort og lese bok kommer til å bli en større del av hverdagen enn skjerm. I tillegg til at barna kan hjelpe til med matlaging, støvsuging osv, de kan leke selv på rommet sitt med det de måtte ønske, puzzle, lage hytte etc. I helgene kan vi dra i parken, på lekeplassen, svømmehallen, lekeland, grille i skogen osv. I tillegg kommer de også til å gå på aktiviteter som tar opp mye av tiden, turneringer, besøke venner og ha besøk. Det er absolutt ikke nødvendig å skulle bruke skjerm som barnevakt i den grad som blir gjort nå om dagen. Det er i hvert fall min mening. ts Anonymkode: 2576a...db6 Jeg mener at det er mer skadelig for barn som er i skole og sfo hele dagen hver dag, at det skal presses inn masse organisert aktivitet på ettermiddager og i helger. Misforstå meg rett, alt med måte når det gjelder det meste, også skjermbruk. Men tror ikke unger har godt av at du skal ta de med i parken, lekeland, svømmehallen, turnering, besøke venner og ha besøk, i tillegg til fulle dager på skolen. Jeg har to barn, og her har vi kuttet alt av fritidsaktiviteter en periode. Ungene er helt utslitt av aktiviteter og sosialisering minst 8 timer hver dag. Jeg blir også skeptisk til at du bare skriver «skjerm». Det er forskjell på skjerm og skjerm, altså. Å spille et lesespill som Poio er noe annet enn youtube-shorts. Å spille med venner er noe annet enn å se serier på TV. Det er forskjell på et storyline-spill med en start og en slutt, enn evigvarende Roblox. Osv. Anonymkode: 58750...6f4 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
got2go Skrevet i går, 17:48 #27 Del Skrevet i går, 17:48 AnonymBruker skrev (46 minutter siden): Har snakket med han allerede som jeg skrev i HI, og han lovet at ting ble helt annerledes men jeg er usikker på om det er realistisk for han. Og jeg sier da ikke at barna må vær aktiv 24/7, det finnes veldig mye rolig man kan finne på uten at det behøver å vær å plassere ungen foran en skjerm. De kan ha rolig lek, legge puzzlespill, tegne osv. Og alle barn har vel lyst til å finne på ting som lekeland, svømmehall, grille i skogen osv i helgene, med mindre de allerede er skjermavhengig og bare har lyst til å se tv/spille. ts Anonymkode: 2576a...db6 Det der er bare skitprat, han bare jatter med deg. Sånn som han er nå, både med oppdragelse og gaming, er sånn han vil være når/hvis dere får barn. HAN KOMMER IKKE TIL Å FORANDRE SEG! 4 1 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 17:52 #28 Del Skrevet i går, 17:52 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Jeg mener at det er mer skadelig for barn som er i skole og sfo hele dagen hver dag, at det skal presses inn masse organisert aktivitet på ettermiddager og i helger. Misforstå meg rett, alt med måte når det gjelder det meste, også skjermbruk. Men tror ikke unger har godt av at du skal ta de med i parken, lekeland, svømmehallen, turnering, besøke venner og ha besøk, i tillegg til fulle dager på skolen. Jeg har to barn, og her har vi kuttet alt av fritidsaktiviteter en periode. Ungene er helt utslitt av aktiviteter og sosialisering minst 8 timer hver dag. Jeg blir også skeptisk til at du bare skriver «skjerm». Det er forskjell på skjerm og skjerm, altså. Å spille et lesespill som Poio er noe annet enn youtube-shorts. Å spille med venner er noe annet enn å se serier på TV. Det er forskjell på et storyline-spill med en start og en slutt, enn evigvarende Roblox. Osv. Anonymkode: 58750...6f4 Skjønner at barn også blir sliten og jeg mener ikke at det må vær organisert aktivitet hele dagen. Derfor nevner jeg også brettspill, lese bok, puzzlespill, rolig lek osv. Barn har ikke noe vondt av å holde på med slike ting fremfor å se tv og spille på iPad tenker jeg. Og er så klart forskjell på et lese spill og å se tv, her tenker jeg man kan se det an å bruke skjønn. Er ikke slik at jeg skal stå med stoppeklokke og si nå er det gått 3 timer mens barnet er midt i et lesespill, det viktigste for meg er at de utvikler gode vaner, ikke blir avhengig og foretrekker å gjør andre ting enn å skulle se tv og spille hele tiden. ts Anonymkode: 2576a...db6 2 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lønnesirup01 Skrevet i går, 17:56 #29 Del Skrevet i går, 17:56 Hvorfor går du fra en gamer til en annen? Det finnes nok av menn som ikke gamer. Det virker som du velger deg menn du er inkompatible med. Jeg ville brukt litt tid på å tenke over hvorfor det er blitt slik. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 18:00 #30 Del Skrevet i går, 18:00 enten må 6-åringen få hverdagen snudd opp ned på pga dine regler eller så blir det forskjellige regler for hans barn og deres felles barn - under samme tak. Det går ikke. Mannen jatter med, han ønsker ikke samme regler som deg. Da hadde han innført noen allerede. ikke få barn med han. Anonymkode: 1b035...f0c 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23 timer siden #31 Del Skrevet 23 timer siden AnonymBruker skrev (2 timer siden): Han reagerte med å feie det litt under teppet og sa at det er tøft å vær alene med et barn, og at han trenger litt alenetid han også. Og sa at det ble selvfølgelig annerledes når vi blir 2 om ansvaret for familien vår. Vet ikke helt hva jeg skal tenke her? Anonymkode: 2576a...db6 Han mener når dere er 2 foreldre så du kan gjøre alt mens han gamer? 😄 Jeg har barn selv og jeg kan forstå at noen sier at du kanskje har veldig idealistiske tanker om skjermtid. Man møter seg gjerne litt i døra når hverdagen er der og man er dødsliten og barnet har så lyst Men jeg ser og at mange med mye skjermbruk er veldig defensive og oppsnakker skjerm mye. Tenker det er litt for å forsvare seg og hvorfor de lar barna se og spille så mye. Man vet jo at mye skjermbruk er dårlig. "Positiv skjermtid" er noe de som lager apper og spill for barn bruker som reklame. Enig i at det er bedre å spille mattespill enn Roblox men det er uannsett spilling og tar bort tid fra fysisk aktivitet, å være sosial i den virkelige verden, lek osv. Folk må gjøre som de vil men man bør jo være ærlige på at man lar barna se skjerm fordi det er lettvint eller fordi man ikke synes det virker så farlig, trenger ikke forsvare det så veldig Vår er fremdeles i bhg-alder men ser mer TV enn det du har skissert, men ikke veldig mye mer. Vi ville vente til 2 år men ga opp og begynte litt før 1 år med Fantus og minibarna. Etter bhg er det veldig sjeldent, er som regel litt om morningen og i helgene. Vi har ikke ipad og barnet får ikke spille eller se på mobilene våre selv. Kun hatt litt ipad på hytte/ferie der vi ikke hadde TV. Vi får se hvordan det blir i skolealder. Vi er 2 så vi bytter på å stå opp kl. 6 med ungen eller til kl. 9-11 i helgene. Her sover han jo tydligvis til 10-11 hver helg. Men vet flere som sover lenge og så har ungene skjermtid hele morningen. Ser for meg at hvis du ikke ønsker det så blir det du som må stå opp hver dag med barna deres.. Han trengte jo ikke det med sin. Her er både far og jeg gamere forresten og jeg jobber med programvareutvikling så vi er ikke teknologihatere. Men vi spiller aldri mens barnet er våken og sammen med oss. Spiller når hun sover eller feks om en av oss er ute med barnet. Jeg har heller ingen tro på at man trenger å bruke ipad for å få digital kompetanse. Anonymkode: 6d7b8...e0d 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23 timer siden #32 Del Skrevet 23 timer siden Ja takk, begge deler tenker jeg. Vi har fire barn, og våre barn har hatt fri tilgang på skjerm. Da de var små gikk det mye i filmer, og etterhvert spilling. Men de har alle hatt aktiviteter 3-4 ganger i uken, og vi har vært mye på turer i skog og mark. Da alle var små var vi på tur i skogen hver eneste helg. Etterhvert som de ble større, typ tenåringer, ville de heller være med venner. Det ble da ofte spilling. Skjerm er sosialt for mange ungdommer. Tror du har for lite innsikt i hvordan barn/ungdommer lever i dag. Også tenker jeg at du får tenke et barn om gangen. Med fire barn selv så vet jeg at det krever sitt. Anonymkode: 3ad62...d4d 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23 timer siden #33 Del Skrevet 23 timer siden AnonymBruker skrev (1 time siden): Har snakket med han allerede som jeg skrev i HI, og han lovet at ting ble helt annerledes men jeg er usikker på om det er realistisk for han. Og jeg sier da ikke at barna må vær aktiv 24/7, det finnes veldig mye rolig man kan finne på uten at det behøver å vær å plassere ungen foran en skjerm. De kan ha rolig lek, legge puzzlespill, tegne osv. Og alle barn har vel lyst til å finne på ting som lekeland, svømmehall, grille i skogen osv i helgene, med mindre de allerede er skjermavhengig og bare har lyst til å se tv/spille. ts Anonymkode: 2576a...db6 Sånne lovnader kan du tro på! ‘Alt blir anderledes hvis….’. Det stemmer meget sjeldent!! Forandringen må komme først, deretter kan man evt gå videre i et forhold. Denne karen er en typisk mann som en ikke bør få barn med. Hvis du flytter inn med han, blir barnet helt overlatt til deg mens han setter seg ned og gamer. Han må jo ha sin alenetid 🙄 Anonymkode: 6a8f6...1ec 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23 timer siden #34 Del Skrevet 23 timer siden AnonymBruker skrev (1 time siden): Et barn kan så klar gjør begge, men hvorfor skal det vær bedre at barna får se mye skjerm fremfor å prøve å begrense det under 3 timer i uka? Tv/gaming er veldig avhengighetsskapende og hvis man allerede i tidlig barneskolealder har mye skjermtid og hovedsakelig bruker tv og gaming til å underholde seg selv så er det en veldig dårlig vane som blir vond å endre senere i livet. ts Anonymkode: 2576a...db6 Jeg tror det er enklere å styre hva han bruker skjermtiden til, enn å begrense den til en halvtime pr dag. Skjermtiden kan være lærerik og utviklende, men jeg tror du bare ser på den som avhengighetsskapende og negativ. Det forholdet vil uansett ikke vare lenge, med den innstillingen du har. Så jeg ville ihvertfall ikke sagt opp jobben og leiligheten for å flytte dit 😅 Anonymkode: ac233...472 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23 timer siden #35 Del Skrevet 23 timer siden AnonymBruker skrev (35 minutter siden): Skjønner at barn også blir sliten og jeg mener ikke at det må vær organisert aktivitet hele dagen. Derfor nevner jeg også brettspill, lese bok, puzzlespill, rolig lek osv. Barn har ikke noe vondt av å holde på med slike ting fremfor å se tv og spille på iPad tenker jeg. Og er så klart forskjell på et lese spill og å se tv, her tenker jeg man kan se det an å bruke skjønn. Er ikke slik at jeg skal stå med stoppeklokke og si nå er det gått 3 timer mens barnet er midt i et lesespill, det viktigste for meg er at de utvikler gode vaner, ikke blir avhengig og foretrekker å gjør andre ting enn å skulle se tv og spille hele tiden. ts Anonymkode: 2576a...db6 Mine to leser mye. De pusler puslespill, holder på med brettspill og bygger lego. Vi går mye tur også. Men de gamer også begge to. Jeg også, forresten. Gjerne sammen med dem. Og jeg tenker at det er lett å mene noe om spilling når man ikke har den interessen selv. Jeg leser mye. Har alltid gjort. Og kunne forsvinne inn i bøker i timevis hver dag. Synes spillopplevelser kan være like fine. Særlig når jeg spiller med venner. Og når jeg spiller, så har jeg mye kompetanse på de spillene ungene holder på med. Vi får fine opplevelser sammen, og jeg tar kunnskapsbaserte valg. Jeg sier ikke at man ikke kan ha et problematisk forhold til spilling. Det kan man selvsagt. Men du har et litt rigid forhold til det den andre veien. Barn i dag leker det de ser eller spiller, de snakker om det på skolen, osv. En far (eller mor) som er digitalt til stede, er gull verdt. Anonymkode: 58750...6f4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23 timer siden #36 Del Skrevet 23 timer siden AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg tror det er enklere å styre hva han bruker skjermtiden til, enn å begrense den til en halvtime pr dag. Skjermtiden kan være lærerik og utviklende, men jeg tror du bare ser på den som avhengighetsskapende og negativ. Det forholdet vil uansett ikke vare lenge, med den innstillingen du har. Så jeg ville ihvertfall ikke sagt opp jobben og leiligheten for å flytte dit 😅 Anonymkode: ac233...472 Det kan absolutt vær lærerikt og utviklende også, og er så klart stor forskjell på hva man driver med på skjermen. Er ikke super-regi dog man må selvsagt bruke skjønn. Det jeg reagerer mest på med typen er at det virker som om han driter i hva sønnen gjør, hvis det innebærer at han selv får egentid og kan sette seg ned å game uten mas og forstyrrelser. Hadde det vært at gutten fikk se litt paw-patrol på tv´n fordi han trengte å konsentrere seg litt mens han skrev en artikkel til jobb, hadde jeg ikke reagert i det hele tatt. ts Anonymkode: 2576a...db6 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23 timer siden #37 Del Skrevet 23 timer siden AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Det kan absolutt vær lærerikt og utviklende også, og er så klart stor forskjell på hva man driver med på skjermen. Er ikke super-regi dog man må selvsagt bruke skjønn. Det jeg reagerer mest på med typen er at det virker som om han driter i hva sønnen gjør, hvis det innebærer at han selv får egentid og kan sette seg ned å game uten mas og forstyrrelser. Hadde det vært at gutten fikk se litt paw-patrol på tv´n fordi han trengte å konsentrere seg litt mens han skrev en artikkel til jobb, hadde jeg ikke reagert i det hele tatt. ts Anonymkode: 2576a...db6 Det er uansett ikke din business! Han må få oppdra sin sønn uten din innblanding. Du har ikke barn men det er tydelig at du har mange meninger om det. De enkleste barna å oppdra er alle andres. Anonymkode: ac233...472 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23 timer siden #38 Del Skrevet 23 timer siden Finn deg en mann som ikke er så besatt av gaming. Dette er ikke sunt. Har du interesser selv som du kan dele med en fremtidig kjæreste? Kanskje finner du mannen i en slik arena. Anonymkode: 8bb2f...7bb 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22 timer siden #39 Del Skrevet 22 timer siden AnonymBruker skrev (1 time siden): Hadde ikke fått barn med han, det kommer ikke til å bli noe annerledes. Han prioriterer helt klart gaming selv om han sier han ikke gjør det Anonymkode: e2fb4...c83 faktisk så er planen hans at når TS flytter inn og de får egn barn skal hun ta seg av barna så han får egentid. Han forventer antagelig også at TS skal ta vare på han. Problemet her er jo ikke egentlig skjermtid, men det enorme gapet mellom hva han sier og hva han gjør… se bare på hva han gjør!! Det et sannheten om hans verdier. Ville her faktisk vært bekymret for at han liker forholdet fordi han ser ei som skal komme inn som morsfigur og avlaste han. Tror dette veldig fort blir til en som selv blir en tenåringsgutt som skal sitte og game, mye mer enn han har tenkt å være en partner. Ville definitivt vært veldig tydelig på at du trenger og forventet en voksen ansvarlig partner, ikke en forvokst guttunge som føler at mamma endelig kom hjem…. Er en masse røde flagg i denne situasjonen. Stor fare for at han tar hvemsomhelst som vil flytte sammen med han, og lyver så det holder for å få det til å skje. Hans behov for å få inn fast avlastning virker stort. Sorry å si det TS, men det er ikke helt lovende dette. Anonymkode: 88628...8af 1 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22 timer siden #40 Del Skrevet 22 timer siden AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Det er uansett ikke din business! Han må få oppdra sin sønn uten din innblanding. Du har ikke barn men det er tydelig at du har mange meninger om det. De enkleste barna å oppdra er alle andres. Anonymkode: ac233...472 Han får oppdra han som han vil så klart, men da kan han også vær ærlig om det i stedet for å fortelle meg at han er helt enig i mine synspunkt og så gjør det stikk motsatte. Jeg har aldri fortalt han hva han skal gjør med sin sønn, men jeg har ytret min bekymring om at det blir vanskelig å leve sammen som en sammensveiset familie om han som eldste barn har en helt annen oppdragelse enn det mine barn skal få. Derfor stiller jeg spørsmål til om han er riktig mann å skulle starte en familie med. ts Anonymkode: 2576a...db6 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå