Gå til innhold

Kjæresten kjøpte Wii til sønnen for å få mer egentid

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hei damer!

Kjæresten og jeg har vært sammen i et år og har snakket sammen om å snart flytte sammen. Vi bor et godt stykke unna hverandre nå så sees ikke veldig ofte, men snakker mye på telefon. Han har en sønn på 6 år fra et tidligere forhold og jobber 80%. Barnets mor bor i Mexico, så han har derfor sønnen 100% (med unntak av 3 uker hver sommer). 

Typen er en gamer, noe som bekymret meg veldig i starten siden jeg har lyst på en stor familie og er da avhengig av en som hjelper til og som ikke prioriterer gaming (har dårlig erfaring med det med ex´n). Men vi hadde en fin samtale om dette tidlig og han betrygget meg veldig på at gaming så klart kommer langt ned på prioriteringslista. Vi har også snakket en del om barneoppdragelse og hvordan vi ser for oss samarbeidet vårt, inkludert skjermtid som er et viktig punkt for meg. Jeg fortalte at det var viktig for meg å begrense våre fremtidige barns skjermtid, at de første årene blir det ingenting og deretter max 2-3 timer i uka (inkludert tv, spill osv) frem til de er 7-8 år, og kanskje litt mer etter det. Forklarte også at jeg ønsker at vi kan finne på gøye ting sammen som en familie og prøve å påvirke barna til å heller ha lyst til å finne på sunne aktiviteter fremfor å ville sitte foran en skjerm. Det kan vær alt fra badeland til turer i skogen. Han sa seg helt enig i alt jeg fortalte og synes 2-3 timer med skjerm i uken hørtes fornuftig ut. Samtidig ser jeg nå at det vi har snakket om er veeeeldig forskjellig fra hvordan han håndterer sønnen sin skjermtid.

Slik det har sett ut frem til nå så henter han sønnen på sfo i 16-tiden og hvis han ikke skal på fotball den dagen (som er 2 ganger i uka) er det gjerne rett i sofaen for å se barne-TV. Etter en halvtime-time blir han kanskje lei og da har han gjerne mye energi å få utløp for og snakker som en foss (kjærestens ord) og maser på kjæresten om å leke med han, bli med ut på trampolinen eller lignende (det orker han en veeeeldig sjelden gang). I helgene sover kjæresten gjerne til 10-11-12 tiden, og sønnen står da opp alene og ser på tv til han våkner. Kjæresten har et mål om å finne på noe med sønnen hver helg (utenfor huset), men det blir gjerne bare en liten ting som tar kanskje 1 time (max 2). Hele resten av helgen blir brukt fremfor tv’n eller iPad’en som sønnen spiller på, og kanskje han leker selvstendig med noe på rommet sitt. 

Nå har de også hatt Wii i hus i et par uker. Kjæresten kjøpte det til sønnen fordi sitat: «han trenger noe mer å gjør, og det kommer til å frigjør mye mer tid til meg der jeg slipper å underholde han». Kjente jeg ble helt paff når han sa det. Sønnen elsker den nye spillmaskinen og bruker den veldig mye, uten at kjæresten setter begrensninger over hodet. Og når sønnen spiller, så bruker kjæresten mesteparten av den frigjorte tiden til å sette seg på pcˋn og game selv. 

Tok det opp med han at jeg var litt forvirret siden det vi har snakket om tidligere var så langt unna hva han praktiserte med sin egen sønn. Og sa at jeg har så klart ikke så mye med hvordan han gjør ting med sin egen sønn, spesielt når vi ikke bor sammen en gang, men at det bekymrer meg om sønnens oppdragelse kommer til å bli veldig annerledes enn fremtidige barns oppdragelse når vi alle skal leve sammen som en stor familie. Han reagerte med å feie det litt under teppet og sa at det er tøft å vær alene med et barn, og at han trenger litt alenetid han også. Og sa at det ble selvfølgelig annerledes når vi blir 2 om ansvaret for familien vår. Vet ikke helt hva jeg skal tenke her? 

Anonymkode: 2576a...db6

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Jeg tenker du har litt urealistiske tanker ang skolebarn og skjerm

Anonymkode: 9c763...02c

• Liker 22
  • Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg tenker du har litt urealistiske tanker ang skolebarn og skjerm

Anonymkode: 9c763...02c

Hvorfor er det urealistisk at skjerm blir brukt 2-3 timer i uka frem til man er 7-8 år?

ts

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Nå er det ganske slitsomt å være alen med barn. Jeg har selv vært helt alene med 2 barn, og da de var små så ble det brukt skjerm, når jeg skulle lage middag og gjøre husarbeid. Og en gang i blant bare trengte ro i 30 min.

Og 17-26 min med skjerm om dagen blir ikke lett. Jeg er helt for å ikke bruke for mye skjerm, være ute mye, og finne på mye sammen. Men så er det dager man er sliten, syk, møkkavær osv.

Anonymkode: 44c8e...c72

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Hvorfor er det urealistisk at skjerm blir brukt 2-3 timer i uka frem til man er 7-8 år?

ts

Følger du det regimet selv? I dagens skole bruker de f.eks ipad ganske mye, lekser blir gjort på skjerm, unger spiller på pc og snakker om det på skolen (ditt barn vil stå utenfor).

Det er lett å være idealist før man står i situasjonen selv. 

Men du sier du ikke vet helt hva du skal tenke her. Vel, fyren har malt fremtiden opp på et gedigent lerret foran deg, og du spør om hva du skal tenke? Du ser det nå. Han er FOR mest mulig skjermbruk, for å slippe og underholde ungene selv. Han bruker skjerm og data som barnevakt. Sånn er han, og han kommer ikke til å endre seg, spesielt fordi han er voksen gamer selv.

Anonymkode: 255c5...fa3

• Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Nå er det ganske slitsomt å være alen med barn. Jeg har selv vært helt alene med 2 barn, og da de var små så ble det brukt skjerm, når jeg skulle lage middag og gjøre husarbeid. Og en gang i blant bare trengte ro i 30 min.

Og 17-26 min med skjerm om dagen blir ikke lett. Jeg er helt for å ikke bruke for mye skjerm, være ute mye, og finne på mye sammen. Men så er det dager man er sliten, syk, møkkavær osv.

Anonymkode: 44c8e...c72

Om barna er syk blir det selvfølgelig litt annet, da er ikke skjermtid så viktig. Jeg tenker hverdagene mellom barnehage/skole og legge tid kommer til å gå i ett. Er ikke så mange timene man har sammen før det er tid for senga, og da går jo gjerne tiden på matlaging, spise, fritidsaktiviteter, lek og leggerutine. Så da kan man godt se en film eller familieprogram på lørdagskvelden og kanskje også litt skjerm på søndagen om de ønsker.

ts

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Følger du det regimet selv? I dagens skole bruker de f.eks ipad ganske mye, lekser blir gjort på skjerm, unger spiller på pc og snakker om det på skolen (ditt barn vil stå utenfor).

Men du sier du ikke vet helt hva du skal tenke her. Vel, fyren har malt fremtiden opp på et gedigent lerret foran deg, og du spør om hva du skal tenke? Du ser det nå. Han er FOR mest mulig skjermbruk, for å slippe og underholde ungene selv. Han bruker skjerm og data som barnevakt. Sånn er han, og han kommer ikke til å endre seg, spesielt fordi han er voksen gamer selv.

Jeg har ikke barn, men de gangene jeg har satt barnevakt for sønnen hans så har vi gjort helt andre ting enn å sitte foran skjerm ja.

Og skolearbeid og lekser går selvfølgelig ikke inn under «3 timer skjermtid». Hovedmålet er at barna skal få sunne vaner og ha lyst til å leke, vær med venner og finne på ting ute og inne, i stedet for å se tv og spille som mange barn foretrekker i dagens samfunn. Vil ikke at de skal ende opp som tantebarnet mitt for eksempel som nå er 8 år som spiller fra han kommer hjem fra skolen til han legger seg, og ikke har lyst til noe annet.

ts

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Du har helt syke takker om barn og skjerm. 

Og så er det drøyt å kalle Wii en ny spillmaskin, da det er mange år siden den gikk ut av produksjon. 

Anonymkode: 2459a...243

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er ikke ditt barn..du bor ikke med han og dere ses ikke så ofte..denne faren har 100 prosent omsorg.

Og DU er den som skal komme og bestemme skjerm tid ???? Nei den må du dra lenger ut i skogen med

• Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
mommyaka skrev (3 minutter siden):

Dette er ikke ditt barn..du bor ikke med han og dere ses ikke så ofte..denne faren har 100 prosent omsorg.

Og DU er den som skal komme og bestemme skjerm tid ???? Nei den må du dra lenger ut i skogen med

Jeg sier da ikke at jeg skal bestemme hvordan han skal gjør ting med sin sønn, men at disse tingene jeg skriver får meg til å tenke på om dette er noen jeg har lyst til å få barn med i det hele tatt med tanke på hvor ulik vi er når det kommer til oppdragelse.

ts

• Liker 2
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg sier da ikke at jeg skal bestemme hvordan han skal gjør ting med sin sønn, men at disse tingene jeg skriver får meg til å tenke på om dette er noen jeg har lyst til å få barn med i det hele tatt med tanke på hvor ulik vi er når det kommer til oppdragelse.

ts

Ja dette går jo mer på deg.

Men om dere flytter sammen..vil du ta ta med din familie ut på tur vær helg? Skal dere sitte og spille ludo i helger og leser bøker?

Ja det er viktig at han gjør noe med familien.. men han jobber og har sønnen sin 24/7. Da er det faktisk deling med litt fri innimellom. Og spille med kompiser vil komme og dette er gøy og sosialt .

Men det virket som du har høye forhåpninger i forhold til et familieliv uten skjerm...ut i naturen... spille kort etc

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

What you see is what you get. 

Hadde satset på noen andre dersom jeg ville hatt familie. 

Anonymkode: e9413...3ca

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
mommyaka skrev (2 minutter siden):

Ja dette går jo mer på deg.

Men om dere flytter sammen..vil du ta ta med din familie ut på tur vær helg? Skal dere sitte og spille ludo i helger og leser bøker?

Ja det er viktig at han gjør noe med familien.. men han jobber og har sønnen sin 24/7. Da er det faktisk deling med litt fri innimellom. Og spille med kompiser vil komme og dette er gøy og sosialt .

Men det virket som du har høye forhåpninger i forhold til et familieliv uten skjerm...ut i naturen... spille kort etc

Men hvor mye fri «må» man ha? Skjønner at det kan vær slitsomt å vær alene med et barn, men han har jo 3-4 timer med egentid etter at hun har lagt som han bruker på gaming…må han virkelig i tillegg bruke tid på gaming de få timene sønnen er våken mellom sfo og leggetid? Og helgen sitter han gjerne å gamer til 2 på natten og sover lenge. Hvis det er så hinsides slitsomt så kan han da aldri vær i stand til å skulle klare å ta vare på 4 unger som vi har snakket om…

Og ja, jeg tenker at å spille ludo, kort og lese bok kommer til å bli en større del av hverdagen enn skjerm. I tillegg til at barna kan hjelpe til med matlaging, støvsuging osv, de kan leke selv på rommet sitt med det de måtte ønske, puzzle, lage hytte etc. I helgene kan vi dra i parken, på lekeplassen, svømmehallen, lekeland, grille i skogen osv. I tillegg kommer de også til å gå på aktiviteter som tar opp mye av tiden, turneringer, besøke venner og ha besøk. Det er absolutt ikke nødvendig å skulle bruke skjerm som barnevakt i den grad som blir gjort nå om dagen. Det er i hvert fall min mening.

ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

ts

Da har du jo valget. Enten å bli og få barn med han eller ikke. Det er helt opp til deg, du trenger ikke få bekreftelse eller tillatelse fra andre. På meg virker det uansett som om du har bestemt deg.

Anonymkode: 9ac83...3fc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvor mye fri «må» man ha? Skjønner at det kan vær slitsomt å vær alene med et barn, men han har jo 3-4 timer med egentid etter at hun har lagt som han bruker på gaming…må han virkelig i tillegg bruke tid på gaming de få timene sønnen er våken mellom sfo og leggetid? Og helgen sitter han gjerne å gamer til 2 på natten og sover lenge. Hvis det er så hinsides slitsomt så kan han da aldri vær i stand til å skulle klare å ta vare på 4 unger som vi har snakket om…

Og ja, jeg tenker at å spille ludo, kort og lese bok kommer til å bli en større del av hverdagen enn skjerm. I tillegg til at barna kan hjelpe til med matlaging, støvsuging osv, de kan leke selv på rommet sitt med det de måtte ønske, puzzle, lage hytte etc. I helgene kan vi dra i parken, på lekeplassen, svømmehallen, lekeland, grille i skogen osv. I tillegg kommer de også til å gå på aktiviteter som tar opp mye av tiden, turneringer, besøke venner og ha besøk. Det er absolutt ikke nødvendig å skulle bruke skjerm som barnevakt i den grad som blir gjort nå om dagen. Det er i hvert fall min mening.

ts

Da tror jeg du må ha snakk om de vil dette. Er ikke sikkert dette barnet vil lage mat, dra på lekeland og være så opptatt hele tiden som du vil. For en som ikke har barn har du veldig store forhåpninger til et barn..og ser at du ikke vet hvordan er barn er...

Her høres det ut som barnet skal komme hjem fra skolen,gjøre lekser og være aktiv til leggetid. Vær dag...og enda mer i helgen . 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (51 minutter siden):

👆👆👆

Og dessuten: hvem kjøper wii nå? Det er urgammel (gøy, men ikke det som er mest vanlig å kjøpe i dag? 🤔)

Anonymkode: b8285...159

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
mommyaka skrev (3 minutter siden):

Da tror jeg du må ha snakk om de vil dette. Er ikke sikkert dette barnet vil lage mat, dra på lekeland og være så opptatt hele tiden som du vil. For en som ikke har barn har du veldig store forhåpninger til et barn..og ser at du ikke vet hvordan er barn er...

Her høres det ut som barnet skal komme hjem fra skolen,gjøre lekser og være aktiv til leggetid. Vær dag...og enda mer i helgen . 

Har snakket med han allerede som jeg skrev i HI, og han lovet at ting ble helt annerledes men jeg er usikker på om det er realistisk for han. Og jeg sier da ikke at barna må vær aktiv 24/7, det finnes veldig mye rolig man kan finne på uten at det behøver å vær å plassere ungen foran en skjerm. De kan ha rolig lek, legge puzzlespill, tegne osv. Og alle barn har vel lyst til å finne på ting som lekeland, svømmehall, grille i skogen osv i helgene, med mindre de allerede er skjermavhengig og bare har lyst til å se tv/spille.

ts

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (48 minutter siden):

Jeg har ikke barn, men de gangene jeg har satt barnevakt for sønnen hans så har vi gjort helt andre ting enn å sitte foran skjerm ja.

Kun kjent hverandre ett år, avstandsforhold, planer om å flytte sammen allerede... og når du først besøker han sitter du barnevakt for sønnen hans... Er du sikker på at han er like hypp på et seriøst forhold som du? 

Anonymkode: fd342...6e0

• Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Kun kjent hverandre ett år, avstandsforhold, planer om å flytte sammen allerede... og når du først besøker han sitter du barnevakt for sønnen hans... Er du sikker på at han er like hypp på et seriøst forhold som du? 

Anonymkode: fd342...6e0

Han har vært på kurshelg 2 ganger i byen jeg bor i. Da passer jeg gladelig sønnen hans når de kommer hit og han er opptatt med kurs:)

ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...