Gå til innhold

Hva er de største argumentene for/mot de abrahamittiske religionene?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

De abrahamittiske religionene – jødedom, kristendom og islam – har preget verden i tusenvis av år, både kulturelt, moralsk og politisk. Noen mener at de gir mening, etisk veiledning og fellesskap, mens andre ser dem som kilder til dogmatisme, konflikter og begrensninger av individuell frihet. Hva mener du er de sterkeste argumentene for og mot disse religionene?

Anonymkode: c2d9a...82a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Noen argument er vel vitenskapelige motsigelser i helligbøkene, eller myter som ikke kan ha skjedd i den virkelige verden (f.eks adam og eva som de første menneskene - genetikken til 2 mennesker alene kunne ikke dannet den genetiske variasjonen vi har idag som art, eller Noahs ark). Derimot gir religion håp til folk…det hadde vært fint dersom folk kunne praktisere religion uten å gjøre det statlig og politisk.

Anonymkode: 9cc0e...fb1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 22.2.2025 den 18.18):

Noen argument er vel vitenskapelige motsigelser i helligbøkene, eller myter som ikke kan ha skjedd i den virkelige verden (f.eks adam og eva som de første menneskene - genetikken til 2 mennesker alene kunne ikke dannet den genetiske variasjonen vi har idag som art, eller Noahs ark). Derimot gir religion håp til folk…det hadde vært fint dersom folk kunne praktisere religion uten å gjøre det statlig og politisk.

Anonymkode: 9cc0e...fb1

Nettopp vitenskapen underbygger jo bibelens historikk. Derfor er også de fleste vitenskaper skapt av solide kristne personer.

Det var ikke zen buddister som skapte differensial regningen, eller ateister som kom med det heliosentriske verdensbildet eller hinduister som klassifiserte liv osv. Ikke engang marxister som sendte første mann til månen. Nei det var dypt hengivende kristne som gjorde at Vesten slo resten.

Endret av debatant
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Helveteslæra skremmer folk og skaper masse lidelse for de som frykter det. En god gud ville vel ikke skape oss, og deretter gjøre oss til slaver hvor frafall betyr evig pine??

I tillegg er det et veldig unyansert straffesystem, enten skal du være på en rosa sky i himmelen for alltid, eller så skal du brenne til evig tid (ikke alle retningene følger dette, riktignok, men mange tror på det). Når menneskene klarer å lage et nyansert straffesystem med fornuftige rettsprosesser burde vår Herre klart å finne mer enn to alternativer!

Anonymkode: 292bd...186

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke vet jeg, men nå er det nå slik at Gud ønsker oss frelste og ikke til helvete da, noe som vel kommer tydelig nok frem i Bibelen så om frykten for å havne der er stor og skaper så masse lidelse så forteller nå Bibelen med all tydelighet at straff for synd allerede er betalt. Nei, ikke i løpet av GT tid, men i løpet av NT tid, da Jesus kom og tok den bort, og dette er tiden vi lever i; at Jesus har betalt for at vi skal slippe. Det er to tusen år siden om det er noen som ikke har fått det med seg. At veien til helvete ble stengt for de som tok mot Jesus. Og at det var en gave fra Gud; evig liv ved troen på Jesus.

Eneste Gud krever er at man tar i mot tilbudet - ved å tro det - ha tillitt til det. Og hvordan man skal komme til å tro på det står også; legg øret til og lytt; troen kommer av 'hørelsen' og et åpent sinn. Så istedenfor å skjelve i buksene og skylde på Gud og halve verden at det finnes et helvete som man risikerer å havne i; det gjør man ikke om man tror på Jesus. Ikke at Han bare er til, har levt eller at Gud finnes, men det handler om å tro på/ha tillitt til hva Han sier. Og hvis noen hadde hatt det så hadde de også innsett at helvete ikke er noen risiko å havne i hvis man har tiltro til at Jesus tok på seg straffen. Hvis ikke man har tiltro til det skjønner jeg godt at noen tror de kan havne der, men hvorfor det skal være så mye enklere å tro på enn at man ikke havner der forstår jeg ikke. Gud sier nå hvertfall klart fra at Han tilgir pga Jesus.

Endret av Lawyam
Tilføyd setning.
  • Liker 1
  • Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tråden er ryddet for tull

Perelandra, mod. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

abahamitttiske religioner... jeg kan ikke finne et eneste argument for. Men mange imot. Ser på disse religioner som en kreft rett og slett. Voldsomme, primitive, verst av alt : antroposentriske. 

Verden hadde vært så mye mer fredelig med Øst-Asiatiske religioner/filisofi, som Buddhism, Taoism, etc...

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 22.2.2025 den 15.04):

De abrahamittiske religionene – jødedom, kristendom og islam – har preget verden i tusenvis av år, både kulturelt, moralsk og politisk. Noen mener at de gir mening, etisk veiledning og fellesskap, mens andre ser dem som kilder til dogmatisme, konflikter og begrensninger av individuell frihet. Hva mener du er de sterkeste argumentene for og mot disse religionene?

Anonymkode: c2d9a...82a

Nå er jeg ikke religiøs selv, og det finnes helt klart negative og positive aspekter ved de abrahamisttiske religionene..  Velger å fokusere å det positive her siden jeg har lest mye hets av religiøse personer i denne delen av forumet..

De negative aspektene mange ofte klandrer religion for er aspekter man finner finner hos mennesker uavhengig av tro... Det er ikke slik at mennesker stoppet å undertrykke hverandre, krige, søke makt, og kontroll over andre i den tiden hvor mennesker i større grad tok avstand fra Gud.. De som tror religion er roten til alt vondt burde bla rundt i noen historiebøker og observere hvordan verden er i dag. Her trengs det en virkelighetssjekk..

Jeg har bodd i et kristen tredje verdensland over en lang periode, og jeg opplevde at den kristne inflytelsen på kulturen hadde langt mer positive påvirkninger enn negative... Folk som hadde en relasjon til Gud hadde et langt større fokus på å hjelpe andre, leve med god moral og bli bedre mennesker enn det jeg har sett hos ateist-grupper.  Rent moralsk sett promoterer også de abrahamttiske religionen gode moralske budskap.. Frederic Nietzshche spekulerte på 1800-tallet om hva mennesker skulle basere moralen sin på når vi gikk vekk fra religion.. Om vi faktisk rent objektiv sett lever etter bedre moral i dag enn det vi gjode før er en interessant diskusjon i seg selv.

Andre positive ting vi ser med i kirken er at de åpner dørene sine og tilbyr en samtalepartner for mennesker som sliter.. Har man feilet eller mistet alt i livet så har du alltid et sted og gå til.. Dette syntes jeg er veldig bra...

Islams kvinnesyn er veldig kritikkverdig, men det er ikke slik at koranen ikke promoterer gode budskap... Selv om jeg tar avstand alt av Sharia og kvinnneundertrykkelse så har jeg personlig opplevd muslimer som eldig varme og gjestfrie.. Folk jeg har møtt som har reist i muslimske land sier det samme.  Har selv mye jeg må sette meg inn når det kommer til Islam, men opplever at de som kritiserer religionen verst ofte har minst kjennskap til alle sidene ved dem...

Endret av Bigote
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Disse religionene har påført ekstremt mye lidelser fordi de stadig hevder Gud velger seg ut et folk og resten av menneskeheten blir en truende fiende mot de utvalgte.

Denne besettelsen av å være utvalgte dyrker et syklig storhetskompleks. Dette gjør seg spesielt gjeldende i Islam, men også radikal kristendom og sekter som Jehovas vitner, Mormoner med mange flere.

Hvilken Gud velger ut ett folk av alle mennesker han har skapt og bidrar til krig og drap fordi han favoriserer? Enten i nåtid eller i en kommende dommedag?

Da er i såfall Gud en jævla psykopat!!

Anonymkode: 425fa...9b0

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Disse religionene har påført ekstremt mye lidelser fordi de stadig hevder Gud velger seg ut et folk og resten av menneskeheten blir en truende fiende mot de utvalgte.

Denne besettelsen av å være utvalgte dyrker et syklig storhetskompleks. Dette gjør seg spesielt gjeldende i Islam, men også radikal kristendom og sekter som Jehovas vitner, Mormoner med mange flere.

Hvilken Gud velger ut ett folk av alle mennesker han har skapt og bidrar til krig og drap fordi han favoriserer? Enten i nåtid eller i en kommende dommedag?

Da er i såfall Gud en jævla psykopat!!

Jeg glemte å nevne jødedom. Må også legges til listen.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

NatNat skrev (18 timer siden):

abahamitttiske religioner... jeg kan ikke finne et eneste argument for. Men mange imot. Ser på disse religioner som en kreft rett og slett. Voldsomme, primitive, verst av alt : antroposentriske. 

Verden hadde vært så mye mer fredelig med Øst-Asiatiske religioner/filisofi, som Buddhism, Taoism, etc...

Wow,

Hvorfor tror du buddhistiske munker bruker halvparten av tiden sin på å lære kampsport?

Kjenner du til de enorme nedslaktingene av mennesker i Kina oppgjennom historien?

(Det var ikke bare England som vant opiumskrigen).

At Vesten vant verdens hegmoniet er ikke en uting.

Så du har et problem med å hjelpe mennesker?

Endret av debatant
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

debatant skrev (52 minutter siden):

Hvorfor tror du buddhistiske munker bruker halvparten av tiden sin på å lære kampsport?

Buddhistiske munker bruker ikke tradisjonelt sett noe av tiden sin på kampsport og det å leve pasifistisk er sentralt i buddismen.. Shaolin munker er mer knyttet til "martial arts" selv om disse lever under strenge regler i mot oppsøke vold..

Om du finner en buddistisk munk som sloss kan du ganske enkelt fastslå at munken ikke er representativ for budskapet til religionen hans representerer.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bigote skrev (37 minutter siden):

Buddhistiske munker bruker ikke tradisjonelt sett noe av tiden sin på kampsport og det å leve pasifistisk er sentralt i buddismen.. Shaolin munker er mer knyttet til "martial arts" selv om disse lever under strenge regler i mot oppsøke vold..

Om du finner en buddistisk munk som sloss kan du ganske enkelt fastslå at munken ikke er representativ for budskapet til religionen hans representerer.

Å bagatellisere slakting av millioner av mennesker i buddhistiske Kina  hører ingen sted hjemme. Historien sier sitt.

For noen år siden var det buddister i Myanmar som plyndret lokale muslimer og kristne. Myanmar er et buddhistisk land hvor det selfølgelig er borgerkrig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

debatant skrev (4 minutter siden):

Å bagatellisere slakting av millioner av mennesker i buddhistiske Kina  hører ingen sted hjemme. Historien sier sitt.

For noen år siden var det buddister i Myanmar som plyndret lokale muslimer og kristne. Myanmar er et buddhistisk land hvor det selfølgelig er borgerkrig.

Nedslaktningen representerer ikke Buddhas lære, og det gjør heller ikke plyndringer og borgerkrig.. Hold faktaene dine riktige og slutt propagandaspredningen om at buddhiske munker bruker halvparten av tiden sin på kampsport. Det var dette jeg korrigerte deg på og jeg skulle likt å se at du fant en kilde på...

Når det er snakk buddhisme der pasifisme og medfølelse står så sentralt så kan du konkludere med at det som skjer i Myanmar ikke er noe mennesker med et levesett som i henhold til Buddhas lære tar del i... Her er det heller de negative aspektene av menneskeheten som vi har sett fra tidenes morgen som rår... 

Du står fritt til å vise til noe i den buddhistiske læren som knytter religionen i seg selv til det som skjer i Myanmar.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

debatant skrev (21 minutter siden):

hva snakker du om ??!! du mener nok kommunistisk Kina..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen religion har tilført verden noe positivt, og de abrahamittiske er nok de aller verste.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ryddet for hatefullt innhold,samt svar til dette.

Chantielle mod.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

NatNat skrev (På 3.3.2025 den 17.37):

hva snakker du om ??!! du mener nok kommunistisk Kina..

Nei jeg snakker om budistiske Kina.  Trodde det var lett å se. Kommunistiske Kina er ateistisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Gammel overtro . Tro er for svake mennesker som ikke innser at de skal dø, at de ikke betydde mer for universet enn flua som døde i vinduskarmen.

Anonymkode: feb70...a29

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ryddet for avsporinger. 

Christina82, mod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...