Gå til innhold

Hvor bor du i Kristiansand?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Positivt og negativt om plassen du bor på. 

Anonymkode: 3b4b9...94f

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Har bodd - uten barn - på:

- Slettheia (vokste opp der, jeg vil si det negative nå er manglende nærbutikk om man ikke bor på nederste del)

- Grim (elsket nabolaget og alt egentlig, særlig turområdene i Ravnedalen/baneheia osv - nært sentrum men likevel veldig rolig der vi bodde)

- Lund (liker meg bedre på Grim faktisk, men trivdes her og)

- Eg (stortrivdes, minuset er ingen nærbutikk)

- Sentrum (gøy når student, men ble lei trafikkstøyen og kjøpte på Grim istedet)

Frekventert mye Vågsbygd generelt og Søm/Hånes.

Jeg liker meg ikke så godt på andre siden av Varoddbroa - så det har aldri fristet.

Flekkerøya og Justvik blir for langt unna alt for meg, så jeg foretrekker selv, nå som jeg har barn:

- sentrale Vågsbygd

- sentrumsbydelene utenfor sentrumskjernen

Anonymkode: 9a0cf...3df

AnonymBruker
Skrevet

Bor på Dvergsnes nå, har tidligere bodd på Søm.

Positivt: godt miljø for barna å vokse opp i, overraskende lite merkepress, gode skoler med fornuftige og imøtekommende lærere og rektorer, mange ikke-kristiansandere/tilflyttere fra andre byer, 10 minutter unna både bysentrum og Sørlandsparken, pene nabolag uten store søppelansamlinger i hagene.

Negativt: diverse influencere og andre som flytter hit fordi de har et inntrykk av at det er status (men som forhåpentligvis lærer å blende inn mer sømløst etterhvert), foreldre som klager over hvor trist det er for barna deres at de ikke har hytte/svømmebasseng/stor båt, og hatet vi fleste på Dvergsnes møter på kun fordi vi bor i et litt dyrere område (er trygdemottakere her også, samt folk som sliter med både det ene og det andre).

Anonymkode: fb8e8...ea5

AnonymBruker
Skrevet

Bor i jungel-delen i Dyreparken. Positive ting er jo at det er veldig sosialt, det bor mange andre småbarnsfamilier her. Negative er at de som bor her er litt spesielle, om det er lov å si. Skjønner ikke helt hva de sier..

Anonymkode: 05792...f84

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Bor i jungel-delen i Dyreparken. Positive ting er jo at det er veldig sosialt, det bor mange andre småbarnsfamilier her. Negative er at de som bor her er litt spesielle, om det er lov å si. Skjønner ikke helt hva de sier..

😄😄😄

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Anonymkode: f0fa9...0dd

AnonymBruker
Skrevet

Jeg vokste opp på Grim. 

Anonymkode: cf360...54d

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 23.2.2025 den 7.37):

Anonymkode: f0fa9...0dd

Hehe..

Anonymkode: 139f7...14d

Skrevet

Bodd flere ulike steder på Grim, og er nok stedet jeg trives best. Sentralt og alt i umiddelbar nærhet. Ville likevel vært litt påpasselig på hvor på Grim jeg skulle bosatt meg. Det er endel veldig flotte og rolige steder som man kan bo langsiktig og trives. Med barn ville jeg dog ikke bosatt meg langs Setesdalsveien eller for preget steder.

Lund er oppskrytt etter min mening. Dyrere enn Grim, og ikke mer sentralt. 

Hånes og Søm er veldig trivelig og familiære steder. Fint sted å ha familie. Ikke fult på kulturelt akkurat. Det gjelder vel også Hellemyr som har lavere boligpriser enn hånes og søm.

Sentralt i Vågsbygd kunne vært greit. Men Voiebyen, Flekkerøy blir for langt borte fra alt etter min mening. Kan også ha litt røffe miljøer enklelte steder. Samme gjelder Slettheia, kan være litt belastet.

Tinnheia trivdes jeg godt. Oppleves ganske Sentralt, men likevel hyggelig. Usikker om jeg ville bodd der med familie og barn langsiktig.

Dvergsnes er virkelig nydelig sted med gode skoler, men oppleves ikke fult så Sentralt ut, og er endel press og status der.

Gimlekollen er kjempe koselig og familiært. Men det kan være elendige bussforhold der, så det oppleves litt usentralt. Dog hyggelige naboforhold og flott å oppdra barn.

Personlig dersom jeg skulle finne nytt bosted med barn så ville jeg ha kikket på Grim, Søm, Hånes og kanskje Hellemyr. Usikker på hvordan skolen er på Grim nå.

Justvik og jusneshalvøya er visst også populært, og hører flere venner trives der med godt miljø. Men her har jeg ingen erfaring selv, og ser for meg at det er litt usentralt i lengden.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Bor på hånes, kjøpte som student da dette var et rimeligere område. Hadde bedre inntrykk av denne siden av Varodddbrua (ville helst til søm). Ville bo på Lund, men lund ble for dyrt på den tiden. Spesifikt nedre/midtre lund. Hånes har vært over alle forventninger. Hyggelige naboskap, kort kjøretur til sørlandssenteret (5 min) eller til sentrum (10 min). Flyttet hit med bil, så kjenner ikke så godt til busstilbudet, men det går flere ganger i timen. Det er kort vei til flere strender. Samt en kort vei til Hamresanden som er en utrolig fin strand på sommeren. Ikke langt unna turområder på lauvåsen. Et lite senter på "toppen" med noen småbutikker, samt en matbutikk et annet sted. Føles som er trygt og godt sted å bo. Har ikke så mye negativt å si om hånes egentlig.

Bodd i sentrum:
Det er kort vei til alt, utenom til uia om du er student (30 min gåtur), men kort busstur (10 min?). Det er mye bråk, som er forventet om en bosetter seg i storbyer. Om du har soveromsvindu ut mot gaten vil du ofte fredag kveld, lørdag kveld høre fulle folk som skriker mens de snakker eller synger mens de går hjem. Synes ikke naboskapet var så sosialt, alle var hver for seg (som forventet i en storby). Det er mange koselige boliger i sentrum, mange fine sørlandshus med sin sjarm. Du har kort vei til alle tilbud, butikker, kultur osv. Det tar vel ca 10 min å krysse byen fra en ende til en annen. Mange fine områder i nærheten som odderøya, baneheia, nede ved festningen.

Øvre lund:
Skikkelig studentmiljø, med veldig koselig atmosfære. Det er tilgang til noen butikker, men et stykke unna mye (avhengig av hvor du bosetter deg). Du kan gå en tur opp til Jegersberg, eller reise videre inn, kort vei til uia om en studerer. Så ikke så mye til småbarnsfamilier da jeg bodde der, det er helt klart mest studenter. En gåtur til sentrum tar ca 30 minutter, mens en busstur kanskje tar 10 min. Det går busser hele tiden da bussene kjører forbi uia for å kjøre videre. Badested i jarlsberg, evt gå lengre til andre områder. Det er flere områder lengre unna uia der det ikke er like mange studenter. Mye tilbud lengre nede på lund.

Anonymkode: 60751...154

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...