Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Noen som har blitt gravid mens de har gått på wegovy? Har hørt man må ta abort om man blir gravid på slankesprøyte? Stemmer det?

vet det står man skal slutte på wegovy to mnd før planlagt graviditet, men hva skjer om man blir gravid når man går på sprøytene? 
erfaringer?

Anonymkode: 90a61...0af

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Slik jeg har forstått det, dog har jeg ingen kilder å henvise til;

Generelt så vet man ikke nok om dette, ikke nok informasjon. Men dyreforsøk viser til økt mulighet for skade på et foster og spontanabort. Det finnes jo flere ulike medisiner som acutane der man virkelig ikke må bli gravid, om man gjør det må man ta abort pga. skadene som har skjedd på fosteret.

For Wegovey virker det som om de holder seg på den sikre siden siden de ikke helt vet hvordan ting vil fungere for mennesker. 

Anonymkode: 44f5e...ee8

• Liker 3
Skrevet

Da ville jeg sluttet med den..og så prøvd 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
mommyaka skrev (På 22.2.2025 den 15.13):

Da ville jeg sluttet med den..og så prøvd 

Tror hun er gravid allerede

Anonymkode: 13df2...22a

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Tror hun er gravid allerede

Anonymkode: 13df2...22a

Det er jeg ikke.. skal snakke med legen om det her også, men med lange ventetider så ville jeg høre her om noen har erfaring med dette.

ts

Skrevet (endret)

Det vet man rett og slett ikke, derfor blir man anbefalt å slutte. Det sagt, det er vanskelig å si noe om. F.eks kan man lese av denne artikkelen at:

Sitat

I kliniske fase II og III studier med semaglutid (Ozempic, Rybelsus, Wegovy) er det rapportert om til sammen 44 tilfeller av graviditet. I 25 av tilfellene ble det født friske barn, seks av kvinnene spontanaborterte, åtte hadde en elektiv abort og tre av tilfellene har ukjent utfall. Det ble rapportert et tilfelle av etopisk graviditet, og ett barn ble født med en medfødt anomali i det ytre øret. Generelt vil eksponering for teratogene legemidler i preembryonalperioden føre til spontanabort. Hvis dette ikke inntreffer, vil embryoet overleve uten men. Vi kan likevel ikke utelukke strukturelle misdannelser hos fosteret eller andre uheldige svangerskapsutfall ved bruk av et mulig fosterskadelig legemiddel i overgangsfasen mellom preembryonal- og embryonalperioden. Generelt vil eksponering for et legemiddel tidlig i graviditeten kun helt unntaksvis være grunn til å vurdere å ta abort. Uansett er denne avgjørelsen opp til en velinformert pasient og hennes partner. Gynekolog og endokrinolog kan eventuelt vurderes å konferere med.

Det heter seg samtidig at:

Sitat

Semaglutid skal kun brukes under graviditet hvis nytten rettferdiggjør den potensielle risikoen for fosteret. Generelt vil eksponering for et legemiddel tidlig i graviditeten kun helt unntaksvis være grunn til å vurdere å ta abort. Uansett er denne avgjørelsen opp til en velinformert pasient og hennes partner.

Det står mer om de eksperimenter som er gjort i artikkelen.

Selv har jeg diskutert dette mye og konferert med både Rikshospitalet og fertilitetsklinikken jeg går til. Det er litt som mine epilepsimedisiner: det er jo ikke noe man egentlig vil at man skal ta, men i enkelte tilfeller kan det han noe for seg. Samme med Metforminen jeg nå går på. Det kan kanskje skade fosteret, det er umulig å si, og man må selv velge hvorvidt man kan leve med det eller ikke. Skader kan skje uansett, så vi har valgt å prøve både med og uten Wegovy. 

Dette er uansett noe du bør og må snakke med legen din om. 

Endret av SPOCA
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
SPOCA skrev (11 timer siden):

Det vet man rett og slett ikke, derfor blir man anbefalt å slutte. Det sagt, det er vanskelig å si noe om. F.eks kan man lese av denne artikkelen at:

Det heter seg samtidig at:

Det står mer om de eksperimenter som er gjort i artikkelen.

Selv har jeg diskutert dette mye og konferert med både Rikshospitalet og fertilitetsklinikken jeg går til. Det er litt som mine epilepsimedisiner: det er jo ikke noe man egentlig vil at man skal ta, men i enkelte tilfeller kan det han noe for seg. Samme med Metforminen jeg nå går på. Det kan kanskje skade fosteret, det er umulig å si, og man må selv velge hvorvidt man kan leve med det eller ikke. Skader kan skje uansett, så vi har valgt å prøve både med og uten Wegovy. 

Dette er uansett noe du bør og må snakke med legen din om. 

Tusen takk for et godt svar!😊 ikke alltid lett å finne ut av ting, men skal bli spennede å høre hva legen sier. Ut i fra det du skriver så bør jo man absolutt slutte på den før man prøver.

takk igjen!

ts

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...