Gå til innhold

Permisjon og depresjon

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg er i permisjon med barn nummer to og trives egentlig skikkelig godt med det. Men jeg sliter i blant med at jeg føler meg så ekskludert fra sosiale settinger, mens mannen kan delta på alt mulig. Om jeg skal ut er det etter at baby er lagt og jeg må stå opp grytidlig igjen neste morgen pga amming. Så om man skal ut er det så mye stress at jeg nesten ikke føler det er verdt det.  Mens mannen kan stikke av i 5-tida på ettermiddagen og være ute så lenge han vil.  Noe av dette handler nok om misunnelse, men det går virkelig inn på meg. Jeg føler jeg er «bare» mamma og mister meg selv mens mannen bare fortsetter å være seg uten bekymringer for han vet jo at barna har det fint hos meg og får alt de trenger. Flere som har det sånn? Føler meg så alene. 

Anonymkode: f4e04...fd6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Kjenner meg igjen, men sånn er det dessverre om man ammer.. Har dere testet flaske? Om barnet tar det? Da får jo du mer frihet :) 

Jeg er gravid med nr 2 og kjenner på den samme sjalusien. Mannen kan farte rundt som om ingenting har skjedd, mens jeg sitter igjen her kvalm, tjukk og utmattet med vondt overalt 🙄 Blir innimellom ganske bitter på han. Selv om jeg kan gå ut og gjøre ting, men jeg orker ikke. Mens han lever som før :ler: Det er urettferdig 🤭 Teller timer frem til jeg kan bli noe mer enn bare utslitt inkubator igjen... 

Anonymkode: cf446...3ee

• Liker 1
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ja, men fant fort ut at det var unødvendig å la seg begrense mer enn man må. Far kan gi baby mat, legge, passe på om natta, og ta opp baby like godt som meg. Etter at jeg kommer hjem er det jo bare for far å hente barnet inn til meg, og ta det med ut etter at det er ferdig ammet.

Hvor gammel er baby?

Anonymkode: 00e94...01e

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Baby er 6 mnd. men har to under 2, så jeg føler jeg har vært isolert de siste 3 årene og det tærer på. Føler bare jeg blir invitert ut når folk syns synd på meg. For det er jo mannen som får invitasjonene til større ting. De regner jo med at jeg ikke «kan» siden jeg ammer….

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Kjenner meg igjen, men sånn er det dessverre om man ammer.. Har dere testet flaske? Om barnet tar det? Da får jo du mer frihet :) 

Jeg er gravid med nr 2 og kjenner på den samme sjalusien. Mannen kan farte rundt som om ingenting har skjedd, mens jeg sitter igjen her kvalm, tjukk og utmattet med vondt overalt 🙄 Blir innimellom ganske bitter på han. Selv om jeg kan gå ut og gjøre ting, men jeg orker ikke. Mens han lever som før :ler: Det er urettferdig 🤭 Teller timer frem til jeg kan bli noe mer enn bare utslitt inkubator igjen... 

Anonymkode: cf446...3ee

Jaaa, nettopp! Og man kan jo heller ikke ta et glass vin eller noe når man er gravid. Så man sitter bare der og er trøtt og tjukk og ser på at andre blir fulle. Så da blir det å sitte hjemme i stedet for 🙄

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
mommyaka skrev (51 minutter siden):

Kan du ikke gi flaske og amne . Du har jo faktisk mulighet å komme deg ut.

Barnet nekter flaske. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Barnet nekter flaske. 

Da er det verre:/ har du prøvd flere forskjellige flasker?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
mommyaka skrev (38 minutter siden):

Da er det verre:/ har du prøvd flere forskjellige flasker?

Ja, et par. Noen ganger går det - andre ikke. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Har du prøvd dr Browns?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hvis det går noen ganger ville jeg reist ut med god samvittighet.  Mannen din har også vært en del av dette her, og nå er det på tide at du også får litt liv tilbake. At bare mannen din blir invitert "fordi du ammer" er tull. Vi trenger ikke mer mamma-skam når vi innimellom prioriterer vår egen psykiske helse.

• Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Barnet nekter flaske. 

Har dere prøvd at pappa gir flaske når du ikke er der?

Anonymkode: 08e4c...528

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
mommyaka skrev (1 time siden):

Hvor gammel er baby?

6 mnd står det lenger oppe i tråden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

6 mnd står det lenger oppe i tråden.

Ah

Men ts..kan barnet få grøt/ fruktmos når du er borte? Og prøv gi melk på tute kopp? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
mommyaka skrev (1 time siden):

Ah

Men ts..kan barnet få grøt/ fruktmos når du er borte? Og prøv gi melk på tute kopp? 

Ja, men funker det? Har aldri forsøkt fruktmos i stedet for melk. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Hvor lenge er det mellom mat måltid?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Det kan jo far få prøve det da? 6 mnd gammelt er gammelt nok til at du ikke trenger å være låst til huset "fordi du ammer".

Min tok heller ikke flaske, så vi (altså far) prøvde diverse tutekopp, kopp med sugerør, klemmeposer, skjeer, leke med å sutte på klut. Jeg var ute uten baby fra den var ganske ung. Noen timer går fint.

Da jeg var tilbake i jobb ved ca 7 mnd måtte baby få i seg noe, så da brukte faren alle triksene i boka. Gikk bra det og.

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...