Gå til innhold

Er tid for frokost relativt?

Dagens første måltid er 13:00  

74 stemmer

1. 1. Dagens første måltid er 13:00

• Det er frokost
      11
    • Det er lunsj
      47
    • Det er noe helt annet
      16

Anbefalte innlegg

Skrevet

Dette er noe kona og jeg har diskutert mange ganger. I dag stod vi opp klokka 12:00, siden det er lørdag.

Jeg mener da at vårt første måltid er frokost. Det har ikke noe å si når på døgnet det inntas, det er relativt til når vi står opp.

Hun mener det er lunsj, fordi klokka er ~13:00.

Hva mener du?

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Da er det brunsj 😆

Anonymkode: 6204c...90c

• Liker 5
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Mener du virkelig at jeg som aldri spiser før tidligst 13-14, innimellom ikke før 17, selv om jeg står opp ca 6, skal insistere på å kalle det frokost? 

Anonymkode: be008...602

• Liker 3
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Det kaller jeg brunsj.

Anonymkode: 410b1...ea1

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg liker det engelske ordet bedre. Breakfast. Måltidet du bryter fasten med. Da er det ingen tvil om at det er dagens første måltid etter nattefasten som er frokost. 

Anonymkode: 0d2ec...e0b

• Liker 5
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Mener du virkelig at jeg som aldri spiser før tidligst 13-14, innimellom ikke før 17, selv om jeg står opp ca 6, skal insistere på å kalle det frokost? 

Kall det hva pokker du vil. Det høres ut som ut som du faster, og på engelsk ville det jo ikke være noen tvil. Det norske ordet frokost er litt dumt og intetsigende. Det er uansett breakfast, måltidet du bryter fasten med, men du kan jo kalle hva du vil. 

AnonymBruker
Skrevet

Teknisk sett er det en forsinket middag. 

Anonymkode: 761f9...f1f

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er enig i den engelske forklaringen og svarte derfor frokost. Jeg er egentlig engelskspråklig dog, så det har vel en innvirkning.

Anonymkode: ab0d9...dc7

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Jeg liker det engelske ordet bedre. Breakfast. Måltidet du bryter fasten med. Da er det ingen tvil om at det er dagens første måltid etter nattefasten som er frokost. 

Det norske ordet frokost stammer fra nedertysk (vrokost) og betyr rett og slett tidlig mat. Det er også temmelig selvforklarende. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
Ullvott skrev (3 minutter siden):

Det norske ordet frokost stammer fra nedertysk (vrokost) og betyr rett og slett tidlig mat. Det er også temmelig selvforklarende. 

Tidlig i forhold til hva?

Anonymkode: a7258...961

AnonymBruker
Skrevet

Det kaller jeg brunsj

Anonymkode: ebede...4a4

AnonymBruker
Skrevet
Ullvott skrev (9 minutter siden):

Hvor stammer det danske ordet frokost fra? 

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hvor stammer det danske ordet frokost fra? 

Samme sted. De har hatt en annen språkutvikling, bruker det om lunsj, da :) https://snl.no/frokost_-_dansk_måltid

• Liker 1
Skrevet

Det har vel både med tidspunkt og hva man spiser å gjøre. 

Hvis jeg står opp sent og spiser det jeg alltid spiser til frokost, ville jeg vel si at jeg spiste sen frokost i dag. Hvis jeg av en eller annen grunn hopper over frokosten, og først spiser til lunsj eller middag, og faktisk spiser lunsj eller middag som dagens første måltid, vil jeg nok si at jeg hoppet over frokost, og gikk rett på lunsjen/middagen.

TS, hva er det dere spiser når dere står opp sent?

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Nei, da har du hoppet over frokost og lunsj og gått rett til middagen.

Dersom du stod opp klokka 17, så hadde du hatt middag til frokost, om det gir mening. :)

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Kall det hva pokker du vil. Det høres ut som ut som du faster, og på engelsk ville det jo ikke være noen tvil. Det norske ordet frokost er litt dumt og intetsigende. Det er uansett breakfast, måltidet du bryter fasten med, men du kan jo kalle hva du vil. 

Jeg faster ikke. Jeg er sulten utover kvelden, aldri morgen.

Hva mener du jeg skal kalle måltidene mine, da? 

Selv velger jeg å spise lunsj med kollegaer (selv om det er dagens første måltid). Eller middag med familien (selv om det også kan være dagens første måltid). 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Stonegiant skrev (10 minutter siden):

Nei, da har du hoppet over frokost og lunsj og gått rett til middagen.

Dersom du stod opp klokka 17, så hadde du hatt middag til frokost, om det gir mening. :)

Og du har jo hoppet over frokost, og går rett på lunsj, når du først spiser kl 13. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

For meg er det ikke frokost. Spise kl 13 er sen lunsj eller tidlig middag for meg.

Anonymkode: deb77...695

• Liker 1
Skrevet

Jeg periodefaster mye og spiser ofte ikke før kl 16.   Spiser da middag og kaller det middag. 

• Liker 3
Skrevet

Er det så viktig hva en kaller det? Det er mat. Et måltid. Forhåpentligvis godt, mettende og gjerne hyggelig også. 😊

Jeg ville som annen sagt sen frokost, eller at det var lunsj selv om jeg hadde hoppet over frokosten, men mer for å ikke gjøre folk forvirret. Jeg spiser selv færre måltider nå, normalt ikke lunsj, men middag er da gjerne tidligere, men ikke alltid. Det er ikke så viktig hva en kaller det tenker jeg. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...