N-trønderpia Skrevet 22. februar #1 Del Skrevet 22. februar Vurderer å kjøpe en Luxor tv men har aldri vært borti det merket før. Er det noen som har erfaring med det? Har prøvd å google men finner ikke mye info. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. februar #2 Del Skrevet 22. februar Søkte merket opp. Ser at Komplett og NetOnNet selger dette merket. Det er et svensk merke som ble kjøpt opp av et tyrkisk selskap. Det som er urovekkende og en stor varsellampe 🚨‼️ er at ingen av nettsidene oppgir tekniske spesifikasjoner. Det står ingenting om lysstyrke, ingenting om bakgrunnsbelysning, ingenting om fargespekter, ingenting om refresh rate. Eneste informasjonen man finner er at den har QLED og 4K. Når et merke ikke kan skilte med noen spesifikasjoner utover dette, så er det et ekstremt dårlig tegn, og tyder nok på at alle disse spesifikasjonene er fra laveste hylle. Fordi de ikke oppgir noe utover QLED og 4K, så regner jeg med at dette er følgende spesifikasjoner: 1) Sannsynligvis LCD panel med NTSC fargespekter, dette er teknologi fra 1941, og var standard på alle TVer fra 1961. Jeg snakker nå om fargespekteret, som sier noe om TVens evner til å reprodusere farger. NTSC vil gi ganske upresise og blasse farger. I 1996 ble sRGB den nye fargestandarden for SDR, og DCI-P3 i 2005 som standard for HDR. Alle nye, og seriøse leverandører har sRGB og DCI-P3 på sine TVer. Toppmodeler har derimot REC2020, som er enda nyere for HDR. Dårlig fargedebyde betyr også at man får dårlig color-bit, som kan gi colorbanding. Nedenfor er noen eksempler på dette: Som du kan se på himmelen her, så er dette et godt eksempel på hvordan du kan forvente at overgangen på farger blir. 2) Lysstyrke blir ikke nevnt noen steder, laveste som er tillat å selge er rundt 250 nits. Dette er rundt samme lysstyrke som man får når man bruker en projektorer i et belyst rom. Med andre ord, skjermen vil være vanskelig å se, med mindre man skrur av alt lys og skjermer for vinduer. Til sammenligning har en billig OLED TV 500-800 nits, mens toppmodel kan ha opp til 2000-3000 nits. 3) Bakgrunnsbelysning blir ikke nevnt. Det betyr nok at TVen er kantbelyst, som igjen vil gi backlight bleed. Nedenfor et et eksempel på hvordan en slik lyslekkasje vil se ut når TVen er kantbelyst: For sammenligning, en slik skjerm skal se helt svart ut, men isteden blir den grå, matt, med lys som siver igjennom på sidene. 4) Oppdateringsfrekvens er nok 60hz. For vanlig TV titting og filmer er dette greit, men skal man koble opp en Xbox Series X eller PS5 vil man oppleve at bildet lugger. Disse punktene er nok de fire største grunnene til at jeg ville styrt unna alt av Luxor TVer. Det er mer jeg kunne dratt frem som negativt, men jeg tenker at du skjønner poenget. Jeg tok utgangspunkt i denne, som er den dyreste Luxor TVen til komplett: https://www.komplett.no/product/1312712/tv-lyd-bilde/tv-er/60-69-tommer-tv/luxor-65-qled-tv-lxq6550uhd?queryid=6b7e3ae59be9c960e996f5ab4bebea6c&sort=None Anonymkode: 8f255...407 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
N-trønderpia Skrevet 22. februar Forfatter #3 Del Skrevet 22. februar AnonymBruker skrev (På 22.2.2025 den 13.26): Søkte merket opp. Ser at Komplett og NetOnNet selger dette merket. Det er et svensk merke som ble kjøpt opp av et tyrkisk selskap. Det som er urovekkende og en stor varsellampe 🚨‼️ er at ingen av nettsidene oppgir tekniske spesifikasjoner. Det står ingenting om lysstyrke, ingenting om bakgrunnsbelysning, ingenting om fargespekter, ingenting om refresh rate. Eneste informasjonen man finner er at den har QLED og 4K. Når et merke ikke kan skilte med noen spesifikasjoner utover dette, så er det et ekstremt dårlig tegn, og tyder nok på at alle disse spesifikasjonene er fra laveste hylle. Fordi de ikke oppgir noe utover QLED og 4K, så regner jeg med at dette er følgende spesifikasjoner: 1) Sannsynligvis LCD panel med NTSC fargespekter, dette er teknologi fra 1941, og var standard på alle TVer fra 1961. Jeg snakker nå om fargespekteret, som sier noe om TVens evner til å reprodusere farger. NTSC vil gi ganske upresise og blasse farger. I 1996 ble sRGB den nye fargestandarden for SDR, og DCI-P3 i 2005 som standard for HDR. Alle nye, og seriøse leverandører har sRGB og DCI-P3 på sine TVer. Toppmodeler har derimot REC2020, som er enda nyere for HDR. Dårlig fargedebyde betyr også at man får dårlig color-bit, som kan gi colorbanding. Nedenfor er noen eksempler på dette: Som du kan se på himmelen her, så er dette et godt eksempel på hvordan du kan forvente at overgangen på farger blir. 2) Lysstyrke blir ikke nevnt noen steder, laveste som er tillat å selge er rundt 250 nits. Dette er rundt samme lysstyrke som man får når man bruker en projektorer i et belyst rom. Med andre ord, skjermen vil være vanskelig å se, med mindre man skrur av alt lys og skjermer for vinduer. Til sammenligning har en billig OLED TV 500-800 nits, mens toppmodel kan ha opp til 2000-3000 nits. 3) Bakgrunnsbelysning blir ikke nevnt. Det betyr nok at TVen er kantbelyst, som igjen vil gi backlight bleed. Nedenfor et et eksempel på hvordan en slik lyslekkasje vil se ut når TVen er kantbelyst: For sammenligning, en slik skjerm skal se helt svart ut, men isteden blir den grå, matt, med lys som siver igjennom på sidene. 4) Oppdateringsfrekvens er nok 60hz. For vanlig TV titting og filmer er dette greit, men skal man koble opp en Xbox Series X eller PS5 vil man oppleve at bildet lugger. Disse punktene er nok de fire største grunnene til at jeg ville styrt unna alt av Luxor TVer. Det er mer jeg kunne dratt frem som negativt, men jeg tenker at du skjønner poenget. Jeg tok utgangspunkt i denne, som er den dyreste Luxor TVen til komplett: https://www.komplett.no/product/1312712/tv-lyd-bilde/tv-er/60-69-tommer-tv/luxor-65-qled-tv-lxq6550uhd?queryid=6b7e3ae59be9c960e996f5ab4bebea6c&sort=None Anonymkode: 8f255...407 Ekspander Tusen takk for svar😊 Den jeg lurer litt på å kjøpe er denne. Men kan dessverre ikke så mye om det🙈 Ser det står mere info på den. https://www.netonnet.no/art/tv/luxor-lx5540uhd/1034780.18304/?utm_source=prisjakt.no&utm_medium=cpc&utm_campaign=prospecting_conversion_no_1034780 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. februar #4 Del Skrevet 22. februar N-trønderpia skrev (På 22.2.2025 den 15.20): Tusen takk for svar😊 Den jeg lurer litt på å kjøpe er denne. Men kan dessverre ikke så mye om det🙈 Ser det står mere info på den. https://www.netonnet.no/art/tv/luxor-lx5540uhd/1034780.18304/?utm_source=prisjakt.no&utm_medium=cpc&utm_campaign=prospecting_conversion_no_1034780 Ekspander 300 nits, ellers er resten av spesifikasjonene like. På wide color gamut står det nei, så det bekreftet mer eller mindre at det er ntsc. Hva er budsjettet ditt, og hvor stor TV ønsker du? Jeg skal være så ærlig med deg at når en TV er skambillig, så er det som oftest en grunn til det. Når man først skal kjøpe TV er man tjent med å legge litt ekstra penger i det og få et brukbart produkt, enn å kjøpe noe som egentlig ingen vil ha. Anonymkode: 8f255...407 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
N-trønderpia Skrevet 22. februar Forfatter #5 Del Skrevet 22. februar AnonymBruker skrev (På 22.2.2025 den 16.42): Ekspander Har ikke så stort budsjett. Ca.5000,- kr. Skal være en ekstra tv. Så trenger ikke det aller beste(som budsjettet tilsier). Helst så stor som mulig. Har du noen gode forslag? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Merlin Skrevet 22. februar #6 Del Skrevet 22. februar Kjøp Panasonic evt Sony. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
N-trønderpia Skrevet 22. februar Forfatter #7 Del Skrevet 22. februar Merlin skrev (På 22.2.2025 den 19.46): Kjøp Panasonic evt Sony. Ekspander Takk😊 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
newman01 Skrevet 25. februar #8 Del Skrevet 25. februar Luxor har jeg aldri hørt om. Og meget bekymringsfullt at det ikke finnes NOE informasjon på internett om modellen. Det er jo ikke mulig å finne noe skikkelig om panel, HDMI-type osv. Ja, det er mange skryteord som Dolby Vision, Atmos osv, men dette er stort sett ikke noe man får glede av i modeller mer så lav lysstyrke. Trodde ikke engang den påståtte QLED-skjermen hadde så lav lysstyrke. Luxor er ikke engang et skikkelig selskap, det er som Andersson og de andre lavkvalitetsmerkene bare noe som låner ut navnet sitt og lar andre produsere på lisens. Kanskje det er kasserte paneler fra Samsung som de ikke ville bruke selv som benyttes? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Illuminatum Skrevet 25. februar #9 Del Skrevet 25. februar newman01 skrev (På 25.2.2025 den 9.39): Luxor har jeg aldri hørt om. Og meget bekymringsfullt at det ikke finnes NOE informasjon på internett om modellen. Det er jo ikke mulig å finne noe skikkelig om panel, HDMI-type osv. Ja, det er mange skryteord som Dolby Vision, Atmos osv, men dette er stort sett ikke noe man får glede av i modeller mer så lav lysstyrke. Trodde ikke engang den påståtte QLED-skjermen hadde så lav lysstyrke. Luxor er ikke engang et skikkelig selskap, det er som Andersson og de andre lavkvalitetsmerkene bare noe som låner ut navnet sitt og lar andre produsere på lisens. Kanskje det er kasserte paneler fra Samsung som de ikke ville bruke selv som benyttes? Ekspander Kjøpte selv en Andersson som ble levert med kopiert bruksanvisning. Syntes den var noe ræl. Leverte tilbake og kjøpte Finlux. Jammen var det ikke samme kopierte bruksanvisning med en annen logo og alt av oppsett var likt. Byttet nå til Samsung og fikk en helt annen følelse. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
newman01 Skrevet 25. februar #10 Del Skrevet 25. februar (endret) Finlux eksisterer kanskje ikke som et "tradisjonelt" selskap nei. Hadde Finlux tv for 20 år siden. Det gjør heller ikke Philips tv eller Nokia mobilselskap. Man får kjøpt mobil med Nokia-logo, men det har ingenting med det finske selskapet å gjøre. Philips utvikler ikke TV lenger, de solgte TV-avdelingen med navn og alt til TP Vision. De utvikler ikke engang lyspærer, det er det Signify som gjør under Philips Hue-navnet. Men der de fleste av produktene til Philips er rimelig bra, kan ikke det samme sies om Andersson og slike selskaper. Så jeg hadde holdt meg unna Luxor Endret 25. februar av newman01 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. februar #11 Del Skrevet 25. februar newman01 skrev (På 25.2.2025 den 9.39): Luxor har jeg aldri hørt om. Og meget bekymringsfullt at det ikke finnes NOE informasjon på internett om modellen. Det er jo ikke mulig å finne noe skikkelig om panel, HDMI-type osv. Ja, det er mange skryteord som Dolby Vision, Atmos osv, men dette er stort sett ikke noe man får glede av i modeller mer så lav lysstyrke. Trodde ikke engang den påståtte QLED-skjermen hadde så lav lysstyrke. Luxor er ikke engang et skikkelig selskap, det er som Andersson og de andre lavkvalitetsmerkene bare noe som låner ut navnet sitt og lar andre produsere på lisens. Kanskje det er kasserte paneler fra Samsung som de ikke ville bruke selv som benyttes? Ekspander Luxor var i din tid et solid merke, og at du ikke har hørt om det bekymrer ingen. Anonymkode: 141d7...a02 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
newman01 Skrevet 25. februar #12 Del Skrevet 25. februar AnonymBruker skrev (På 25.2.2025 den 15.09): Luxor var i din tid et solid merke, og at du ikke har hørt om det bekymrer ingen. Anonymkode: 141d7...a02 Ekspander Kjøpt av Nokia i 1984. Det er en stund siden. På wiki sine sider står det at tilogmed Elkjøp eide merkevaren for 25 år siden Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. februar #13 Del Skrevet 25. februar newman01 skrev (På 25.2.2025 den 15.15): Kjøpt av Nokia i 1984. Det er en stund siden. På wiki sine sider står det at tilogmed Elkjøp eide merkevaren for 25 år siden Ekspander Spiller ingen rolle hvem som eide, men var å få kjøpt langt inn på 2000-tallet. Anonymkode: 141d7...a02 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. mars #14 Del Skrevet 2. mars Både Finlux og Luxor var bra før. Sånn type 90-tallet og tidligere. Det kan en leve ei stund på for de som ikke er veldig nøye på hva de har. Foreldregenerasjonen min ser nyheter og har tv som bakgrunnsstøy, der er ikke oppdateringshastighet og sånt veldig nøye, men de bør kunne få høy lyd i høyttaleren (de driter i lydkvaliteten, de vil bare kunne høre reporteren i Dagsrevyen 🤭) Anonymkode: ad044...a04 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. mars #15 Del Skrevet 2. mars AnonymBruker skrev (På 2.3.2025 den 8.58): Både Finlux og Luxor var bra før. Sånn type 90-tallet og tidligere. Det kan en leve ei stund på for de som ikke er veldig nøye på hva de har. Foreldregenerasjonen min ser nyheter og har tv som bakgrunnsstøy, der er ikke oppdateringshastighet og sånt veldig nøye, men de bør kunne få høy lyd i høyttaleren (de driter i lydkvaliteten, de vil bare kunne høre reporteren i Dagsrevyen 🤭) Anonymkode: ad044...a04 Ekspander Hehe… ja, fikk skikkelig «blast from the past» da jeg så denne tråden Anonymkode: 33f2f...b4d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå