AnonymBruker Skrevet 24. februar #21 Del Skrevet 24. februar AnonymBruker skrev (På 22.2.2025 den 13.12): Jeg fikk akkurat en fra norsk folkehjelp på døren som ville ha penger. Personen prøvde å selge det inn som et engangsbeløp når det i realiteten er løpende månedlige kostnader. Jeg mener jeg betaler nok bistand gjennom skattepengene og ser ikke grunnen til å gi mer av min allerede trange økonomi. Vi betaler ganske mye skatt her til lands og er ett av landene som gir mest i bistand. Jeg tror dessuten at mesteparten av pengene som samles inn av organisasjoner går til administrasjon. Hva tenker andre? Anonymkode: 48cbe...8b6 Det siste kan du sjekke på www.innsamlingskontrollen.no . Der ser du hva de forskjellige organisasjonene har i administrasjonskostnader. Pluss de har svarteliste for shady organisasjoner. Veldig kjekk side. Og så må jeg jo bare påpeke at en seriøs organisasjon BØR bruke litt penger på administrasjon. Bistand er ikke noe hvem som helst kan drive med, skal det være effektivt må det være et apparat på plass som vet hvilke tiltak som hjelper. Du kan ikke bare samle inn 100000 kroner og slenge ut på bygda i Zimbabwe og tro på varig endring heller liksom... Ja, jeg støtter flere organisasjoner, selv om jeg sikkert burde gjort mer. Vi føler også på lommeboka at det er trange tider, men velger å fortsette så lenge vi kan. At vi støtter for mye gjennom skatteseddelen? Nei vet du hva. Norge er et av verdens rikeste land, og at vi har et oljefond og store statlige ressurser er bare flaks. Vi bruker 99% av statsbudsjettet på oss selv, den ene prosenten synes jeg er det minste vi kan gjøre for en verden der vi har trukket vinnerloddet. Anonymkode: 3522d...0a2 3 2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. februar #22 Del Skrevet 24. februar Beklager, du skrev "støtter nok" gjennom skatteseddelen, ikke "støtter for mye". Blandet litt etter å ha lest svarene på forrige side, sorry! Anonymkode: 3522d...0a2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. februar #23 Del Skrevet 24. februar Jeg gav fast (og hadde gjort dette siden ungdommen) til en organisasjon. Så for mange mange år siden ble det lagt frem et forslag der flere hjelpeorganisasjoner kunne slå seg sammen, slik at en reduserte utgifter i organisasjonene og mer av pengene kunne gå til formålet. Alle organisasjonene nektet. Da ble jeg så skuffet at jeg avsluttet. I dag gir jeg ingenting fast. Anonymkode: 712d7...74f 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. februar #24 Del Skrevet 24. februar AnonymBruker skrev (På 22.2.2025 den 19.31): Jeg tenker at det er en selvfølge at man deler pengene man har. Stoler man ikke på andre organisasjoner får man starte sin egen i stedet for å sitte og ruge på verdiene sine. Har gitt fast til veldedighet siden vgs. Og vet at det finnes mennesker som er ordentlig fattige i Norge og, altså. Det er ikke de jeg sikter til. Selv om jeg må innrømme at jeg aldri har møtt en gjerrig fattig. Anonymkode: d0a68...35e Det er vel grunnen til at de forblir fattige også. Man må være gjerrig for å kunne spare seg opp rikdom. Vi gir ikke noe til veldedighet og har samlet inntekt på 2,5 mill. Men betaler nesten 50% skatt så har ikke dårlig samvittighet, er heller irritert over det enorme skattetrykket. Har ikke troen på at pengene blir brukt riktig i korrupte regimer rundt i verden og høye lønninger til administrasjon. Vi sparer heller våre penger og belaster heller ikke samfunnet med vår nød. Anonymkode: f83d1...516 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. februar #25 Del Skrevet 24. februar AnonymBruker skrev (11 timer siden): Det er vel grunnen til at de forblir fattige også. Man må være gjerrig for å kunne spare seg opp rikdom. Vi gir ikke noe til veldedighet og har samlet inntekt på 2,5 mill. Men betaler nesten 50% skatt så har ikke dårlig samvittighet, er heller irritert over det enorme skattetrykket. Har ikke troen på at pengene blir brukt riktig i korrupte regimer rundt i verden og høye lønninger til administrasjon. Vi sparer heller våre penger og belaster heller ikke samfunnet med vår nød. Anonymkode: f83d1...516 Dere tjener et par hundre tusen mer enn mannen min og meg, og jeg synes det er helt sykt at dere ikke deler noe til veldedighet. Takke meg til rause mennesker uten masse oppspart rikdom. Vi gir ca 25000 i året, og det merkes ikke når det er en vane. Dere klarer absolutt å finne noe dere brenner for og som bruker pengene fornuftig hvis dere faktisk vil. Anonymkode: d0a68...35e 3 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. februar #26 Del Skrevet 24. februar Gir via gieffektivt/givewell, som kort fortalt er en fordeling til de tiltakene som gir mest effekt per krone. Anonymkode: f0079...70b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. februar #27 Del Skrevet 24. februar Gir ting jeg ikke trenger til folk som kommer fra Ukraina som trenger alt mulig til leiligheter de skal bosette seg i. De trenger virkelig all støtte og bistand. Anonymkode: ff674...bee 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. februar #28 Del Skrevet 24. februar AnonymBruker skrev (3 timer siden): Dere tjener et par hundre tusen mer enn mannen min og meg, og jeg synes det er helt sykt at dere ikke deler noe til veldedighet. Takke meg til rause mennesker uten masse oppspart rikdom. Vi gir ca 25000 i året, og det merkes ikke når det er en vane. Dere klarer absolutt å finne noe dere brenner for og som bruker pengene fornuftig hvis dere faktisk vil. Anonymkode: d0a68...35e Gjennom mitt yrke så har jeg blitt kjent med flere som har brukt sine beste år på brønnboring i Afrika, Sør-Amerika og i Midt-Østen/Mellom-Asia. Når det kommer til Afrika så er det bortkastet tid og penger, det som skjer er at utstyret blir solgt for kjappe penger, det blir stjålet eller rett og slett sabotert av innbyggerne i nabolandsbyen. Det er bare sånn at i enkelte kulturer så har de ikke evnen til samarbeid, de mangler det som skal til for å planlegge langt frem i tid for de neste generasjonene eller så langt som sin neste lønning. Det er ikke uten grunn at mange av disse landene henger igjen i steinalderen når det kommer til utvikling. Anonymkode: 730a3...dc4 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. februar #29 Del Skrevet 24. februar Jeg tenker at jeg forbruker langt mer enn min rimelige andel av verdens ressurser, og det gjør de fleste her i landet. Gir til bistand, men selektivt. Foretrekker mikrofinans og utelukkende prosjekter som hjelper kvinner. Bistandsforskning tilsier at det er det klart mest effektive. Gir helt konsekvent aldri via dør-/gate-/telefonselgere. De er kakerlakker. Anonymkode: 3075c...0fd 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Maskinfører Skrevet 24. februar #30 Del Skrevet 24. februar Røde Kors tror 20,- kr av hver hundrelapp går til fattige mens 80,- går til Administrasjon Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
MorTil2 Skrevet 26. februar #31 Del Skrevet 26. februar Om man absolutt ikke vil gi penger, kan man gi tid. På frivillig.no er det mye bra å bidra med. Og så får man en god opplevelse tilbake. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. februar #32 Del Skrevet 26. februar Maskinfører skrev (På 24.2.2025 den 23.47): Røde Kors tror 20,- kr av hver hundrelapp går til fattige mens 80,- går til Administrasjon Hvor har du det fra? https://www.rodekors.no/om/rode-kors-okonomi/ Av inntektene fra faddere, givere, medlemmer, næringslivspartnere og offentlig støtte går over 90 prosent direkte til de som trenger det mest. De siste årene har 93 % gått til formålet, 5 % til å skaffe nye midler og 2 % til administrasjon. Anonymkode: 40a3d...4b3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. februar #33 Del Skrevet 26. februar Du kan like gjerne kaste penger ut av vinduet. Alle disse organisasjonene operer som om de var et datterselskap av staten, lager egne forfalskede rapporter som gjør at de kan kreve mer penger av staten og tigge penger av allmenningen. Det hele handler om business for å ha et eget levebrød, gjerne med skyhøye lønninger selv. Du ser også inhabiliteten med de som går fra politikerstillinger rett i topplederverv til disse NGOene. Det hele er korrupsjon. Var i sin tid fast giver til Leger uten grenser, men nå er det slutt. Anonymkode: d5552...e9a 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Johan uten land Skrevet 26. februar #34 Del Skrevet 26. februar (endret) AnonymBruker skrev (På 24.2.2025 den 8.33): Det er vel grunnen til at de forblir fattige også. Man må være gjerrig for å kunne spare seg opp rikdom. Vi gir ikke noe til veldedighet og har samlet inntekt på 2,5 mill. Men betaler nesten 50% skatt så har ikke dårlig samvittighet, er heller irritert over det enorme skattetrykket. Har ikke troen på at pengene blir brukt riktig i korrupte regimer rundt i verden og høye lønninger til administrasjon. Vi sparer heller våre penger og belaster heller ikke samfunnet med vår nød. Anonymkode: f83d1...516 Lykke til med alle oppsamlede penger. Føles sikkert bra! Endret 26. februar av Johan uten land 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Druid Skrevet 26. februar #35 Del Skrevet 26. februar AnonymBruker skrev (På 22.2.2025 den 13.12): Jeg fikk akkurat en fra norsk folkehjelp på døren som ville ha penger. Personen prøvde å selge det inn som et engangsbeløp når det i realiteten er løpende månedlige kostnader. Jeg mener jeg betaler nok bistand gjennom skattepengene og ser ikke grunnen til å gi mer av min allerede trange økonomi. Vi betaler ganske mye skatt her til lands og er ett av landene som gir mest i bistand. Jeg tror dessuten at mesteparten av pengene som samles inn av organisasjoner går til administrasjon. Hva tenker andre? Anonymkode: 48cbe...8b6 Jeg er enig i det grunnleggende prinsippet ditt : Norge betaler nok i bistand, inklusiv til Norsk Folkehjelp, så jeg velger vekk den private kostnaden. Men jeg hyller alle som finner sin interesse for å bidra for en bedre verden med de midlene de føler de har muligheten til. Jeg er bare et egoistisk rasshøl som foretrekker øl. Jeg innser at hjelpeorganisasjoner ER organisasjoner, og at store deler av pengene naturlig nok vil gå til administrasjon og organisasjon : det koster signifikant mere å administrere, forhandle, skaffe penger, fly inn og distribuere mat , enn selve maten gjør, og det er tanketomt å forvente at slike organisasjoner skal være fullt basert på frivillig offer. Så ja, jeg forventer at mine penger går til mennesker som ler hele veien til banken. I forhold til Norsk folkehjelp, som betaler for mineryddere, har jeg ingen problem med det!! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. februar #36 Del Skrevet 26. februar Jeg støttet Leger uten grenser i årevis, men sluttet da det ble for mye politikk i det de drev med. Gir til Kirkens Nødhjelp med jevne mellomrom, og en bra sum hvert år til TV-aksjonen, litt avhengig av sak. Anonymkode: c0b89...94e 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Menchit Skrevet 26. februar #37 Del Skrevet 26. februar AnonymBruker skrev (På 24.2.2025 den 23.39): Gjennom mitt yrke så har jeg blitt kjent med flere som har brukt sine beste år på brønnboring i Afrika, Sør-Amerika og i Midt-Østen/Mellom-Asia. Når det kommer til Afrika så er det bortkastet tid og penger, det som skjer er at utstyret blir solgt for kjappe penger, det blir stjålet eller rett og slett sabotert av innbyggerne i nabolandsbyen. Det er bare sånn at i enkelte kulturer så har de ikke evnen til samarbeid, de mangler det som skal til for å planlegge langt frem i tid for de neste generasjonene eller så langt som sin neste lønning. Det er ikke uten grunn at mange av disse landene henger igjen i steinalderen når det kommer til utvikling. Anonymkode: 730a3...dc4 Det er ikke uten grunn nei, det er jo nettopp fordi vestlige land har og forsatt forsyner seg grovt av naturressursene deres. Som du selv skriver i første setning. Det er uansett nok av mennesker og gode organisasjoner her hjemme som bruker pengene godt. Har fått servert de samme argumentene du kommer med en gang tidligere, fra en fisker som sa han ikke hadde reddet druknende migranter. En sånn grad av grådighet og egoisme forstår jeg meg ikke på. Heldigvis for dere er dere få, et samfunn der ingen har omsorg for hverandre og den sterkestes rett alltid skal gjelde, hva tror du vil skje med kriminalitet, trygghet og den (siste rest?) av tillit som vi nyter godt av dag? 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. februar #38 Del Skrevet 26. februar AnonymBruker skrev (På 24.2.2025 den 0.23): Jeg hørte et intervju med Kirkens Bymisjon i begynnelsen av pandemien, siden det ikke var mulig for Romfolk å reise hjem via landeveien på grunn av nedstengningen så ville de betale for flybilletter. Det er jo greit nok men de presterte også å si at de ville kjøpe flybilletter etter nedstengningen slik at disse romfolkene kunne komme seg tilbake til Norge for å tigge... Det er dette pengene dine går til. Anonymkode: 730a3...dc4 Regjeringen sa tiggerne måtte hjem da landet stengte og flyet var chartret av Oslo kommune, så da gikk vel strengt tatt alles skattepenger til akkurat dette. https://www.nrk.no/stor-oslo/rumenerne-flys-hjem-med-fly-chartret-av-oslo-kommune-1.14950577 Anonymkode: 8636c...6ab Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Maskinfører Skrevet 26. februar #39 Del Skrevet 26. februar AnonymBruker skrev (1 time siden): Hvor har du det fra? https://www.rodekors.no/om/rode-kors-okonomi/ Av inntektene fra faddere, givere, medlemmer, næringslivspartnere og offentlig støtte går over 90 prosent direkte til de som trenger det mest. De siste årene har 93 % gått til formålet, 5 % til å skaffe nye midler og 2 % til administrasjon. Anonymkode: 40a3d...4b3 Hvor jeg har det fra ? mor fikk en telefon fra Røde Kors og tok han fyren som ringte noe aldeles forjævelig og han vedgikk at 20 kr gikk til de fattige resten gikk til administrasjon de som jobber der jobber ikke gratis Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. februar #40 Del Skrevet 26. februar Menchit skrev (8 minutter siden): Det er ikke uten grunn nei, det er jo nettopp fordi vestlige land har og forsatt forsyner seg grovt av naturressursene deres. Som du selv skriver i første setning. Det er uansett nok av mennesker og gode organisasjoner her hjemme som bruker pengene godt. Har fått servert de samme argumentene du kommer med en gang tidligere, fra en fisker som sa han ikke hadde reddet druknende migranter. En sånn grad av grådighet og egoisme forstår jeg meg ikke på. Heldigvis for dere er dere få, et samfunn der ingen har omsorg for hverandre og den sterkestes rett alltid skal gjelde, hva tror du vil skje med kriminalitet, trygghet og den (siste rest?) av tillit som vi nyter godt av dag? Når jeg sier brønnboring så er det brønner for rent drikkevann og ikke olje, altså teknikere som har boret brønner for veldedige organisasjoner. Afrika er et kontinent som er stappfullt av resurser, faktisk så er Afrika det mest resursrike kontinentet i verden men det hjelper ikke når befolkningen ikke har kunnskapene til å utnytte disse resursene på en bærekraftig måte der pengene ikke forsvinner i lommene på korrupte ledere. Etter at vestlige land og bedrifter gradvis har trukket seg ut av Afrika så er det Kina og Russland som har tatt over, mye av grunnen til at vestlige har trukket seg ut er fordi vestlige bedrifter stiller krav til HMS og det blir for tungvindt for afrikanere. Kina og Russland gir totalt blaffen i HMS, om arbeidere blir skadet eller dør betyr ingenting og forurensning er heller ikke noe de bryr seg om. Når det gjelder afrikanske migranter så er ikke løsningen å slippe disse inn i Europa, på et tidspunkt så må Afrika finne sin egen vei og skape sine egne velferdssamfunn. Mellom 2024 og 2070 så er det forventet en fordobling i folketallet i Afrika fra 1.5 milliarder til over 3 milliarder, det sier seg selv at Europa ikke kan ta unna for den voldsomme økningen. Det vil bare føre til at våre egne velferdssystemer kollapser, det finnes ikke plass til alle og etterhvert så vil Europa minne mer om Afrika. Alle som har vært utenfor turistløypene i Europeiske byer som Paris eller byer i England vet hva jeg snakker om. Anonymkode: 730a3...dc4 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå