Gå til innhold

Donere penger til bistand eller ikke?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg fikk akkurat en fra norsk folkehjelp på døren som ville ha penger. Personen prøvde å selge det inn som et engangsbeløp når det i realiteten er løpende månedlige kostnader. Jeg mener jeg betaler nok bistand gjennom skattepengene og ser ikke grunnen til å gi mer av min allerede trange økonomi. Vi betaler ganske mye skatt her til lands og er ett av landene som gir mest i bistand. Jeg tror dessuten at mesteparten av pengene som samles inn av organisasjoner går til administrasjon. Hva tenker andre?

Anonymkode: 48cbe...8b6

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

gir heller ikke. Har ikke troen på at det bidrar til noe godt overhode

Anonymkode: eb887...8dc

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg fikk akkurat en fra norsk folkehjelp på døren som ville ha penger. Personen prøvde å selge det inn som et engangsbeløp når det i realiteten er løpende månedlige kostnader. Jeg mener jeg betaler nok bistand gjennom skattepengene og ser ikke grunnen til å gi mer av min allerede trange økonomi. Vi betaler ganske mye skatt her til lands og er ett av landene som gir mest i bistand. Jeg tror dessuten at mesteparten av pengene som samles inn av organisasjoner går til administrasjon. Hva tenker andre?

Anonymkode: 48cbe...8b6

Eg tenker at å feks støtte Leger Uten Grenser er ein god ting. Dei kjem gjerne inn i område som andre hjelpeorganisjasjonar ikkje har adgang til. Og dei er private, og er ein av organisasjonane som brukar minst på eigen administrasjon. 

Anonymkode: 28cca...942

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Eg tenker at å feks støtte Leger Uten Grenser er ein god ting. Dei kjem gjerne inn i område som andre hjelpeorganisjasjonar ikkje har adgang til. Og dei er private, og er ein av organisasjonane som brukar minst på eigen administrasjon. 

Anonymkode: 28cca...942

Leger Uten Grenser er en organisasjon jeg ALDRI kommer til å støtte siden de legger tilrette for menneskesmugling av felferdsmigranter og lykkejegere.

De ligger med disse båtene sine rett utenfor kysten av Libya og andre land i Nord-Afrika for å transportere migranter hele veien over Middelhavet til Europa, hadde de faktisk transportert disse migrantene tilbake til nærmeste trygge havn så hadde saken vært anderledes.

Dette virker oppmuntrende for migranter som tror de skal få en bedre økonomisk fremtid i Europa, det er INGEN fra det afrikanske kontinentet som trenger beskyttelse i Europa. Det er verdens nest største kontinent og det kontinentet med mest resurser, hvis de ønsker vestlig levestandard så er det på tide at de fikser sine egne land.

Jeg støtter heller ikke organisasjoner som samarbeider med f.eks. UNRWA, det er penger og resurser rett i lomma på den muslimske terrororganisasjonen Hamas.

Anonymkode: 730a3...dc4

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg tenker at det er en selvfølge at man deler pengene man har. Stoler man ikke på andre organisasjoner får man starte sin egen i stedet for å sitte og ruge på verdiene sine. Har gitt fast til veldedighet siden vgs. 

Og vet at det finnes mennesker som er ordentlig fattige i Norge og, altså. Det er ikke de jeg sikter til. Selv om jeg må innrømme at jeg aldri har møtt en gjerrig fattig. 

Anonymkode: d0a68...35e

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Leger Uten Grenser er en organisasjon jeg ALDRI kommer til å støtte siden de legger tilrette for menneskesmugling av felferdsmigranter og lykkejegere.

De ligger med disse båtene sine rett utenfor kysten av Libya og andre land i Nord-Afrika for å transportere migranter hele veien over Middelhavet til Europa, hadde de faktisk transportert disse migrantene tilbake til nærmeste trygge havn så hadde saken vært anderledes.

Dette virker oppmuntrende for migranter som tror de skal få en bedre økonomisk fremtid i Europa, det er INGEN fra det afrikanske kontinentet som trenger beskyttelse i Europa. Det er verdens nest største kontinent og det kontinentet med mest resurser, hvis de ønsker vestlig levestandard så er det på tide at de fikser sine egne land.

Jeg støtter heller ikke organisasjoner som samarbeider med f.eks. UNRWA, det er penger og resurser rett i lomma på den muslimske terrororganisasjonen Hamas.

Anonymkode: 730a3...dc4

Signerer på denne.

Skalkeskjulorganisasjoner som Leger uten grenser blir kastet på dør her. Når man vet hvordan de egentlig opererer og hvorfor de er til, frister det ikke å finansiere det de holder på med.

Anonymkode: 3b6d1...ab4

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gir aldri. Vi tvinges til å gi til bistand gjennom skatten, uten at vi engang får velge til hvilke formål det går til. Ekkelt å tenke på at norske skattebetalere bl.a. har bidratt økonomisk til de rasistiske barnemorderne i hamas på gaza. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ja, jeg gir fast til Leger uten grenser og Flyktninghjelpen. Begge organisasjoner jeg har stor tillit til. Det blir noen tusenlapper i året. Begynte med det under pandemien.

Dette med at det går "penger til administrasjon" har jeg hørt i alle år - selvsagt går det penger til administrasjon. Som på alle andre områder i samfunent. Det er faktisk helt nødvendig for at pengene skal blir brukt på en fornuftig måte. Å ikke administrere betyr i mange tilfeller at man kaster bort penger der det ikke er behov.  

Jeg husker godt hvordan mine besteforeldre spinket og sparte til seg selv for å gi til misjonen og andre gode formål. De ga bort altfor mye. At jeg gir bort noe under 1 prosent av netto brukbar inntekt når jeg har det så godt, til gode formål, gir meg også litt bedre samvittighet - her man sitter på toppen av verden og har det veldig godt.

Anonymkode: 21804...3f1

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det bibelske prinsippet om å gi en tiendedel til de trengende er godt, og noe de aller fleste av oss lett kan gjøre. Gir nok ikke fullt så mye selv, men støtter bla. Redd Barna og Amnesty.

Anonymkode: d1271...db7

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...