AnonymBruker Skrevet 23. februar #41 Del Skrevet 23. februar kommodevaran skrev (6 minutter siden): Jeg begriper ikke hvorfor det kommer så mange snerpete kommentarer her. Man blir pakket inn i klær fra det øyeblikket man blir født, og det blir ramaskrik om man noen gang skulle være naken, for lettkledd, eller ha et uhell der "private kroppsdeler" blir synlig for andre mennesker. Alle situasjoner som innebærer et snev av nakenhet blir regnet som strengt private. Man blir oppfordret til å sette grenser for egen kropp og ikke gjøre ting man er ukomfortabel med. Men når man er i en offentlig garderobe, nei DA skal man være naken! Da skal det ikke gjøre noe om alle får se. Og er man ukomfortabel med det hele, så skal man bare skjerpe seg! Jeg finnes ikke skamfull over egen kropp, den er faktisk ganske lekker. Men det føles rart at noe som alltid skal være tildekket uansett, noe som regnes som svært privat og bare ditt, plutselig MÅ være synlig. Det er ingen andre hverdagslige settinger hvor man kan regne med å være naken sammen med svigermødre, og jeg syns ikke det er så pokkers rart at mange da føler seg ukomfortable med det. Til TS, du har fått mange tips til hvordan du kan vri deg unna. Skulle du ikke klare det, så får du bare holde skravla i gang og prate om alt mulig hverdagslig slik at du glemmer å fokusere på hvor pinlig eller ukomfortabelt dette er. Det er trist du alltid har vært pakket inn og ikke fått et mer naturlig forhold til kroppen din, men sånn er det ikke for alle! Jeg vet jeg fikk løpe rundt i bare trusa hjemme som barn frem til jeg sikkert var 8 år, og har bilder fra barndommen der vi løp rundt i hagen naken på sommeren frem til ca samme alder (hadde ingen naboer som kunne se altså). Jeg har derfor et ganske naturlig forhold til nakenhet. Det er noe man bør tenke igjennom når man har egne barn også Anonymkode: bd7e5...598 4 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. februar #42 Del Skrevet 23. februar AnonymBruker skrev (22 timer siden): Ts skal ikke stå naken og vise seg frem til svigermor. Det er snakk om å dusje. Står du og glaner og analyserer andres nakne kropper i garderoben i svømmehallen? Anonymkode: ad88c...3db Jeg har både skarpsyn og sidesyn. Man kan ikke gå rundt og knipe øyene igjen inne i den garderoben. Jeg hadde sett svigermors nakne kropp og hun hadde sett min, om vi vil eller ikke. Aldri i verden om jeg hadde gått med på det. Anonymkode: 7c10c...74f 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
kommodevaran Skrevet 23. februar #43 Del Skrevet 23. februar AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Det er trist du alltid har vært pakket inn og ikke fått et mer naturlig forhold til kroppen din, men sånn er det ikke for alle! Jeg vet jeg fikk løpe rundt i bare trusa hjemme som barn frem til jeg sikkert var 8 år, og har bilder fra barndommen der vi løp rundt i hagen naken på sommeren frem til ca samme alder (hadde ingen naboer som kunne se altså). Jeg har derfor et ganske naturlig forhold til nakenhet. Det er noe man bør tenke igjennom når man har egne barn også Anonymkode: bd7e5...598 Som jeg nevnte i det første innlegget mitt, så har jeg ingen problemer med min egen kropp. Jeg springer rundt naken ganske ofte, men så bor jeg også langt uti huttiheita, der ingen ser meg. Og, enda viktigere: det er et valg jeg selv tar, det er ikke noe som blir tvunget på meg, og jeg gjør det kun når jeg selv føler det er komfortabelt. Joda, jeg var da halvnaken iblant, jeg også, som barn. Privat. Akkurat som deg. Badet naken sammen med søstrene mine opp til en viss alder også. Men så kommer man da forbi den alderen, og da er det forventet at man er påkledd. Og som sagt, jeg syns det er rart at man som voksen forventes å være fullt og anstendig påkledd i absolutt alle situasjoner, og likevel forventes det at man skal være 100% komfortabel med nakenhet i den ene situasjonen hvor det av en eller annen grunn ikke regnes som privat. Jeg tror det ville vært annerledes om det var større takhøyde for (delvis) nakenhet ellers også. I stedet som nå, når normen er "Dekk deg til! Dekk deg til! Ikke la noen se! Det er privat! Dekk deg til! Men nå er du i en garderobe, så nå kan hvem som helst få se deg naken!" 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. februar #44 Del Skrevet 23. februar Glem alle som ikke er opptatt av privatliv, og la svigermor gå noen minutter i forveien. Anonymkode: f724a...be8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. februar #45 Del Skrevet 23. februar AnonymBruker skrev (På 22.2.2025 den 12.45): Heisann! Jeg, typen og datteren vår var på lunsj med mine svigerforeldre i dag. Da fortalte vi at vi hadde planer om å dra på badeland i morgen. Svigermor sa at det hørtes veldig kjekt ut og lurte på om hun også kunne vær med. Tenkte umiddelbart at det blir sikkert veldig hyggelig det, og det blir det sikkert også. MEN da vi kom hjem igjen begynte jeg å tenke på hvordan det blir i garderoben og dusjen. Det er obligatorisk å dusje naken både før og etter bading der vi skal. Det er jeg absolutt ikke komfortabel med sammen med svigermor…hvordan løse dette? Anonymkode: 0b043...e59 Må du slutte. Dette er bare for dumt. Om det er svogermor eller noen andre som er i dusjen spiller ingen rolle. De fleste har sett en naken kropp før. I andre kulturer tar svigermor kommende svigerdøtre med seg bruden i Hamam for å se at hun er velskapt, vi er forbi der når du har fått barn med svigermors sønn. Anonymkode: e9e83...22d 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Klott Skrevet 23. februar #46 Del Skrevet 23. februar AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Må du slutte. Dette er bare for dumt. Om det er svogermor eller noen andre som er i dusjen spiller ingen rolle. De fleste har sett en naken kropp før. I andre kulturer tar svigermor kommende svigerdøtre med seg bruden i Hamam for å se at hun er velskapt, vi er forbi der når du har fått barn med svigermors sønn. Anonymkode: e9e83...22d Kutt du da. Herregud. Noen tenker ikke over det å være naken sammen med andre, noen misliker det. Det er sånn det er, og da må man faktisk bare prøve å gjøre det beste ut av det. Som feks å ikke være i dusjen samtidig. For noen er det ekstra vanskelig når det er noen man kjenner. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lorieen Skrevet 23. februar #47 Del Skrevet 23. februar Hallo, dette er IKKE et problem. Skjerp deg. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. februar #48 Del Skrevet 23. februar Hva hadde du gjort om du tilfeldigvis hadde møtt henne der? Reist hjem? Hvordan takler du å møte andre kjente? Du høres sær ut 🤷♀️ Anonymkode: b7894...605 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. februar #49 Del Skrevet 23. februar AnonymBruker skrev (2 timer siden): Hva hadde du gjort om du tilfeldigvis hadde møtt henne der? Reist hjem? Hvordan takler du å møte andre kjente? Du høres sær ut 🤷♀️ Anonymkode: b7894...605 Veldig godt poeng. Man vet aldri hjem man kan møte på i dusjen, på et offentlig sted. Anonymkode: e9e83...22d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. februar #50 Del Skrevet 24. februar Folk er forskjellige, har ulik bakgrunn og bagasje i sekken. Noen opplever kropp, nakenhet og inimitet vanskelig. Noen har skavanker de synes er vanskelig å vise frem, noen har opplevd mobbing, overgrep. Hvorfor er det så ille? Alle har ting vi synes er vanskelig og ønsker å unngå. Det kommer også an på forholdet til den man skal være med. Å latterliggjøre et menneske for noe de opplever som ubehagelig er dårlig oppførsel. Jeg synes feks det å spise sammen med andre er utfordrende og unngår det så langt jeg klarer, og da er jeg jo fult på kledd, alle har sine laster, også dere som håner. Anonymkode: 2726d...703 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. februar #51 Del Skrevet 24. februar AnonymBruker skrev (42 minutter siden): Folk er forskjellige, har ulik bakgrunn og bagasje i sekken. Noen opplever kropp, nakenhet og inimitet vanskelig. Noen har skavanker de synes er vanskelig å vise frem, noen har opplevd mobbing, overgrep. Hvorfor er det så ille? Anonymkode: 2726d...703 Og for noen er det kort og godt bare privat, uten at man har opplevd mobbing eller overgrep eller finner kropp eller intimitet vanskelig. Man ønsker bare ikke å dele det med alle og enhver. Anonymkode: f724a...be8 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. februar #52 Del Skrevet 24. februar AnonymBruker skrev (2 timer siden): Og for noen er det kort og godt bare privat, uten at man har opplevd mobbing eller overgrep eller finner kropp eller intimitet vanskelig. Man ønsker bare ikke å dele det med alle og enhver. Anonymkode: f724a...be8 Sant! Og det må være lov! Anonymkode: 2726d...703 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. februar #53 Del Skrevet 24. februar Gjør det for datteren din! Både selve opplevelsen å dra på svømming, men kanskje enda mer slik at hun ikke får det samme problematiske til dette som du har. Anonymkode: c6919...ae9 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. februar #54 Del Skrevet 24. februar Jeg pleide å føle at det var ubehagelig med fellesdusjer, også gikk det liksom greit med årene. Gikk på babysvømming og ofret det ikke en tanke mens vi sto og skravlet sammen liksom. Har vært i akkurat samme situasjon som deg hvor svigermor ville være med, også begynte jeg plutselig å kvie meg for den dusjingen igjen. Hos meg bunnet det i kommentarer svigermor har sagt om egen kropp. Hun er veldig tynn, alltid vært det, men da jeg gikk gravid sa hun at hun endelig hadde slanket av seg 4 kilo, og at hun aldri skulle veie så mye som (la oss si) 49 kilo igjen. Vekten hun hadde hatt var akkurat normalvektig, mens den nye vekten hun hadde slanket seg til var undervekt. Jeg er ca like høy, så er klar over grensene her. Jeg har ikke hatt noe problematisk forhold til kroppen min, jeg er normalvektig og trener, men fikk likevel en sånn følelse av å nesten skamme meg over vekten min fordi den er noe høyere. Med den kommentaren i bakhodet, og andre småting hun kan si innimellom, så følte jeg at jeg kroppen min ville bli studert med lupe. Det trengte ikke være sant, men det var sånn jeg følte det. Endte opp med å dra. Det var litt ubehagelig, men det gikk fint. Tre år senere føler jeg fortsatt at det er mindre komfortabelt med henne enn med familie, venner og ukjente, men det går greit. Anonymkode: 475e8...03e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Uanonym bruker Skrevet 24. februar #55 Del Skrevet 24. februar Hvis du klarer å dusje foran fremmede, klarer du å dusje foran svigermor. Her er det rett og slett bare å ta seg sammen for barnets skyld. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Uanonym bruker Skrevet 24. februar #56 Del Skrevet 24. februar AnonymBruker skrev (5 timer siden): Folk er forskjellige, har ulik bakgrunn og bagasje i sekken. Noen opplever kropp, nakenhet og inimitet vanskelig. Noen har skavanker de synes er vanskelig å vise frem, noen har opplevd mobbing, overgrep. Hvorfor er det så ille? Alle har ting vi synes er vanskelig og ønsker å unngå. Det kommer også an på forholdet til den man skal være med. Å latterliggjøre et menneske for noe de opplever som ubehagelig er dårlig oppførsel. Jeg synes feks det å spise sammen med andre er utfordrende og unngår det så langt jeg klarer, og da er jeg jo fult på kledd, alle har sine laster, også dere som håner. Anonymkode: 2726d...703 Det er jo ikke det det er snakk om her, siden TS åpenbart ikke har problemer med å dusje med fremmede. Som flere nevner, så risikerer man å tilfeldigvis møte på folk man kjenner i offentlige svømmehall. Når man er i en situasjon der det er naturlig å være naken, takler de fleste det, selv om de vanligvis ikke ville kledd av seg sammen med disse folka. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. februar #57 Del Skrevet 24. februar Denne «problemstillingen» havnet jeg oppi en sommer også. Har null problemer med å dusje naken ellers, men med familiemedlemmer føler jeg det blir litt rart. Det ér litt rart å være naken i samme rom som dama som fødte typen din. Man ønsker jo ikke at svigerfamilien skal se deg naken ellers tross alt. Jeg var veldig rask i dusjen og sto med ryggen til, og jeg måtte også dusje barnet, så da fikk det bare gå som det går. Det var værre etterpå når dama skulle prate og smøre og absolutt ikke kle på seg, mens jeg bare ville tørke meg, kle på meg og gå ut. 😂 Men det gikk jo fint det også. Den generasjonen er som oftest litt mer åpen og gir blanke i andres kropper. Anonymkode: 00605...cb3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. februar #58 Del Skrevet 24. februar Er ofte takknemlig for at jeg var barn på 70- og 80-tallet, og ikke har angst for alt mulig. Dusjet selvfølgelig i fellesdusj før og etter gym og svømming. Dro ofte på "folkebading" på kveldstid, og dusjet sammen med naboen og gud vet hvem. Har aldri gjort meg noe å dusje i fellesdusjer som voksen heller. Hva er det egentlig med unge voksne nå for tiden? Livredde alt mulig, tydeligvis. Anonymkode: 23ef8...22b 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. februar #59 Del Skrevet 24. februar Uanonym bruker skrev (31 minutter siden): Det er jo ikke det det er snakk om her, siden TS åpenbart ikke har problemer med å dusje med fremmede. Som flere nevner, så risikerer man å tilfeldigvis møte på folk man kjenner i offentlige svømmehall. Når man er i en situasjon der det er naturlig å være naken, takler de fleste det, selv om de vanligvis ikke ville kledd av seg sammen med disse folka. Det er jo stor forskjell på fremmede og kjentfolk. Jeg synes hvert fall det. Tror jeg hadde kjent litt på det hvis jeg plutselig sto der naken foran en kollega eller hun i barnehagen til barna, selv om jeg vet at det er en realitet, og at det ellers går greit å dusje foran fremmede i svømmehallen. Anonymkode: 475e8...03e 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. februar #60 Del Skrevet 24. februar AnonymBruker skrev (1 time siden): Er ofte takknemlig for at jeg var barn på 70- og 80-tallet, og ikke har angst for alt mulig. Dusjet selvfølgelig i fellesdusj før og etter gym og svømming. Dro ofte på "folkebading" på kveldstid, og dusjet sammen med naboen og gud vet hvem. Har aldri gjort meg noe å dusje i fellesdusjer som voksen heller. Hva er det egentlig med unge voksne nå for tiden? Livredde alt mulig, tydeligvis. Anonymkode: 23ef8...22b Jeg var også barn da. Syns likevel det er underlig at alle reglene om kropp ikke gjelder i fellesdusjen. Din kropp, du bestemmer, men ikke når vi skal i svømmehallen. Veldig merkelig. Anonymkode: dc547...637 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå