Gå til innhold

Ulcerøs kolitt

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg ble for fem uker siden diagnostisert for ulcerøs kolitt. Hadde symptomer som massiv blødning ved avføring, hyppig diaré, samt lette magesmerter.  Blodprosenten sank til 9,6, og følte meg dårlig. Kom raskt til koloskopi, og gastroenterologen så med en gang at det var betennelse i tykktarmen, venstresidig kolitt.

Startet på pentasa granulat 4 mg, og ble raskt bedre. Skal over på vedlikeholdsdose neste uke. Har nå oppdaget blod i avføringen, men det er eneste symptom. Har avføring x 1 om dagen, med forholdsvis normal konsistens og farge. Har ingen smerter. Jeg er kanskje ikke helt i remisjon enda, men er det vanlig å fortsatt blø litt selv om man er i passiv fase? Noen som vil fortelle om sine erfaringer rundt dette? 

Anonymkode: 2f611...038

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg ble for fem uker siden diagnostisert for ulcerøs kolitt. Hadde symptomer som massiv blødning ved avføring, hyppig diaré, samt lette magesmerter.  Blodprosenten sank til 9,6, og følte meg dårlig. Kom raskt til koloskopi, og gastroenterologen så med en gang at det var betennelse i tykktarmen, venstresidig kolitt.

Startet på pentasa granulat 4 mg, og ble raskt bedre. Skal over på vedlikeholdsdose neste uke. Har nå oppdaget blod i avføringen, men det er eneste symptom. Har avføring x 1 om dagen, med forholdsvis normal konsistens og farge. Har ingen smerter. Jeg er kanskje ikke helt i remisjon enda, men er det vanlig å fortsatt blø litt selv om man er i passiv fase? Noen som vil fortelle om sine erfaringer rundt dette? 

Endret av Linda A
Skrevet

Sånn jeg har forstått min bror så kan det være sånn innimellom. Så er det dessverre også en del tilbakefall. Må bytte mellom ulike typer medisiner osv.. virker som det er en vanskelig sykdom og holde 100% i sjakk bare med medisin. Min bror har mange matvarer og alkohol som han ikke kan røre. 

God bedring 😊

Anonymkode: 29eef...f8d

Skrevet

Har du fått veiledning om kosthold og tilskudd av elektrolytter? Du mister mye av disse når du har langvarig avføring. 

Anonymkode: 0263d...cb7

Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Har du fått veiledning om kosthold og tilskudd av elektrolytter? Du mister mye av disse når du har langvarig avføring. 

Skulle stå diare :) 

Skrevet

Det tar tid å komme i remisjon, du har nylig startet med medisin. Denne utprøvingen kan ta tid. Du har ‘kun’ blod som symptom nå, det er bra. 
Det er mulig du kan ha behov for andre medisiner for å få bort alle symptomer. 

Vi endret kostholdet da en i huset fikk samme diagnose. Ikke noe med E407, E433 og E466 kommer i hus. Det sammen med at mesteparten av maten lages fra bunn tror jeg har hjulpet masse sammen med medisiner. 

Men selv om det ikke er noen symptomer her, og ikke vært det på flere år så viser kalprotektin et snev av betennelse enda, men er under 100 og da er pr definisjon ikke i remisjon. 

Anonymkode: aa1ec...71d

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...