Gå til innhold

Bekymret for helse til familiemedlem

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg er bekymret for både den fysiske og psykiske helsen til et familiemedlem. Bekymringsmelding er sendt fastlegen, men familiemedlemmet vil ikke utredes. Er det noe man som pårørende kan få gjort da?

Anonymkode: 34510...16c

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Så lenge vedkommende er samtykkekompetent, er det hans valg å ikke la seg utrede. 

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
Ulven skrev (1 minutt siden):

Så lenge vedkommende er samtykkekompetent, er det hans valg å ikke la seg utrede. 

Hvordan vurderes det om vedkommende er samtykkekompetent?

Skrevet

Vi har samme utfordring, får ikke gjort noe, men nå har situasjonen eskalert veldig siste tiden, og personen er nå inn og ut av psykiatrisk, kommer inn i rus/psykose, etter noen dager skriver hen seg ut, og så går det noen dager før hen er inn igjen. Håper de snart tvangsinnlegger.

Anonymkode: 22807...08a

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hvordan vurderes det om vedkommende er samtykkekompetent?

Det er helsepersonell som avgjør dette, men det skal veldig mye til for å bli fratatt samtykkekompetansen. 

Skrevet

Man får desverre ikke gjort mye før det evt blir gjort vedtak om tvang når personen selv ikke vil.

Vedtak om tvang er ikke det samme som at personen blir regna som ikke samtykkekompetent, det skal det MYE mer til for at skjer på godt og vondt.

Det har blitt gjort vedtak om tvang for min mor flere ganger og nøkkelordene vi pårørende må ytre er at vi frykter at hun vil skade seg selv eller andre, så underbygge dette med så konkrete eksempler vi greier.

Vi tar selvfølgelig ikke lett på å sende så alvorlige bekymringsmeldinger men erfaringsmessig er det så langt det må gå før man får hjelp.

Anonymkode: 41680...e58

Skrevet
Ulven skrev (9 minutter siden):

Dette stemmer ikke helt. Vedtak om tvang kan gjøres selv om personen er samtykkekompetent. Samtykkekompetent går mer på for eksempel økonomiske avgjørelser og slikt enn behandling. Det er også brukt først når det er langvarig sykdom eller lignende. Min mor feks var i aktiv psykose i over fem mnd og ble fortsatt regna som samtykkekompetent selv om det hadde enorme konsekvenser at vi ikke fikk gjort ting som å betale boliglån, strøm og lignende på hennes vegne i perioden.

Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Dette stemmer ikke helt. Vedtak om tvang kan gjøres selv om personen er samtykkekompetent. Samtykkekompetent går mer på for eksempel økonomiske avgjørelser og slikt enn behandling. Det er også brukt først når det er langvarig sykdom eller lignende. Min mor feks var i aktiv psykose i over fem mnd og ble fortsatt regna som samtykkekompetent selv om det hadde enorme konsekvenser at vi ikke fikk gjort ting som å betale boliglån, strøm og lignende på hennes vegne i perioden.

Synes dette flytskjemaet illustrerer godt dette med tvangsvedtak og samtykkekompetanse: https://www.statsforvalteren.no/siteassets/fm-innlandet/04-helse-omsorg-og-sosialtjenester/god-ledelse-i-praksis/somatisk-helsehjelp-med-bruk-av-tvang--kap-4a--flytskjema.pdf

Skrevet
Ulven skrev (1 minutt siden):

Og der ser du tydelig det at samtykkekompetanse ikke er relevant for avgjørelsen om tvang eller ei. 
Man kan nekte hjelp og være samtykkekompetent og alikevel få vedtak om tvang, jeg har som nevnt erfaring med dette. 

Skrevet

Den aktuelle helsehjelpen betyr ikke at personen ikke er samtykkekompetent totalt sett. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Og der ser du tydelig det at samtykkekompetanse ikke er relevant for avgjørelsen om tvang eller ei. 
Man kan nekte hjelp og være samtykkekompetent og alikevel få vedtak om tvang, jeg har som nevnt erfaring med dette. 

Du sier du har erfaring, men du kommer med mye feilinformasjon.

Jeg har også erfaring og da snakker vi mye erfaring. Jeg hadde mange innleggelser før endringen om samtykkekompetanse kom i 2017 og mange innleggelser etter denne endringen.så jeg har masse kunnskap på dette feltet noe det er veldig tydelig at du ikke har. Ikke bare tar du feil på det med bruk av tvang, men også når du begynner å blande inn økonomiske avgjørelser når det snakkes om samtykkekompetanse. Og ja kravet om manglende samtykkekompetanse gjelder ikke hvis du utgjør en akutt og alvorlig fare for eget liv eller andres liv eller helse,men dette gjelder da i akuttilfeller og kravet om manglende samtykkekompetanse må komme raskt på plass for å kunne eventuelt holde pasienten lengre på en tvangsparagraf

https://www.helsedirektoratet.no/rundskriv/psykisk-helsevernloven-med-kommentarer/gjennomforing-av-psykisk-helsevern/4-4-vilkar-for-vedtak-om-undersokelse-og-behandling-uten-eget-samtykke

«Første ledd annet punktum. Det er et vilkår for å kunne vedta undersøkelse og behandling etter § 4-4, at pasienten mangler samtykkekompetanse. Det betyr at pasienter som har samtykkekompetanse, kan nekte å ta imot tilbud om undersøkelse og behandling.»

https://www.helsedirektoratet.no/rundskriv/psykisk-helsevernloven-med-kommentarer/saerlige-samtykkebestemmelser#paragraf-2-1-hovedregelen-om-samtykke

«Manglende samtykkekompetanse er et vilkår for bruk av tvang i det psykiske helsevernet.»

1. Nye regler om krav om manglende samtykkekompetanse ved bruk av tvang etter psykisk helsevernloven

Etter endringer i psykisk helsevernloven med virkning fra 1. september 2017,er det et vilkår at pasienten må mangle samtykkekompetanse følgende vedtak:

Anonymkode: 17535...644

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Er det ikke snakk om utredning av fysisk sykdom her eller misforstår jeg hi? I så fall er ikke tvang veldig relevant 

• Liker 1
Skrevet

Takk for svar til alle sammen. Jeg må bare forsøke mer for å få familiemedlemmet til å ta imot helsehjelp. 

Skrevet
minister-mio skrev (På 22.2.2025 den 19.06):

Er det ikke snakk om utredning av fysisk sykdom her eller misforstår jeg hi? I så fall er ikke tvang veldig relevant 

Trådstarter skriver fysisk og psykisk helse.

Anonymkode: 17535...644

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...