Gå til innhold

Har det noe for seg å trykke "avvis" på cookies?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

EU har jo gitt oss den gaven at vi må trykke "godta alle" eller "tilpass cookis" på alle nettsider.

Jeg trykker alltid "tilpass cookis" og deretter "avvis".

Jeg tenker at jeg beskytter noen av mine persondata ved å gjøre det. Men har det egentlig noe for seg? Kan jeg like gjerne trykke "godta alle"?

Så vidt jeg vet så vet nettsidene alt om meg uansett hva jeg trykker på. Dette med å avvise cookies var kanskje en greie i 2010. Men er helt meningsløst nå eller?

Anonymkode: a21a2...498

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Datatilsynet skriver om cokies og den nye ekomloven.

Sitat

https://www.datatilsynet.no/aktuelt/aktuelle-nyheter-2024/nye-cookie-regler-fra-1.-januar/

Stortinget vedtok ny ekomlov som trådte i kraft 1. januar 2025. Den nye loven sier at bruk av informasjonskapsler (cookies) og lignende teknologier krever et samtykke som er gyldig etter personvernforordningen (GDPR) for å være lovlig. Datatilsynet og Nasjonal kommunikasjonsmyndighet (Nkom) skal ha felles tilsynsmyndighet med bestemmelsen. Endringen innebærer at norsk rett er i samsvar med EU-retten når det gjelder cookies og lignende teknologier, og at norske internettbrukere i Norge får et sterkere vern mot sporing på nett.

(..)(..)
Den største endringen i de nye reglene er at samtykke til bruk av cookies og lignende teknologier må oppfylle kravene til samtykke i personvernforordningen for å være gyldig. Frem til nå har det for eksempel vært tilstrekkelig at standardinnstillinger i nettlesere tillater cookies.

Endret av TBL12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det kommer an på hva slags nettside du er inne på. Som oftest er avvisning av cookies en god ting.

På min nettside tilbyr jeg tjenester, der det er en fordel at nettleseren husker informasjonen mellom besøkene.

Ved å bruke cookies (krypterte/sikrede) så eliminerer jeg behovet for å registrere brukeren og dermed behovet for å be brukeren om personlig informasjon.

Denne cookien lagrer bare et par ting som ikke går under personvern, men preferanser.

De brukerne som blokkerer eller avviser cookies får fortsatt tjenestene, men på langt nær like gode tjenester.

Anonymkode: fe1ba...7c1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...