AnonymBruker Skrevet 22. februar #1 Skrevet 22. februar Jeg har de senere årene merket at jeg oftere kan reagere på mat, som oftest ved at jeg kan få magesmerter (tildels kraftige) og føle meg oppblåst osv. Jeg spiser stort sett sunn og ren mat i hverdagen, lager ting fra bunnen av osv, så «normen» er et godt kosthold. Jeg lurer på om årsaken til smertene er om maten er «uvant» for meg, og at det er derfor jeg får smerter, eller om det er alderen, da jeg ikke har reagert på dette da jeg var yngre. Jeg er 45 år. Maten jeg reagerer på kan være ulike ting; noen søtstoffer, klementiner, linser, juice, noen yoghurttyper. Jeg kan spise både fet og krydret hjemmelaget mat, men reagerer ofte på den jeg kjøper «ute». I går bestilte vi mat på jobb, og jeg spiste blant annet pommes frites med grillkrydder. Hadde så vond og oppblåst mage etterpå at jeg måtte legge meg nedpå og kneppe opp buksa… 🥺🙈 Før har jeg spist «alt» uten å reagere på noe. Er det alderen? 😅 Anonymkode: 9a86b...576
AnonymBruker Skrevet 22. februar #2 Skrevet 22. februar Linser og belgfrukter generelt er det mange som reagerer på. Linser inneholder bla mye lektiner som er uheldig for fordøyelsen. Det kan være at du har utviklet IBS og derfor er ømfintelig for visse ingredienser, alt fra krydder til oljer og hvordan maten er tilberedt. Min mage har fått det bedre med å kutte ut alt av bønner og linser, og heller fokusere på rent kjøtt/fisk. Det kan ta tid å finne ut av mageproblematikk, og IBS kan oppstå akutt uavhenig om man er 45 eller 25 år Anonymkode: 6f854...0ea
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå