AnonymBruker Skrevet i går, 09:21 #1 Del Skrevet i går, 09:21 Hvor lang tid tok det før du i din første lederjobb var ganske trygg? Jeg er relativt ny i lederjobben og føler tidvis på en usikkerhet på om jeg er tydelig og klar nok i ulike situasjoner. Det har vært situasjoner hvor jeg har gjort ting annerledes enn lederen før meg, og selv om jeg mener jeg har gjort ting riktig så blir jeg noe usikker når avgjørelsen tydelig ikke blir særlig godt mottatt av noen av medarbeiderne. I slike situasjoner kan jeg noen ganger kjenne på en følelse av å bli overkjørt av en rutinert ringrev på avdelingen. Jeg kan bli litt famlende og usikker i min argumentasjon, og føle på en utilstrekkelighet jeg tenker jeg som leder ikke bør føle på. Om jeg blir overrasket over noe blir svaret fortere famlende enn om jeg er forbredt på en situasjon, men som leder må jeg jo også kunne være stødig i overraskende situasjoner også. Jeg er imponert over mennesker (leder eller ei) som klarer å være tydelig i enhver situasjon. Jeg er ikke en leder som bare tar avgjørelser over hodet på medarbeidere, jeg hører hva de sier og tar hensyn til det, men må i enkelte tilfeller (naturlig nok) skjære gjennom og ta en avgjørelse som ikke alle liker, og noen ganger som ingen liker. Da kan det bli litt surmuling fordi noen mener jeg ikke tar hensyn til hva de sier. Det er ikke sagt direkte, men inntrykket er at noen på avdelingen ser på meg som for lojal på styringer som kommer over meg i bedriften, og at jeg godtar for mye fra nivået over. Jeg vet at noe av det viktigste som leder er å motivere de ansatte, ha en visjon å jobbe mot, være god på kommunikasjon, være åpen og ta i mot konstruktiv kritikk. Å gjøre dette samtidig som man er ny i lederrollen og har ganske kort fartstid i bedriften før lederrollen, noe som innebærer at det fortsatt er mye å sette seg inn i, er et kunststykke jeg føler jeg ikke får til enda. Jeg trives i jobben og variasjonen i den, og er sikker på at dette blir bra når det har gått enda noe tid, men nå føles det litt kaotisk, overveldende og som at jeg ikke har kontroll. Det er mye tankespinn rundt lederjobben og jeg har litt vanskeligheter med å koble av på kvelder og helger. Hvor lang tid tok det før du var trygg og god i din lederrolle? (Jeg leste en tråd her på forumet om historier om dårlige ledere, og fikk litt selvtillit av å lese den. For slik som de eksemplene er jeg ikke!) Anonymkode: 2532a...2ff 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 09:40 #2 Del Skrevet i går, 09:40 Som leder så må man tåle å ta upopulære avgjørelser, stikke seg ut. Gjøre alle til lags går ikke. For noen ligger det naturlig. Jeg er litt som deg, ønsker å samarbeide med folk istedetfor å lede de. Gjete og motivere voksne folk som tross alt får lønn ligger ikke hos meg, derfor holder jeg meg på utførende nivå Anonymkode: 1c540...003 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21 timer siden #3 Del Skrevet 21 timer siden Å gå fra vanlig stilling til leder samme sted er ikke bare enkelt. Plutselig er du overordnet dine tidligere kolleger. Men fordelen er at du kan vise til at du vet hvordan det er "på gulvet". Generelt blir jo ledere mer nøye evaluert og mer snakket om enn andre på arbeidsplassen, men det kan sikkert lønne seg å være ganske ærlig på at du selv fortsatt er ganske ny i stillingen. Kanskje du rett og slett kan si at du trenger litt betenkningstid hvis saker kommer uforvarende. Da får du vist at du ikke tror du vet bedre enn alle andre, og når du kommer med en beslutning senere vet folk at du faktisk har tenkt gjennom det. Anonymkode: 31d40...524 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21 timer siden #4 Del Skrevet 21 timer siden Jeg avanserte innen samme bedrift jeg jobbet i. Helt ærlig så var jeg komfortabel og trygg som leder fra dag 1. Jeg fikk jo noe dritt også fra noen som «ikke likte meg», men når jeg gode grunnlag for mine beslutt så kan jeg også argumentere enkelt for de. Anonymkode: 4c3da...cbc Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18 timer siden #5 Del Skrevet 18 timer siden Har du lederutdannelse? Erfaring med ledelse? Det høres nemlig ikke sånn ut, og det er superslitsomt for de som skal ha deg som leder. Joda ledere må av og til ta upopulære avgjørelser, men når ingen av dine ansatte kan se hvorfor så er avgjørelsen neppe så rett som du tror. Selv om noe er lite populært kan det være forståelse, når det mangler så er det fordi avgjørelsen er feil i mange tilfeller. Å være mellomleder innebærer å innføre ting toppen har bestemt, men det innebærer også å ivareta sine ansatte, og det er det svært mange nyansatte ledere med flink pinke syndrom som glemmer. De er så opptatt av å gjøre rett ovenfor toppen at de glemmer ansvaret de har for at undersåttene skal ha et levelig miljø og nok ressurser til å utføre jobben. Dårlige ledere kan ruinere en arbeidsplass, derfor bør alle som ta på seg en lederjobb også ta relevant utdannelse, så de er kvalifisert for jobben. Anonymkode: 7994d...b57 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14 timer siden #6 Del Skrevet 14 timer siden AnonymBruker skrev (9 timer siden): Som leder så må man tåle å ta upopulære avgjørelser, stikke seg ut. Gjøre alle til lags går ikke. For noen ligger det naturlig. Jeg er litt som deg, ønsker å samarbeide med folk istedetfor å lede de. Gjete og motivere voksne folk som tross alt får lønn ligger ikke hos meg, derfor holder jeg meg på utførende nivå Anonymkode: 1c540...003 Har du vært leder lenge? Jeg syns også det er noe unaturlig å motivere og "heie" fram folk. Anonymkode: 2532a...2ff Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14 timer siden #7 Del Skrevet 14 timer siden AnonymBruker skrev (6 timer siden): Å gå fra vanlig stilling til leder samme sted er ikke bare enkelt. Plutselig er du overordnet dine tidligere kolleger. Men fordelen er at du kan vise til at du vet hvordan det er "på gulvet". Generelt blir jo ledere mer nøye evaluert og mer snakket om enn andre på arbeidsplassen, men det kan sikkert lønne seg å være ganske ærlig på at du selv fortsatt er ganske ny i stillingen. Kanskje du rett og slett kan si at du trenger litt betenkningstid hvis saker kommer uforvarende. Da får du vist at du ikke tror du vet bedre enn alle andre, og når du kommer med en beslutning senere vet folk at du faktisk har tenkt gjennom det. Anonymkode: 31d40...524 Takk for tips! At jeg kommer til å bli snakket om er jeg sikker på, og det går fint. Men jeg har også sagt til de ansatte at dersom det er noe de er misfornøyd med så er det bare å snakke med meg, for jeg får ikke endret stort hvis jeg ikke vet. Anonymkode: 2532a...2ff Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14 timer siden #8 Del Skrevet 14 timer siden AnonymBruker skrev (6 timer siden): Jeg avanserte innen samme bedrift jeg jobbet i. Helt ærlig så var jeg komfortabel og trygg som leder fra dag 1. Jeg fikk jo noe dritt også fra noen som «ikke likte meg», men når jeg gode grunnlag for mine beslutt så kan jeg også argumentere enkelt for de. Anonymkode: 4c3da...cbc Flott at du var trygg fra dag en. Hva tror du gjorde det? Anonymkode: 2532a...2ff Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14 timer siden #9 Del Skrevet 14 timer siden AnonymBruker skrev (4 timer siden): Har du lederutdannelse? Erfaring med ledelse? Det høres nemlig ikke sånn ut, og det er superslitsomt for de som skal ha deg som leder. Joda ledere må av og til ta upopulære avgjørelser, men når ingen av dine ansatte kan se hvorfor så er avgjørelsen neppe så rett som du tror. Selv om noe er lite populært kan det være forståelse, når det mangler så er det fordi avgjørelsen er feil i mange tilfeller. Å være mellomleder innebærer å innføre ting toppen har bestemt, men det innebærer også å ivareta sine ansatte, og det er det svært mange nyansatte ledere med flink pinke syndrom som glemmer. De er så opptatt av å gjøre rett ovenfor toppen at de glemmer ansvaret de har for at undersåttene skal ha et levelig miljø og nok ressurser til å utføre jobben. Dårlige ledere kan ruinere en arbeidsplass, derfor bør alle som ta på seg en lederjobb også ta relevant utdannelse, så de er kvalifisert for jobben. Anonymkode: 7994d...b57 Jeg har lederutdanning, men det er en del år siden. Erfaring har jeg naturlig nok ikke når jeg er ny som leder. Hva legger du i at jeg vil være superslitsom for medarbeiderne å ha som leder? Jeg ser at jeg skrev noe som kan misforstås. Når jeg skrev at det ikke ble særlig godt mottatt av noen av medarbeiderne, så ville det vært bedre av meg å bruke enkelte. Det var ikke samtlige som ikke tok det godt i mot. Hva mener du når du skriver at noen nye er for opptatt av å gjøre rett ovenfor toppen? Jeg kan jo ikke overse styringen derfra. Anonymkode: 2532a...2ff Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1 time siden #10 Del Skrevet 1 time siden AnonymBruker skrev (22 timer siden): Om jeg blir overrasket over noe blir svaret fortere famlende enn om jeg er forbredt på en situasjon, men som leder må jeg jo også kunne være stødig i overraskende situasjoner også. Jeg er imponert over mennesker (leder eller ei) som klarer å være tydelig i enhver situasjon. Det er helt ok, særlig i begynnelsen, å si at man må tenke på noe eller dobbeltsjekke før man kan gi et svar. Det er mye bedre enn å kaste seg ut i en diskusjon man ikke er forberedt på, særlig når den man snakker med kanskje er negativ i utgangspunktet. Generelt bør du også ha tenkt gjennom hva slags reaksjoner du kan få på endringer. Endringer vil svært ofte møte motstand, og den motstanden bør ikke komme overraskende. Er det omfattende endringer, bør man invitere inn tillitsvalgte for å diskutere disse først. Og som mellomleder er man alltid mellom barken og veden. Det er en rolle man må finne seg i å ha. Samtidig må man da kjenne både ledelsen og de under seg godt og klare å være i forkant. Jeg forhandler mye med min leder om tidsrammer. Jeg kan få til deg meste, men jeg får det ikke til i går. Hvis jeg skal få til gode endringsprosesser, trenger jeg tid. Samtidig er jeg tydelig overfor mine ansatte på at noen ting er som de er. Vi har ikke mer penger enn vi har, da må vi ta noen vonde valg. Og vi kan være uenig i strategiene som er valgt, men vi må faktisk rette oss etter dem. Ønsker man ikke det, er det tross alt frivillig å jobbe her. Nå er det fire år siden jeg ble leder. I perioder sliter jeg fortsatt med å legge fra meg jobben, men jeg står trygt i jobben og blir ikke lenger utslitt av den. Anonymkode: 17dbd...4da Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27 minutter siden #11 Del Skrevet 27 minutter siden Hvis du er min leder som fikk fast stilling som leder i fjor sommer, er du ikke en god leder. Min leder evner ikke å forstå ansattes rettigheter og behov. Anonymkode: 1f954...5ab Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå