Gå til innhold

Sparekonto for barn

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hvis det er "dine" penger (altså penger dere har spart) ville jeg også satt det inn på egen konto i din bank. Er det ungens egne konfirmasjonspenger/sommerjobb ol kan man jo ikke bare det, men ville helt klart snakket sammen om det. Ungene mine har bedt meg om å ha det meste de tjener på en konto de ikke har tilgang til. Ene har tatt 30% av alt hun har tjent til vanlig forbruk, den andre har tatt 5%, resten på sparing. Veldig kjekt når de har trengt penger til bil/hus/reise.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Har far satt inn penger på denne kontoen? Og er han disponent slik at han får det med seg i det hele tatt? 

Jeg ville nok gjort som du planlegger, kanskje avtale med gutten at han kan få 10 000 nå, men du passer på resten. 

Tjener han penger slik at du kunne satt de inn på BSU "for ham" i noen år før han kommer skikkelig inn i arbeidslivet? 

Anonymkode: 05582...266

Far satte tidligere inn 100kr mnd i noen år. Så han har vel kanskje bidratt med 5-10000kr totalt. Når jeg går inn på kontoinformasjon er det bare mitt navn som står som disponent. Det var jeg som åpnet kontoen. Men det er jo 18 år siden så jeg husker ikke hva som sto på papirene da. 

Han har ikke noe fast deltidsjobb så han har ikke mulighet til å spare noe selv. Skal være lærling til høsten.

Anonymkode: 5b9db...83f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
solsolsol skrev (3 timer siden):

Hvis det er "dine" penger (altså penger dere har spart) ville jeg også satt det inn på egen konto i din bank. Er det ungens egne konfirmasjonspenger/sommerjobb ol kan man jo ikke bare det, men ville helt klart snakket sammen om det. Ungene mine har bedt meg om å ha det meste de tjener på en konto de ikke har tilgang til. Ene har tatt 30% av alt hun har tjent til vanlig forbruk, den andre har tatt 5%, resten på sparing. Veldig kjekt når de har trengt penger til bil/hus/reise.

Det er konfirmasjonspenger, dåpspenger, bursdagspenger + penger jeg og far har spart. Men er jo ikke det at jeg ikke vil han skal få pengene. Men at det ikke blir blåst vekk på ingenting

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Litt utenom emnet, men ikke helt heller; Er det ingen som har den gode gamle "sparegrisen" lenger? Altså at man sparer kontanter til barna på egne sparegriser?

Anonymkode: 31580...e10

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har det samme, men er noen år til 18 år enda. Frem til da så har jeg gjør jeg mitt beste for ar ungdommen skal forstå viktigheten av å fordele pengene utover og ikke minst spare.

Det har jeg gjort ved å gi månedslønn som skal gå til kos, sminke eller andre produkter. Når denne lønnen er brukt opp så blir det ikke mer penger på. Da har hun måttet prioritere, og har kjent mange ganger på hvor ubehagelig det er å gå lenge uten egne penger.

Dette har gitt resultater og nå er hun veldig opptatt av at pengene skal strekke til. Hun prøver å jobbe for å samle mer penger og hater når når kontoen er tom. Større kjøp er alltid gjennomtenkt.

Som en som har kjørt hue og rævva full i gjeld selv på dumme ting, så har jeg kommet frem til at dette er beste måten for min datter.

Når vi da kommer til da 18 års dagen, så vil hun bli veiledet og pengene står til disposisjon på to forskjellige kontoer. En brukskonto og en sparekonto. Har hun ikke lært til da, så må hun fortsette å lære på samme måte tenker jeg.

Forsvinner pengene på tull, så er det lærdom i det også.

Anonymkode: a66ae...c29

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 22.2.2025 den 9.51):

Har sparekonto til barna i deres navn som er sperret frem til de er 18 år. Nå er det ikke lenge igjen før eldste er 18, og jeg kjenner jeg er litt stressa over at han da får tilgang til kontoen. Det er ikke det at det er enormt mye penger der, men det er jo en pen sum som jeg gjerne vil han skal ha til når han virkelig trenger det. Jeg er redd for at han kommer til å bruke det uvettigt når han får den tilgangen, og da er det jo egentlig ikke noe jeg kan gjøre for å stoppe han. 
Vurderer nå å ta en prat med han og foreslå at det blir satt på en sparekonto der det blir stående til han virkelig trenger dette. 

Hva slags erfaring har andre her med denne problemstillingen?

Så tar du grep og sørger for at pengene ikke blir tilgjengelig før han er eldre. 

Anonymkode: 35301...8ef

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Litt utenom emnet, men ikke helt heller; Er det ingen som har den gode gamle "sparegrisen" lenger? Altså at man sparer kontanter til barna på egne sparegriser?

Det er veldig for de minste barna,  vil jeg tro. Jeg kjøpte sparegriser til de to eldste barnebarna mine på 3 og 5 år, der får de litt småpenger fra meg og mannen min hver gang vi sees. Tenker at de pengene blir satt inn på konto når barna blir større.

Anonymkode: cf671...199

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jeg har det samme, men er noen år til 18 år enda. Frem til da så har jeg gjør jeg mitt beste for ar ungdommen skal forstå viktigheten av å fordele pengene utover og ikke minst spare.

Det har jeg gjort ved å gi månedslønn som skal gå til kos, sminke eller andre produkter. Når denne lønnen er brukt opp så blir det ikke mer penger på. Da har hun måttet prioritere, og har kjent mange ganger på hvor ubehagelig det er å gå lenge uten egne penger.

Dette har gitt resultater og nå er hun veldig opptatt av at pengene skal strekke til. Hun prøver å jobbe for å samle mer penger og hater når når kontoen er tom. Større kjøp er alltid gjennomtenkt.

Som en som har kjørt hue og rævva full i gjeld selv på dumme ting, så har jeg kommet frem til at dette er beste måten for min datter.

Når vi da kommer til da 18 års dagen, så vil hun bli veiledet og pengene står til disposisjon på to forskjellige kontoer. En brukskonto og en sparekonto. Har hun ikke lært til da, så må hun fortsette å lære på samme måte tenker jeg.

Forsvinner pengene på tull, så er det lærdom i det også.

Anonymkode: a66ae...c29

Jeg er egentlig enig, og det høres ut som du har gjort en god jobb, men ettersom det er «mine» penger som jeg har spinket og spart opp til dem så er det rett og slett ikke aktuelt med en lærepenge som potensielt koster 2-300 000. Sine egne penger kan de gjøre det med. 

Anonymkode: 86869...23c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 22.2.2025 den 11.28):

Hvordan vet du at TS ikke har spart i fond? Stod det der? Svaret ditt er jo fullstendig irrelevant for TS.

Jeg sparer for barna både i fond og på sparekonto. Det ville vært fullstendig hodeløst å putte alle pengene i fond. 

Anonymkode: db49d...748

Hvorfor er det hodeløst? 

Jeg har hatt samme fond siden 70 tallet. Helt uproblematisk.  

Anonymkode: a3465...2e4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Det er jo litt som å lære dem å putte pengene i madrassen, det er aldri for tidlig å lære om renters rente 😄 Litt småpenger som spares til is på sommeren fra besteforeldrene er greit nok, og de bør selvfølgelig få et forhold til kontanter også, men å lære seg at penger sparer man i banken/fond tenker jeg er greit på alt over 200 kr.

Det er mye snakk om kontanter om noe skjer, men jeg ser for meg at det veldig raskt går tilbake til bytte av varer tjenester om verden går åt skogen nå, kontanter blir veldig fort bare papir etter en atomkrig. Penger er jo bare verdt noe så lenge alle er enige i det, de har ingen verdi i seg selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (41 minutter siden):

Da spiser inflasjon opp beløpet før en rekker å bruke det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Det er jo litt som å lære dem å putte pengene i madrassen, det er aldri for tidlig å lære om renters rente 😄 Litt småpenger som spares til is på sommeren fra besteforeldrene er greit nok, og de bør selvfølgelig få et forhold til kontanter også, men å lære seg at penger sparer man i banken/fond tenker jeg er greit på alt over 200 kr.

Det er mye snakk om kontanter om noe skjer, men jeg ser for meg at det veldig raskt går tilbake til bytte av varer tjenester om verden går åt skogen nå, kontanter blir veldig fort bare papir etter en atomkrig. Penger er jo bare verdt noe så lenge alle er enige i det, de har ingen verdi i seg selv.

AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Ikke nødvendigvis. Det gjelder å tenke litt smart. Her får barne-barna en Wiener Filharmoniker 1ozt sølvmynt 999,9 rent sølv av og til. Valør 1,5 euro. Verdistigningen er mye høyere en inflasjonen, de ruster ikke, brenner ikke opp,  etter dagens verdi verdt ca 400kr/stk og er et glimrende betaling/byttemiddel i tilfelle krig/kriser. Uansett blir det en hyggelig sum å veksle inn om en del år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hele tiden vært en god rollemodell med å bruke penger på viktige ting som bolig. Bolig er den største utgiften til de aller fleste. Barnet mitt forsto dette allerede da det var 7 år, og nå er barnet snart 18 og har spart opp egenkapital nok til å ta opp lån når den dagen kommer. Vi foreldre kan bestemme veldig mye hvordan våre barn skal se verden, med å være rollemodeller. Men om du sitter å tar selfies på instagram, så får du barn som er overfladiske. Din feil da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 22.2.2025 den 10.35):

Du har gjort to dumme valg, desverre. Det ene er at du sparte i barnets navn. Hadde du spart i ditt navn kunne du disponert pengene til barnet ble mer modent. Og den andre tabben er at du ikke sparte i fond. Du har gått glipp av ti tusenvis av kroner i avkastning. Les og lær andre foreldre! 

Anonymkode: 7da6b...c2d

Dette! 

Anonymkode: b8b28...b03

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Sparte på sparegris før. Men det er blitt så vanskelig å få tømt den da banken vi har ikke tar imot lengre, så da må du gå til innskuddsautomat for å tømme den. For mye styr til at det er verdt det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Vi har, hvert barn sparer på et syltetøyglass med hull i lokket

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

En tømmer de jo og setter inn på konto etterhvert. Er motivasjonen det gir en ikke skal glemme her

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Vi sparer til våre i fond, men det står under vårt navn, kun merket med barnas. Aldri om de får tilgang til de før det faktisk trenger det, i form av ek til bolig eller førerkort feks.

Anonymkode: 5275c...4ee

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...