Gå til innhold

Sparekonto for barn

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Har sparekonto til barna i deres navn som er sperret frem til de er 18 år. Nå er det ikke lenge igjen før eldste er 18, og jeg kjenner jeg er litt stressa over at han da får tilgang til kontoen. Det er ikke det at det er enormt mye penger der, men det er jo en pen sum som jeg gjerne vil han skal ha til når han virkelig trenger det. Jeg er redd for at han kommer til å bruke det uvettigt når han får den tilgangen, og da er det jo egentlig ikke noe jeg kan gjøre for å stoppe han. 
Vurderer nå å ta en prat med han og foreslå at det blir satt på en sparekonto der det blir stående til han virkelig trenger dette. 

Hva slags erfaring har andre her med denne problemstillingen?

Anonymkode: 5b9db...83f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg tenkte det samme, og et par måneder før 18 års dagen til poden, lagde jeg en ny sparekonto i min egen nettbank, merket den med sønnens navn, og overførte hele beløpet fra kontoen i hans navn, til den i mitt navn (men merket med hans navn). Ellers er det temmelig usikkert hva de pengene ville blitt sløst vekk på. Gaming, hovedsaklig, tenker jeg.

Der sto de trygt til den dagen han skulle begynne og ta førerkortet som 19 åring. Brukte dem til det og betalte timene for han. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk selv tilgang til mine sparepenger da jeg var 18. De gikk dessverre til fest og morro i løpet av et års tid. Det er grunnen til at vi har valgt å spare til barna på på en sparekonto vi kun har endret navnet til barnas navn. De kommer ikke til å få tilgang til pengene før de evt skal kjøpe leilighet, bil eller annet fornuftig, Er det mulig å flytte pengene til en slik konto? 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Du har gjort to dumme valg, desverre. Det ene er at du sparte i barnets navn. Hadde du spart i ditt navn kunne du disponert pengene til barnet ble mer modent. Og den andre tabben er at du ikke sparte i fond. Du har gått glipp av ti tusenvis av kroner i avkastning. Les og lær andre foreldre! 

Anonymkode: 7da6b...c2d

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ja det er dette jeg har tenkt på om jeg skal åpne en konto i mitt navn og føre alt over der. Jeg har disposisjon over kontoen så jeg kan gjøre dette. Men litt av problemstillingen her er at jeg og barnets far ikke er sammen og vi har svært lite og dårlig kommunikasjon. Jeg kan ikke snakke med han om dette, og da er jeg redd det vil bli mer problemer hvis jeg plutselig har "tatt ut" alle pengene fra barnets konto. Jeg vil bare barnets beste, og jeg ønsker ikke at pengene som jeg har spart siden han var født skal brukes på tull. Men jeg selv fikk også tilgang til sparekonto da jeg var 18, og jeg brukte pengene på tull. Kjøpte iallfall ikke noe av verdi. Og angrer jo på dette i dag. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Million skrev (1 time siden):

Jeg tenkte det samme, og et par måneder før 18 års dagen til poden, lagde jeg en ny sparekonto i min egen nettbank, merket den med sønnens navn, og overførte hele beløpet fra kontoen i hans navn, til den i mitt navn (men merket med hans navn). Ellers er det temmelig usikkert hva de pengene ville blitt sløst vekk på. Gaming, hovedsaklig, tenker jeg.

Der sto de trygt til den dagen han skulle begynne og ta førerkortet som 19 åring. Brukte dem til det og betalte timene for han. 

Snakket du med han før du gjorde dette? Stilte han ikke spørsmål til hvor pengene var? Sønnen min vet jo at han har sparekonto. Er satt inn alt han fikk til konfirmasjon blant annet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Snakket du med han før du gjorde dette? Stilte han ikke spørsmål til hvor pengene var? Sønnen min vet jo at han har sparekonto. Er satt inn alt han fikk til konfirmasjon blant annet. 

Nei. Han visste ikke om den, og det var stort sett penger jeg hadde spart av barnetrygd og noe/deler av bursdagspenger. Han er ikke konfirmert, så ikke noe sånt stort beløp pr gang. Stort sett bare penger jeg har satt inn nå og da (faren hans hadde aldri spart en krone til sønnen vår).

Han fikk førerkortet for pengene, så de ble brukt på han. Jeg fortalte han at jeg brukte penger jeg hadde spart til førerkortet hans + penger fra min egen lomme, til førerkortet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (50 minutter siden):

Du har gjort to dumme valg, desverre. Det ene er at du sparte i barnets navn. Hadde du spart i ditt navn kunne du disponert pengene til barnet ble mer modent. Og den andre tabben er at du ikke sparte i fond. Du har gått glipp av ti tusenvis av kroner i avkastning. Les og lær andre foreldre! 

Anonymkode: 7da6b...c2d

Hvordan vet du at TS ikke har spart i fond? Stod det der? Svaret ditt er jo fullstendig irrelevant for TS.

Jeg sparer for barna både i fond og på sparekonto. Det ville vært fullstendig hodeløst å putte alle pengene i fond. 

Anonymkode: db49d...748

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Million skrev (1 time siden):

Nei. Han visste ikke om den, og det var stort sett penger jeg hadde spart av barnetrygd og noe/deler av bursdagspenger. Han er ikke konfirmert, så ikke noe sånt stort beløp pr gang. Stort sett bare penger jeg har satt inn nå og da (faren hans hadde aldri spart en krone til sønnen vår).

Han fikk førerkortet for pengene, så de ble brukt på han. Jeg fortalte han at jeg brukte penger jeg hadde spart til førerkortet hans + penger fra min egen lomme, til førerkortet.

En liten digresjon om det er greit. :) Synes han nå i voksen alder at det var greit å droppe konfirmasjon? Har ei selv som ønsker å droppe konfirmasjon og jeg er så redd hun skal angre, men vi har nesten ikke familie så for oss er det litt unødvendig å ha det?

Anonymkode: 6f31e...a87

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

En liten digresjon om det er greit. :) Synes han nå i voksen alder at det var greit å droppe konfirmasjon? Har ei selv som ønsker å droppe konfirmasjon og jeg er så redd hun skal angre, men vi har nesten ikke familie så for oss er det litt unødvendig å ha det?

Anonymkode: 6f31e...a87

Han har ikke et kristent ben i kroppen, og hater oppstyr og alt sånt. Han har aldri nevnt konfirmasjon etter praten vi hadde. Jeg sa at hvis han er personlig kristen, kan vi holde konfirmasjon for han fordi det er en kristen skikk. Men jeg kom ikke til å holde konfirmasjon kun for at han skulle håve inn penger og gaver. Han sa nei, han hadde ikke behov for konfirmasjon.

Han fikk dog noen penger av oss foreldre og besteforeldre likevel, som han kjøpte ny pc for. Sånn at han også "fikk noe", slik vennene hans fikk på samme tid.

Kan legge til at han heller ikke er døpt, da jeg mener det er feil å stå der i kirken og love Gud og hvermann at dette barnet skal oppdras kristent, når man ikke har de minste planer om det i det hele tatt. Jeg har respekt for kirken, og nekter å stå der og lyve. Hvis man ikke tror på det, skal man heller ikke stå der og si det og love det. Mannen min hadde heller ikke noe ønske eller behov for en dåp. Så vi fylte ut et skjema og sendte til Folkeregisteret og slik fikk han sitt navn offisielt, kort og greit.

Nok avsporing :) 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Bekymringen min er russetid

Anonymkode: 46030...dda

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror det er mulig å sperre kontoen lengre. Men det må gjøres før barnet fyller 18 år. Sørg da for å ha disposisjonsrett til kontoen. Da kan du oppheve sperregrensen om det blir nødvendig. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg hadde nok flyttet pengene om mulig. Har selv spart opp litt til ungene i fond, står i mitt navn. Har ikke hatt en enorm avkastning, men bedre enn bankrente, håper å kunne gi dem 150 000 hver.

Eldste brukte konfirmasjonspengene på førerkort (hun ønsket å ta det, er ikke et krav 😄), så får hun fondspengene når hun skal kjøpe et sted å bo. Hos henne brenner penger hull i lomma så hun får ikke tilgang til pengene (det er nesten utelukkende penger jeg har spart selv, ikke gaver).

Yngste får vi se hva velger, hun har ikke snakket så mye om førerkort. Hun er mye flinkere til å spare, men hun får heller ikke tilgang, må nesten være likt der.

Anonymkode: 86869...23c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er det en ide å opprette boligsparekonto (ikke BSU) i barnets navn? Da kan pengene kun brukes til bolig, og står fortsatt i barnets navn.

F.eks Nordea, men det er kanskje noen med bedre rente der ute. Jeg har ikke søkt opp og sjekket.

https://www.nordea.no/privat/vare-produkter/sparing-og-investering/sparing-pa-konto/boligsparekonto.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Har sparekonto til barna i deres navn som er sperret frem til de er 18 år. Nå er det ikke lenge igjen før eldste er 18, og jeg kjenner jeg er litt stressa over at han da får tilgang til kontoen. Det er ikke det at det er enormt mye penger der, men det er jo en pen sum som jeg gjerne vil han skal ha til når han virkelig trenger det. Jeg er redd for at han kommer til å bruke det uvettigt når han får den tilgangen, og da er det jo egentlig ikke noe jeg kan gjøre for å stoppe han. 
Vurderer nå å ta en prat med han og foreslå at det blir satt på en sparekonto der det blir stående til han virkelig trenger dette. 

Hva slags erfaring har andre her med denne problemstillingen?

Hvor mye er det snakk om? Vet han om kontoen? Betaler dere førerkort? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Artig. Folk her inne stoler ikke på at sine egne barn skal ta riktige valg når de fyller 18 år(dårlig oppdragelse) men de stoler på svarene de får fra totalt ukjente som de ikke vet noe om. 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
Juliv skrev (4 timer siden):

Hvor mye er det snakk om? Vet han om kontoen? Betaler dere førerkort? 

Rundt 100000,-. Ja han vet om kontoen. Og jeg betaler førerkort. Men han har vært veldig gira på å kjøpe seg bil allerede, så jeg måtte sette ned foten der og da at det var dyrt å ha bil og han må nesten vente til han får førerkortet før vi kjøper det. Så regner med han vil bruke litt penger på bil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Sniff76 skrev (6 timer siden):

Er det en ide å opprette boligsparekonto (ikke BSU) i barnets navn? Da kan pengene kun brukes til bolig, og står fortsatt i barnets navn.

F.eks Nordea, men det er kanskje noen med bedre rente der ute. Jeg har ikke søkt opp og sjekket.

https://www.nordea.no/privat/vare-produkter/sparing-og-investering/sparing-pa-konto/boligsparekonto.html

Tror ikke jeg ønsker å binde pengene til det

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Ja det er dette jeg har tenkt på om jeg skal åpne en konto i mitt navn og føre alt over der. Jeg har disposisjon over kontoen så jeg kan gjøre dette. Men litt av problemstillingen her er at jeg og barnets far ikke er sammen og vi har svært lite og dårlig kommunikasjon. Jeg kan ikke snakke med han om dette, og da er jeg redd det vil bli mer problemer hvis jeg plutselig har "tatt ut" alle pengene fra barnets konto. Jeg vil bare barnets beste, og jeg ønsker ikke at pengene som jeg har spart siden han var født skal brukes på tull. Men jeg selv fikk også tilgang til sparekonto da jeg var 18, og jeg brukte pengene på tull. Kjøpte iallfall ikke noe av verdi. Og angrer jo på dette i dag. 

Har far satt inn penger på denne kontoen? Og er han disponent slik at han får det med seg i det hele tatt? 

Jeg ville nok gjort som du planlegger, kanskje avtale med gutten at han kan få 10 000 nå, men du passer på resten. 

Tjener han penger slik at du kunne satt de inn på BSU "for ham" i noen år før han kommer skikkelig inn i arbeidslivet? 

Anonymkode: 05582...266

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Rundt 100000,-. Ja han vet om kontoen. Og jeg betaler førerkort. Men han har vært veldig gira på å kjøpe seg bil allerede, så jeg måtte sette ned foten der og da at det var dyrt å ha bil og han må nesten vente til han får førerkortet før vi kjøper det. Så regner med han vil bruke litt penger på bil.

Jeg synes virkelig ikke du skal bekymre deg. Om han velger å bruke pengene på bil, så får han i det minste en veldig god lærepenge i hva ting faktisk koster og det er en billig skole i den store sammenhengen. Han vil raskt lære verdien av penger når han må dekke forsikring, drivstoff og vedlikehold selv. Det kan være en av de beste måtene å få økonomisk forståelse på, og jeg tror han kommer til å vokse mye på det.  Du har gjort en god jobb han vil ikke bare sløse pengene på en tur til Ibiza og en dyr klokke. Det er helt naturlig for en 18-åring å ønske seg bil, og han vil lære mye av å ta ansvar for den selv.😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...