Gå til innhold

Kan hjernen til kompisen min være permanent ødelagt? Skriver bare uforståelige meldinger.

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

- Han har alltid vært litt treg, også kommunikativt.

- Langvarig alkoholproblem.

- Hjerneinfarkt for to år siden.( jeg har ikke innsikt i om det var en forkalkning eller blødning..) Var 48 når det skjedde.

Mye her selvsagt som taler for at du ikke er helt oppe å går i toppetasjen. Det er trist, for jeg har hatt tett kontakt med han for mange år siden. Men jeg får ingenting ut av det nå. Jeg må svare "HÆ?" på så og si alle sms. Møtte han på café én eneste gang en god stund etter slaget han fikk. Ingen spesielle lammelser å se i ansiktet, ingen uttalt afasi, han fant ordene han lette etter. Men kommunikasjonen var bare i hans egen verden. Tok overhode ikke til seg det jeg sa, selv ikke når det var en forlengelse av hans eget tema. Virket også som han var desperat etter å få anerkjennelse. Hytta mi, bilen min, jeg har gjort dét og det osv.. Jævlig slitsomt og samtidig dørgende kjedelig.

Det kunne kanskje vært så enkelt som det. At han higer etter oppmuntring og anerkjennelse fordi nettverket rundt han ikke er like tilgjengelig som før. Vet ikke helt. Han har ikke vært en del av min omgangskrets på mange år, men han tok kontakt og jeg prøver å være imøtekommende. Nå har det imidlertid gått såpass med tid at jeg vet ikke om jeg gidder/orker å bruke mer energi på det. Kan kanskje bare svare med et smiletegn hver gang skriver noe.

For tekstmeldinger er bare helt uten logikk. Skrivefeil som er så store at det ikke er mulig å tolke hva det egentlig skulle ha vært. Igjen, ingen respons på det du skriver, i beste fall et lattertegn e.l. 

Er han i det hele tatt klar over sin egen opptreden? Kan noen andre ha fortalt han om problemet? Jeg ville vært fristet til å redegjøre for han hvordan jeg opplever han, veie mine ord selvsagt, men likevel. Tenker han bare ville blitt usigelig nedbrutt av det. Og hva er egentlig vitsen?

Anonymkode: 10a33...5ee

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

- Han har alltid vært litt treg, også kommunikativt.

- Langvarig alkoholproblem.

- Hjerneinfarkt for to år siden.( jeg har ikke innsikt i om det var en forkalkning eller blødning..) Var 48 når det skjedde.

Mye her selvsagt som taler for at du ikke er helt oppe å går i toppetasjen. Det er trist, for jeg har hatt tett kontakt med han for mange år siden. Men jeg får ingenting ut av det nå. Jeg må svare "HÆ?" på så og si alle sms. Møtte han på café én eneste gang en god stund etter slaget han fikk. Ingen spesielle lammelser å se i ansiktet, ingen uttalt afasi, han fant ordene han lette etter. Men kommunikasjonen var bare i hans egen verden. Tok overhode ikke til seg det jeg sa, selv ikke når det var en forlengelse av hans eget tema. Virket også som han var desperat etter å få anerkjennelse. Hytta mi, bilen min, jeg har gjort dét og det osv.. Jævlig slitsomt og samtidig dørgende kjedelig.

Det kunne kanskje vært så enkelt som det. At han higer etter oppmuntring og anerkjennelse fordi nettverket rundt han ikke er like tilgjengelig som før. Vet ikke helt. Han har ikke vært en del av min omgangskrets på mange år, men han tok kontakt og jeg prøver å være imøtekommende. Nå har det imidlertid gått såpass med tid at jeg vet ikke om jeg gidder/orker å bruke mer energi på det. Kan kanskje bare svare med et smiletegn hver gang skriver noe.

For tekstmeldinger er bare helt uten logikk. Skrivefeil som er så store at det ikke er mulig å tolke hva det egentlig skulle ha vært. Igjen, ingen respons på det du skriver, i beste fall et lattertegn e.l. 

Er han i det hele tatt klar over sin egen opptreden? Kan noen andre ha fortalt han om problemet? Jeg ville vært fristet til å redegjøre for han hvordan jeg opplever han, veie mine ord selvsagt, men likevel. Tenker han bare ville blitt usigelig nedbrutt av det. Og hva er egentlig vitsen?

Hmm, litt vanskelig å forstå hva som egentlig gjør han uforståelig? Er det fordi han skriver dårlig, eller er der usammenhengende? Jeg tenker på om han har typ dysleksi, eller kanskje han har alkoholdemens, eller - hvis han snakker veldig uforståelig og om rare ting, psykose? 

Anonymkode: de3dd...dc2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Kanskje du skulle begynt med deg selv, skrive mer forståelig og faktisk få frem poenget ditt.

Anonymkode: eb025...340

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hmm, litt vanskelig å forstå hva som egentlig gjør han uforståelig? Er det fordi han skriver dårlig, eller er der usammenhengende? Jeg tenker på om han har typ dysleksi, eller kanskje han har alkoholdemens, eller - hvis han snakker veldig uforståelig og om rare ting, psykose? 

Anonymkode: de3dd...dc2

Bra spørsmål. Samtidig litt vanskelig å besvare. Setninger kan være normale. De kan imidlertid inneholde et ord eller to som umulig kan være en tastefeil/korrigering. "smmørg".. etc. Det han skriver kan det legges til et bilde ved, men hvor det skrevne og bildet har null sammenheng. Som noe. Har nok en følelse av at de fleste meldinger kommer når han er påvirket av alkohol ja..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ingen her kan svare på om din venns hjerneskade er permanent.

Anonymkode: 5fca3...876

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ingen her kan svare på om din venns hjerneskade er permanent.

Anonymkode: 5fca3...876

Nei, men noen kan ha erfaring fra lignende tilfeller. Godt nok det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Kanskje du skulle begynt med deg selv, skrive mer forståelig og faktisk få frem poenget ditt.

Anonymkode: eb025...340

Det var merkelig, forstod alt hva TS skrev. 

Anonymkode: f3f58...832

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har venner som ofte skriver mld jeg må tolke, men det har med dysleksi, adhd og slike ting å gjøre. Og så noen som tror jeg er helt med på tankegangen deres, uten å gi noen kontekst. Men jeg sitter ikke å lurer på om jeg skal droppe de av den grunn da. Hadde tilbydd meg å hjelpe dem, hvis det var noe jeg kunne gjøre.

Anonymkode: 2225d...6ef

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Du sier han har et langvarig alkoholproblem. Folk som ikke er edru skriver gjerne usammenhengende og ulogiske meldinger.

Anonymkode: fd469...1e8

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Han har helt klart en afasi, en følgetilstand som både kan skyldes hjerneslaget og hjerneorganisk "slitasje" etter mangeårig alkoholoverforbruk. Drikker han fremdeles? I så fall bør han absolutt kutte det ut, for å bedre forholdene i hjernen.

Du bør jo være der for ham, som en venn, det høres ut som han ikke har mange andre som bryr seg. Det å sende et smilefjes, evt å ringe han når han sender melding, kan jo være en løsning. Og si det til ham: jeg forstår faktisk ikke hva du prøver å skrive til meg. Det er vanskelig å oppfatte budskapet, si det heller til meg når vi snakker.

https://www.lhl.no/lhl-hjerneslag/livet-etter/afasi--sprakvansker-som-rammer-hele-livet/

Anonymkode: 7101d...f93

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Han prøver vel så godt han kan.. Om det er hjerneskade så kan han ikke noe for det, og kan heller ikke skjerpe seg. 

Jeg ville bare svart litt hyggelig tilbake. "godt å høre fra deg, håper du har en fin lørdag 😊

Vennskap med noen som har kognitive utfordringer er ikke enkelt. Men kanskje du kan være et positivt tilskudd til livet hans. 

Anonymkode: 5ccdf...310

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Eksen min sliter med at han er periodedranker(har ikke noe bedre ord for det). Jeg er gla i han og vi har noe kontakt,for livet hans er tungt og jeg tror ikke han har så mange rundt seg. Han melder ofte mye når han har drukket og da er det slik du beskriver, helt goddag mannøkseskaft.. jeg blir tidvis litt lei..men tenker jaja og tenker at jeg er en av få som orker å ha noe kontakt med han når det er som det er.. så håper jeg at han får noe ut av disse meldingene på noe vis, at det gjør livet hans litt mer verdt å leve på en måte. Han er ikke ekkel eller noe sånt i meldingene(ikke som jeg klarer å tolke ut av det hvertfall), men det er helt umulig å skjønne helt hva han prøver å formidle med bilde og tekst som ikke henger sammen, ord som er skrevet såpass feil at jeg ikke skjønner meninga osv.. jeg sender smilefjes eller et eller annet sånt hans vei. Så fint bilde! Ser bra ut på hytta 😀 typ.. noe sånt.. håper jo han får livet på rett kjøl det hadde han fortjent. 

Anonymkode: 87294...71b

• Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hjernen lider under at en velger å misbruke alkohol.

Anonymkode: 0b6db...ca9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...