Gå til innhold

Bad i andre etasje

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Vi har et bad i andre etasje som trenger oppussing. Vi har noe slags baderomsplater på veggene som er stygge og flekkete. På gulvet har vi sånn gummi som heller ikke er fin. Ingen gulvvarme, det har det aldri vært. Forrige eier hadde et lite varmeovn på veggen som vi tok bort når vi flyttet inn.

Mannen og jeg er uenige mtp oppussing. Jeg mener at å kjøpe et nytt baderomssett gjør mye, resten kan stå som det gjør. Det er bare han som bruker badet oppe. Han vil at vi skal sette på nye baderomsplater på veggene og fliser på gulv, da må vi ha elektriker for varme i gulv. Og da blir det fort dyrt, for elektrikere er dyre.

Hva tenker dere? Jeg er ubestemt.

Anonymkode: ee8ee...21d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Hadde renovert hele baderommet. Baderom har begrenset levetid. 

Anonymkode: 3f252...c97

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hadde å tatt hele badet.

Du kan jo kjøpe kabler /matte dere ruller ut men ikke kobler selv til strømmen.  Vi gjorde det, så ko. Elektriker testet og koblet det til etterpå. 

Anonymkode: bfa42...43a

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ville tatt hele.

Er i det hele tatt usikker på om dere får lov til å gjøre det dere ønsker. Når man pusser opp må man følge siste våtromsstandard, ellers vil dere få store problemer med forsikringen. 

Anonymkode: 5ad13...0de

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ville totalrenovert badet og fått varmekabler på gulv og fliser på gulv. Ville tatt den kostnaden og fått et bad det er hyggelig og fint å komme inn i. Man kan ha fliser på gulv, men nye og moderne baderomsplater på veggene. Det er en rimeligere løsning, både i materialer og arbeidskraft, da det tar kortere tid å sette opp enn fliser på veggene.

Det du snakker om at du vil, er som å sette leppestift på grisen. Hjelper ingenting når resten er stygt og gammelt.

Anonymkode: 82f43...d7a

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Er det nødvendig med varme i gulvet på et bad i 2. etasje?

Hvis badet er gammelt ville jeg ha byttet veggplater og gulv. Vi skal begynne på tilsvarende prosjekt til sommeren, badet er fra 70-tallet. Men vi skal ikke flytte på rør eller noe elektrisk, så vi slipper å ha inn rørlegger og elektriker. 

Anonymkode: faf79...d76

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Det er ikke stygt, etter min mening. Og synes det er bortkastet å bruke penger unødvendig. Badet funker som det skal og brukes ikke like ofte som badet i første etasje. Dessuten må vi ha noen til å gjøre det for oss, da vi ikke kan det selv.

Ts

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Er det nødvendig med varme i gulvet på et bad i 2. etasje?

Hvis badet er gammelt ville jeg ha byttet veggplater og gulv. Vi skal begynne på tilsvarende prosjekt til sommeren, badet er fra 70-tallet. Men vi skal ikke flytte på rør eller noe elektrisk, så vi slipper å ha inn rørlegger og elektriker. 

Anonymkode: faf79...d76

Badet er 20 år gammelt.

Ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er åpenbart at her tar man hele badet og oppruster det til ny standard med ny membran.

Slik du beskriver badets nåværende tilstand er det en uke unna en alvorlig vannlekkasje som forringer hele husets verdi.

Endret av Snok1
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Snok1 skrev (Akkurat nå):

Det er åpenbart at her tar man hele badet og oppruster det til ny standard med ny membran.

Slik du beskriver badets nåværende tilstand er det en uke unna en alvorlig vannlekkasje som forringer hele husets verdi.

Hva snakker du om?

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det er ikke stygt, etter min mening. Og synes det er bortkastet å bruke penger unødvendig. Badet funker som det skal og brukes ikke like ofte som badet i første etasje. Dessuten må vi ha noen til å gjøre det for oss, da vi ikke kan det selv.

Ts

Du sier jo stikk motsatt i HI. 

AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Vi har noe slags baderomsplater på veggene som er stygge og flekkete. På gulvet har vi sånn gummi som heller ikke er fin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Hva snakker du om?

Vannlekkasje, særlig i andre etasje, vil gjøre veldig store skader.

Er badet 20 år gammelt kan forsikringsselskapet raskt nekte utbetalinger, da det er uansvarlig å ikke ha gjort nødvendig vedlikehold. Og ikke minst om dere først gjør oppgraderinger uten å følge ny våtromsstandard, da mister dere alle rettigheter. 

Dette er noe det potensielt er ekstremt dyrt å "spare" penger på. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Når badet er 20 år, så er det fullstendig bortkastet å kun legge plater. Enten renoverer man baderommet slik at det holder dagens standard, eller så tar man kun billig kosmetikk fiksing som bytte innredning, i påvente av renovering.

Anonymkode: 86a63...7a3

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Når badet er 20 år, så er det fullstendig bortkastet å kun legge plater. Enten renoverer man baderommet slik at det holder dagens standard, eller så tar man kun billig kosmetikk fiksing som bytte innredning, i påvente av renovering.

Var det ikke nøyaktig det hun foreslo?

Jeg ville ikke pusset opp et bad bare fordi man vil ha det penere, men om det er tegn til ekte slitasje eller noe som kan påvirke selve huset ville jeg gjort det skikkelig (og lagt varmekabler med det samme)

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
solsolsol skrev (17 minutter siden):

Jeg ville ikke pusset opp et bad bare fordi man vil ha det penere, men om det er tegn til ekte slitasje eller noe som kan påvirke selve huset ville jeg gjort det skikkelig (og lagt varmekabler med det samme)

Mannen vil pusse det opp for å få det penere men ikke jeg, da badet er brukbart. Ingen slitasje eller noe, det er tatt godt vare på.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (46 minutter siden):

Du sier jo stikk motsatt i HI. 

Ja, me. det er ikke direkte stygt. Ikke fine vegger og gulv, men det er brukbart.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Mannen vil pusse det opp for å få det penere men ikke jeg, da badet er brukbart. Ingen slitasje eller noe, det er tatt godt vare på.

Det er jo mannen som bruker badet.... Du sier det er stygt, ikke stygt, og frem og tilbake. Er det fordi det ikke gagner deg at du ikke vil bruke penger? 

Hadde noe betydd noe for min mann ville jeg strukket meg lenger enn når noe betyr noe for meg selv. For det er ikke ofte han har meninger om hvordan det ser ut hjemme. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Ja, me. det er ikke direkte stygt. Ikke fine vegger og gulv, men det er brukbart.

Hadde det vært du som hadde villet gjøre endringer der og mannen var uenig, så hadde pipa hatt en annen lyd. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Vi har et bad i andre etasje som trenger oppussing. Vi har noe slags baderomsplater på veggene som er stygge og flekkete. På gulvet har vi sånn gummi som heller ikke er fin. Ingen gulvvarme, det har det aldri vært. Forrige eier hadde et lite varmeovn på veggen som vi tok bort når vi flyttet inn.

Mannen og jeg er uenige mtp oppussing. Jeg mener at å kjøpe et nytt baderomssett gjør mye, resten kan stå som det gjør. Det er bare han som bruker badet oppe. Han vil at vi skal sette på nye baderomsplater på veggene og fliser på gulv, da må vi ha elektriker for varme i gulv. Og da blir det fort dyrt, for elektrikere er dyre.

Hva tenker dere? Jeg er ubestemt.

Kan dere ikke renovere badet på en mer kontnadsvennlig måte? Man trenger ikke gulvvarme dersom det er i andre etasje, og spesielt om det ikke er hovedbadet. dersom det på død og liv skal være fliser, så må man ha gulvvarme ellers blir det iskaldt på gulvet. Fliser er et dyrt alternativ grunnet gulvvarme og arbeid med ny membran og flis/flislegging er dyrt. 

Dere kan jo legge nytt gulvbelegg (i dag finnes det veldig mange fine belegg), her kan det også legges en type gulvvarme som er billigere og mindre arbeidsomt. Uansett så vil jeg valgt belegg dersom man ikke skal ha gulvvarme, da blir ikke gulvet iskaldt. 

Man kan legge badromsplater i våtsone, og ellers vanlige veggplater utenom, som males med våtromsmaling. 

Er det dusj på badet, eller bare et toalett rom? Om det er dusj, husk å sette inn avtrekksvifte eller friskluftsventil. Bytt vindu om det er vindu på badet. 

Ville fikset rør, med rør i rør, for å forhindre en evt lekkasje senere- spesielt om det er rør i veggene.

Alt dette får dere gjort til under halve prisen av å bytte rørsystem, legge membran og fliser, samt gulvvarme. Likevel har dere renovert badet. 

Anonymkode: 74410...91c

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
solsolsol skrev (50 minutter siden):

Det er det hun sa ja, og det stikk motsatte av hva mannen sier/ønsker... Men kunne sikkert spesifisere bedre hvis det var vanskelig forstå, at jeg er enig med henne og uenig med mannen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...