Gå til innhold

2 åringen min sover bare 9 timer natt, er ikke det veldig lite?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Sover fra 20-5. 

Siden hun er oppe så tidlig så sover hun 30-45 min på dagen, stort sett fra 12.30. Kan denne lille luren ødelegge så mye for natten? Sovner fort når hun legges 20, har prøvd å legge tidligere, men hun sovner aldri før 20 uansett. 

har ved et par anledninger prøvd uten lur, da sovner hun sittende i sofaen fra 15 ca.. 

vi begynner å bli veldig slitne av at hele huset vekkes 5.. 

Anonymkode: b3b78...bbc

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Da sønnen min var liten, var han likedan. Sov aldri mer enn 9-10 timer om natten hele barndommen. Vi ble vant til at han var en "korttidssover". Han sov aldri noensinne lenge på dagtid heller. En venninne som hadde en jevnaldrende sønn som meg, fortalte at hennes sønn gjerne sov 2-3 timers "lurer" på dagtid. Jeg måpte. Min sønn sov typisk i 20-30 minutter, og i noen sjeldne tilfeller hvis jeg gikk og vognen var i bevegelse, kunne han ligge i ro i en time. Om han sov dypt hele tiden vet jeg ikke, men det var altså maks 30 min på dagtid hjemme/inne. Om jeg gikk tur med han i vognen når han skulle sove, så våknet han og skrek innen et par minutter etter at vognen stoppet. 

Min sønn la seg klokken åtte hver kveld og sov til ca kl 05, kanskje 05.30 om vi var heldige, akkurat som din. Sånn var det bare. Skulle vi få noe særlig søvn, måtte vi legge oss tidlig selv. Ikke sitte i sofaen hele kvelden og se på tv.

Endret av Million
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Vår sover 21-06. Sover dupp på 1-2 timer da, så mer totalt i døgnet. Har alltid sovet mindre enn andre i døgnet, men søvnbehov er ikke likt fordelt.

Anonymkode: 11807...6e6

AnonymBruker
Skrevet

Klarer dere å legge henne tidligere på dagen? 

Når hun står opp 5 er det muligens litt sent med blund 12.30. 

Anonymkode: bea7d...5c3

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Mitt barn våkner også i 5 tiden om hun sovner senere enn 18.30. Sovner hun til 18.30 så sover hun til 06-06.30.

Anonymkode: d3934...a60

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Klarer dere å legge henne tidligere på dagen? 

Når hun står opp 5 er det muligens litt sent med blund 12.30. 

Anonymkode: bea7d...5c3

Vi har prøvd å legge henne fra 11-12 tiden og, men da er hun ikke trøtt nok. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Mitt barn våkner også i 5 tiden om hun sovner senere enn 18.30. Sovner hun til 18.30 så sover hun til 06-06.30.

Sovner hun på dagen, som 5-10 minutter i bilen, da sovner hun ikke før i 20 tiden på kvelden. Da våkner hun mellom 4 og 5 om morgenen. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (52 minutter siden):

Sover fra 20-5. 

Siden hun er oppe så tidlig så sover hun 30-45 min på dagen, stort sett fra 12.30. Kan denne lille luren ødelegge så mye for natten? Sovner fort når hun legges 20, har prøvd å legge tidligere, men hun sovner aldri før 20 uansett. 

har ved et par anledninger prøvd uten lur, da sovner hun sittende i sofaen fra 15 ca.. 

vi begynner å bli veldig slitne av at hele huset vekkes 5.. 

Her måtte vi kutte dagduppen  tidlig så det ble litt mer søvn. Sov endelig hel natt og lengre.

Anonymkode: f0ff4...ae1

AnonymBruker
Skrevet

Min sov også bare 8-9 timer på den alderen (eller, fortsatt også…), men med insomnia var det mer fra 23 til 8 😵‍💫

Anonymkode: b93a3...349

AnonymBruker
Skrevet

Synes det høres lite ut ja.

Vår sover fra ca 18.30 til 6. Og en dagdupp på rundt halvannen time.

Han sover nok mer enn snittet, men tror vanlig søvnbehov for alderen er rundt 11-13 timer?

Klart barn er ulike. Men er hun grinete på dagtid?

Anonymkode: 8db01...5eb

Skrevet

På tide å slutte å sove på dagen

AnonymBruker
Skrevet
NakenPanda skrev (31 minutter siden):

På tide å slutte å sove på dagen

Det virker ikke som det vil løse problemet med oppvåkning kl. 05?

Ts skriver jo at de har prøvd uten lur på dagen, men at datteren da dupper kl. 15. Uansett vil vel det å kutte dagsoving  bare føre til at datteren sovner tidligere på kvelden, men våkner like tidlig om morgenen?

Anonymkode: c1fe3...089

AnonymBruker
Skrevet

Er barnet blid og fornøyd, og utvikler seg normalt? 

Et av mine barn sov fra 19.30-0430. Våknet blid som en sol. Hvilte gjerne 30 min av og til på dagtid, men sovnet sjelden. Fornøyd hele dagen.

Anonymkode: 79c0d...91e

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er nok mindre enn gjennomsnittet, men om det er lite i form av for lite, må komme an på om barnet er opplagt og fornøyd på dagtid. 

Ett av våre barn sov fra 19 - 07, og sov stort sett ikke på dagen da hun var to. Det yngste sov omtrent fra 20 - 05, men sov som regel to timer på dagtid.

Anonymkode: 939c9...c41

Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Det virker ikke som det vil løse problemet med oppvåkning kl. 05?

Ts skriver jo at de har prøvd uten lur på dagen, men at datteren da dupper kl. 15. Uansett vil vel det å kutte dagsoving  bare føre til at datteren sovner tidligere på kvelden, men våkner like tidlig om morgenen?

Anonymkode: c1fe3...089

All dag-soving gjør natten kortere og i overgangstiden må man bare aktivere og holde ungen oppe til 20 så skal de se at etter en uke ordner det seg.

Vår 3 åring gjorde akkurat det samme når han var 2+ og nå er han 2030 til 0700 hver dag. Hvis han dupper 30 min på dag koster det oss fort en time på kvelden.

AnonymBruker
Skrevet

Soving på dagtid ødelegger nattesøvnen her😅 Typ 2-3 timer mindre søvn, sovner senere og våkner tidligere. 

Vi kuttet bare duppen, tar 1-2 uker før ny rutine er inne, så må regne med at barnet blir litt trøtt på dagtid i starten…

Her legger 2 åringen seg kl 18.00. 

Anonymkode: 9827a...e90

AnonymBruker
Skrevet

Det er nok kutting av søvn på dag som må til ja. Venter bare på en litt god natt, klarer aldri å holde henne våken til kvelden når ho har stått opp 5 😅 i dag sovnet hun tidligere enn vanlig fordi vi kjørte lang tur i bil. Våknet fra lur kl 12, sovnet for kvelden 19.30, så spent på om det blir bedre i natt og vi kan prøve å kutte lur i morgen. 

ts

AnonymBruker
Skrevet

9 timer er mindre enn anbefalt, men så trenger også noen mindre søvn enn anbefalt. Kjipt nå, men dette kan være en fordel for barnet ditt senere i livet. F.eks sover nesten alle ungdommer for lite- mens for din blir kanskje lite søvn nok?

Jeg har og en 2 åring. Han har nettopp sluttet å sove på dagtid og sover nå fra 19.00 til 07.30, så 12,5 time. Før sov han fra 20.30 på kvelden og to timer på dagen. Han har alltid sovet mye, og trenger mye søvn. Det er jo deilig for meg- men kan kanskje bli en utfordring for barnet mitt når han blir større og søvn må konkurrere med annet.

Anonymkode: bb86f...349

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...