BobbySocks Skrevet 18 timer siden #21 Del Skrevet 18 timer siden AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Jeg er fullt klar over dette. Som jeg skrev har jeg telt kalorier tidligere og vet godt at en salat med ulike goder kjapt har flere kalorier enn f. eks. en skål med is og saus. Problemet mitt er ikke teorien. Jeg vet jo at man må være i kaloriunderskudd, fysisk aktivitet og helst spise sunt. Jeg spør her fordi dette nå ikke er nok. Anonymkode: 275e6...c48 Men hvor har du lagt deg på kcal? 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18 timer siden #22 Del Skrevet 18 timer siden Har du snakket med legen om dette? Men, kan jo også hende du trenger mer enn to styrkeøkter. Og hvordan er de øktene? For min del måtte jeg ha Pt for å klare å presse meg gjennom en lang nok styrkeøkt for å få skikkelig resultater. Ikke alltid lett å legge ned nok innsats alene. I tillegg lurt med kondisjon også, ville supplert med to intervalløkter hver uke. Uansett bare bra, vekta eller ei for min del funk periodisk faste bedre enn fokus på sunn mat. Typ 16:8 eller gjerne 18:6 for min del noen dager i uka. En 24 timer i ny og ne. Om ikke du har testet så prøv, for spiser man hele tiden fordi det spises med få kalorier er man kanskje nesten like langt… mengden blir jo kanskje for stor totalt sett. Prøv 18:6, er begrenset hva man rekker å spise på 6 timer midt på dagen. Men da må jo det man spiser være godt planlagt, og dekkende for hva kroppen trenger. Da kan man ikke leve på salatblader lenger. Men egg, avokado og andre ting som holder deg mett lenge og er næringsrikt. Så er det ofte slik at kroppen kan bli stresset av å få alt for lite kalorier, og heller ønske å holde på det du har… særlig fettreservene! Så alt for lite er heller ikke ensbetydende med rask vektnedgang alltid. Anonymkode: 2ceed...f37 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18 timer siden #23 Del Skrevet 18 timer siden Jeg har gått ned 11 kilo på noen måneder. Spiser litt mindre, men spiser sjokolade, snacks i små mengder hvis jeg får lyst på. Men løper 8-10 km 5-6 ganger i uka. Det er 500 kalorier forbrent. Anonymkode: 5dd93...5d0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18 timer siden #24 Del Skrevet 18 timer siden AnonymBruker skrev (1 time siden): Opplagt ikke kaloriunderskudd, selv om du ønsker å tro det. Desverre så forholder ikke kroppen seg til ønsker. er du vektstabil nå så er du akkurat på vedlikehold, og det er jo bra - da er det jo lett å ta grep. Legg på 1 time powerwalk eller annen kardio om dagen så er du i underskudd dersom du ikke spiser mer. Anonymkode: 1faae...1c5 Nei, ikke nødvendigvis. For det kan hende kroppen har skrudd ned forbrenningen noe. Det er ikke noe man nødvendigvis merker i det daglige. Det kan være små endringer i veiving med armene, risting av føttene, hvordan man sover, pulsen, pusten, mange ting. Er kostholdet endret vil det også ofte påvirke hva kroppen gjør med maten man spiser (forbrenner det, bruker det til å bygge nytt vev, lar det passere ufordøyd osv). Det er tusen ting som gjør dette ekstremt mye mer komplekst enn at vi kan telle minutter på en joggetur og kalorier på en pose gulrøtter. Hvis du ikke er går ned i vekt er du selvsagt per definisjon ikke i underskudd. Men vekten din sier lite om hvor mye fett du har. Det kan være væske, det kan være økt muskelmasse. Fett måler du best med speil og/eller målebånd. Det er fullt mulig å bli slankere samtidig som man går opp i vekt. Anonymkode: 51f03...1a1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18 timer siden #25 Del Skrevet 18 timer siden Har du riktig macrossmmensettning i hvert måltid? i tillegg til styrketrening, bør du prøve å få til en rask gåtur hver dag (helts på over en time, men alt er bedre enn ingenting). Anonymkode: 42540...86c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18 timer siden #26 Del Skrevet 18 timer siden Har selv gått ned 14 kg og 80 cm til sammen fra Mai 2024. Skal du ned i vekt er det på kjøkkenet du tar kg mest effektivt. Sørg for å ligge i et edru underskudd. Ligger du alt for lavt bli det bare håpløst. Trene styrke 3 ganger i uken. Og sørg for å gå minst 1 time hver dag. Ha kontroll makrosammensetning i måltidene. Bruk målbånd og ta bilder. Kan skje ting med kroppen selv om vekta står stille. Prioriter vann og nok søvn også. Finn en livsstil du kan leve med så det blir lett og holde. Anonymkode: adbe7...977 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16 timer siden #27 Del Skrevet 16 timer siden AnonymBruker skrev (4 timer siden): Hvis du over tid er i reelt kaloriunderskudd, og ikke går ned i vekt - da bør du undersøkes nøye. Da er du helt unik. Anonymkode: 8fe55...616 Ikke bare unik, men et sant mirakel. Anonymkode: b9a84...b4c 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16 timer siden #28 Del Skrevet 16 timer siden AnonymBruker skrev (2 timer siden): Jeg er fullt klar over dette. Som jeg skrev har jeg telt kalorier tidligere og vet godt at en salat med ulike goder kjapt har flere kalorier enn f. eks. en skål med is og saus. Problemet mitt er ikke teorien. Jeg vet jo at man må være i kaloriunderskudd, fysisk aktivitet og helst spise sunt. Jeg spør her fordi dette nå ikke er nok. Anonymkode: 275e6...c48 Hvis du trener mye styrke og du er 100% sikker på at du er i kaloriunderskudd så må det være muskler. Isåfall burde du se forskjell på kroppen selv om vekten ikke er annerledes. Du burde ha lavere fettprosent, dette kan måles i ett gym foreks. Hvis du ikke har gått opp i muskler så har du ikke vært i kaloriunderskudd. Isåfall burde du få det regner ut hos en profesjonell eller bare forsøke 100kcal mindre hver uke til du ser resultat. Men hvis du allerede veier veldig lite så er jo ikke dette sunt. Anonymkode: 8e44b...3e3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nymphadora Skrevet 16 timer siden #29 Del Skrevet 16 timer siden AnonymBruker skrev (2 timer siden): Jeg har vanligvis ingen problemer med å gå ned i vekt hvis jeg ønsker og vet akkurat hva jeg må spise for å oppnå dette. Da jeg en periode hadde en aktiv hormonell sykdom, klarte jeg ikke gå ned i vekt samme hvor mye jeg forsøkte. Jeg tror det er flere faktorer som spiller inn enn bare kalorier inn og ut. Anonymkode: cc9a6...ce2 Uansett hvordan man vrir og vender på det, så går man ned i vekt dersom man er i kaloriunderskudd og opp i vekt dersom man er i overskudd. Går man ikke ned i vekt, er man ikke i kaloriunderskudd. Selve regnestykket handler utelukkende om kalorier inn og ut. Det mange gjør feil, er å tenke at energibehovet holder seg stabilt gjennom livet, men der er det mange faktorer som spiller inn. Hvis ts spiser nøyaktig den mengden kalorier som tidligere har ført til vektnedgang, men likevel ikke går ned i vekt, da har energibehovet endret seg. Da må man enten redusere mengden kalorier inn eller bevege seg mer for å bruke mer energi. Mistenker man at endringer i energibehovet skyldes noe medisinsk og f.eks ikke bare naturlig nedgang pga alder, bør lege oppsøkes. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16 timer siden #30 Del Skrevet 16 timer siden Hva betyr "rundt" to ganger i uken trening? Er det stort sett en gang, og så en gang i måneden to på en uke? Hvis du skal være ærlig? Tenk godt etter om det faktisk er som du tror. Jeg ville byttet ut styrketreningen med noe som gir mer kondisjon. Løping og sykling i høyt tempo to ganger pr uke, pluss kanskje en lenger gåtur eller to pr uke. Dette bruker kalorier. Som de andre nevner, kan det godt være du regner feil mtp kaloriinntaket. Du skriver at du spiser "sunt", men man kan spise voldsomt mye sunne kalorier også. Mer enn man bør pr dag. Anonymkode: c4fad...a75 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16 timer siden #31 Del Skrevet 16 timer siden For mye kortisol over lang tid kan påvirke vekten, gjøre det vanskeligere å gå ned. Er du mye stresset? Anonymkode: 571b8...08c 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15 timer siden #32 Del Skrevet 15 timer siden Ser det et mange som påstår det utelukkende handler om kalorier inn og ut, dette er utdatert. Insulinresistens, økt kortisol, hvilke matvarer en spiser har også noe å si. Kalorier er en måleenhet for energi UTENFOR kroppen og tar ikke med hvordan ulike matvarer opptas som energi i kroppen, altså den termiske effekten. Anonymkode: 571b8...08c 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15 timer siden #33 Del Skrevet 15 timer siden AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Ser det et mange som påstår det utelukkende handler om kalorier inn og ut, dette er utdatert. Insulinresistens, økt kortisol, hvilke matvarer en spiser har også noe å si. Kalorier er en måleenhet for energi UTENFOR kroppen og tar ikke med hvordan ulike matvarer opptas som energi i kroppen, altså den termiske effekten. Anonymkode: 571b8...08c I all hovedsak koker det likevel ned til kalorier inn, kalorier ut. Men det er oppfunnet en million unnskyldninger. Husker godt da "tung beinbygning" var på moten Anonymkode: b9a84...b4c 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15 timer siden #34 Del Skrevet 15 timer siden AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Ser det et mange som påstår det utelukkende handler om kalorier inn og ut, dette er utdatert. Insulinresistens, økt kortisol, hvilke matvarer en spiser har også noe å si. Kalorier er en måleenhet for energi UTENFOR kroppen og tar ikke med hvordan ulike matvarer opptas som energi i kroppen, altså den termiske effekten. Anonymkode: 571b8...08c Nei det er ikke utdatert, de tingene du nevner påvirker sult/metthet-følelse og cravings, som kan gjøre det vanskeligere å spise innenfor. Kalorier inn og ut er fortsatt svaret på vektnedgang/oppgang. Anonymkode: 8e44b...3e3 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
sorthstudios Skrevet 15 timer siden #35 Del Skrevet 15 timer siden Det er VELDIG vanskelig å telle kalorier riktig om man ikke veier maten. Man anslår "dette er ca 70g", men så viser det seg å være 120. Slik sniker kalorier seg inn, og man går ikke ned i vekt . 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15 timer siden #36 Del Skrevet 15 timer siden Ikke overvurder effekten av trening på kaloriunderskuddet i hvert fall. Jeg trener i perioder hardt og mye, men går bare ned i vekt om jeg spiser maks 1400 kalorier per dag. Har en juksedag innimellom. Det hjelper på suget etter usunn mat. Anonymkode: 0d0b5...1db Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15 timer siden #37 Del Skrevet 15 timer siden sorthstudios skrev (1 minutt siden): Det er VELDIG vanskelig å telle kalorier riktig om man ikke veier maten. Man anslår "dette er ca 70g", men så viser det seg å være 120. Slik sniker kalorier seg inn, og man går ikke ned i vekt . Enig! Om man skal telle kalorier må man være ekstremt nøye. Ellers er det ingen vits. Anonymkode: 0d0b5...1db Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15 timer siden #38 Del Skrevet 15 timer siden AnonymBruker skrev (6 timer siden): Har prøvd å gå ned i vekt i flere måneder nå, men fettet rikker seg ikke. Spiser masse grønnsaker, fisk og sunn mat. Nesten aldri sukker eller godteri og drikker 1,5-2 liter vann om dagen. Jeg har telt kalorier før og vet at jeg må ligge i et relativt stort kaloriunderskudd når jeg tenker gjennom dagene. Jeg trener styrke rundt 2 ganger i uken. Hva skal jeg gjøre?! Og ikke si at jeg spiser mer enn jeg tror for det stemmer ikke Anonymkode: 275e6...c48 Gitt at du er en «normalt aktiv» kvinne (og dette er kg, så la oss anta), så skal du forbrenne 1800-2200 kcal per dag. Så 2000, sånn i snitt. Du beskriver ikke ytterligere daglig aktivitet utover 2 økter trening i uka, men vi kan anta at du utfører en normal mengde husarbeid og går i alle fall noe, sånn på det jevne. Dermed faller du i kategorien «inaktiv». Svaret er å øke mengden daglig aktivitet til forbrenningen din tilsvarer rundt 2000 kcal per dag. Legg inn 1-2 økter kardio og sørg for å få inn noe aktivitet hver eneste dag. Vi moderne mennesker er så vant til vår ekstremt inaktive livsstil at vi tror vi er «aktive» bare vi trener et par økter a 1 time i uka. Men det er fremdeles en ekstremt inaktiv hverdag. For de fleste er det ganske overraskende hvor mye aktivitet en «normalt sunn» livsstil innebærer. Men den må likevel etterstrebes. Jeg anbefaler at du trapper gradvis opp aktivitetsnivået. Bruk noen måneder på det. Gi deg selv rom til å øke kapasiteten gradvis, og ikke gå rett på og tror et skal gå bra. Og du skal aldri, noensinne, under noen omstendigheter (utover akutt sykdom eller rent midlertidig) under i snitt 1600 kcal per dag. Det er kroppens behov for å vedlikeholde viktige prosesser som du på ingen måte ønsker kutte ut. BobbySocks skrev (2 timer siden): Noe av problemet er jo at kaloriunderskudd ikke er en tall. Jeg må ligge på 1300kcal/d, mens ei jeg følger på insta ligger på 2500kcal/d og går ned en kg i uka. Det kan være vanskelig å finne sitt underskudd. Dersom du må ligge på 1300 og du altså er «normalt aktiv» (og ikke har diagnoser etc) så er legen din neste stopp. Det er på ingen måte normalt, og skal behandles som et tegn på sykdom. Ja, normalen er et spekter. Men den starter ikke på 1300. Den starter på 1800 for normalt friske mennesker i normal aktivitet. Og det er et lavt anslag. De fleste (igjen, normalt friske etc), bør miste vekt på 1800 kcal. Anonymkode: c3fc6...959 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14 timer siden #39 Del Skrevet 14 timer siden Du sier at du spiser sunt. Vet ikke helt hva det innebærer, men du kan vurdere å spise mer fett. Kroppen trenger fett for å forbrenne fett. Anonymkode: f2f45...d09 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14 timer siden #40 Del Skrevet 14 timer siden AnonymBruker skrev (4 timer siden): Jeg tror det er flere faktorer som spiller inn enn bare kalorier inn og ut. Anonymkode: cc9a6...ce2 Rent fysisk så må kroppen følge fysikkens lover. Hvis man ser bilder fra de horrible fangeleirene under krigen så ser det ut som om alle ble slanke av å få alt for lite mat (samt fryse og være utsatt for sykdom). Ingen av ofrene kunne på magisk vis holde på pondusen gjennom måneder med alt for lite mat... Men det å redusere kalorier inn betyr ikke nødvendigvis at du får mindre fett. Kroppen kan tenkes å endre forbruket av energi for å kompensere for redusert kalori-inntak, og da er man like langt. Anonymkode: 24a06...995 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå