AnonymBruker Skrevet 22. februar #1 Del Skrevet 22. februar Det er vanlig med bud når boliger skal selges. Hvorfor er ikke dette tilfellet for leiemarkedet? Jeg har en attraktiv 3-roms i Oslo sentrum som nå er nyoppusset og klar for nye leietakere. Kan jeg legge den ut og be om bud? Anonymkode: 95511...afa Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
stan Skrevet 22. februar #2 Del Skrevet 22. februar Det er vel ikke noe som forbyr deg det? Samtidig er det ikke bare månedlig husleie som avgjør hvor mye du tjener, men også hvor mye av tiden boligen er utleid. Ved å presse prisen opp vil leietaker være motivert til å finne seg noe rimeligere. Hvor fort får du da inn ny leietaker? Det er ikke noe enkelt svar på dette. 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. februar #3 Del Skrevet 22. februar Ja det kan du Du velger selv hvem du vil leie ut til Gi tilbakemelding om at sorry du er norsk, hetro , for gammel eller tror på jesus er ikke lov Anonymkode: d3c18...79e 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. februar #4 Del Skrevet 22. februar Jeg tror budgivning på leie kun kan fungere dersom leietaker initierer det. ellers lager du grobunn for forakt og en opplevelse av å bli utnyttet. det ble gitt bud over leiepris sist jeg leide ut, noe jeg avslo da jeg selv opplevde jeg hadde satt riktig pris fra begynnelsen, gjerne ikke den dagen budene kom, men seks mnd senere. Det lønner seg ikke med hverken misfornøyde leietakere eller for hyppigere utskiftninger. Anonymkode: a5a6d...9e8 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. februar #5 Del Skrevet 22. februar Mora mi leier ut til litt lavere pris enn dem rundt og har stort sett fine folk som bor lenge, hun slipper at folk flyttet raskt fordi det er for dyrt. Så som noen nevnte over så kan det være noe å tenke over 😊 Anonymkode: 6715c...3ee 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. februar #6 Del Skrevet 22. februar Som andre sier er der verdt det? Før vi kjøpte bodde vi hos en veldig hyggelig mann. Vi bodde der lenge pga han aldri økte husleien,vi tok vare på leiligheten som vår egen. Alle rundt oss fikk økt leie pr indeks. Han sa også at han ikke økte fordi vi var stabile og han ønsket oss boende der. Anonymkode: 0bf9b...0a4 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. februar #7 Del Skrevet 22. februar Hva ønsker du? Høyere pris i kortere perioder ad gangen eller langtidsleie? Om du ønsker det første, go for it. Anonymkode: 30a07...78d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. februar #8 Del Skrevet 22. februar Har leid ut leilighet i Oslo over flere år, og selv om jeg ofte har fått 50 meldinger på én time etter å ha lagt den ut på rett tidspunkt så ville jeg aldri vurdert å kjøre budrunde, rett og slett fordi det er den sikreste måten å frastøte seg de stabile og «gode» leietakerne. Du risikerer at det kun er de mest desperate som blir sittende og by over hverandre. Jeg har leid ut til «feil» personer tidligere og det er ikke verdt et par tusen mer i måneden, for å si det sånn. 😅 Anonymkode: ad74c...e60 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. februar #9 Del Skrevet 22. februar Ikke noe i veien for det, men jeg tror ikke det er veldig lurt. Som andre skriver så får du trolig høyere turn over på leietakere. Jeg leier bl.a. ut en stor og flott leilighet, et par-tre tusen under markedspris, i et område med mye studenter. Jeg har dessuten indeksregulert leien kun hvert annet år. Grunnen er at jeg har supre leieboere, og pengene tikker inn. Hadde jeg makset leien på dette objektet ville jeg risikert korte leieforhold, f.eks til studenter og andre. Da er også risikoen at jeg blir sittende med leieinntekter i bare 11 av årets 12 måneder. Jakten på RIKTIG leietaker er også et styr, personlig synes jeg det er slitsomt med alle triste menneskeskjebner som brettes ut i søknadene. Mellomperioden mellom leietakere er et styr, for da er det alltid noe som må fikses før nye beboere. Mye av den ekstra leieinntekten jeg kunne oppnådd forsvinner i skatt, og for meg i min hverdag så er tid penger. Så om jeg hadde fått inn 15-20' netto ekstra i året på en leilighet så er det absolutt ikke noe å hige etter i mitt tilfelle. Målet må være å ha leieboere som bor i boligen flest mulig år i slengen. Anonymkode: 5bd0c...035 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. februar #10 Del Skrevet 22. februar Dersom markedet snur (som det gjør i perioder med sommerferie for studenter osv) kan en slik løsning føre til at utleiere må by nedover for å få leietakere. Litt omvendt budrunde. Høres slitsomt ut det du skisserer. Og til forskjell fra budrunde ved kjøp og budgiver er låst til budrunden, vil nok en budgiver til leieobjekt se seg etter andre muligheter underveis. Så da sitter du der med kanskje bare en interessert på slutten som garantert vil si at "nå byr jeg ikke mot noen - mitt nye bud er..." Jeg leier ut, kanskje litt for rimelig. Men det gir meg stabile leietakere. Bare å det å slippe å legge ut, at leiligheten står tom en måned.. Verdt å "tape" 500-1000,- i måneden. Anonymkode: 6dd53...f23 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jdz Skrevet 22. februar #11 Del Skrevet 22. februar Jeg har en del erfaring med utleie og ville aldri gjort det. Personlig synes jeg det er på grensen til kynisme. Setter du en fornuftig pris, så får du den prisen du ber om. Utleiemarkedet er hett nok allerede. Om du vil ha høyest mulig pris, så leier du ut på AirBnB. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå