Gå til innhold

Magekatarr og alkohol

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg har magekatarr som kommer og går, og sånn har det vært gjennom mange år. Nå har det plutselig blusset opp igjen de siste dagene, og jeg aner ikke hvorfor. Imorra skal jeg etter planen ut å spise middag og drikke alkohol med venner jeg ikke ser så ofte, det har vært planlagt lenge. Typisk dårlig timing! Hvis jeg skal forsøke meg på litt alkohol, hva er da isåfall best å drikke i denne situasjonen? Hva er mest skånsomt for magen? Vet at man helst skal unngå alkohol ved magekatarr, og vanligvis gjør jeg det. Syns bare det var ekstra kjipt akkurat nå imorra😏

Anonymkode: 9d284...d10

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dytter😊

Skrevet

Dette må du nesten best kjenne på selv av hva magen tåler. Beste er vel kanskje å ta noe alkoholfritt?

chat gpt svarte dette: 

Hvis du har magekatarr (gastritt), bør du generelt unngå alkohol, da det kan irritere mageslimhinnen og forverre symptomene. Men hvis du ønsker å drikke alkohol i moderate mengder, er noen typer mildere enn andre:

1. Klare brenneviner (vodka, gin) – Disse inneholder færre irriterende stoffer enn mørkere brennevin og vin. Velg en variant uten smakstilsetninger, og bland den med vann eller en mild, syrefattig juice.

2. Hvite viner med lav syre – Tørr hvitvin med lav syre (f.eks. noen tyske Rieslinger eller Pinot Grigio) kan være mildere enn rødvin, som ofte inneholder mer tanniner og syrer.

3. Lett øl – Øl kan være problematisk fordi det inneholder kullsyre, men en lys lager med lav alkoholprosent kan være mindre irriterende enn sterkere øl eller mørke ølsorter.

Alkohol du bør unngå:

Rødvin – Har høyt syreinnhold og tanniner som kan irritere magen.

Sterk sprit (whisky, rom, cognac) – Inneholder mer komplekse forbindelser som kan forverre symptomer.

Drinker med kullsyre (øl, champagne, brusblandede drinker) – Kullsyre kan øke mageirritasjon.

For å minimere ubehag, drikk alltid med måte, spis før du drikker, og unngå krydret eller fet mat samtidig.

Anonymkode: e4138...a31

Skrevet

Vil sterkt fraråde alkohol. Sannsynligvis får du smerter. Det er vel ikke vits og gjøre det verre enn du allerede har det. Har selv hatt det flere ganger, ene gangen ble det så ille at de trodde jeg hadde fått hjerteinfarkt. ble frarådet sterk mat og alkohol. Vet det er kjipt men helsa bør vel komme foran noe annet. Du kan få magesår. 

Anonymkode: 9ca20...1bf

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Vil sterkt fraråde alkohol. Sannsynligvis får du smerter. Det er vel ikke vits og gjøre det verre enn du allerede har det. Har selv hatt det flere ganger, ene gangen ble det så ille at de trodde jeg hadde fått hjerteinfarkt. ble frarådet sterk mat og alkohol. Vet det er kjipt men helsa bør vel komme foran noe annet. Du kan få magesår. 

Anonymkode: 9ca20...1bf

Ja jeg vet, og jeg holder meg unna alkohol generelt når jeg har oppbluss. Men akkurat ikveld var det litt ekstra kjipt, og derfor undrer jeg om en type alkohol kan være bedre enn andre

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Dette må du nesten best kjenne på selv av hva magen tåler. Beste er vel kanskje å ta noe alkoholfritt?

chat gpt svarte dette: 

Hvis du har magekatarr (gastritt), bør du generelt unngå alkohol, da det kan irritere mageslimhinnen og forverre symptomene. Men hvis du ønsker å drikke alkohol i moderate mengder, er noen typer mildere enn andre:

1. Klare brenneviner (vodka, gin) – Disse inneholder færre irriterende stoffer enn mørkere brennevin og vin. Velg en variant uten smakstilsetninger, og bland den med vann eller en mild, syrefattig juice.

2. Hvite viner med lav syre – Tørr hvitvin med lav syre (f.eks. noen tyske Rieslinger eller Pinot Grigio) kan være mildere enn rødvin, som ofte inneholder mer tanniner og syrer.

3. Lett øl – Øl kan være problematisk fordi det inneholder kullsyre, men en lys lager med lav alkoholprosent kan være mindre irriterende enn sterkere øl eller mørke ølsorter.

Alkohol du bør unngå:

Rødvin – Har høyt syreinnhold og tanniner som kan irritere magen.

Sterk sprit (whisky, rom, cognac) – Inneholder mer komplekse forbindelser som kan forverre symptomer.

Drinker med kullsyre (øl, champagne, brusblandede drinker) – Kullsyre kan øke mageirritasjon.

For å minimere ubehag, drikk alltid med måte, spis før du drikker, og unngå krydret eller fet mat samtidig.

Anonymkode: e4138...a31

Takk😊

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...