AnonymBruker Skrevet 11 timer siden #41 Del Skrevet 11 timer siden Al Bundy skrev (2 timer siden): Gubrevraremævræl for en sutring av ts. Kanskje ts er den typen menneske som aldri burde kjøre bil for egen og andres sikkerhet? Det finnes hagevis av slike! Ta deg sammen og klar oppkjøring eller hold kjeft og lev livet uten bil, ingen medlidenhet fra meg. Slike kommentarer kan du spare deg for!🤡 Anonymkode: f1a37...429 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11 timer siden #42 Del Skrevet 11 timer siden Jeg tok førerkort for 4 år siden, var over 40. Det anbefales kanskje ikke 😄 Jeg var nervøs for å lære meg å kjøre og oppkjøring, men pleide å tenke at alle mulige folk har jo førerkort. Så hvorfor skulle ikke jeg klare det samme Har ikke kjørt i Oslo enda. Det føles skummelt ut Anonymkode: 679a9...6d8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10 timer siden #43 Del Skrevet 10 timer siden AnonymBruker skrev (På 21.2.2025 den 22.38): Jeg tar jo den "letteste" lappen, altså B-automat, så jeg slipper å styre med clutch og alt det tullet der. Hvordan tenker du at mine barn f.eks skal gå til fotball, når de skal spille kamp, skal de ta en taxi da for 900kr per vei? Anonymkode: 8ac11...355 Det finnes foreldre som ikke kan ha sertifikat av helsemessige årsaker, hvordan tror du de klarer å løse dette, mens du vil ikke klare det? Siden du ikke har barn enda er det ganske mange år til du behøver å tenke på fotballkamper, og mange muligheter til å få sertifikat før den tid. Anonymkode: 18dcb...88d 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10 timer siden #44 Del Skrevet 10 timer siden AnonymBruker skrev (På 21.2.2025 den 22.27): Jeg er 29 år og strøk for en liten stund siden på oppkjøring i Oslo (B-automat). Jeg har hatt mange kjørelærere, der alle har gitt meg forskjellige tall ift til mine sjanser til å bestå, alt fra 50% (dårligste) til 75% (beste). Så jeg har heletiden visst at jeg ikke er den perfekte bilist, men likevel hatt trua. Jeg kjørte uten grove feil som brudd på vikeplikten, men fikk beskjed av sensoren om at jeg måtte ha betydelig mer trening, at jeg er for passiv (selvom kjørelæreren min sa at jeg er for aggressiv i kjørestilen min) før jeg blir klar igjen. Jeg fikk billige tilbakemeldinger på at jeg ikke besto, og det virker som sensoren var ute etter "å ta meg". Jeg har allerede brukt allerede 45.000 kroner på det obligatoriske + oppkjøringen + kjøretimer og foreløpig ikke fått en dritt for de pengene. Nå er jeg innstilt på aldri å få lappen, og aldri kunne få en familie. Jeg er bunnfortvilet for at jeg aldri får lappen. Jeg tjener heller ikke 10 mill i året, så jeg har ikke budsjett til 100 oppkjøringer og 1000 kjøretimer.... Noen sier det er lettere å kjøre opp i Finnmark, men at sensoren da vil se min Oslo-adresse i saken og da vil utsette meg for den verste adresse-rasisme og ta meg på de mest kronglete og vanskelige veier der oppe som jeg ikke har trent i Oslo i det heletatt..... Dessuten er en oppkjøring dyrere der oppe pga reisekostnader. Hvis jeg derimot består gjør jeg det gjerne. Min kjørelærer sier at det ikke har noe å si. Jeg føler at alle andre består, unntatt meg. Jeg får ikke kommet i gang med livet uten den lapp (slik føler jeg det akkurat nå). Finnes det fremdeles håp for meg, eller skal jeg innstille meg på et liv der mine kommende barn aldri kan drive med fritidsaktiviteter eller treffe venner eller gå på bursdager? Er det vanskeligere i Oslo å bestå eller er det bare en myte? Alle sier at jeg bare skal "være god nok" og ingen forventer at jeg kjører perfekt, men det virker likevel at jeg må være en suveren bilist for å få lappen. Anonymkode: 8ac11...355 Jeg synes du får mye krasse tilbalemeldinger TS. Det er ikke unaturlig at man føler seg ubrukelig og blir negativ når man er i slutten av 20-årene, og ikke mestrer noe som 18-åringer klarer. Jeg var selv 26 år da jeg tok lappen for 16 år siden, måtte ta teorien 4 ganger før jeg besto, og i tillegg kjøre opp 2 ganger. Mange her skriver at man kan klare seg helt fint uten lappen, men det er heller ikke poenget. For når man har brukt titusener av kroner på noe man føler at man ikke får noe igjen for, så er det rimelig kjipt. Det er også stor forskjell på å aldri ha hatt interesse av å ta sertifikatet, og derfor aldri har startet kjøreopplæringen, kontra å bruke masse tid og penger på å ta lappen, men ikke få det til. Jeg klarte meg helt fint fra jeg var 18 til 24 uten lappen, men fra jeg var 24 til 26(de nesten to årene jeg brukte på å ta lappen), så kjente jeg veldig på at jeg ikke hadde sertifikatet. Jeg anbefaler deg å ikke kjøre opp i Oslo. Jeg tok selv lappen i Lillehammer da jeg studerte der, og fikk såvidt bestått på andre forsøk. Nå i høst måtte jeg for første gang kjøre i Oslo sentrum, da sønnen min skulle spille en bortekamp der. Det var et mareritt med fire 13-åringer i bilen, og jeg kjørte feil flere ganger, til tross for GPS. Har unngått det i alle år bevisst da jeg blir stresset av mye trafikk og ukjente veier. Jeg vil likevel anbefale deg å ta lappen før du får barn. Det gjør alt mye lettere når det gjelder logistikk og det å komme seg rundt. Kunne kjøre til bortekamper uten å være avhengig av andre. Jeg er f.eks lagleder for mik sønns fotballag, noe som hadde vært vanskelig uten bil. I tillegg vet jeg hvor tungvint det er å vokse opp uten forelder med bil, moren min tok nemlig ikke lappen før hun vat over 40 år. Anonymkode: 0db99...5ac 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10 timer siden #45 Del Skrevet 10 timer siden AnonymBruker skrev (På 21.2.2025 den 22.44): Nei, men når man er 29 år vil man gjerne ha barn og har ikke en evighet å vente lenger. Anonymkode: 8ac11...355 Du kan fint ha barn i Oslo uten bil. De fleste vennene mine som bor i Oslo har 1-4 barn. Ingen av dem har bil. Er du 29 år vet du at det går an å leve et fullverdig Liv uten å krisemaksimere uten sertifikat. Anonymkode: c08df...f8e 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10 timer siden #46 Del Skrevet 10 timer siden AnonymBruker skrev (På 21.2.2025 den 22.44): Nei, men når man er 29 år vil man gjerne ha barn og har ikke en evighet å vente lenger. Anonymkode: 8ac11...355 Er du seriøs? Hvis du bor i nærheten av Oslo kan du fint å ha barn uten lappen. Anonymkode: bc144...7a7 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5 timer siden #47 Del Skrevet 5 timer siden AnonymBruker skrev (På 21.2.2025 den 22.57): Ganske greit å kjøre opp i Drammen også, litt bykjøring og mest ut på landet. Anonymkode: b95d4...339 Bor i Drammen, oppkjøringen var snillere enn jeg hadde trodd. Vet at mange tar den i Hønefoss 😊 Anonymkode: 0ece4...7c1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nowayback Skrevet 5 timer siden #48 Del Skrevet 5 timer siden Da prøver du igjen. Mange som stryker første gang. Jeg bestod første gang både på teori og oppkjøring med manuelt gir, men har aldri hatt selvtillit på kjøring. Så har kjørt fint lite siden jeg fikk lappen. Kjørte vel sist i 2021, og mestrer kun automat. Føler meg ikke skapt for å ferdes i trafikk. Så jeg kunne like godt latt være å ta den, men presset fra alle rundt ble for stort. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå