Gå til innhold

Strøk på oppkjøring 29 år, bunnfortvilet

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg er 29 år og strøk for en liten stund siden på oppkjøring i Oslo (B-automat). Jeg har hatt mange kjørelærere, der alle har gitt meg forskjellige tall ift til mine sjanser til å bestå, alt fra 50% (dårligste) til 75% (beste). Så jeg har heletiden visst at jeg ikke er den perfekte bilist, men likevel hatt trua. Jeg kjørte uten grove feil som brudd på vikeplikten, men fikk beskjed av sensoren om at jeg måtte ha betydelig mer trening, at jeg er for passiv (selvom kjørelæreren min sa at jeg er for aggressiv i kjørestilen min) før jeg blir klar igjen. Jeg fikk billige tilbakemeldinger på at jeg ikke besto, og det virker som sensoren var ute etter "å ta meg". Jeg har allerede brukt allerede 45.000 kroner på det obligatoriske + oppkjøringen + kjøretimer og foreløpig ikke fått en dritt for de pengene. Nå er jeg innstilt på aldri å få lappen, og aldri kunne få en familie.

Jeg er bunnfortvilet for at jeg aldri får lappen. Jeg tjener heller ikke 10 mill i året, så jeg har ikke budsjett til 100 oppkjøringer og 1000 kjøretimer.... 

Noen sier det er lettere å kjøre opp i Finnmark, men at sensoren da vil se min Oslo-adresse i saken og da vil utsette meg for den verste adresse-rasisme og ta meg på de mest kronglete og vanskelige veier der oppe som jeg ikke har trent i Oslo i det heletatt..... Dessuten er en oppkjøring dyrere der oppe pga reisekostnader. Hvis jeg derimot består gjør jeg det gjerne. Min kjørelærer sier at det ikke har noe å si.

Jeg føler at alle andre består, unntatt meg. 

Jeg får ikke kommet i gang med livet uten den lapp (slik føler jeg det akkurat nå).

Finnes det fremdeles håp for meg, eller skal jeg innstille meg på et liv der mine kommende barn aldri kan drive med fritidsaktiviteter eller treffe venner eller gå på bursdager? Er det vanskeligere i Oslo å bestå eller er det bare en myte?

Alle sier at jeg bare skal "være god nok" og ingen forventer at jeg kjører perfekt, men det virker likevel at jeg må være en suveren bilist for å få lappen.

Anonymkode: 8ac11...355

• Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Øvelseskjører du med noen? Hvis ikke er ikke 45.000 veldig mye, så da stemmer det nok at du trenger flere kjøretimer. En venninne av meg brukte 60.000 fordi hun ikke hadde noen å øvelseskjøre med, og det er snart 10 år siden så det ville vært enda mye mer penger i dag. 

Anonymkode: bfff3...bd4

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pust med magen nå. For det første er det helt normalt å stryke på første oppkjøring. For det andre kan man helt fint leve et meningsfullt liv uten bil. For det tredje er det intet krav om at man skal kunne kjøre for å  stifte familie. For det fjerde er 29 ingen alder - en venninne av meg tok nettopp lappen, en måned før hun fyller 45.

Dette går helt fint. 

• Liker 5
  • Hjerte 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Øvelseskjører du med noen? Hvis ikke er ikke 45.000 veldig mye, så da stemmer det nok at du trenger flere kjøretimer. En venninne av meg brukte 60.000 fordi hun ikke hadde noen å øvelseskjøre med, og det er snart 10 år siden så det ville vært enda mye mer penger i dag. 

Anonymkode: bfff3...bd4

Ja, med faren min. Så ofte det går for oss begge. Han var ganske positiv til min kjøring, og han ville aldri si noe som ikke stemmer. Han sa ikke at jeg ville bestå med glans, men at jeg burde gi det et skudd og at han trodde det var mer sannsynlig at jeg ville bestå enn stryke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Daria skrev (Akkurat nå):

Pust med magen nå. For det første er det helt normalt å stryke på første oppkjøring. For det andre kan man helt fint leve et meningsfullt liv uten bil. For det tredje er det intet krav om at man skal kunne kjøre for å  stifte familie. For det fjerde er 29 ingen alder - en venninne av meg tok nettopp lappen, en måned før hun fyller 45.

Dette går helt fint. 

Jeg tar jo den "letteste" lappen, altså B-automat, så jeg slipper å styre med clutch og alt det tullet der. Hvordan tenker du at mine barn f.eks skal gå til fotball, når de skal spille kamp, skal de ta en taxi da for 900kr per vei?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg tar jo den "letteste" lappen, altså B-automat, så jeg slipper å styre med clutch og alt det tullet der. Hvordan tenker du at mine barn f.eks skal gå til fotball, når de skal spille kamp, skal de ta en taxi da for 900kr per vei?

Du bor i Oslo, vi har et ganske greit kollektivtilbud (og disse ungene er ikke engang født...). Men igjen - ro ned. Du har strøket én gang, det har mange gjort før deg og så stått ved neste korsvei. Du har ikke blitt fratatt all mulighet for å kunne kjøre i all evighet.

• Liker 5
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Daria skrev (Akkurat nå):

Du bor i Oslo, vi har et ganske greit kollektivtilbud (og disse ungene er ikke engang født...). Men igjen - ro ned. Du har strøket én gang, det har mange gjort før deg og så stått ved neste korsvei. Du har ikke blitt fratatt all mulighet for å kunne kjøre i all evighet.

Nei, men når man er 29 år vil man gjerne ha barn og har ikke en evighet å vente lenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjøvik har intensiv kjøreopplæring og relativt enkelt å kjøre opp. Går tog direkte dit fra Oslo S. 

Anonymkode: 735af...7dc

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ganske greit å kjøre opp i Drammen også, litt bykjøring og mest ut på landet.

Anonymkode: b95d4...339

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du minner om meg den gang jeg strøk på oppkjøringa. Tok det så tungt! Men det er jo kjempe vanlig. De fleste er ikke åpne om det for av en eller annen grunn er det stas å bestå første gangen. Egentlig forteller det jo mest om hvor mye du har kjørt, ikke hvor begavet du er innenfor bilkjøring liksom. Kjør mer og mye og øv, øv, øv. Få skikkelig flyt, brems rolig ned foran gangfelt, høyreveier etc og ellers vis at du hele tidenhar oversikt over hva som er bak og på siden av deg. Men uten å virke treg eller å kjøre som en 80-åri g liksom. Det krever en del kjøring før en fremstår som en trygg sjåfør. Ikke fortvil! Du vil bestå en gang, men mange stryker en eller to ganger. Heeelt normalt!

Anonymkode: 1398b...028

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Nei, men når man er 29 år vil man gjerne ha barn og har ikke en evighet å vente lenger.

Hvor mange km har du kjørt til sammen? 

De anbefaler minst 2000km.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Se om du får øvelseskjørt mer. Mengdetrening er det beste om milig. Her har 17-åringen kjørt langturer som Bergen, Kristiansand og Trondheim fra Hamar, men hun har sikkert kjørt mer enn 200 ganger, og det er før hun har startet med selve førerkortet. Nå er ikke dette så store byen, men hun har også kjørt i Oslo og andre litt større byer. Det er jo ikke så langt herfra til Oslo, så om mulig kan en jo ta et par-tre kjøretimer og oppkjøring mye nærmere enn Finnmark. Da får du både by og landevei, men enklere trafikkbilde enn Oslo sentrum. Selv om det beste er å lære seg trafikken i den byen du faktisk skal kjøre til daglig. 

Anonymkode: 14316...fa8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har bodd i Oslo i 8 år, to barn, aldri hatt lappen, går helt fint. Faren har bil (vi bor ikke sammen), jeg betaler litt for at de sitter på med andre, eller vi tar kollektiv. Du er jo uansett på god vei til førerkort så jeg vet ikke hva du stresser med.

Anonymkode: 8bee2...18a

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ingen krise å stryke! Du kan ta den igjen. Da er du kanskje mer klar enn nå. 

Nå vet du jo hva du skal øve mer på. 

Vær aktiv! Deg betyr ikke aggresiv kjøring, men du må følge med, se langt frem og tenke forskjellige situasjoner som kan oppstå. 

Anonymkode: a8dac...0fb

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg strøk første gangen på B, andre gangen bestod jeg lett. 

Samme med CE, fikk en sur kjerring som sensor, åh, nei sa kjørelærer da hun kom over plassen. 
Stryket var usaklig, mente kjørelærer. Kjørte opp noen uker senere uten noen kjøretimer mellom og fikk bestått med masse skryt i begrunnelsen. 

Bare prøv igjen. 

Anonymkode: 37912...a82

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ta kritikk som ble positivt. Eks at du ikke overholder vikeplikt er jo kjempe viktig og dette må du jobbe med. 

Du bør tenke over hva feil du gjorde, holder du fartsgrense, ser du på skilter, passe du på i overgangsfelt, etc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bodde mange år i Oslo og har flere barn. Hadde ikke bil da vi bodde der og det var helt ukomplisert. Du krisemaksimerer noe voldsomt 

Anonymkode: dd52f...7b7

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det aller beste er å kjøre opp ett sted du er noenlunde kjent, slik at du vet hva du kan forvente utifra hvor du er. Oslo-trafikken er ett sant mareritt, tror du har bedre sjans om du kjører opp i f.eks Drammen eller Hamar, men det forutsetter at du er litt kjent i området. Er faren din en god sjåfør, eller kjører han veldig oppstykket og reagerer i siste liten? Og du selv; leser du trafikkbildet tidlig nok? Har du god nok forståelse for hvordan andre trafikanter oppfører seg?  Veldig mange stryker på første oppkjøring, og det kan ofte være enklere å bestå gang nr 2, for da vet du mer om hvordan situasjonen er. 

Anonymkode: 58f55...e41

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal du kjøre i Oslo bør du kjøre opp der ellers er du jo en fare i trafikken. Du bør ta et par kjøretimer til og øvekjøre utenom så går det nok bra. 

Anonymkode: 11416...059

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...