Gå til innhold

Kan godt tenke meg sykepleie som yrke. Men blir skremt av det kvasiakademiske studieløpet

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (På 21.2.2025 den 23.43):

Du jobber ikke gratis, du tar utdanning som involverer praksis. Du får studielån for utdanningen.

Anonymkode: 12e60...c4f

Ekspander  

Nei, man jobber ikke gratis i ordet rette forstand, men når man går i praksis så blir man dessverre ofte satt til assistent oppgaver og man letter arbeidstrykket for avdelingen. 
Nei. Det er ikke sånn det skal være, men det blir sånn…!

Jeg har en akademisk utdannelse i bunn og synes ikke det er så mye i sykepleien, synes det er et minimum.
Kunne med hell generelt vært  strengere på studiet, spesielt på personlige egenskaper. Så mange sykepleiere jeg er skuffet over når det kommer til oppførsel..

• Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Kan du definere hva du mener med kvasiakademisk ts? Du refererer til Krøger sitt snart ti år gamle innlegg, skrevet av en dame i femtiårene som på den tiden ikke var ferdig utdannet. Når man har levd mesteparten av sin tildelte tid på jorden vil nok en del av det som er pensum på sykepleien, bl.a. kommunikasjon, fortone seg ganske merkelig og selvsagt. I realiteten er det mange ting som ikke er så selvsagte for studenter på 22 som har liten livserfaring og ikke er vant til å kommunisere med mennesker i ulike livsfaser, med sykdom og skader på påvirker i tillegg. Det er også mange ting på sykepleien studentene ikke forstår vitsen med, men etterhvert som man jobber har man plutselig bruk for å kunne noe om kommunikasjon, pedagogikk, etikk, fagledelse og refleksjon over egen praksis. Noen av bøkene er tung skrevet, men slett ikke alt. Og sykepleiefaget har faktisk mye forskning som bidrar til endring, bare at Krøger den gang ikke kjente til dette og ikke har forståelsen av det. Artikkelen hennes bører i det hele preg av liten forståelse av sykepleie som fag, tipper hun i dag etter mange år i arbeidslivet ville hatt et annet syn på noe av dette. 
Det virker for øvrig merkelig at du ønsker å droppe en utdannelse pga en dames mening. Eller kanskje ønsker du bare å starte enda en hat mot sykepleiere tråd på kg, det er jo en stund siden sist. 

Anonymkode: 6341e...cd6

• Liker 3
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
  AnonymBruker skrev (På 21.2.2025 den 23.59):

TS virker bare helt på jordet. 

"Kvasiakademisering" er for meg et nytt og fullstendig misvisende begrep. Kan TS utdype nærmere? 

Teori er faktisk helt nødvendig for å kunne praktisere faget. Selv har jeg fire mastergrader etter sykepleien uten at jeg ser sammenheng med ordet "kvasiakademisering" og mitt praktiske arbeid.

Kanskje TS ikke evner å studere på nivået som kreves for å kunne praktisere som sykepleier? I så fall bør TS satse på noe mindre "kvasiakademisk".

Anonymkode: a61e3...c29

Ekspander  

Kvasiakademisk er vel nettopp det ordet beskriver. 🤷‍♀️ Utfordringen er vel ikke at det er teoritungt, men heller det motsatte.

AnonymBruker skrev (På 22.2.2025 den 8.13):

Ja, jeg lurer også på hva TS mener med dette begrepet. 

Jeg har tatt både sykepleie og juss, sykepleiepensum er barnebøker i forhold til jussen. Og det er jo naturlig, jeg synes bare ikke sykepleiepensum hadde noe særlig akademisk språk. "Tannprotesen i overmunn må inn først" (eller omvendt, husker ikke 😅). Vanskelige greier. 

Anonymkode: c8a20...041

Ekspander  

Her beskriver du vel nettopp hva TS mener. 😊

Anonymkode: b59f4...fde

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
  AnonymBruker skrev (På 21.2.2025 den 21.34):

Det går vel med helsefaget som med sykepleien også. De også må innføre bachelorgrader og master. Etterfulgt av intetsigende forskning med svake vitenskapelige metoder og pinlig påtatt akademisering av språket.

Så står man der da.

Anonymkode: b5035...18e

Ekspander  

Du har tydeligvis ikke lest så mye sykepleieforskning når du mener det kun finnes intetsigende forskning med svake vitenskapelige metoder innenfor sykepleiefaget. :) Fordommer fordummer vet du.

Anonymkode: c28ce...c3e

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
  Vecky skrev (På 21.2.2025 den 21.36):

Synes første semester/faget Grunnleggende sykepleie var litt “meh”. Flere temaer der jeg synes er urelevant for å bli god i yrket. 

Ekspander  

Urelevant er ikke et ord. Det heter irrelevant.

Anonymkode: b972b...6f5

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
  AnonymBruker skrev (På 22.2.2025 den 14.47):

Kvasiakademisk er vel nettopp det ordet beskriver. 🤷‍♀️ Utfordringen er vel ikke at det er teoritungt, men heller det motsatte.

Her beskriver du vel nettopp hva TS mener. 😊

Ekspander  

Okei? Er ikke kvasiakademisk mer overflødig bruk av vanskelige ord og påtatt akademisk fremstilling av faget som er unødvendig for et relativt praktisk yrke? 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
  AnonymBruker skrev (På 22.2.2025 den 15.45):

Okei? Er ikke kvasiakademisk mer overflødig bruk av vanskelige ord og påtatt akademisk fremstilling av faget som er unødvendig for et relativt praktisk yrke? 

Ekspander  

Setningen din lager ikke mening når du leser hele i sammenheng, men «påtatt akademisk framstilling» er korrekt. 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
  AnonymBruker skrev (På 22.2.2025 den 8.13):

Jeg er enig. Tidligere hadde sykepleierstudiet i Molde en tabelloversikt over studiet sitt innhold som jeg ikke finner igjen nå. Der var medisinske fag 45 studiepoeng av et 180 stp studie, og sykepleierteori var omtrent like mye. Det var en helt absurd vekting.

Anonymkode: 0369e...d95

Ekspander  

Dette er virkelig helt absurd. «Profesjonsbyggingen» og profesjonskampen med legene går foran medisinske fag. 😵‍💫 Har en venninne som er spesialsykepleier og førsteamanuensis på sykepleierutdanningen, hun er rimelig oppgitt. 

Anonymkode: 279b0...517

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
  AnonymBruker skrev (På 21.2.2025 den 21.13):

https://sykepleien.no/meninger/innspill/2016/06/et-fag-pa-ville-veier

Jeg har begynt å tenke på hva jeg skal studere. Og sykepleieryrket virker for meg som bedre enn sitt ryktet.

Men selve utdanningen virker ikke særlig fristende. Skulle ønske sykepleierutdanningen var en praktisk utdaninng uten denne meningsløse akademiseringen. Når jeg leser Krøgers innlegg om studielitteraturen på sykepleierutdanningen så føler jeg for å gjemme meg bak en pute.

Vurderer å studere bioingeniør i stedet. Eller kanskje jeg klarer å pine meg gjennom studietiden.

Anonymkode: b5035...18e

Ekspander  

Hvordan tenker du at man skal utvikle faget (gjelder aller akademiske disipliner, ikke bare sykepleie) uten akademia?? Forskning bygger på forskning, det er slik faget utvikles! Ønsker du ikke å bidra til det, så får du ta et fagbrev. 

Anonymkode: d268b...8d2

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
  AnonymBruker skrev (På 22.2.2025 den 19.38):

Setningen din lager ikke mening når du leser hele i sammenheng, men «påtatt akademisk framstilling» er korrekt. 😊

Ekspander  

Jeg skjønner ingenting av hva du mener, verken første eller andre svar. Hvis du slutter å være så vag så er det kanskje mulig å diskutere med deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
  AnonymBruker skrev (På 22.2.2025 den 22.04):

Jeg skjønner ingenting av hva du mener, verken første eller andre svar. Hvis du slutter å være så vag så er det kanskje mulig å diskutere med deg.

Ekspander  

Jeg er «vag», men setningen: «Er ikke kvasiakademisk mer overflødig bruk av vanskelige ord og påtatt akademisk fremstilling av faget som er unødvendig for et relativt praktisk yrke?» er det ikke? :klo: 

Det trådstarter mener er nok at mye av sykepleier-pensum ikke fremstår som om det er basert på vitenskapelige kilder. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Du har jo bare kjørt deg selv inn i et teit spor - det er jo bare å ta sykepleierutdanningen hvis det er sykepleier du vil bli? Utdannelsen er billetten til jobb, den varer i kort tid i forhold til en del andre studier. Det klarer du selv om du er uenig i mengden teori, eller hva du egentlig mener.

Jeg synes selv sykepleierutdanningen er en lettvekter-utdanning, siden det er høyskole og svært lite akademisk og skjønner ikke at noen vil bli sykepleier fremfor f.eks lege. Hvis du vil ha mer «ekte» akademia er det vel bare å gå videre med en PhD? 

Anonymkode: 07581...595

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
  AnonymBruker skrev (På 22.2.2025 den 22.21):

Jeg er «vag», men setningen: «Er ikke kvasiakademisk mer overflødig bruk av vanskelige ord og påtatt akademisk fremstilling av faget som er unødvendig for et relativt praktisk yrke?» er det ikke? :klo: 

Det trådstarter mener er nok at mye av sykepleier-pensum ikke fremstår som om det er basert på vitenskapelige kilder. 

Ekspander  

Okei, da har vi forskjellige syn på hva kvasiakademisk betyr. Og nei, jeg synes setningen min var veldig presis? Det betyr jo akkurat det som står. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
  AnonymBruker skrev (På 23.2.2025 den 9.01):

Okei, da har vi forskjellige syn på hva kvasiakademisk betyr. Og nei, jeg synes setningen min var veldig presis? Det betyr jo akkurat det som står. 

Ekspander  

Det gjør også «kvasiakademisk»… 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg vil si meg enig. Før var sykepleierutdanning en høyskoleutdanning med fokus på det praktiske, nå kort universitetsutdanning hvor det prøver - og nok feiler stort å knytte seg til akademia. Jeg har lest doktorgradsavhandlinger og vært på disputaser som er så pinlig lite akademisk at det er til å grine av.   Kvasiakademisk er dekkende for utdanningen prøver å virke akademisk, men utdanner en glorifisert helsearbeider.  Kvasi for utdanningen gir ikke studentene nok akademisk grunnlag på nivå med mange andre studier, ikke rart med så mye praksis.

Helsesrbeiderutdanning vil jeg ikke engang kalle en utdanning. 

Anonymkode: 32682...a88

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...