Gå til innhold

Kan godt tenke meg sykepleie som yrke. Men blir skremt av det kvasiakademiske studieløpet

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

https://sykepleien.no/meninger/innspill/2016/06/et-fag-pa-ville-veier

Jeg har begynt å tenke på hva jeg skal studere. Og sykepleieryrket virker for meg som bedre enn sitt ryktet.

Men selve utdanningen virker ikke særlig fristende. Skulle ønske sykepleierutdanningen var en praktisk utdaninng uten denne meningsløse akademiseringen. Når jeg leser Krøgers innlegg om studielitteraturen på sykepleierutdanningen så føler jeg for å gjemme meg bak en pute.

Vurderer å studere bioingeniør i stedet. Eller kanskje jeg klarer å pine meg gjennom studietiden.

Anonymkode: b5035...18e

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Synes det er litt i ytterkanten.

Jeg er snart ferdig med utdannelsen, tatt på deltid. Noe spesielt du tenker på?

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes også det var helt hinsides mye akademisk arbeid i tillegg til praksisen. Men det gir deg jo også større muligheter til å gå ut av den typiske sykepleierollen vi vet om med pasienter og pårørende senere. For å bli leder, yrkesfaglærer mm. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hvordan mener du faget skal utvikle seg fremover med sykepleieforskning hvis man ikke har det akademiske i bunn i bacheloren? Hvis du bare vil ha det praktiske kan du bli helsefagarbeider. 

Anonymkode: c28ce...c3e

• Liker 21
  • Hjerte 1
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Pinte meg igjennom denne kvasiakademiske utdanningen på 2000 tallet. Samme pensum da og. Halve studiet er å skrive oppgaver. Men om du kun ønsker den praktiske biten kan du heller bli helsefagarbeider. De tjener ganske bra på sykehusene, og mindre ansvar. 

Anonymkode: 1e2c7...338

• Liker 7
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Jeg har begynt å tenke på hva jeg skal studere. Og sykepleieryrket virker for meg som bedre enn sitt ryktet.

Men selve utdanningen virker ikke særlig fristende. Skulle ønske sykepleierutdanningen var en praktisk utdaninng uten denne meningsløse akademiseringen. Når jeg leser Krøgers innlegg om studielitteraturen på sykepleierutdanningen så føler jeg for å gjemme meg bak en pute.

Vurderer å studere bioingeniør i stedet. Eller kanskje jeg klarer å pine meg gjennom studietiden.

Litt vel dramatisk. Er snart ferdig med sykepleien selv og syns ikke det er sånn i det hele tatt. Det er jo mye praktisk, og det kan faktisk ikke være et rent praktisk studie uten noe fag. Da tror jeg ikke du egentlig skjønner hva det å være sykepleier innebærer. Det er noe helt annet enn f.eks. helsefag.. Det stilles jo såklart krav til at man skal kunne reflektere f.eks. etiske problemstillinger og forstå forskning... Det vil du komme borti som bioingeniør også.. Det er jo også en bachelor, og på noen måter så er bioingeniør utdanningen mer teoritung enn sykepleien er 🤷‍♀️ 

Anonymkode: a122b...0ae

• Liker 7
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hvordan mener du faget skal utvikle seg fremover med sykepleieforskning hvis man ikke har det akademiske i bunn i bacheloren? Hvis du bare vil ha det praktiske kan du bli helsefagarbeider. 

Anonymkode: c28ce...c3e

Det går vel med helsefaget som med sykepleien også. De også må innføre bachelorgrader og master. Etterfulgt av intetsigende forskning med svake vitenskapelige metoder og pinlig påtatt akademisering av språket.

Så står man der da.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det er jo også en bachelor, og på noen måter så er bioingeniør utdanningen mer teoritung enn sykepleien er 🤷‍♀️ 

Problemet er ikke mengden teori. Problemet er kvasiakademiseringen.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes første semester/faget Grunnleggende sykepleie var litt “meh”. Flere temaer der jeg synes er urelevant for å bli god i yrket. 

Men! Utenom det er det veldig gøy. Anatomi og fysiologi var kjempespennende, samme med sykdomslære. Det at studiet er 50/50 praksis og teori syns jeg er et stort pluss. 

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kritiserer du at sykepleierstudiet involverer akademia kontra å være et rent praktisk fag?

Merkelig.

• Liker 4
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Og jeg som er Helsefagarbeider i bunn syns det er for mye praksis og for lite teori. Vurderer sykepleien, men vet ikke om jeg orker så mye praksis, ulønnet. Ser nytten i praksis så klart, men jobbe gratis i 4mnd i året frister ikke. 

Anonymkode: 0c46c...01d

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Og jeg som er Helsefagarbeider i bunn syns det er for mye praksis og for lite teori. Vurderer sykepleien, men vet ikke om jeg orker så mye praksis, ulønnet. Ser nytten i praksis så klart, men jobbe gratis i 4mnd i året frister ikke. 

Men du jobber jo ikke gratis 4 måneder i året, det er praksis. Det er en del av utdanningen din. For en merkelig holdning. 

Anonymkode: 279b0...517

• Liker 7
  • Nyttig 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Du jobber ikke gratis, du tar utdanning som involverer praksis. Du får studielån for utdanningen.

Anonymkode: 12e60...c4f

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Hvis du ikke liker det akademiske bør du ikke studere bioingeniør. Det er mindre praksis enn sykepleie. Det er også ganske mange innleveringer/oppgaver av ulike typer som vitenskapelige artikler, labraporter, fremføringer og postere. 

Anonymkode: 16111...dc8

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Hvis du ikke liker det akademiske bør du ikke studere bioingeniør. Det er mindre praksis enn sykepleie. Det er også ganske mange innleveringer/oppgaver av ulike typer som vitenskapelige artikler, labraporter, fremføringer og postere. 

Anonymkode: 16111...dc8

Liker godt akademisk arbeid. Det jeg ikke liker er kvasiakademisk.

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

TS virker bare helt på jordet. 

"Kvasiakademisering" er for meg et nytt og fullstendig misvisende begrep. Kan TS utdype nærmere? 

Teori er faktisk helt nødvendig for å kunne praktisere faget. Selv har jeg fire mastergrader etter sykepleien uten at jeg ser sammenheng med ordet "kvasiakademisering" og mitt praktiske arbeid.

Kanskje TS ikke evner å studere på nivået som kreves for å kunne praktisere som sykepleier? I så fall bør TS satse på noe mindre "kvasiakademisk".

Anonymkode: a61e3...c29

• Liker 4
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

TS virker bare helt på jordet. 

"Kvasiakademisering" er for meg et nytt og fullstendig misvisende begrep. Kan TS utdype nærmere? 

Teori er faktisk helt nødvendig for å kunne praktisere faget. Selv har jeg fire mastergrader etter sykepleien uten at jeg ser sammenheng med ordet "kvasiakademisering" og mitt praktiske arbeid.

Kanskje TS ikke evner å studere på nivået som kreves for å kunne praktisere som sykepleier? I så fall bør TS satse på noe mindre "kvasiakademisk".

Anonymkode: a61e3...c29

Ja, jeg lurer også på hva TS mener med dette begrepet. 

Jeg har tatt både sykepleie og juss, sykepleiepensum er barnebøker i forhold til jussen. Og det er jo naturlig, jeg synes bare ikke sykepleiepensum hadde noe særlig akademisk språk. "Tannprotesen i overmunn må inn først" (eller omvendt, husker ikke 😅). Vanskelige greier. 

Anonymkode: c8a20...041

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg er enig. Tidligere hadde sykepleierstudiet i Molde en tabelloversikt over studiet sitt innhold som jeg ikke finner igjen nå. Der var medisinske fag 45 studiepoeng av et 180 stp studie, og sykepleierteori var omtrent like mye. Det var en helt absurd vekting.

Anonymkode: 0369e...d95

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Delvis enig. Har selv hoppet av sykepleierutdanningen, nå var ikke dette grunnen, men jeg husker en del oppgaver jeg fikk avsmak av. Refleksjonsnotater var noe av det verste jeg visste. Har aldri lirt av meg så mye møl bare for å oppfylle antall ord.

Når det er sagt er sykepleierutdanningen 50 prosent praksis (Den var iallefall det for ti år siden). Det er da ganske mye.

Anonymkode: 9b6d6...39e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...