AnonymBruker Skrevet 21. februar #1 Del Skrevet 21. februar Startet i ny jobb for noen uker siden. Føler at det er flyktig opplæring, og at det forventes at jeg skal forstå og kunne mye til å være ny. Er mye systemer og ting å sette seg inn i… Kjenner at selve jobben ikke heller er helt som forespeilet på intervju. Føler at det er tidlig å si om det kan gå seg til, samtidig som man har vært i samme situasjon før og det ble aldri bedre. Har skifter jobb et par ganger de siste årene, og syns det er flaut å forsvare at man bytter jobb «ofte». Det har vært forskjellige grunner til at jeg sa opp de andre stillingene, i fra elendig sjef til litt for påtrengende kollega. Usikker på hva jeg skal gjøre, kjenner jeg ikke har lyst til å dra på jobb på mandag… måtte bare lufte tankene til noen som har vært i samme situasjon. Anonymkode: 4ceff...989 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. februar #2 Del Skrevet 22. februar Jeg har vært i samme situasjon, og det ble litt bedre etter jeg var trygg nok på å ta det opp med sjefen. Er det mulig for deg eller noen andre kolleager om du har kontakt med dem enda? Om ikke er det nok ikke noe som kommer til å bli så mye bedre før du selv lærer deg oppgavene. Er det en tanke å spørre kolleager direkte om de kan forklare hvordan man gjør ting? Anonymkode: d4929...837 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. februar #3 Del Skrevet 22. februar Jeg er i akkurat samme situasjon. Ble syk av jobben til slutt da når jeg presset meg hver dag. Nå søker jeg nye jobber. Anonymkode: aef80...2d7 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. februar #4 Del Skrevet 22. februar Kjenner meg igjen i det du skriver. Jeg startet i en ny jobb, men sluttet etter noen dager fordi arbeidsforholdene ikke var som forventet. Jeg kom fra et firma hvor jeg var vant til å jobbe effektivt. Men i den nye jobben (annen bransje) opplevde jeg at prosessene var manuelle, systemet var gammelt og ineffektivt - noe som gjorde jobben unødvendig tungvint. Det var mye å sette seg inn i under opplæringen. I tillegg ga sjefen ansatte «skjenneprek» for å ikke strekke til. Jeg merket raskt at det ikke kom til å bli bedre og var redd for å bli utbrent hvis jeg ble værende. Er glad jeg fulgte magefølelsen – trivsel og riktig match er viktig for å holde ut i en jobb ❤️ Du skylder ikke andre eller arbeidsgiveren noe - til syvende og sist er det hva som er best for deg som betyr mest. Anonymkode: b41b4...023 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. februar #5 Del Skrevet 22. februar Huff, TS! Er det ingen der som følger deg opp og spør hvordan det går med deg? Anonymkode: 6ab25...d97 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. februar #6 Del Skrevet 22. februar AnonymBruker skrev (23 timer siden): Startet i ny jobb for noen uker siden. Føler at det er flyktig opplæring, og at det forventes at jeg skal forstå og kunne mye til å være ny. Er mye systemer og ting å sette seg inn i… Kjenner at selve jobben ikke heller er helt som forespeilet på intervju. Føler at det er tidlig å si om det kan gå seg til, samtidig som man har vært i samme situasjon før og det ble aldri bedre. Har skifter jobb et par ganger de siste årene, og syns det er flaut å forsvare at man bytter jobb «ofte». Det har vært forskjellige grunner til at jeg sa opp de andre stillingene, i fra elendig sjef til litt for påtrengende kollega. Usikker på hva jeg skal gjøre, kjenner jeg ikke har lyst til å dra på jobb på mandag… måtte bare lufte tankene til noen som har vært i samme situasjon. Anonymkode: 4ceff...989 Det er helt normalt å føle at alt er vanskelig i ny jobb. Man går fra å være kompetent i den forrige jobben, til å bli ny og usikker i den nye, da føler man seg ofte inkompetent. Som nyansatt må man anerkjenne at man har mye å lære og sette seg inn i. Det er helt normalt å bli sliten, ofte så sliten at man den første tiden ikke orker annet enn å gå på jobb, og kun slappe av i fritiden. Man må innstille seg på at man må bruke energi på å komme inn i ting, kanskje må man for sin egen arbeidshverdags beste, også lese seg opp på lovverk, krav, rundskriv etc på fritiden noen dager i uka de første ukene som en investering i egen utvikling og læring. Det er ofte 6 mnd prøvetid i de fleste jobber. Det er nettopp fordi man dkal ha tid til å kunne sette seg inn i jobben før man evt slutter. Noen uker er virkelig ingenting. Du bør ihvertfall gi det 5-5,5 mnd før du tar en vurdering på om dette er liv laga. Når du sier du har byttet jobb flere ganger på et par år, sier det meg at det kanskje ikke er jobben som er problemet, men deg selv. Du må jobbe litt med egne holdninger. Det ser ikke bra ut på cv å skifte jobb annahvert kvartal. Rekruttering av ansatte er dyrt. Du vil på sikt grave din egen grav i arbeidslivet hvis du ikke endrer det mønsteret ved å slutte når det butter. Anonymkode: 6c29e...ce6 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. februar #7 Del Skrevet 22. februar Jeg har jobbet samme sted i flere år, hvor jeg fikk null opplæring ved oppstart (stort red flag 🚩 og egentlig noe en bør avklare før en takker ja til en stilling). Jeg opplever jo at jeg er tryggere på jobben nå enn da jeg startet, fordi jeg har kommet inn i det og bestemmer en del selv. Men det har medført veldig mye usikkerhet hele veien, som har gjort at jeg ofte har blitt uglesett av enkelte som er rutine-/regelryttere og som klikker i vinkel bare noe er bittelitt feil i systemer osv. Så arbeidsmiljøet er jo ikke akkurat bra og tidvis har jeg vært veldig lei meg da det egentlig foregår en god del skjult mobbing. Heldigvis klarer jeg å holde hodet hevet da jeg har søkt ganske mange stillinger i det siste, og kjenner på motivasjon ved at jeg allerede har en fot utenfor og bort fra dette stedet Det gjør også godt at jeg ikke er den eneste som jobber for å søke seg bort derfra. Holder med deg i at magefølelsen i starten ofte kan stemme, og jeg angrer på at jeg ikke gikk mer etter magefølelsen ved intervju. Men gi det minst tre mnd, opptil et halvt års tid, før du bestemmer deg for å bytte jobb igjen. Det kan gå seg til. Anonymkode: 54250...bbf Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. februar #8 Del Skrevet 23. februar Ts her. Takk for svar, kjenner jo på at jeg bør gi det tid å se. Er flere ting som spiller inn, men håper det går seg til. Skjønner den som kommenterte at det er jeg som er problemet i forhold til å bytte jobb «ofte», men har vært ulike grunner til det. (Vikariat osv). Skal snakke med sjefen i løpet av uken å lufte måten opplæringen er lagt opp. Har bestandig vært en som lærer ting fort og syns det er gøy, men blir møtt med en litt nedlatende holdning og det gjør at jeg blir usikker på om det er meg som er treig eller bare de som gjør det litt vanskelig . Håper det går seg til etter hvert … Anonymkode: 4ceff...989 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. februar #9 Del Skrevet 23. februar Jeg jobber og ett sted jeg ikke trives. Er enkelte kollegaer jeg ikke kommer overens med. Men tør ikke å søke ny jobb enda, har bare vært der i 2 mnd. Man må jo ha referanser, og det er det som er litt flaut når msn nettopp har begynt ett sted.. Og når folk får vite at man skal dlutte, og man må/bør si grunn. Synes dere andre det er vanskelig? Anonymkode: d034d...512 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. februar #10 Del Skrevet 23. februar AnonymBruker skrev (3 timer siden): Jeg jobber og ett sted jeg ikke trives. Er enkelte kollegaer jeg ikke kommer overens med. Men tør ikke å søke ny jobb enda, har bare vært der i 2 mnd. Man må jo ha referanser, og det er det som er litt flaut når msn nettopp har begynt ett sted.. Og når folk får vite at man skal dlutte, og man må/bør si grunn. Synes dere andre det er vanskelig? Anonymkode: d034d...512 Man trenger ikke oppgi grunn i det hele tatt, evt bare si at «dette var ikke helt det jeg så for meg», eller «jeg har innsett at jeg trenger andre utfordringer». Jeg er så forbannet på arbeidsplassen jeg har nå at jeg rett og slett gleder meg til å si at jeg fikk tilbud et annet sted. Anonymkode: 54250...bbf Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå